Ahtaajia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pigBen
  • Aloitettu Aloitettu
Tällähetkellä olen töissä betonielementti tehtaassa ja ei ainakaan ole tällä hetkellä huolta siitä että jäisin työttömäksi. Viihdyn töissä todella hyvin enkä haluaisi tuolta irtisanoutua. Palkka keskimäärin noin 12-13€/tunti riippuu aina päivän tuotantolisästä. Eli ei mikään paras mahdollinen mutta pärjään sillä hyvin sillä asun vielä kotona eikä menoja pahemmin ole.
Kuitenkin haluaisin tienata vähän enemmän kuin mitä tienaan tällähetkellä. Muutaman vuoden sisällä olisi haaveena rakentaa oma talo ja haluaisin että asuntolaina olisi mahdollisimman pieni joten tarkoitus olisi säästä mahdollisimman paljon rahaa sukanvarteen ennen taloprojektin aloittamista. Näillä menoilla mitä nyt on niin vuodessa säästyy noin 15.000€. Siihen olisi sitten kiva saada vielä jotain pientä ekstraa, kun kerran tällä iällä jaksaa painaa töitä vaikka kuinka paljon.

Sitten ites kysymyksiin.
Onko kenelläkään kokemusta/tietoa siitä että pystyykö ahtaus hommia tekemään niin sanottuna sivutyönä? esim viikonloppuisin ja jopa arki iltoisin?
En osaa yhtään sanoa että olisiko edes töitä tarjolla saatikka sitten vain aikoina jotka olisivat oman leipätyöni ulkopuolella (7.00-15.30).
Miten kannattaisi edetä kun tämmöinen ahtaustyö kiinnostaisi? En kuitenkaan halua vielä tässä vaiheessa luopua nykyisestä työstäni sillä viihdyn siellä niin hyvin.
Ahtaus kiinnostaa lähinnä sen takia että ymmärtääkseni siellä palkat varsinkin v-loppuisin on melko maukkaita.
Lähimmät satamat ovat Kokkolassa sekä Pietarsaaressa kauemmaksi en viitsisi ruveta töitten takia ajamaan.

Kaveri teki vuoden töitä niin paljon kuin jaksoi ahtaajana sekä baarissa. Sai vuodessa tienattua sen verran että osti itselleen asunnon. Sanoi minulle että jos jaksaa tehdä töitä ja haluaa tienata niin kannattaa kysellä satamasta töitä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ottakaa nyt sitten huomioon sivutulon verotus joka on ainakin itselläni reipas kymmenkunta prosenttia enemmän kuin päätulosta eli 60%. Näissä kai on eroja ja jotkut selviää ilmeisesti neljälläkympilläkin.
 
Ottakaa nyt sitten huomioon sivutulon verotus joka on ainakin itselläni reipas kymmenkunta prosenttia enemmän kuin päätulosta eli 60%. Näissä kai on eroja ja jotkut selviää ilmeisesti neljälläkympilläkin.

Sori, olen nyt vähän tyhmä ja kysyn. Saako nuo veronpalautuksissa takaisin, vai määrääkö laki että kahden työn tekijä maksaa reaalisesti enemmän veroa kuin yhden työn tekijä, jos kummatkin tienaavat vuodessa saman?
 
Sori, olen nyt vähän tyhmä ja kysyn. Saako nuo veronpalautuksissa takaisin, vai määrääkö laki että kahden työn tekijä maksaa reaalisesti enemmän veroa kuin yhden työn tekijä, jos kummatkin tienaavat vuodessa saman?

Eihän sillä ole väliä montako työtä tekee. Ainoastaan sillä paljonko tienaa. Mulla tulee OM:ltä n. joka toinen vuosi 4000 - 6000€. Kun tilaan verokortit otan jo siinä vaiheessa huomioon ton lisätienistin. Vakiduunin veroprosentti nousee pari prossa ja lisäduuneista menee sama vero kuin vakiduunistakin, vaikka se tili tulee vaan kerran.
 
Tulot ja sivutulot menee saman kaavan mukaan:

2 Tulot

2.1 Ansiotulot

Perus- ja lisäprosentin laskennan perusteena käytettävään tuloon luetaan mukaan vuodelta 2008 toimitettavan verotuksen perusteella vahvistettu rahapalkka päätoimesta korotettuna 7,0 prosentilla, sivutulot, merityötulo, luontoisedut, palkkaturva, toistuvaiskorvaus, työttömyyspäiväraha, koulutustuki, aikuiskoulutustuki, opintoraha sekä sairaus-, potilas-, tapaturma- ja liikennevakuutuksen päivärahat ja eläkkeenmaksajan suorasiirtona ilmoittamat eläketulot ja luopumistuki sekä luopumiskorvaus, jos eläketulot ovat enintään 1 800 euroa. Jos tieto palkkatuloista on vuoden 2009 muutoslaskennoista, sitä korotetaan 3,0 prosentilla.

http://vero.fi/default.asp?path=5,40,421&article=8689&domain=VERO_MAIN
 
18-vuotiaasta lähtien olen ollut ahtaajana. Kesätöinä ja koulun ohessa oli mitä mainioin duuni, jos vaan tykkää raskaasta hommasta. Palkka oli hyvä, vrt. kaupan kassa, lisien kanssa luokkaa 17€ tunti päivällä... illassa ja yössä sitten lisiä. Olin siis niin sanottuna "huutomiehenä" eli tulin töihin, kun kiinnosti/tarvetta oli.

Jos joku nyt ihan tosissaan meinaa alalle niin ilman SUHTEITA /TUURIA /KOVAA TYÖTÄ /HYVÄÄ KONEIDENNAJO SILMÄÄ tai NÄTTIÄ NAAMAA työnjohdon mielestä ei vakituiseksi ole kovin pian asiaa. Samaan aikaan aloittaneet kaverit saivat vakipaikan n. 3-8 vuoden tilapäistyön jälkeen, joten jos ei kantti kestä tätä niin voi unohtaa hommat.

Nopeiten vakihomman saat, kun olet aina käytössä eli koskaan et sano ei, jos töihin soitetaan. Lomat toisin sanoen NOLLA päivää vuodessa. Teet käsihommat oikeesti perkeleen kovalla asenteella ja nopeasti. Nyrpeät naamat jää kotiin vaan paskinkin homma hoituu hymyssä suin. Eli samat mitä nyt kaikki työnantajat haluavat nähdä. Täällä koeaika vaan on aikalailla pidempi ja löysämunat putoavat pelistä varmasti.

Työt käsimiehenä ovat sitten laidasta laitaan kevyitä tai ei niin kevyitä :). Viikon verran, kun purat 200X150 cm/ 20 kg polkupyörä paketteja junasta rekkaan niin alkaa hymy hyytyä. Tai täytät 3 tuplasäiliöautoa 30 kg säkeillä parissa päivässä. No nuo on niitä harvinaisempia paskahommia mutta kaikki on mahdollista :).
 
Tällä hetkellä taitaa satamista paukkua ovet toiseen suuntaan.. Ja jos otetaan lisää väkeä, niin niitä poispotkittuja on odottamassa rivissä.

Kuten tuossa aiemmin on sanottu, niin soittele ja kysele operaattoreilta. Kovasti ihmettelen, jos täysin ulkopuolinen ahtaajaksi nykyään pääsee.
 
Viimeksi muokattu:
Heitetään vähän totuutta kehiin. Jos et ole alan hommia tehnyt ennen, etkä omaa pätevyyksiä kannattaa unohtaa ahtaushommat samantien, reserviä on stadin firmoilla yllinkyllin pätevistä kavereista. Kulta-aika oli neljä vuotta sitten tilapäisellä, uusia kavereita ei oo enään vuosiin otettu töihin. Vanhatkin tilapäiset potkittu pois ja ala kuten vienti/tuonti muuttuu kokoajan vaan huonompaan suuntaan..
 
No juuri nyt ei ole, mutta eiköhän tästä taas nousta. Ainakin siellä missä mä olin, "koulutettiin" ahtaajia työnantajan maksamalla kahden viikon kurssilla ja siitä sitten syntyi hyväpalkkainen ammattilainen.
 
Jostain syystä eksyin tähän vanhaan ketujuun. Jos foorumilla on ahtaajia, niin kertokaa vähän alasta, palkasta, työllistymisestä sun muusta. Ihan mielenkiintoista olisi kuulla :)
 
Viime viikolla kuultua satamassa työskentelevältä esimieheltä. Perustuntipalkka 17€:n paikkeilla. Siihen päälle vielä kaikenmaailman lisiä, niin voi laskea muutaman euron lisää.
 
Olipa hauska lukea 7 vuoden takaa oma kommentti. Ei mulla muuta, vieläkö Pakkiksella on ahtaajia?
 
Back
Ylös Bottom