Aerobista puntin ohelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K.Maga
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aiemmin salitreenin ohessa pitänyt yllä/hankkinu aerobista kuntoa lajitreenillä kamppailulajien parissa.
Nyt olisi tarkoitus kuitenkin aloitella lajitreenin ohessa 1-2 vkossa (aina riippuen monta lajitreeniä ehtii vetää) jonkinlaista aerobista harjoittelua.

Olen ajatellut joko reipasta kävelyä,sisäsoutua tai kuntopyörää.
Juokseminen ei oikein tunnu hyvältä vaihtoehdolta,kun on kuitenkin painoa lähemmäs sata kiloa (ei kaikki kyllä läheskään läskiä:) ja polvet on vuosien kamppailulajiharjoittelun seurauksena aika tohjona...

Mikä näistä edellisistä olis järkevin ja kokonaisvaltasin aerobiseen harjoitteluun?Entä mikä olis sellanen järkevä aika kerralla?45min-60min?
Syke käsittääkseni olis hyvä olla siinä 130 tietämillä,olenko oikeilla jäljillä?
Sisäsoutu tuntuu tosi hyvältä ainakin kun on sen kanssa lämmitellyt,mutta kuinka hyvin se yleistä kuntoa kohottaa ja entä kuntopyörä?
Kävelyllä ainakin saa itsensä hyvin hengästymään ja sais kyllä vähän raitista ilmaa..

Niin ja onko esim. 2 krt vkossa mitään merkitystä eli nouseeko sillä kunto yhtään?

Punttia ois tarkotus treenata koko kroppa läpi 2krt vkossa HST:n metodein.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sauvakävely on kyllä oikeesti tehokasta, kun vaan ylittää ne henkiset kynnykset ja lähtee sauvomaan.

Puhun nyt "totisesta" sauvakävelystä, enkä mistää dementia laahustamisesta.

Eli kävellään niin kovaa kuin päästään ja otetaan sauvoista kaikki hyöty irti.

Ite menin metsään puru / hiekkatie -reitille. Lenkki kesti vähän yli tunnin. Keskisyke tais olla jotain 135 paikkeilla. Menin tosiaan niin kovaa, että ilman sauvoja ei olisi pystynyt mukana kävellen. Kun sauvoja käyttää kunnolla vauhti lisääntyy selvästi. Tekniikan opettelu on tärkeää, jos meinaa kunnolla niistä sauvoista hyötyä.

Eli reippaasti kuntoa kohottavaa se oli ainakin mulle ja coopperissa menee 3250 (helposti :D) .

Tota sauvakävelyä on tullu joskus kokeiltua,on kyllä tehokasta,ei voi kieltää.
Itsekin oon vahvasti ton kävelyn kannalla,tulee ns. monta kärpästä samalla iskulla (raitis ulkoilma,kuntoilu).

Kiitoksia vastauksista!:)

Semmosta vielä arvuuttelin,että olen kuullut,että lenkin pituutta ei pitäisi miettiä matkana vaan kestona.Eli juuri tuo 45-60min ois sopiva ja syke siellä 130 tuntumassa.Menee sillä vauhdilla sitten 5 tai 10km.;)

K.Maga sanoi:
Semmosta vielä arvuuttelin,että olen kuullut,että lenkin pituutta ei pitäisi miettiä matkana vaan kestona.Eli juuri tuo 45-60min ois sopiva ja syke siellä 130 tuntumassa.Menee sillä vauhdilla sitten 5 tai 10km.;)

Keston ja sykkeen olet ajatellut ihan oikein. Tolla sykkeellä voi tehdä hyvin sen tunnin verran, joka varmaan riittääkin.

Vaihtelun vuoksi voi sitten tehdä välillä pidempiä ja rauhallisempia ja/tai lyhempiä ja kovempia lenkkejä.

Kannattaa seurata sykkeiden ja matkaan käytetyn ajan suhdettaa. Jos saman matka menee pienemmässä ajassa ja sykkeet on kuitenkin samat, kuin edellisillä kerroilla, niin sitten on jopa päässyt kehitystä tapahtumaan :D

Toki keskisykkeiden saaminen vaatiin asiaan kuuluvan sykemittarin.

PS: tosiaan kesto on tärkeempi, kuin matka, kuten totesit

Pertti 123 sanoi:
Keston ja sykkeen olet ajatellut ihan oikein. Tolla sykkeellä voi tehdä hyvin sen tunnin verran, joka varmaan riittääkin.

Vaihtelun vuoksi voi sitten tehdä välillä pidempiä ja rauhallisempia ja/tai lyhempiä ja kovempia lenkkejä.

Mites tuolla ~130 sykkeellä aerobinen kunto pitemmän päälle kehittyy? Itse lenkkeilin orjallisesti koko syksyn, mutta nyt on taas painopiste siirtynyt voimailun puolelle. Kävelen kuitenkin joka viikko 4-5 kertaa töistä kotiin rivakkaa vauhtia, mistä tulee yhteensä yli 30km. Yksi tuollainen lenkki kestää tasan 60min keskisykkeen ollessa 125-135. Joskus vedän osan matkaa kevyttä hölkkää, mutta hölskyvä reppu selässä se ei ole kovin mukavaa. Keväällä tulee taas suunnitelmallisempi lenkkeily mukaan kuvioihin, mutta nyt pitää tyytyä tähän.

Semmosta vielä tuli mieleen,että otatteko palaria tollasen lenkin jälkeen?
Onko tarpeen vai riittäkö tavallinen välipala/safka?

Kai aerobisella yleisesti ottaen viitataan kestävyysharjoitteluun, anaerobiseksi treeni menee siinä vaiheessa, kun kroppa tuottaa enemmän maitohappoa kuin mitä ehditään poistaa -> johtaa hyytymiseen ennen pitkää.

Kuten tuo juoksija-lehden linkki osoittaa, on kestävyyttäkin monenlaista ja eri ominaisuuksia treenataan eri tavalla.

Miten muuten on määritylty aerobinen kynnys? Millä teholla pitää mennä, että tekemistä voi kutsua aerobiseksi liikunnaksi? Riittääkö toimistossa istuskelu ja hiiren liikuttelu? ;)

Wolverine sanoi:
Miten muuten on määritylty aerobinen kynnys? Millä teholla pitää mennä, että tekemistä voi kutsua aerobiseksi liikunnaksi? Riittääkö toimistossa istuskelu ja hiiren liikuttelu? ;)
Kyseisellä kynnyksellä lihakset alkavat tuottaa energiaa anaerobisesti, mutta maitohappo ei vielä kasaannu lihaksiin.

Kiitti quiz, nyt tämä homma alkaa hahmottumaan.

Eli aerobinen kynnys on määritelty peruskestävyyden ja vauhtikestävyyden väliseksi rajaksi. Tämä on sinänsä hämmentävää, koska onhan peruskestävyysharjoittelukin aerobista; siinä vain ei muodostu vielä maitohappoja vaan energia tulee hiilareista ja rasvahapoista.

Aerobista harjoittelua tapahtuu siis aerobisen kynnyksen ylä- ja alapuolella, ero on vain energian käyttötavoissa. Tästä taas huomaa kuinka kaukana puhekieli on teoriasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom