Aerobinen rasvanpoltossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja niklas86
  • Aloitettu Aloitettu
Yleinen käsitys on ilmeisesti, että kevyt liikunta on raskasta parempaa rasvanpoltossa, esim. kävely tehokkaampaa, kuin juoksu. Näin sen takia, että kevyessä liikunnassa keho käyttää suurimmaksi osaksi rasvaa energian lähteenään. Liikunnan käydessä raskaammaksi, hiilihydraatit alkaa syrjäyttämään rasvan energianlähteenä, joten rasvanpoltto heikentyy. Kuitenkin kun hiilihydraattivarastot on käytetty loppuun/vähiin, keho ottaa taas rasvan energianlähteekseen. Näin olen siis ainakin käsittänyt. :eek:

Tietääkseni pitkä hiilihydraattien syömättömyys (yli 12 tuntia?) pienentää hiilihydraattien polttamista liikunnan aikana. Kysynkin siis, onko juokseminen kävelemistä kannattavampaa rasvanpoltonkin kannalta, jos esim. aamuaerobinen suoritetaan 7.00 ja edellisen kerran on syöty hiilareita 19 aikoihin? Tahtoisin nimittäin samalla kohentaa kuntoani, kun diettaan ja kävelemisellä se tuskin onnistuu, koska olen suht hyväkuntoinen.

En tiedä, oliko tämä tyhmä kysymys mutta en ole mistään löytänyt vastausta. Olen kiitollinen jos joku osaa vastata. :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se juoksu on tehokkampaa. Kaloreita palaa paljon. Kävellessä menee ikä ja terveys. Lisäksi ihmisessä on sellaistakin rasvakudosta, joka alkaa palaa vasta vähän kovemmalla sykkeellä. Eikai se rasvanpoltto heikenny? Hiilarit tulee vaan voimakkaammin käyttöön. Aika sama tuo kuitenkin on. Poltetut ja syödyt kalorit ratkaisee. Itse söisin vähän hiilaria ennen aamuharjoitusta ettei harjoituksen teho kärsi/tule huono olo juostessa. Kun hiilarit loppuu tarkoittaa se vaan sitä, että juoksuvauhti hyytyy, jos vähän kovempaa lenkkiä juoksee.

Okei, kiitos quiz. Niin, en ole varma itse tosta heikentyykö rasvanpoltto, mutta ainakin suhteessa heikentyy huomattavasti. Hölkän kiihtyessä juoksuksi (josta siis itse puhuin) hiilihydraattien käyttö "kiihtyy" ja rasvan merkitys vähenee. Tämä on siis tosiaan luettua, ei mulla omaa kokemusta ole joten en voi varmaksi sanoa. Olen myös lukenut, että liikunnan aikana on "selkeästi huomattavissa" kolme aluetta, rauhallisen liikunnan rasvanpoltto, kohtuurasittavan liikunnan seka-alue ja rasittavan liikunnan hiilihydraattien poltto.

Tämän perusteella siis rasvanpoltonkin kannalta HIIT -tyyliset vedot olisivat erittäin tehokkaita rasvanpoltossa. Ainakin HIITin pitäis kohottaa kuntoa. :) Lopuksi vielä sama kysymys, kuin huumorilla. Kuulostaa mielenkiintoiselta, jos tosiaan jotkut rasvakudokset aktivoituisivat vasta kovemmilla sykkeillä.

niklas86 sanoi:
Okei, kiitos quiz. Niin, en ole varma itse tosta heikentyykö rasvanpoltto, mutta ainakin suhteessa heikentyy huomattavasti. Hölkän kiihtyessä juoksuksi (josta siis itse puhuin) hiilihydraattien käyttö "kiihtyy" ja rasvan merkitys vähenee. Tämä on siis tosiaan luettua, ei mulla omaa kokemusta ole joten en voi varmaksi sanoa. Olen myös lukenut, että liikunnan aikana on "selkeästi huomattavissa" kolme aluetta, rauhallisen liikunnan rasvanpoltto, kohtuurasittavan liikunnan seka-alue ja rasittavan liikunnan hiilihydraattien poltto.

Tämän perusteella siis rasvanpoltonkin kannalta HIIT -tyyliset vedot olisivat erittäin tehokkaita rasvanpoltossa. Ainakin HIITin pitäis kohottaa kuntoa. :) Lopuksi vielä sama kysymys, kuin huumorilla. Kuulostaa mielenkiintoiselta, jos tosiaan jotkut rasvakudokset aktivoituisivat vasta kovemmilla sykkeillä.
Vedot tuskin on kovin tehokkaita, jos ovat kohtuu lyhyitä. Pitkä lenkki polttaa kaloreita. Tietenkin jos aikaa on rajattomasti, niin voi laskea pelkkiä kilometrejä. Niistähän se kulutus riippuu eikä nopeudesta. Mutta jos juoksee tunnin tai kävelee tunnin, niin vaikka hiilareita juostessa olisi kulunut paljon enemmän suhteellisesti, niin ei se kai tarkoita että rasvaa olisi kulunut absoluttisesti vähemmän. Ja rasvan palaminenhan jatkuu lenkin jälkeenkin ja jos lenkillä on kuluttanut kaikki hiilarit, niin eikö rasvaa pala sitten lenkin jälkeen enemmän?

En sitten tiedä kannattaako jonkun bodarin tuolla tavalla laihduttaa. Itsellä paino 72kg ja pituus 188cm. Juoksukilometrejä 70-110 per viikko.

On tossa pointtia mitä sanoit. Kuitenkin kelailin myös kunnon kohottamisen kannalta, mutta oikeassa olit siinäkin, että kokonaiskalorit ratkaisee. Eli en mä siis ajatellu sinänsä lenkkeilyllä laihduttaa, siitä vain on apua.

Ps. mä olen erittäin kaukana bodarista. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom