Akillesjänne sanoi poks

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Akillesjänne tuossa eilen illalla sulkkista pelaillessa sanoi sopimuksen irti. Tästä saisi myös jutun aikaiseksi tuonne treeni-osioon "mikä vituttaa lisääntyneessä massassa" vai mikä sen ketjun nimi nyt olikaan.

Tuli pelattua sulkkista aktiivisesti ikävuodet 8-20. Nyt 30 vuotiaana ja 30 kiloa raskaampitekoisena ei kestänyt enää paikat sitä menoa.

Voin olla varma että en pysty olemaan sohvaperunana seuraavaa 6kk niinkuin lääkäri väitti. En tiedä onko edes järkeä tai kykyä mihinkään salille lähteä keppien kanssa. kuitenkin himasta löytyy pari settiä käsipainoja joilla osaavissa kässissä saa jo yhtä sun toista aikaan.

Lähinnä kiinnostaisi miten muut vastaavanlaisen vamman saaneet ovat pitäneet lihaskuntoa yllä, vai ovatko? Vituttaa kyllä kun oli ekaa kertaa hyvällä mallilla semmoinen kesäkunnon tavoittelu meneillään. Kuukauden päästä olisi alkanut dieetti.

4vk kipsi jalassa. Sen jälkeen vaihtuu toisensorttinen vähän joustavampi viritys tilalle. Sitten jatkoa ihmetellään.

Myös vinkkejä lihaskunnon ylläpitoon otetaan.

Tuommoinen viritys

edit. jostain syystä kuva ei nyt tunnu tulevan mukana.
http://img152.imageshack.us/img152/1145/kipsi.jpg

Moikka,
Oon muutaman vuoden sua nuorempi. Mulla meni akillesjänne tammikuun lopulla poikki. Leikattiin ja kipsiä pidettiin viikko. Nyt kolme viikkoa leikkauksen jälkeen jalassa on vacopedituki ja pystyn kävelemään ilman keppejä. Jänteen katkeamisen jälkeen olin pari viikkoa reenaamatta mitään, mitä nyt kaupassa kävin kepeillä. Nyt oon muutaman kerran käynyt jo salillakin kevyesti reenailemassa. Uskon, että kun saat kipsin pois ja joustavamman virityksen tilalle, pystyt käymään salillakin suht normaalisti. Juoksemaan ei taidata päästä ihan pian, mutta jospa sitä uimaan muutaman viikon päästä. Toki kannattaa uskoa sitä lääkäriä jos hän kieltää reenaamasta. Eiköhän me ehitä kesäksi kuntoon. Jaksamisia.

Moikka,
Oon muutaman vuoden sua nuorempi. Mulla meni akillesjänne tammikuun lopulla poikki. Leikattiin ja kipsiä pidettiin viikko. Nyt kolme viikkoa leikkauksen jälkeen jalassa on vacopedituki ja pystyn kävelemään ilman keppejä. Jänteen katkeamisen jälkeen olin pari viikkoa reenaamatta mitään, mitä nyt kaupassa kävin kepeillä. Nyt oon muutaman kerran käynyt jo salillakin kevyesti reenailemassa. Uskon, että kun saat kipsin pois ja joustavamman virityksen tilalle, pystyt käymään salillakin suht normaalisti. Juoksemaan ei taidata päästä ihan pian, mutta jospa sitä uimaan muutaman viikon päästä. Toki kannattaa uskoa sitä lääkäriä jos hän kieltää reenaamasta. Eiköhän me ehitä kesäksi kuntoon. Jaksamisia.

Morjens,

Meni kokonaan ohi että tänne oli joku vastannutkin. Kiitos vastauksesta! Kokemukset kiinnostaa kovasti. Hieman erilainen hoito ja varmaankin jänteen vammakin sulla. Mulla ei leikattu, vaan lastoitettiin. Tai oikestaan pistettiin pelkkä kipsi, joka nyt tukee koko nilkanseutua aika jämäkästi. Ymmärsin että mulla on revähtänyt. Täytyy kyllä myöntää että lääkäri ei tainnut asiaa edes ääneen sanoa. Totesi vain että itsediagnoosini osui oikeaan, kun höpisin oireita selostellessani "akillesjänne vissiin meni, mutta en tiedä menikö hirveän pahasti kun ei ole juurikaan kipua muulloin kuin astuessa". Täytyy toivoa että tämä ei ollut mikään uutisissakin heilunut feikkilekuri, joka kyselee potilaalta tiedot ja pistää ne sitten papruihin :)

No kuitenkin eli kipsi määrättiin 4 viikoksi ja sen jälkeen tulee tuo vacopedituki. Siitä tulee varmasti ohjeet yms. sitten aikanaan, mutta kiinnostaisi että saako tuota itse ottaa välillä pois, vai onko sen tarkoitus olla siinä lääkärin laittamana ja aina siihen asti kunnes lekuri ottaa sen myös pois? Esim suihkussakäynnit tai tuo mainitsemasi uiminen onko mahdollista suorittaa tuon härvelin kanssa?

Tarjosko lekuri vielä sairaslomaa tuon vacopedituen kanssa? Riippuu varmaan työstäkin. Teen hommia omalle yritykselle ja vakuutuksesta saisi apuja vasta kun on 30pv "karenssi" mennyt. Hieman nyppii, jos sitten ei saa edes mitään tukia kun kepit lähtee. Tämä eka kipsikuukausi hävitään rahaa ihan kybällä, kun ei pysty vaan tekemään. Voisin kuvitella että ei mitään laatikoita hirveesti kannattaisi kantaa heti kipsistä pääsynkään jälkeen.

Himassa oon koittanut tehdä treeniä parhaani mukaan. Salille on aika orpo lähteä keppien kanssa, kun pitäis koko aika jonkun olla jeesaamassa jos levypainoja meinaa lastata masiinoihin. Enkä koe että pelkillä pinkkalaitteilla saisi välttämättä niin paljon irti vs himatreeni että viitsisi maksaa salimaksut tältä ajalta.

Miksi se muuten sanoi sopimuksen irti?
Itellä oikean jalan akillesjänne on aivan liian kireä, pelottaa :wtf:

Kuten tuossa ekassa viestissä kuvailin. Sulkkista pelaillessa meni. Ei mitään suurempaa varoitusta antanut. Ei mielestäni ollut edes mikään erityisen tiukka pelitilanne. Ponnistin takajalalla(oikealla) jonkinmoiseen kevyeen hyppyyn ja silloin kirpaisi. Luulin alkuun että joku heitti koripallolla nilkkaan ja katselinkin hetken että kukas v***u sen teki :) Sit tajusin että jalallapa ei enää astuta ja hypin yhdellä koivella respaan hakemaan jääpussia.

Itelläni on aina ollut myös tuo oikean jalan jänne paljon kireämpi kuin vasurin ja se varmaan oli yksi iso syy miksi pamahti. Kandee katella erilaisia ennaltaehkäiseviä vinkkejä netistä. Esim. venytys- ja lämmittelyohjeita.

Sulkkis lienee yleisin akillesjänteen turma niin ei mitään sen syvällisempää syytä lekurissakaan alettu tonkimaan. Naureskellen todettiin vaan että - nyt kävi näin!

Henk. koht. aion panostaa tuohon venyttely ja verryttely puoleen ihan erilailla, kunhan tästä toivutaan.

Itelläni on aina ollut myös tuo oikean jalan jänne paljon kireämpi kuin vasurin ja se varmaan oli yksi iso syy miksi pamahti. Kandee katella erilaisia ennaltaehkäiseviä vinkkejä netistä. Esim. venytys- ja lämmittelyohjeita.
[...]
Henk. koht. aion panostaa tuohon venyttely ja verryttely puoleen ihan erilailla, kunhan tästä toivutaan.

Ok, eli tästä lähtien elämäni jokaisesta päivästä kuluu vähintään se vartti ton oikean jalan venyttelyyn :rolleyes:

Muistan lukeneeni jossain että terve akillesjänne ei katkea? Itellä monta vuotta sitten tulehtu akillesjänne, ensimmäisen kerran tuli sellainen kipu juostessa että sattui astuessa. Sitten kun pystyi astumaan taas jatkoin juoksemista, vaikka oli sellainen pikkukipu ja jalka meni aika pahaks. Nyt taas pari kuukautta sitten tuli sellinen pikkukipu, ja viisastuneena niin kevensin harjoittelua ja jänne on nyt kunnossa..

Pointtini oli että jos jänne tuntuu vähäkään kipeältä tai edes vähä epänormaalilta, niin asian kannattaa ottaa vakavasti.
Te tiedätte varmasti kokemuksesta että onko tuo totta vai tarua että terve jänne ei katkea..

Parantumisia :)

Muistan lukeneeni jossain että terve akillesjänne ei katkea? Itellä monta vuotta sitten tulehtu akillesjänne, ensimmäisen kerran tuli sellainen kipu juostessa että sattui astuessa. Sitten kun pystyi astumaan taas jatkoin juoksemista, vaikka oli sellainen pikkukipu ja jalka meni aika pahaks. Nyt taas pari kuukautta sitten tuli sellinen pikkukipu, ja viisastuneena niin kevensin harjoittelua ja jänne on nyt kunnossa..

En usko että asia on aivan noin mustavalkoinen :) ainakaan jos seuraavaa artikkelia on uskominen
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Akillesjänteen-repeämä/347/?c=Vaivat+jalat
Toki riskiä aiheuttaa kaikki mahdolliset jänteeseen liittyvät vaivat yms. mutta eiköhän niitä voi hajota ihan varoittamattakin.

Pointtini oli että jos jänne tuntuu vähäkään kipeältä tai edes vähä epänormaalilta, niin asian kannattaa ottaa vakavasti.
Te tiedätte varmasti kokemuksesta että onko tuo totta vai tarua että terve jänne ei katkea..

Henk. koht. en ole koskaan kärsinyt minkäänlaisista akillesjänteen kivuista tai vastaavista. Olen tiedostanut oikean jalan jänteen olevan kireämpi kuin vasemman, mutta ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään että se voisi räksähtää rikki. Varsinkin kun koko ikäni hyppinyt ja riehunut siihen malliin että uskoin jalkojen siitä harjaantuneena kestävän likimain mitä vain.

Parantumisia :)

Tänks!

Moikka,

Mulla oli akillesjänne kokonaan poikki. Lääkäri sano, että voidaan hoitaa joko leikkauksella tai pelkällä lastalla. Ultraäänen perusteella kuitenki lääkäri suositteli leikkausta. Eli täysin poikkimennytkin akillesjänne saatetaan hoitaa pelkästään lastalla ilman leikkausta. Mulle kirjotettiin suoraa kaks kuukautta sairaslomaa.

Vacopedia mua neuvottiin pitämään yötäpäivää, saa kuitenki välillä ottaa pois suihkuttelua ja muutenki jalan tuulettelua varten. Se onki tosi kuuma mun mielestä ja öisin oonki monesti ottanu sen pois. Mulla on nyt menossa tuo viiminen kahen viikon jakso ton vacopedin kans, se liikku 0-30 astetta. Jotenkuten kotona pystyy kävelemään ilmankin, mutta aina jos johonki lähen ni tuki on paikallaan. Uimassa en oo vielä käyny, aattelin alottaa kuhan pääsen tuosta tuesta lopullisesti eroon.

Salilla oon päässy käymään tuen kans ilman keppejä. Ekat kaks viikkoa tuen kanssa käytin keppejä, sittemmin niitä ei ole enää tarvinnut.

Moikka,

Mulla oli akillesjänne kokonaan poikki. Lääkäri sano, että voidaan hoitaa joko leikkauksella tai pelkällä lastalla. Ultraäänen perusteella kuitenki lääkäri suositteli leikkausta. Eli täysin poikkimennytkin akillesjänne saatetaan hoitaa pelkästään lastalla ilman leikkausta. Mulle kirjotettiin suoraa kaks kuukautta sairaslomaa.

Vacopedia mua neuvottiin pitämään yötäpäivää, saa kuitenki välillä ottaa pois suihkuttelua ja muutenki jalan tuulettelua varten. Se onki tosi kuuma mun mielestä ja öisin oonki monesti ottanu sen pois. Mulla on nyt menossa tuo viiminen kahen viikon jakso ton vacopedin kans, se liikku 0-30 astetta. Jotenkuten kotona pystyy kävelemään ilmankin, mutta aina jos johonki lähen ni tuki on paikallaan. Uimassa en oo vielä käyny, aattelin alottaa kuhan pääsen tuosta tuesta lopullisesti eroon.

Salilla oon päässy käymään tuen kans ilman keppejä. Ekat kaks viikkoa tuen kanssa käytin keppejä, sittemmin niitä ei ole enää tarvinnut.

Ok, kiitti tiedoista! Josko sitä itellekin tulisi tuon suuntainen ohjeistus kipsin jälkeen. Puoltoista viikkoa jäljellä. Sit olis neljä viikkoa pidetty. Haluaisin todellakin näistä kepeistä eroon, kun pysty ite kantamaan juuri mitään. Tekee arjesta melko hidasta :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli se kipsi viikon ja oli ihan tarpeeksi. Kaikki liikkuminen piti tehä keppien varassa. Tosi raskasta ja tympeetä. Tänään kävin palauttaan tuo vacopedituen. Nyt on enää kengässä semmonen sentin korokepala kantapään alla. Ei riitä jalassa vielä voimat kävellä normaalisti, mutta saapahan käyttää omia kenkiä. Tiedätkö vielä montako viikkoa joudut pitämään tuota tukea?

En usko että asia on aivan noin mustavalkoinen :) ainakaan jos seuraavaa artikkelia on uskominen
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Akillesjänteen-repeämä/347/?c=Vaivat+jalat
Toki riskiä aiheuttaa kaikki mahdolliset jänteeseen liittyvät vaivat yms. mutta eiköhän niitä voi hajota ihan varoittamattakin.
Terveen akillesjänteen pitäisi kestää vetoa noin 500kg edestä. kyllä siinä on taustalla muutakin kuin pelkkä sulkapallo huonolla lämmittelyllä.

Terveen akillesjänteen pitäisi kestää vetoa noin 500kg edestä. kyllä siinä on taustalla muutakin kuin pelkkä sulkapallo huonolla lämmittelyllä.

Siis SUORAA vetoa. Jalkaterän asentomuutokset vaikuttavat akillesjänteen asentoon ja sitä kautta myös sen vetoonkin, jolloin jänne vaurioituu herkemmin.

Yleisesti voidaan sanoa, että "terve" akilles on erittäin kestävä, eikä vaurioidu helposti. Mutta tosiaan on noita repeämiä löytynyt ihan terveistäkin jänteistä, tai ainakin MRI- ja Ultraäänikuvan perusteella terveistä...

Siis SUORAA vetoa. Jalkaterän asentomuutokset vaikuttavat akillesjänteen asentoon ja sitä kautta myös sen vetoonkin, jolloin jänne vaurioituu herkemmin.

Yleisesti voidaan sanoa, että "terve" akilles on erittäin kestävä, eikä vaurioidu helposti. Mutta tosiaan on noita repeämiä löytynyt ihan terveistäkin jänteistä, tai ainakin MRI- ja Ultraäänikuvan perusteella terveistä...

Olisihan tuon voinut toki itsekin tarkentaa. Mutta silti olen sitä mieltä, että ns. terveen akillesjänteen ei tulisi pamahtaa yksinkertaisesti sen takia, että kerran on jätetty ennen sulkapallomatsia lämmittelyt hoitamatta. Kyllä siinä pitää olla taustalla ongelmaa jossain, notta se poksahtaa. Toki voinet tarkentaa käsitystäni tästä, kun ammattilainen olet.

Olisihan tuon voinut toki itsekin tarkentaa. Mutta silti olen sitä mieltä, että ns. terveen akillesjänteen ei tulisi pamahtaa yksinkertaisesti sen takia, että kerran on jätetty ennen sulkapallomatsia lämmittelyt hoitamatta. Kyllä siinä pitää olla taustalla ongelmaa jossain, notta se poksahtaa. Toki voinet tarkentaa käsitystäni tästä, kun ammattilainen olet.

Kyllä noita "terveitäkin" akillesjänteitä katkeilee ja yllättävän usein juuri sulkapallossa. Monella on jonkulaista särkyä ja jomottelua aiemmin ollut, mutta täysin oireettomatkin kyllä katkeaa. Akillesjänteessä (samoin kuin luissa) kyse on nimenomaan voiman suunnasta. Voisi verrata ihan tavalliseen paperiin, vedä paperia suoraan, kestää aika paljon. Vedä sitten suoraan ja pieni kierto sivulle ja paperi repeää samantien. Akilleskin on säikeinen jänne, jonka säikeet kestää nimenomaan suoraa vetoa, mutta kun tulee veto (ponnistus) + kierto (esim juuri sulkapallossa ponnistus takajalalla vinoon) riittävällä voimalla niin naps vaan.

Plae jakaa vakuutusyhtiöiden näkemyksen siitä, että terve akillesjänne ei voi katketa "itsestään". Tällä perustelulla tapaturmavakuutukset ei juurikaan korvaa katkenneita akillesjänteitä.

Tieto lisää tuskaa tai toivoa

Akillesjänteen ruptuurat (repeämät) näyttävät lisääntyvän "ikämiesurheilijoilla". Vaaravyöhykkeessä ovat erityisesti 30-50-vuotiaat miehet, jotka harrastavat palloilulajeja (esim. sulis, squash, säbä). Repeämät tulevat yleensä yllättäen, ilman mitään ennakkovaroitusta. Hoitomenetelmät ovat leikkaus tai pelkkä kipsihoito. Ortopedikunnassa näyttäisi olevan molemmilla menetelmillä omat kannattajansa, mutta molemmilla päästään nykytiedon valossa hyviin tuloksiin. Em. hoitolinjojen kehittyminen varmasti jatkuu ja menetelmiä vertailevia tieteellisiä artikkeleja löytyy netistäkin suhteellisen hyvin. Itse valitsin konservatiivisen kipsihoidon. Ortopedi heitti tarjolle 50-50 tarjouksen, mutta vaakakuppini kallistui konservatiiviseen hoitoon. Kepittelyä siis 6 vkoa, josta eka 3 vkoa kipsihoitoa nilkka ekvinuksessa (n. 20 ast ojennettuna) ja tämän jälkeen nilkan asentoa normaaliksi ja kevyempi treeniä varten avattava lasta, nilkan ojennus-koukistus -liikkeet painovoimaa vastaan käyntiin ja asteittainen nilkan varaaminen sallittu. Varhainen mobilisaatio on nykysuuntaus molemmissa hoitolinjoissa, mikä käsittääkseni parantaa ennustetta. Leikkauksessa on omat komplikaatioriskinsä, samoin on kons.hoidon kohdalla ollut viitteitä hieman suuremmasta uusiutumisesta, tosin varhaisella (ja kontrolloidulla) mobilisaatiolla saattaa olla yhteyttä pienempään uusiutumisriskiin kons.hoidossa. Tässähän on nyt siis myös oma kokemusperäinen seurantatutkimus menossa ;). Klinikkauutisia aiheeseen liittyen löytyy esim. täältä: http://www.tohtori.fi/?page=0179162&id=9728316 . Keskustelut hoitolinjoista siis varmasti jatkuu, mutta potilaiden omista kokemuksista olisi hyvä kuulla lisää. Tsemppiä kaikille!

tyhmästä päästä kärsii koko.. jänne?

Tämä mitä nyt kirjoitan saattaa olla typerää, enkä lähde sitä kenellekkään missään nimessä suosittelemaan.

Eli minulla tulee nyt 17. päivä tätä kuuta tasan 2kk vamman sattumisesta täyteen.

Hoitomuotona konservatiivinen eli pelkkä kipsi, ei leikkausta. Ensimmäiset neljä viikkoa pidin kipsiä ja painoa ei saanut laskea jalalle laisinkaan. Itse silti harjoitin 2vk jälkeen kevyttä varpailla pohkeen aktivointia lattiaa vasten. Tuolloin 4vk jälkeen oli sitten ensimmäinen kontrolli, jossa oli tarkoitus vaihtaa jalkaan vacoped-tuki, mutta kun semmoisia ei ollut saatavilla niin tekivät avattavan mallin kipsistä, jossa jalkaterän asentoa käännettiin n. 30 asteeseen. Tuolla oli tarkoitus mennä seuraavat kaksi viikkoa ja jalalle oli lupa laskea hieman painoa, mutta ei koko keholla. Tässä vaiheessa kun kipsi oli itse mahdollista ottaa pois nilkkajumppaa, suihkua yms. varten, tein todella paljon kaikenlaisia liikuttelu yms. pyörittely harjoituksia jalalle. Kokeilin myös astua jalalle varovasti painoa lisäämällä. Lopulta huomasin seisovani kipsijalan päällä koko painollani ja se tuntui ihan ookoolle. Aloin hissukseen kävelemään kotioloissa ilman keppejä esim. olkkarin ja keittiön väliä. Kipsi oli kuitenkin jalassa. Noin viidennellä viikolla kipsin kanssa kävely tuntui jo sen verran vaivattomalle että rohkenin kokeilla ilman sitä. Jänne tuntui todella kireälle ja jalka ei varsinaisesti venynyt kävelyä vaativiin asentoihin, mutta pystyin silti astumaan jalalla. Kävely oli tietysti semmoista töpöttelyä, kun toisen jalan polvi ei kyennyt nilkkalinjan etupuolelle. No päivä päivältä tuo siitä vertyi, kun tein useita tunteja päivässä myös erinäisiä liikkuvuusharjoitteita. Lähellä 6vk kontrollia kävelin jo joka paikkaan, vaikkakin melko hitaasti. Olen tutkinut likimain kaiken mahdollisen akillesjännevammoihin liittyvän netistä ja tulkitsin sen hetkisen jänteen kunnon samanlaiseksi kuin se monilla vaikuttaisi olevan kuukautta tai kahta myöhemmin. Tiedostin siis että kävelytekniikka pitäisi pitää eheänä. Mikäli se ei muuten onnistu niin sitten riittävästi tahtia hidastamalla. Aivan aluksi se oli kuin hidastuskuvaa elokuvasta.

En todellakaan "kehdannut" kävellä 6vk kontrolliin vaan puin kipsin ylle ja menin sinne kepeillä. Lääkäri ei varsinaisesti edes kysynyt mitä olen puuhaillut, vaan totesi vain tunnustelemalla että paraneminen näyttäisi olevan hyvällä mallilla, nilkan liikeradat hyvät jne. Sitten pistivät uuden avattavamallisen kipsin, jossa jalkaterän kulma oli 90 asteessa jänteeseen nähden. Tällä sai taas laskea jonkun verran painoa ja seuraavan kahden viikon jakson loppua kohti saisi laskea painoa enemmänkin kivun sallimissa rajoissa. No kotiin päästyäni kepit ja kipsi jäivät nurkkaan ja jatkoin köpöstelyä entiseen malliin. Noin 7 viikon alussa päätin ensimmäiselle kävelylenkille ulos. Tein noin 30min tepastelun pururadalla kohtuu hidasta tahtia. Sunnuntaikävelijät menivät ohi. Se tuntui jalassa/jänteessä ihan hyvälle.

Nyt ollaan nykyhetkessä 7½ viikon paikkeilla. Jänteen venyvyys alkaa olla jo erittäin hyvä, likimain samaa luokkaa kuin terveessä jalassa. Mikä on mielenkiintoista sikäli, koska ennen tapaturmaa se ei ollut näin venyvä. Tällä hetkellä hidastava tekijä on pohkeen voimattomuus. Kävellessä tarvitsee yllättävän paljon pohjelihasta, joten pidempään kävellessä kantapää alkaa rasittua, kun päkiä ei tue riittävästi etenemistä.

Kaiken tämän ohella palasin salille tuossa viikon 5 paikkeilla. Jalan kuntoitus on pitänyt sisällään kuntopyörää. Jota alkuun tein noin 5min kerrallaan, koska pohje ei jaksanut enempää. Nyt teen melko helposti 20min rypistyksiä jonkinlaisella vastuksella. Lisäksi netistä poimin kuntoutusohjeita ja näihin kuuluvat ainakin jumppanauhalla pohjeojennuksia, tasapainolaudalla taiteilua, portaalla päkiän varassa alaslaskeutumista siten että terve jalka punnertaa aina ylös. Tällä hetkellä pyrin jo hieman auttamaan toisellakin jalalla, mutta voimaa siinä ei ole vieläkään hirveästi. Jos terve on 100 niin epäterve voisi olla vaikka 20-30.

Tänä aamuna kun tein vajaan tunnin kävelyn, etenin samaa tahtia kuin normaalikävelyllä olijat ja tyttöystävän mukaan minkäänlaista nilkuttamista ei näe. Keskittymistä kävely tosin vaatii, kun toisen pohkeen käyttöön saa keskittyä täysillä.

Perjantaina tulisi 8vk täyteen ja maanantaina olisi viimeinen kontrolli ja ns. kipsin poisto ja kuulemma sitten katsotaan fysikaaliset hoidot yms. ja neuvotaan kantajännetta kuormittamatonta jumppaa yms. En tiedä vielä pistänkö kipsit jalkaan tuonnekin, vai mitenkä..

Mika Halvari löytämieni tietojen mukaan palasi kilpakentille 5kk vastaavan vamman jälkeen. Tuo on joku ns. rekisteröity "nopeusennätys" tämän suhteen. Ei tässä mitään yritetä kilpailla tai tehdä ennätyksiä, mutta uskoisin että itsekin on hyvässä iskussa ennen lääkärin määräämää 8kk liikuntakieltoa. Pyrin kyllä noudattamaan ohjeita ponnistuskielloissa yms. mutta tiedän että muuten tässä on menty hieman riskillä. Kun kipuja ei ole ja jalka tuntuu hyvälle niin en jaksa uskoa että olisin tehnyt mitään suurempaa hallaa itselleni.

Älä tee niinkuin mitä tein vaan niinkuin lääkäri sanoo :)

Älä tee niinkuin mitä tein vaan niinkuin lääkäri sanoo :)
Let`s go -meininkiä kuntoutukseen, eli juuri tällaista varhaista, muttei liian yltiöpäistä, kuormittamista jänne paremmin parantuakseen tarvitsee. Saletisti napsahtaa, vielä monella meidänkin jälkeen. Konservatiivinen hoito on siis parhaimmillaan varsin toimiva vaihtoehto leikkaushoidolle.

Nyt 4 vkoa katkeamisesta ja jalassa viime viikosta alkaen avattava kipsi, jota tosin olen alkanut käyttää kolmen ekan päivän jälkeen vain öisin. Vanhan sandaalin katkasin ja tein siitä noin 3 cm korkean kantalapun, jota käytän kevyen tukisukan kanssa päivittäin ja kävelen kyynärsauvoilla kevyesti varaamalla. Upotan jalkani pari kertaa päivässä vesiämpäriin ja teen istualtaan nilkan ojennus-koukistusliikettä ja kevyitä pohjejännityksiä päkiää ämpärin pohjaan painaen. Turvotustaipumus näyttää jalasta häviävän, myös nilkan asentotunto on palautunut (ei siis tunnu hetkuvalta). Ns kuoppaa en sormea jänteen päältä liu´uttaen enää tunne. Kireyttä toki vielä on, mutta nilkka taipuu 90 asteseen, mikä lienee tässä vaiheessa hyvä. Menen siis hieman sairaalan ohjetta aktiivisemmin, mutta aikaisempien vammojeni (pohjeluun murtuma ja nilkan nivlesiteiden repeämä) pohjalta olen varhaisen "liikehoidon" kautta palannut keskimääräistä nopeammin pelikentille. Ja lisäksi olen aina tehostanut C-vitaminiin päivittäistä saantia vamman jälkeen pariksi kuukaudeksi parantaakseni sidekudosvaurion parantumista.

Latest posts

Back
Ylös Bottom