Ainainen väsymys

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

libelinha

VIP
Tere!

Ongelmani on nyt ainainen väsymys. Kokoajan vaan väsyttää ja tekee mieli nukkua. Tänäänkään en esimerkiksi jaksanut lähteä kouluun. Tämä tosin tapahtui ensimmäistä kertaa lukiohistoriani aikana. Hemoglobiini mulla on aina ollut alhainen, viimeksi kun mitattiin niin se oli noin 120. Kouluiltaisin pyrin menemään noin puoli yhdentoista aikoihin sänkyyn ja aamulla pitää nousta noin puoli seitsemän aikoihin. Eli joka yö tulee nukuttua noin 8h. Väsymys aiheittaa myös sen, että salille ei jaksa mennä ja iltaisin ei jaksa lähteä lenkille. Eli miten pääsisin eroon tästä väsymyksestä? Vinkkejä?

Jaa-a, oletko kokeillut pidempiä yöunia? En halua irvailla, mutta ei 8h ole mikään "tällä nyt pitäisi pärjätä"-juttu. Mä nukun 10h ja alle yhdeksän tunnin unilla minusta tulee ihan monsteri. Tietysti päivän kestää uinvelkaisena tai ehkä jopa kaksi, mutta heikoksi menee elämä. Onhan se monen mielestä tietysti hauskaa kun yks menee ysiltä nukkumaan, mutta naurakoot...

Toinen vaihtoehto (ei ehkä niin oletettava?) on että nukut liikaa. Tai ehkä saat liian vähän rautaa (hemoglobiinisi on alhaalla, oletko kokeillut syödä enemmän rautaa?), liikunnan puute, vitamiinien puute? Mitä syöt?

Noh, viime yönä tuli nukuttua 16h ja silti tuntuu siltä, että voisi mennä jatkamaan unia. Kyllä mä jossain vaiheessa söin noita rautatanletteja, mutta mulla on sillälailla, että sitä pitäisi myös muistaa syödä ne tabletit :rolleyes: . Homman juju on juuri siinä, että kun kokoajan on väsynyt, niin ei sitä jaksa lähteä illalla sitten lenkille. Myös koneella istumista olen rajoittanut, päivässä vain noin keskimäärin 2h koneella. EDIT- Aina kun muista, niin otan Triomega ravintolisää. Sisältää Omega-3, kalsiumia ja e-vitamiiinia.

Tässä eiliset syömiset:

Aamupala noin klo. 06.50:

Lautasellinen puuroa (noin 50g kaurahiutaleita ja 20g vehnäleseitä)
2rkl vehnänalkioita
noin 100g raejuustoa
3rkl rypsiöljyä
maitoa

Kouluruoka klo. 11.00:

Riisiä ja broilerikastiketta
1 pala ruisleipää (tms, tummaa leipää)
2 lasia vettä
vähäsen porkkanaraastetta

Välipala klo. 13.00

4kpl x 35g proteiinipatukkaa

Päivällinen noin klo. 17.00

Jotain uuniperunalaatikkoa (mukana myös lihaa)
maitoa
EDIT- Unohtui raejuusto

Lentopalloa klo. 18.00-19.15

Iltapala joskus klo. 20-21.00 välillä

2 palaa ruisleipää (muistaakseni)
päällä kinkkua
maitoa

Eihän sulla oo kilpirauhasen vajaatoimintaa? olen nimittäin kuullut, että yksi yleisimmistä oireista on juuri järetön väsymys. Itsellä ei ole kokemusta asiasta, mutta näin olen kuullut.

neiti sanoi:
Eihän sulla oo kilpirauhasen vajaatoimintaa? olen nimittäin kuullut, että yksi yleisimmistä oireista on juuri järetön väsymys. Itsellä ei ole kokemusta asiasta, mutta näin olen kuullut.

Ei ole tutkittu, joten en tiedä. Voisi kaverilta kysäistä, että mitkä oireet sillä oli, koska hänellä on todettu lievä kilpirauhasen vajaatoiminta.

Veemäisintä ja ärsyttävintä, tässä väsymyksessä on se, että kaikki sukulaiset ja perhe kuvittelevat, että meikä on vain äärettömän laiska, kun mä aina nukun :jahas: . Tosi kivaa.

neiti sanoi:

Ylenmääräinen väsymys on tosiaan yksi kilpirauhasen oireista. Muita oireita on esim. hiusten lähtö ja sellanen tunne, että on pala kurkussa.

Kärsitkö stressistä, kun opiskeletkin? Seki voi aiheuttaa tommosta.

Unen tarve voi myös muuttua elämän aikana; itse tarvitsin aikanaan lukioaikoina vain sellaset 6-7 tuntia unta, enkä IKINÄ nukkunut päiväunia. Nykyään (lukioajoista useampi vuosi...) täytyy nukkua about 9 tuntia ettei väsyttäis niin kovasti päivällä. Ja jos nukun vähemmän niin varmaan on pakko laittaa päikkäreille...

Hendika sanoi:
Ylenmääräinen väsymys on tosiaan yksi kilpirauhasen oireista. Muita oireita on esim. hiusten lähtö ja sellanen tunne, että on pala kurkussa.

Kärsitkö stressistä, kun opiskeletkin? Seki voi aiheuttaa tommosta.

Unen tarve voi myös muuttua elämän aikana; itse tarvitsin aikanaan lukioaikoina vain sellaset 6-7 tuntia unta, enkä IKINÄ nukkunut päiväunia. Nykyään (lukioajoista useampi vuosi...) täytyy nukkua about 9 tuntia ettei väsyttäis niin kovasti päivällä. Ja jos nukun vähemmän niin varmaan on pakko laittaa päikkäreille...

Noh, mulla on aina lähtenyt hiuksia hirveenä. Niitä on sängyssä, vessan lattialla ja kaikkialla. En ainakaan tietoisesti ole ottanut mitään stressiä opiskelusta.

Mä oon tunnettu suvun keskuudessa siitä, että mulla on loistavat unenlahjat eli mä oon aina nukkumassa. Lentopallokaveritkin aina kuittailevat, että "johan se burdock on herätetty päikkäreiltä ja johan sitä on herätty" :lol2: . Mutta joo, ihan vakavasti ottaen, vaikka mä kuinka rakastan nukkumista, niin on se ruvennut pikkuhiljaa häiritsemään, että on jatkuvasti väsynyt. Treenit kärsivät.

Mulla on kans ollut kausittaista väsymystä. Viime aikoina on taas ollut pirteämpänä, mutta tuleva syksy vähän pelottaa. Yleensä pimeän vuodenajan alettua voisin oikeasti alkaa talviunille... Vaikka toisaalta syksyn tullen saan hirmuiset motivaatiot treeniin ym, usein väsyttää. Väsymykseen apua haen syömällä hedelmiä ja muutenkin vitamiineja. Monesti tuo nukutus on tosin aivan itse aiheutettua - liikaa töitä/opiskelua, stressi.. Eikä minullekaan kyllä kahdeksan tunnin yöunet ole vielä mitään, vaikka esimerkiksi poikakaveri aina valittelee, ettei tarvitsisi nukkua "kellon ympäri".

burdock sanoi:
Aamupala noin klo. 06.50:

Lautasellinen puuroa (noin 50g kaurahiutaleita ja 20g vehnäleseitä)
2rkl vehnänalkioita
noin 100g raejuustoa
3rkl rypsiöljyä
maitoa

Kouluruoka klo. 11.00:

Riisiä ja broilerikastiketta
1 pala ruisleipää (tms, tummaa leipää)
2 lasia vettä
vähäsen porkkanaraastetta

Välipala klo. 13.00

4kpl x 35g proteiinipatukkaa

Päivällinen noin klo. 17.00

Jotain uuniperunalaatikkoa (mukana myös lihaa)
maitoa
EDIT- Unohtui raejuusto

Lentopalloa klo. 18.00-19.15

Iltapala joskus klo. 20-21.00 välillä

2 palaa ruisleipää (muistaakseni)
päällä kinkkua
maitoa

Missäs on kaikki tuoreet (tai pakastetut) kasvikset, marjat ja hedelmät? Ei niitä vitamiineja, hivenaineita, flavonoideja yms millään purkkitavaralla kovin pitkään kokonaan korvata. Tuskin on ratkaisevaa mutta voisi olla yksi tekijä. Ja 8 h unet urheilevalle ei minusta ole hirmu paljon.
Se mitä itse lukiossa huomasin jaksamiselle tärkeäksi oli että välitunnilla pitää ainakin muutaman kerran hilata itsensä pihalle; muuten iskee väsy ja päänsärky ja ilta menee pelastusarmeijalle. Jakselua, vielä yli 10 v kirjoitusten jälkeen ei ole aika kullannut muistoja pakkoläsnäolosta yms.

Labrakokeissa voisi olla hyvä käydä ihan ekaks. Otata ainakin pieni verenkuva, kilpirauhasarvot ja verensokeri. Joku monivitamiinipilleri esim. Multi-Tabs tai "stressivitamiiniyhdistelmäksi" sanottu Berocca vois olla hyviä. Näitä voi syödä yhdessäkin, tehokuurina. Ginseng- ja ubikinonivalmisteet ovat myös kokeilun arvoisia. Monivitamiinipilleri kannattaa joka tapauksessa ottaa pohjille ja sit voi kokeilla lisäks näitä muita, vaikka kutakin vuorollaan.

Niin tietty: ekana on hyvä tsekata että ruokavalio on riittävän MONIPUOLINEN!
Jos ei sekään auta niin sit voi kokeilla lisäks näitä tabletteja.

Viimeksi muokattu:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mun siskoilla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja sillä oli yhtenä oireena se, että saunassa ei hikoiluttanut. Kuulostaako tutulta? Entäs onko paino noussut?

Noh, mä en käy saunassa :D, mutta voiko sitä laskea samaan kastiin, että mulla ei rupea helposti haisemaan hiki? Paino kyllä nousi viime talvena, mutta en oikein usko sillä oli mitään tekemistä kilpisrauhasten kanssa. Mä vaan söin turhan paljon :rolleyes: .

Mua vaivaa välillä pahakin väsymys. Ja se väsymyksen määrä kyö vaihtelee riippuen vähän töiden määrästä, työpäivien pituudesta ja omista ja avon vaihtuvista työvuoroista, ruuasta ja kai myös vähän vuodenajastakin. Ja mulla kun on sellainen ongelma, että olen aamu-uninen.. Mä rakastan sitä, että saan nukkua vaikka puolille päivin.
Mut onneksi välillä on myös niitä aikoja, jolloin olen pirteä, iloinen ja energinen. Silloin asiat yleensä luistaa hyvin ja kaikki tuntuu mukavalta. Ja onhan se sit kiva, kun jotkut ihmiset tulee kertomaan, että näytän hemmetin energiseltä. :) Mutta sit, kun olen väsynyt, niin kaikki myös huomaavat sen ja silloin kannattaa pysyä kaukana minusta. :evil:
Niin ja hemoglobiini mulla oli viimeksi lähemmäs 160.. :D

Eleonoora sanoi:
Mä rakastan sitä, että saan nukkua vaikka puolille päivin.
---
Niin ja hemoglobiini mulla oli viimeksi lähemmäs 160.. :D

Täällä myös yksi aamu-uninen. Nyt lomapäivinä mennyt helposti yhteentoista aamulla ennenkun malttanut sängystä nousta. Etenkin kun olen ollut yksin, ei ketään nalkuttamassa että pitäs nousta...

Mulla kanssa tuo hemoglobiini hipoo melko lukemissa, 157 taisi olla viimeksi!

Mua myös on vaivannut ajoittain (itseasiassa aika usein) jatkuva väsymys. Olen saanut sen kuriin säännöllisellä elämänrytmillä. Nukkuma-ajat samoiksi viikon ympäri. (Jea rait - ihan kuin tässä "villejä nuoruusvuosia" viettäessä siihen kykenisi kovinkaan usein :jahas: Mutta yritys on kova ;) ) Kandee etsiä se itselleen sopiva unen määrä. Mulle se on 9-10h. Jos nukun vähemmän tai enemmän, olen väsynyt. Liika nukkuminenkin tosiaan veltostuttaa.

burdock sanoi:
Mä en yhtään tykkää syödä kasviksia ja marjoja. Se on aina ollut mun syntini ja tulee aina olemaan.

Minulla kasvikset menee helposti vaan ei marjat ja hedelmät. Marjoja ja hedelmiä saa menemään esim soseutettuna johonkin juomaan, jäätelö+maito, tuoremehu, piimä, jugurtti ja varmaan täällä monella olisi rahkavinkkejä. Itse esim pakastemarjoihin tarviin kunnolla sokeria muun perheen jälkeen, puurossa menee mieluiten pakastettu sose (tai anopin kunnolla sokeroima hillo :D ).

Jos kokeilee ginsengiä (esim gerimax) niin vaatii yli 2 viikon kuurin ennen kun vaikutus joko tulee tai voi todeta ettei ollut minun juttu. Hintaero on iso riippuen pakkauskoosta. On minun ainoa tämänhetkinen "lisäravinne" ja mielestäni auttaa selvästi vaan ei valtavasti. Toisaalta ihme tabu olisi jos terveellisesti nollaisi univelan. Muuten tässä elämäntilanteessa olen tylsän terveellinen (kas kaksi pientä lasta).

KatiP sanoi:
Minulla kasvikset menee helposti vaan ei marjat ja hedelmät.

Mulla tuo on just toisinpäin! Esim. pakastemarjoja söisin vaikka joka ilta mielin määrin, mutta yritäpä vaikka pistellä porkkanaa... :urjo: No keitettynä nyt jotenkin menee. Onneksi tulee kuitenkin melko paljon syötyä sekä marjoja että vihanneksia. :)

Mä muistelen, että järjetön väsymys oli niinä aikoina, kun muutin ekaan omaan kämppään ja nukuin alkuaikoina aina kun oli mahdollista: eli just 12h yöunet, 3h päikkärit jne. Olo oli väsynyt koko ajan, eikä minnekään huvittanut lähteä. Eli voipi johtua kyllä liiasta nukkumisestakin tuo väsymys.

burdock sanoi:
Tere!

Ongelmani on nyt ainainen väsymys.

Tervetuloa kerhoon. Itse en ole koskaan ollut mikään Duracell- pupu, mutta yli puoli vuotta jatkunut selkäkipu, työstressi ja etäsuhdestressi ovat tehneet sen, että VÄSYTTÄÄ. Asiaa ei suinkaan auta se, että nukun selän takia huonosti -ja kun olen väsynyt, mielikuvitus alkaa laukata ja kuvittelen olevani raskaana, sairastavani syöpää tms--> stressi lisääntyy....

Lisäksi minulla todettiin anemia. Että rautaa tässä vedellään, on se ehkä vähän auttanut. On kamalaa, kun tuntuu, ettei keho saa tarpeeksi happea vaikka miten syvään hengittelisi. Mutta kai tämä tästä, ajan kanssa -anemia saattoi tulla siitä, että yritin treenata rankasti viime vuoden ja kävin kolme kertaa verenluovutuksessa.

jaksan kyllä aamulla nousta ja töihin lähteä, mutta viimeistään illalla kotiin tulessa tulee sellainen kauhea lamaannus, ihan kuvottava olo. Jos raahautuu salille, olo paranee hetkeksi, mutta on sitten kahta kauheampi. Olin kaksi viikkoa lomalla, enkä meinannut jaksaa tehdä mitään.

Mutta eiköhän tämä tästä, ajan kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom