Aikuisiän akne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nslow
  • Aloitettu Aloitettu
Terve.

Kuinka monella on kokemusta aikuisiän aknesta ja sen hoidosta? Itse olen käyttänyt ahkerasti lisäravinteita ja suhteellisen puhdas ruokavalio, mutta silti isoja finnejä paukkuu naamaan. Lähes kaikkia apteekin tuotteita aknen hoitoon olen kokeillut ja eihän ne tietenkään mitään ole auttanut (Basiron ym...)

Kävin hakemassa ihotautilääkäriltä isotretinoiini reseptin ja nyt on alkanut naama kuivumaan, mutta finnit pysyvät naamassa edelleen. Kyseistä lääkettä olen syönyt nyt noin vähän yli kuukauden. Onko kenelläkään tietoa siitä, milloinkohan lääke alkaisi vaikuttamaan niin, että myös finnitkin katoisivat?

Lääkkeestä olen kuullut ja lukenut, että on aika kovaa kamaa maksalle. Oletteko käyttäneet mitään maksaa suojaavia lisäravinteita kuten maarianohdake ym.? Itseltäni ei ole mitään verikokeita otettu tai edes maksa-arvoja mitattu.

Jossain on väitetty, että kreatiini lisäisi finnejä. Tuohon en kuitenkaan jaksa uskoa, vaikka kreatiinia menee aika paljon päivässä (noin kaksi ruokalusikallista, ennen treeniä ja treenin jälkeen palkkarissa). Sinkistä taas sanotaan näin:

- " Sinkki puhdistaa aknen tulehduttamaa ihoa ja auttaa korjaamaan sen synnyttämiä vaurioita. Se osallistuu vaurioituneiden solujen poiserittämiseen ja vaurioita korjaavien solujen tuotantoon.

Aknen tulehdusvaihe ja ihon tervehtymisvaihe synnyttävät suuria määriä vapaita radikaaleja. Ne hidastavat tervehtymistä tai jopa pysähdyttävät sen kokonaan. Sinkki tuottaa ihoon antioksidantteja, jotka vähentävät vapaiden radikaalien aiheuttamia vaurioita ja pitävät yllä ihon tervehtymis- ja korjaamistoimintoja.

Sinkki auttaa myös tuhoamaan aknetulehduksen bakteereja osallistumalla immuunijärjestelmän toimintaan.

Sinkki ehkäisee myös talineritystä."

Sinkkiä menee päivittäin noin 6 kpl, joten aika paskapuheelta kuulostaa tuo väite.

Pistäkää omia kokemuksianne Isotretinoiinista, maksa-arvoista, kreatiinista, sinkistä ym. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan basironin voidetta käytetty esim 1 kk putkeen? Ja esim vielä joka ilta pesun jälkeen sipastu naamaan, ei satunnaisesti. Muistelen, kun sitä joskus käytin, että se vaati useamman viikon käyttöä, jotta alkoi nähdä tuloksia.

On kokemusta aikuisiän aknesta ja olen jo luopunut toivosta. Kaikki sisäiset ja ulkoiset keinot on kokeiltu jo, eikä mistään ole ollut pysyvää apua. Parhaiten on toiminut tuo iso-kuuri (olen ehtinyt syödä sen kolme kertaa aikanaan). Se tosiaan alkoi vaikuttaa vasta parin kuukauden kohdalla, mutta kyllä iho parani kokonaan. Ongelmana tuossa oli, että pari kuukautta kuurin loputtua akne palasi entiselleen. Joillain kuulemma akne pysyy poissa kuurin jälkeen, joten toivottavasti sulla on parempi tuuri.

Ruokavaliosta tai lisäravinteista ei ole ollut mitään apua mun hormonaaliseen akneen. En saa hoidettua "sairautta", joten yritän pitää oireet kurissa parhaani mukaan. Kasvot olen saanut lähes täysin puhtaiksi eräällä voiteella joka kuorii ihoa kemiallisesti. Selän akneen ei ole auttanut mikään, ainoastaan se iso-kuuri väliaikaisesti...

Onhan basironin voidetta käytetty esim 1 kk putkeen? Ja esim vielä joka ilta pesun jälkeen sipastu naamaan, ei satunnaisesti. Muistelen, kun sitä joskus käytin, että se vaati useamman viikon käyttöä, jotta alkoi nähdä tuloksia.

- Kyllä. Basironia tuli käytetty paljonkin, mutta itselläni se ei tuonut minkäänlaista apua. Basironin lisäksi oli vielä erikseen naaaman puhdistusaineet.

Itse söin reilut puoli vuotta isotretinoiinia ja lopputulos hyvä. Taisi mennä pari kuukautta ennenkuin selvää paranemista tapahtui eli mikään pika-apu ei ole kyseessä.

Ihotautilääkärin mukaan joskus tarvitaan useampi kuuri tai jatkuvampaa lääkitystä pienemmällä annoksella. Aknen sijaan nykyään vaivaa enemmän rosacea eli ruusufinni varsinkin kesällä, kun auringonpaiste pahentaa tilannetta.

Sinkkiä söin, mutta en pysty sanomaan, oliko sillä mitään vaikutusta.

Naamaa kannattaa rasvata ja huulirasvaa (Bepanthen) kului paljon. Itselläni tuppasi vuotamaan verta nenästä helposti, joten käytin kosteuttavia nenätippoja kuurin aikana.

Maksa-arvot pysyivät hyvinä koko ajan. Miten lääkäri on määrännyt sinulle lääkkeen ilman verikokeita? :eek: Ei kuulosta kovin ammattimaiselta. Minulla oli puolen vuoden aikana useamman kerran kokeet ja lisäksi kävin kahdesti näyttämässä naamaa vastaanotolla.

Ehdottomasti verikokeisiin!

Miten tähän ei ole vastannut, kuin naiset? En ole edes väärällä osastolla? Vai olenko? :D

No whatever, vastaan silti, poistakaa, jos poistatuttaa:

Olen itsekin kärsinyt koko elämäni finneistä, jotka puskee pääosin pelkästään naamaan. Joskus 2000 söin antibiootti-kuurin ja finnit lähtivät miltei kaikki... Tulivat kuitenkin takaisin, eikä seuraava antibiootti toiminut enää ollenkaan. Seuraavaksi roaccutan kokeiluun, jolla finnit lähtivät pidemmäksi aikaa ja vähenivät pitkälläkin aikavälillä huomattavasti. Roalla myöskin loppuivat kaikki ne syvät ihonalaiset kivat paukamat, jotka räjähtävät... yök. En saanut roaccutanista oikeastaan mitään negatiivista sivuvaikutusta.

Nykyisin, kun finnejä tulee vähän niinkuin kausissa, pyydän työterveyslääkäriä kirjoittamaan minulle Clindoxyl -voidetta. Voide levitetään iltaisin pestylle iholle ja vähän ajan päästä kantsii vetää kosteusvoidetta, koska kuivattaa voimakkaasti. Myös vaatteista ja petivaatteista lähtee värit ko. tökötillä, mut paras toi on ollut kaikista voiteista.

Kaikilla lisäravinteilla ja hokkus pokkus -paskalla saa vaikeissa (ja yleensä kaikissa) tapauksissa heittää vesilintua.

Kokeilehan tuota Clindoxyliä.

Pistäkää omia kokemuksianne Isotretinoiinista, maksa-arvoista, kreatiinista, sinkistä ym. :)

Iso-kuuria takana nyt 5 kk, 1 kk edessä. Huomattava muutos jo 1 kk jälkeen, nyt ei ole tainnut yli kuukauteen tulla yhtäkään finniä. Toki näihinkin varmasti vaikuttaa lähtökohdat ym yksilölliset jutut, että mitenkä nopeasti vaikuttaa. Mulle lääkäri totesi, että mikäli tuon vikan kuukauden aikana tulee yksikin finni, niin kuuria jatketaan vielä pari kuukautta.

Maksa-arvot tsekattiin ennen kuurin aloittamista ja 1 kk aloittamisen jälkeen, eivät olleet muuttuneet joten niitä ei enää kuurin edetessä seurattu/seurata. Kuulostaa kyllä TODELLA kummalliselta, että sulta ei testejä otettu?!

Kreatiinista sain aivan järkyttävän paiseet, kun joskus kokeilin.

Sinkillä ja ruokavaliolla ei ole ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen.

Ennen Iso-kuuria kokeilin varmaan apteekin kaikki aknelääkkeet (mukaan lukien Basiron josta sain vesikellot naamaan), ei mitään apua. Voi kunpa olisi tajunnut kinuta tuon kuurin jo aiemmin, niin olisi ehkä säästynyt aknearvilta.

Iso-kuuria takana nyt 5 kk, 1 kk edessä. Huomattava muutos jo 1 kk jälkeen, nyt ei ole tainnut yli kuukauteen tulla yhtäkään finniä. Toki näihinkin varmasti vaikuttaa lähtökohdat ym yksilölliset jutut, että mitenkä nopeasti vaikuttaa. Mulle lääkäri totesi, että mikäli tuon vikan kuukauden aikana tulee yksikin finni, niin kuuria jatketaan vielä pari kuukautta.

Maksa-arvot tsekattiin ennen kuurin aloittamista ja 1 kk aloittamisen jälkeen, eivät olleet muuttuneet joten niitä ei enää kuurin edetessä seurattu/seurata. Kuulostaa kyllä TODELLA kummalliselta, että sulta ei testejä otettu?!

Kreatiinista sain aivan järkyttävän paiseet, kun joskus kokeilin.

Sinkillä ja ruokavaliolla ei ole ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen.

Ennen Iso-kuuria kokeilin varmaan apteekin kaikki aknelääkkeet (mukaan lukien Basiron josta sain vesikellot naamaan), ei mitään apua. Voi kunpa olisi tajunnut kinuta tuon kuurin jo aiemmin, niin olisi ehkä säästynyt aknearvilta.

Kiva kuulla että lääke on auttanut :) Mä itsekkin oon ihmetellyt samaa, että miten helposti tuon kuurin sain. Ehkä asiaa edisti se, että kysyinen lääkäri oli yksityinen ja puhui murtaen Suomea. Mutta ajattelin käydä itse mittauttamassa maksa-arvot ja pyydän oman lääkärini katsomaan niitä. :)

Nslow:lle offtopiccina; syötkö sä oikeasti ylläpitävästi Kreatiinia 2 ruokalusikallista päivässä? Vai tarkoititko teelusikallisia? Meinaan on ihan älyttömän paljon liikaa ja turhaa mättää Kreatiinia ruokalusikkakaupalla naamariin edes ladatessa. Joku 10g/päivä pitkäaikaiskäytössä on yleensä aika perusannos jolla on saatavissa se hyöty mikä tuosta on mahdollista saada isonkaan ukon.

En oo ennen kuullu että roaa/isotretiä ois saanu ilman että on verikokeissa käyty/maksa-arvot tsekattu. Itse piti ennen kuuria käydä ja kuurin aikana 3kk välein

Enivei, kuten jo mainittu niin vaikutus alkaa näkymään vasta parin kuukauden päästä, itsellä ainakin ekana kuukautena paheni ihan älyttömästi mutta pikku hiljaa lähti paranemaan. Toisilla uusii aknen myöhemmin. Itseä ei enää ton kuurin jälkeen oo pahemmin akne vaivannut, intissä tuli normaalia enemmän finnejä mutta ei varsinaista aknea. Ja 2vuotta sitten oli mulla isotretinoin kuuri. Finnejä toki tulee silloin tällöin mutta ne pysyy nätisti kurissa, aknesta enää arvet jäljellä

Ja suosittelen lopettamaan kreatiinin, tai ainakin testaa vaikka kuukausi ilman. Itse 3kertaa yrittäny aloittaa kreatiinin käytön mutta ei vaan pysty kun heti puskee näppyä naamaan

Edit: Niin ja miten hoidat ihoasi tällä hetkellä? Kuten sanoit niin tuo tavara kuivattaa ihoa ja huulia ihan kivasti niin kannattaa käyttää kunnon kosteusvoidetta.
Itse käytin kuurin aikana ja itse asiassa vielä tänäkin päivänä, avecydin pesunestettä pesemiseen ja locobase repairia voiteena. Tuota locobasea voi käyttää myös huuliin. Voide on aika paksua ja riittoisaa eli ei kannata läträtä älyttömästi.
Kerran päivässä riittää pesu, liian monta kertaa jos läträä veden kanssa niin kuivattaa entistä enemmän

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kreatiinia 2 ruokalusikallista päivässä. Mitä helvettiä? :D Varmaan kannattaa kalibroida keittiövaaka ja katsoa se ohje siitä purkin kyljestä.

Roaccutanit ja vastaavat vaikuttaa vähän yksilökohtaisesti kuulemma, mutta yleensä 1kk jälkeen alkaa siistiytymään. Eka kuukaus riippuen lähtötilanteesta lisää näppylöide määrää, mutta sen kyllä selkeästi huomaa kun suunta on parempaan. Kuureja voi joutua kiskomaan sitten useamman putkeen. Useimmiten niillä kenellä on akne nk. veressä, niin noin 3 kertaa elämässä joutuu heittämään roaccutan kuurin kuulemma päälle. Mulla meni ekan ja tokan puhkeemisen välillä 20 vuotta. Seuraava sitten 20 vuoden päästä.

Olen myös aikoinani kokeillut Roaccutan kuuria akneen. Alkuun lähtikin iho paranemaan päin mutta sivuoireet kävi yksinkertaisesti liian rankaksi niin päätin lopettaa kuurin sitten 4kk:n jälkeen. Iho alkoi kuivaa niin pahasti ja samoihin aikoihin sain selvittämättömän tulehduksen ohutsuoleen jota piti ihan operoida.

Akne on ollut pitkäaikainen riesa elämässäni mutta nyt oikeastaan vuoden ajan ollut hillitympi ja esim naama on puhdas finneistä. Se mikä toimii itsellä on ruokavalion noudattaminen. Eli oli bulkki tai dietti niin otan safkat puhtaista lähteistä. Tottakai välillä rentoilen ja syön myös esim pizzan tai pari. Toinen minkä uskon oli myös merkittävä tekijä on tietysti tissuttelun lopettaminen eli en dokaa lainkaan enää. Aikasemmin huomasin että lähes aina kun tuli juotua niin ellei seuraavana aamuna niin maanantaina oli jossain kohtaa pommi. Toki myös näiden muutosten jälkeenkin tulee aika-ajoin finnejä mutta nyt tuntuu että loputkin on lähteny kun tilasin B5-kapseleita(panthotenic acid). Olen nyt pari kuukautta syönyt niitä ja iho on pysynyt hyvin puhtaana. Lisäksi tietenkin myös sinkkiä purkista, näiden jälkeen on ollut kyllä iho puhtaana.

Tämän ajattelin ihan kertoa vaihtoehtona tuolle melko HC Roaccutan kuurille

Toinen minkä uskon oli myös merkittävä tekijä on tietysti tissuttelun lopettaminen eli en dokaa lainkaan enää. Aikasemmin huomasin että lähes aina kun tuli juotua niin ellei seuraavana aamuna niin maanantaina oli jossain kohtaa pommi.

Heh, mulla on taas aivan päinvastaisia kokemuksia. Aina kun tuli juotua niin seuraavana aamuna oli iho parhaimmillaan. Harmi kun tuota "puhdistuskeinoa" ei voi käyttää päivittäin :D

Täytyy ottaa osaa myös itse tähän keskusteluun. Olen heittänyt kolmen iso-kuurin jälkeen kirveen kaivoon. Akne ei tule todennäköisesti ikinä häviämään, mutta olen pikku hiljaa oppinut elämään asian kanssa.

Mulla on auttanut seuraavat: älä koske käsillä naamaa, ja koska kuitenkin välillä kosket pidä edes ne kädet puhtaina, älä syö "lohturuokaa", vaihda tyynyliina vähintään kerran viikossa, kun tulet urheilemasta mene suoraan pesulle ja älä stressaa (yeah right).

Loppukevennyksenä voin sanoa että krapulassa, ilmeisesti kuivumisen seurauksena, iho on monesti parempi kuin koskaan muuten.

No onhan vittumaisen kuulonen juttu. Kyllä kai suurimmalla osalla roa-kuurit auttaa jos ei täydellisesti, niin tosi lähelle. Itsellä on nyt elämän toka kuuri menossa, ja tällä kuurilla siis kaksi 50 päivän settiä putkeen on menty. Muutamia ilmestyy vieläkin sinne tänne, mutta sellasia mollukoita ei ole enää mitä aiemmin. Taidan jättää kolmannen 50 päivän setin syömättä. Täytyy vetää myöhemmin jos se tosta taas puskee. Mutta sulle tsemppiä, kuulostaa paskalta ja varmaan oikea asenne tossa on just se että "don't give a fuck".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom