Ajokortin (prätkä) hommaaminen vuonna 2019?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wombut
  • Aloitettu Aloitettu

Wombut

VIP
Terve!

Olen jo pidempään haaveillut asiasta ja se on mun to-do listalla ennen 40v synttäreitä. Ajattelin nyt tarkistaa kun huhut sanoo että etenkin henkilöautokortin hommaaminen tulee olemaan huomattavasti halvempaa, en ole nyt varma onko joku muutos tullut nyt 2018 vai tulossa vasta 2019? Niin mietin että vaikuttaako mahdolliset muutokset myös prätkäkorttiin? Kaveri suositteli että ostaa prätkän jo valmiiksi ja ajaa kortin sillä (ilmeisesti jotkut harjoittelutarrat?) Itse olin ajatellut että kortin hommaisin kuitenkin ensin ja itse prätkän sitten myöhemmin perästä.

Tuosta hintamuutoksesta en tiedä, prätkäkortti ei kai lähtöjäänkään ihan älyttömän hintainen ole (ainakaan kun aikanaan 16v ajoin kevarikortin) ja B-kortilla saanee jotain teoriatunteja pois koulusta.

Pyörän hankkimisesta en oikein muuta osaa sanoa, mutta käsittelykokeet on mun mielestä huomattavasti hankalampia isolla kyykyllä kuin esim. pienellä nakupyörällä. Tottakai pitää osata käsitellä isoakin pyörää jos sellaisen hankkii, mutta monesti autokouluilla omina pyörinä on noita helposti käsiteltäviä, pieniä ja keveitä pyöriä joten sillä ainakin alkuun on helpompi oppia hitaassa vauhdissa pyörää näppäilemään. Summasummarum, jos hankinnassa on kortin saannin jälkeen 1300 Hayabusa, aja ennemmin autokoulun pyörällä :D

Ajoin vuonna 2017 A-kortin, maksoi vähän reilu 700e viranomaisukuluineen. Vuonna 2018 ne vaikeutti noita käsittelykokeita, ihan järjetöntä mun mielestä. Haiskahtaa taas ihan rahastukelta.

2011 A kortti maksoi 900e. Voi olla että jotain kuluja tuli vielä päälle. Perjantaina tajusin että fygyä on, mopo pitää saada. Soittelin autokoulut, yhteen pääsin heti Maanantaina. Varasin samalle viikolle teoriat ja ajot sekä Perjantaille kirjallinen. Seuraavana maanantaina oli vika ajotunti ja inssi. Kymmenessä päivässä ideasta ajolupaan taskussa. Ensipyöräksi ostin heti samana päivänä tuorehkon R1kkösen. Ei loppunut teho kesken. 20tkm/vuosi tuli ajettua muutama vuosi ennenku vaihto selkäystävällisemmän ajoasennon omaavaan.

Asiaan. Jos kortin hinta mietityttää, että onko 500e vai 1000e niin ei kannata ajaa. Suhteutettuna mopon hankinta, vakuutukset, varusteet, huollot ym.. ihan mitätön kulu. Jos hommaat tehokkaan mopon niin pelkkä vakutuutus 1-2 ajokorttia joka vuosi. Ajovarusteet heti 1-2 ajokorttia. Puhumattakaan itse väline.

@Wombut Eli kandee unohtaa hinta, kattella omaa kalenteria missä sopiva väli. Soitella autokoulut että mätsääkö heidän kalenteri ja kortti pois kuleksimasta.

Onnittelut valitsemastanne tiestä.

Ajankohtainen aihe! Mulla on nyt kurssi menossa.

B kortti kun on alla niin pakolliset iso A -tunnit on 4h teoriaa ja 5h ajoa (50min per ajotunti).

Nykyään kaikilla autokouluilla taitaa olla Kawasaki ER6N kalustossa. Äärimmäisen helppo pyörä ajaa, ei kannata omaa pyörää kortin ajamiseen hommata.

Niin ja kortin hinta noin 550 € + viranomaismaksut täällä Oulussa. Harrastuksen aloittaminen on "kallista" hankintoineen (kortti, varusteet, pyörä, vakuutukset) mutta sen jälkeen harrastuksen ylläpitokuluihin (huolto, vakuutus, polttoaine, pyörän/varusteiden tuunaus) voi ihan pyörän valinnalla ja muilla kulutustottumuksilla vaikuttaa tosi paljon.

Mää olen ostanut varusteet käytettynä ja kypärän uutena. Kun on kiireettömästi poiminut tarpeelliset käytettynä niin on saanut laadukkaat hyväkuntoiset kamat slle kolmasosalla uuden hinnoista.

Täytän nyt 35. Oli suunnitelmissa jo 5v sitten hommata 30v lahjaksi itselle kortti ja pyörä mutta elämäntilanteet on sanellut asiat toisin.

Yamaha XJR oli suokkari mutta koeajojen jälkeen Suzuki GSX1400 on mennyt Jammun edelle ja tulee olemaan meikäläisen hankinta kunhan sopiva yksilö löytyy.

Back
Ylös Bottom