Ajattelin ostaa sukset ja alkaa hiihtämään!

Neuvostoliitto

Pertti
VIP
Ikä
46
Tuosta vähän matkan päästä lähtee talvella ladut ja ajattelin alkaa hiihtämään. Nyt pitäisi hankkia perinteisen sukset, sauvat, siteet, monot, voiteet, hiihtopuku, hanskat ja pipo. Paljonhan nykyään saa pulittaa hyvästä hiihtopaketista? Mitenhän hiihtovoiteet on kehittynyt vuosien varrella? Hiihdin viimeksi vuosituhannen vaihteessa ja silloin vedeltiin pohjaan vain -2 kelin voidetta joka toimi kelillä kuin kelillä. Voitin intissä komppanian viisiottelun jossa hiihto oli viimeinen laji johon lähdettiin Gundersen-menetelmällä. Hiihdin niillä hikilaudoilla kumpparit jalassa niin perkeleen kovaa että meinasin loppumetreillä ohittaa komppanian päällikön jolla oli kilpahiihtotausta.

Tehdään tästä yhdessä suuri ja virallinen maastohiihtoketju, jooko?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meitsi o ajatellu samaa jo monta vuotta, en enää edes ajattele asiaa kun en kuitenkaan sitä toteuta. Hiihtämisestä on jäänyt niin paska maku sen vuoksi koska se on pakollista ja se piti tehdä nopeasti. Pidin hiihdosta vielä ennen koulun pakottamista, kävin mummoni kanssa aina hiihtämässä ja katsomassa maisemia sekä juomassa taukopaikalla kuumaa kaakaota termarista. Mukavaahan se on jos ei ole kiire ja maisemat ovat kohdallaan. PK-seudulla sohjossa hiihdellä ja katsella paskaisia peltoja, ei kiitos.

Aijoo, ala-asteella Kuopiossa ekaluokalla opettajani kysyi hiihtoloman jälkeen että "hiihdoitko hiihtolomalla?". Mutsi oli todistamassa asiaa ja tuo on kaveripiirissä jo sellainen legendaarinen kysymys aina hiihtolomien jälkeen. Ko. opettaja puhui aina mahdollisimman tarkkaa kirjakieltä (wanha nainen) mutta tuo sanahirviö oli kyllä aivan jotain muuta kieltä :lol2:

Paketteja saa varmasti moneen lähtöön. Budgettiin luulisi tulevan joku perussetti halvalla ja muihin urheiluliikkeisiin sitten kalliimpia (lue: laadukkaampia). Eli kannattaa jo hankkiessa miettiä tarkkaan haluaako hiihdosta nauttia vaiko vain hiihtää hiihtämisen vuoksi sen max. kymmenkunta kertaa talven aikana.

Interin talvikuvastosta löytynee paketteja hintahaarukalla €100 - €400 (sisältäen yleensä sukset+siteet+kengät). Sauvoja saanee n. €25 lähtien ja niihin on ihan turha liikoja panostaa (enemmän hiilikuitua -> kevyemmät sauvat -> enemmän hintaa), halvimmistakin löytyy nykyään kunnon kädensija. Voiteista löytyy myös laajalla skaalalla mutta hifistelemään ei kannata ruveta. Jos ei muuta niin pitoteippiäkin on kaupoissa tarjolla, pikavoiteista ei itselläni käytännön kokemusta vielä ole mutta voisi kuvitella niiden ihan tarpeeksi hyviä olevan. Pipo ja hanskat nyt ei varmasti paljoa kustanna (tai saahan niistäkin halutessaan paljon maksaa) ja hiihtopuvun sijasta ihan perus kerrospukeutuminen lienee harrastelijalle hyvä vaihtoehto.

Ja kyllähän pk-seudulta löytyy ihan laadukkaitakin latuja, tosin niille pääsemistä rajoittaa ratkaisevasti jos ei ole autoa käytössä sekä oma asuinpaikka. Jostain Kampista voi olla aika hijlaista lähteä hiihtämään ilman siirtymistä itse suorituspaikalle...

Kuten edelläolevasta tekstistäkin voi jo päätellä, viime kaudella itselleni tuli pyöreät 0 :nolo: Tuosta on helppo pistää paremmaksi, ainakaan alaspäin ei pääse edes yrittämällä.

Hiihtohammasta kolottaa myös täällä. Tosta lähtis kämpän vierestä oikein mukavasti latua, mutta kun hiihtänyt oon viimeksi peruskoulussa niin oon touhusta täysin pihalla. Eiköhän kaikki asiaa miettineet mennä nyt suksipakettikaupoille ja pidetä alkuvuodesta (jos lunta on) kunnon pakkisouppenhiihtokarkelot!

Kymmeneen vuoteen en oo hiihtänyt, mutta nyt olisi tarkoitus aloittaa taas. Lähes pätevä pettajakin on, tosin vähän turhan heikkohermoinen :D Sitten vaan mielenkiinnolla odotetaan kumpi katkoo v*tutuksissaan ensimmäisenä suksensa ja suksisauvansa...

Itsekin olen miettinyt jos aloittais taas hiihtämään.
Joskus nuorempana oli hirvee into tuohon touhuun ja haave oli tulla ammattitason hiihtäjäksi.
Vähän aikaa hiihtelin puijon hiihtoseurassakin...ja parit junnukisat tuli hiihdettyä, mutta jäi sittemmin se harrastus.

Kaikille Kuopiolaisille pakkislaisille kyllä suosittelen puijon maastoon menemään hiihtämään etenkin jos hiihdät luistelutyylillä. Kohtuullisen kova treeni jaloille kun vetää esim. satulanotkon mäet siinä antikkalaa lähellä ylös. :evil:

Nyt kyllä iski hirveet himot hiihtämään. :D
Muistuu mieleen kaikki reititkin nyt.

Kantsii muuten kerralla ostaa ihan kunnon varusteet niin ei mene into lajiin heti alkuunsa.

Minullakin on hyvän ajatuksen tasolla tuo hiihtotouhun alkaminen käynyt, mytta olen tyytynyt ainakin toistaiseksi pelkkään sauvaryntäilyyn talvella.

Sitäpaittes, ei täällä eteläisillä mailla ole aina edes välttämättä kunnon talvia.

Kaikille Kuopiolaisille pakkislaisille kyllä suosittelen puijon maastoon menemään hiihtämään etenkin jos hiihdät luistelutyylillä. Kohtuullisen kova treeni jaloille kun vetää esim. satulanotkon mäet siinä antikkalaa lähellä ylös.
Täällä on kyllä mahtavat hiihtomaastot. Laduilla tavataan! :D

Joo, PAKKOFINLANDIA!!! 75km, ei oo ees paha.:jahas:

fedit.Onkse 75km?

Taitaa nykyään olla "vain" 60km. sekin vissiin riippuu lumitilanteesta tai jostain. vai olisko siitä kuinka jäässä vesistöt on ku sehän taitaa aika iso osa olla järven jäällä hiihtelyä.

Tuo olis kyllä kova juttu :D

Pakkofinlandia

Viimeiset pari talvea on tullut hiihdeltyä jonkin verran lainasuksilla, himohiihtäjä-mutsilta löytyy sekä pertsan että vapaan sukset erikseen. Kaikki lähti 10 vuoden tauon jälkeen näin:

Minä: Voisinpa lähteä joku kerta kokeilemaan sun mukaan, että osaako sitä vielä hiihtää.
Mutsi: Lähe ihmeessä. Mulla on semmonen hyvä 30 kilsan lenkki, täytyy varmaan alottaa lyhyemmällä, että jaksat.
Minä: Häh, no aivan saletisti menee 30 kilsaa ihan heittämällä.
Mutsi: No en usko.
Minä: Mikäs päivä lähetään kokeilemaan?

Lainasin vapaan sukset ja äippä lähti perinteisellä, 30 kilsaa meni itseasiassa ihan letkeesti. Lopun nousuissa tosin pääs muutama äänekäs ärräpää.. Nyt olis tarkoitus sijoittaa veronpalautukset omiin suksiin. Nuo vapaan sukset millä oon hiihdellyt, on Fischerin tehtaalta tilatut kisasukset, joten ihan kämäsiä hikilautoja ei viitsis itselleen niiden jälkeen ostaa. Onneks paikallisessa Intersportissa on lähestyvän remontin takia tyhjennyshalvennusmyynti ja kävinkin siellä jo hypistelemässä Rossignolin suksia, täytyy ajan kanssa käydä sitten testaamassa sopivan jäykkä pari ja hyvät monot.

Täällä Lahdessa keskustasta ei ole matka eikä mikään Urheilukeskuksen tai Vesijärven laduille, joten ei tule suorituspaikalle siirtymisen kanssa ongelmia tällaiselle autottomalle sivakoijallekaan.

Mun mielestä välineet ei näyttele kovin tärkeää roolia ainakaan "vasta-alkajalla". Enemmänkin voitelu. Kannattaa ottaa selvää vähän noiden suksien voitelusta (google avittaa varmasti, myös urheiluliikkeistä on jotain voitelukäppyröitä saatavilla). Moni varmaan tylsistyy hiihtoon, koska suksi ei pidä/luista. Vituttaahan se itseäkin. Kunnes opettelin voitelemisen jalon taidon...

Ei sitten sitä Universalin "all weather"-pitovoidetta pohjaan...eikä kynttilää;)

Meikäläinen aloitti viime vuonna hiihtämisen lapsien innostamana. Edellisestä kerrasta olikin kulunut melkein kolmekymmentä vuotta. Silloin hiihdettiin vielä puusuksilla! Paketin ostin Puhoksen Kesportin ammattitaitoisilta myyjiltä kokeiltuani ensin Paloheinässä vuokrasuksilla. Kyllä se on vaan nykyajan vempaimilla hauskaa. Nykysukset kun sekä pitää, että luistaa. Latujakin on Helsinki väärällään silloin kun on lunta. Suosittelen, paljon hauskempaa kuin koulussa.

kuinkahan paljon täälläkin on ihmisiä jotka on vannonut että koskaan ei hiihdä sen vittumaisen ala-asteen liikanmaikan takia joka ruksas liikuntakalenteriin aina hiihtoa kun oli vähänkin lunta maassa. sitten mentiin minkä kerettiin ja vitutti mennessä. omana traumana lisättäköön vielä se, että olin 3.luokalla kipeänä hiihtokisojen ilmottautumispäivänä (pakolliset kisat) ja kun tulin kouluun takaisin, vittu tilaa ei kuulemma ollut kun tyttöjen sarjassa voi vittu.

lähtöviivalla ohi sattui kävelemään vielä hiihtomestari serkkuni joka katsoi epäilevästi minua kohti ja toivotti onnea. voi helvetin helvetti. onpahan muistoja.

armeijassa sen sijaan hiihto oli ok, kaikilla oli tasapuolisen paskat vehkeet ja siellä mentiin hitaimmain mukaan lepposaa kyytiä. mutta sepä siitä

Mun mielestä välineet ei näyttele kovin tärkeää roolia ainakaan "vasta-alkajalla". Enemmänkin voitelu. Kannattaa ottaa selvää vähän noiden suksien voitelusta (google avittaa varmasti, myös urheiluliikkeistä on jotain voitelukäppyröitä saatavilla). Moni varmaan tylsistyy hiihtoon, koska suksi ei pidä/luista. Vituttaahan se itseäkin. Kunnes opettelin voitelemisen jalon taidon...

Ei sitten sitä Universalin "all weather"-pitovoidetta pohjaan...eikä kynttilää;)

Riippuu minkä tyylin sukset meinaa hankkia. Tosin, myyjät varmaankin neuvoo kun menee ostamaan. Vähän painavemmalle kaverille on halvoista suksista suht vaikeaa löytää tarpeeksi jäykkää suksea, ainakin tuntuis et tältä foorumilta löytyy enemmän just noita vähän raskaampia kavereita. Varsinki jos perinteistä meinaa lykkiä ja käyttää jopa pitovoidetta niin aika ehdoton et sukset on sopivan jäykät. :)
En tiedä nykytilannetta, onhan ne sukset varmasti taas kehittyny, mut joitaki vuosia sitten oli tälläinen tilanne.

ostin Puhoksen Kesportin ammattitaitoisilta myyjiltä kokeiltuani ensin Paloheinässä vuokrasuksilla. Kyllä se on vaan nykyajan vempaimilla hauskaa. Nykysukset kun sekä pitää, että luistaa. Latujakin on Helsinki väärällään silloin kun on lunta. Suosittelen, paljon hauskempaa kuin koulussa.

Puhoksen Intersporttia meinaat? Sieltä meinasin itsekin mennä kyselemään hintoja. Paljon sulla on painoa? Millaiset hiihtimet hankit? Paljon maksoi?

Eiköhän tarkoittanut Interiä juu, ei Puhoksella koskaan Kersportia tietääkseni ole ollut :D Ko. paikasta kieltämättä löytyy ammattitaitoa vaikka muille jakaa, kun olin junnu niin sieltä tuli haettua faijan kyyditsemänä paljon liikuntavälineitä vaikkei ihan nurkan takana asuttukaan.

Kannattaa muistaa että huonoilla välineillä hiihtäminen ei välttämättä nautittavaa ole mutta mitään pro-suksiakaan ei kannata ostaa. Kertoo myyjälle käyttötarkoituksen ja harrastuksen "vakavuus"tason niin eiköhän oikeat sukset alle saa.

Varoituksen sana: hiihto saattaapi olla pirun raskasta jos ei ole ihan lähivuosina sivakoinut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom