Aerobinen ja lihasmassan kasvatus

Liittynyt
19.2.2021
Viestejä
41
Hei! Voisiko joku vähän paremmin tietävä auttaa pulmassani. Olen siis juuri aloittanut salitreenaamisen ja tavoite kasvattaa kokonaisvaltaisesti lihaksia. Olen jostakin kuullut että aerobinen liikunta syö tuloksia... Pitääkö tämä paikkaansa? Tarkoittaako tuo sitä että arjen kävelyäkin pitäisi rajoittaa ettei tulokset kärsi, kun eihän arjessa kävelyltä voi välttyä. Kävelen tällä hetkellä n. 10 000-12 000 askelta päivässä. Ravintopuoli ja treeniohjelma on kunnossa. Eli tarkoittaako tuo tulosten heikkeneminen pelkkää juoksua vain? Kiitos vastauksestasi!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei nyt kävelyä sentään tarvii rajoittaa mutta kehottaisin jättämään kaiken sykettä nostava pitkäkestoisen aerobisen vähemmälle. Eli just sen verran kuin tarvitsee, kerran pari viikkoon 20-30min tekee kyllä kaikille ihan hyvää varsinkin jos huomaa että treenatessa tarvii pitkiä sarjataukoja tai keuhkot jättää ennen lihaksia. Jos tykkää juosta tms. enemmänkin niin antaa mennä, kyse on kuitenkin suhteellisen pienestä seikasta joka ei keskimääräisen salillakävijän kehittymiseen vaikuta kovin paljoa.
 
Kyllä voimailevakin voi treenata aerobista. Kävelyä en laske edes liikunnaksi. Se on lähinnä normaali arkirutiini ihmiselle. Minimi ylläpito mun mielestä. Itse uskon että aerobinen auttaa voimailussa. Palautuminen on nopeampaa. Jos makaa puolikuolleena kyykkysarjan jälkeen lattialla eikä pysty liikkumaan viiteen minuuttiin, kunto on hälyttävän paska. Old school ajan myyttejä ettei bodari saa kuin korkeintaan kävellä varovasti. Ettei vahingossa "lihakset sula". Nykyään moni reenaa tueksi myös aerbista liikuntaa. Lajeja on muitakin kuin juoksu. Esimerkiksi sisäsoutu ja spinning ovat hyvin erilaisia kuin juoksu. Niissä käydään maximi sykealueella hetkittäin. Suoritus ei ole välttämättä pitkä. 30 min riittää hyvin.
 
Kyllä voimailevakin voi treenata aerobista. Kävelyä en laske edes liikunnaksi. Se on lähinnä normaali arkirutiini ihmiselle. Minimi ylläpito mun mielestä. Itse uskon että aerobinen auttaa voimailussa. Palautuminen on nopeampaa. Jos makaa puolikuolleena kyykkysarjan jälkeen lattialla eikä pysty liikkumaan viiteen minuuttiin, kunto on hälyttävän paska. Old school ajan myyttejä ettei bodari saa kuin korkeintaan kävellä varovasti. Ettei vahingossa "lihakset sula". Nykyään moni reenaa tueksi myös aerbista liikuntaa. Lajeja on muitakin kuin juoksu. Esimerkiksi sisäsoutu ja spinning ovat hyvin erilaisia kuin juoksu. Niissä käydään maximi sykealueella hetkittäin. Suoritus ei ole välttämättä pitkä. 30 min riittää hyvin.
Ei ollut old school, vaan uudempaa juttua.
KP:n juttuja että aerobista piti välttää.
Muuten ihan samaa mieltä paitsi kävelyn suhteen. Se on ihan sama yli 100kiloselle kävellä kun pikkumiehille hölkätä.
 
Ei ollut old school, vaan uudempaa juttua.
KP:n juttuja että aerobista piti välttää.
Muuten ihan samaa mieltä paitsi kävelyn suhteen. Se on ihan sama yli 100kiloselle kävellä kun pikkumiehille hölkätä.
En näkisi että elopaino ratkaisee pelkästään. 100 kiloisissa on todella kovakuntoisia sekä laihoissa huonokuntoisia. Riippuu ihan peruskunnosta. Itse olen ollut parhaimmillaan 96 kg. Monen lajin urheilutausta niin en saa kävelyllä mitään irti. Puijonportaat parempi. Ei tartte koko iltaa kävellä että hengästyy. Toki on minulla 100 kg kavereita jotka eivät ole tehneet koskaan muuta kuin punttia. Heillä loppuu kunto parinsadan metrin kävelyllä. Heille se on hyvä laji 👍
 
Kyllä mulle tekee hyvää 1-2x viikossa matalasykkeistä aerobista liikuntaa tai sitten korkeasykkeistä aktiviteettia (joskus oli nyrkkeilytreenit 1h/vko). Siis se on sellainen määrä, että posiitiivisia vaikutuksia on voimailun kannalta. Siitä ylöspäin sitten kääntyy negatiiviseksi ja eritoten kun on riittävän hankalaa syödä riittävästi ihan ilman ylimääräistä kulutuksen nostoakin. Kuitenkin tuolla aerobisen määrällä sain itseni pidettyä 115-kiloisena aikanaan ja treenit kulki erinomaisesti, myös jalkatreenit. Sitten taas fyysinen duuni, jossa 10-15k askelta per vuoro. Sitä ei kestä ikinä, olenhan minä jo sen vuosia sitten todistanut mutta piti testata uudestaan. Jalat kuihtuu silmissä ja on paskana koko ajan sekä piriformis-.syndrooma oireilee entistä pahemmin seisomisesta/kävelystä. Ja loppuajan olen maannut sängyssä ja syönyt terveysvaikutuksista välittämättä niin paljon paskaa (mahd energiapitoista ravintoa) normiruokien lisäksi ja kuihdun kilon viikkoon. Mikään ei auta muu kuin taas hakeutua äkkiä eri hommiin. Ruokakulujen kasvu poisti taloudellisen hyödynkin tuosta paskasta. Ansiosidonnaisella opiskellessa jäi enempi näppiin kun ei syönyt 20-30 eurolla päivässä. Armeijassahan laihduin ihan anemian rajoille, että taipumusta on ja mitä isompi on niin sen voimakkaammin tuo efekti tapahtuu. Eikä päde mitkään laskukaavat sitten sen miten metabolia käyttäytyy.
 
Hei! Voisiko joku vähän paremmin tietävä auttaa pulmassani. Olen siis juuri aloittanut salitreenaamisen ja tavoite kasvattaa kokonaisvaltaisesti lihaksia. Olen jostakin kuullut että aerobinen liikunta syö tuloksia... Pitääkö tämä paikkaansa? Tarkoittaako tuo sitä että arjen kävelyäkin pitäisi rajoittaa ettei tulokset kärsi, kun eihän arjessa kävelyltä voi välttyä. Kävelen tällä hetkellä n. 10 000-12 000 askelta päivässä. Ravintopuoli ja treeniohjelma on kunnossa. Eli tarkoittaako tuo tulosten heikkeneminen pelkkää juoksua vain? Kiitos vastauksestasi!
Jos et ole menemässä Mr. Olympiaan, niin juokse ja kävele. Tekee hyvää terveydelle.

Minkä hiivatin takia kuntoilijan pitäisi pyrkiä täyteen optimaalisuuteen harrastuksen vuoksi, joka on vain harrastus?
 
Jos et ole menemässä Mr. Olympiaan, niin juokse ja kävele. Tekee hyvää terveydelle.

Minkä hiivatin takia kuntoilijan pitäisi pyrkiä täyteen optimaalisuuteen harrastuksen vuoksi, joka on vain harrastus?
Samaa mieltä. En näe mitään pointtia perus punttaajalle "optimoida" harrastusta niin pitkälle että haitat ovat suuremmat kuin hyödyt. Aerobinen treeni on terveyden ja sydämen hyvinvoinnin kannalta kulmakivi. Varmasti kostautuu viimeistään vanhempana jos sen laiminlyö. Lisäksi on ihan hanurista elää arkea kun kunto on surkea. Jos lasten kanssa jaliksen pelailu tai kilsan kävely kauppaan pistää puuskuttamaan, ei hyvältä näytä. Väsynyt olo kokoajan jne.. Mitkä ovat sitten hyödyt jos jättää aerobisen pois 🤔 Nousee ehkä 0.6 % enemmän penkistä. Enkä nyt tarkoita aerobisella 4 x viikossa 20 km juoksulenkkiä, vaan ihan perus liikuntaa ihmiselle puntin tueksi.
 
Mä olen vuositasolla harrastellut juoksua/hiihtoa/fillarointia yhteensä 60-120h. Sen kaveriksi salitreeniä 3krt/viikko. Salihommia voimailupainoitteiseti. Tuloksetkin pikkuhiljaa kohenee. Noilla aerobisen harjoittelumäärillä pystyy sitten juoksemaan 3h 11km/h vauhtia, hiihtämään hyvässä kelissä 6h 15km/h ja fillaroimaan 8h 26km/h.

Edit. Tarkastin nuo tunnit ja laitoin aluksi vähän liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä onneksi jotkut sanoneetkin mutta sanon itsekkin että elkää hyvät ihmiset jättäkö aerobisen harjoittelua YHTÄÄN vähemmälle punttailun takia ellei nyt tosiaan elätä itseään lihasmassalla pelkästään.
 
Ei ollut old school, vaan uudempaa juttua.
KP:n juttuja että aerobista piti välttää.
Muuten ihan samaa mieltä paitsi kävelyn suhteen. Se on ihan sama yli 100kiloselle kävellä kun pikkumiehille hölkätä.
KP muistaakseni painotti, että aerobinen syö pahasti lihasmassan kehittämistä tietyillä kehontyypeillä. Niin sanottu ektomorfi ei pysty syömään riittävästi että yhdistelmä toimisi. Luulen,,että KP on siinä oikeassa.
 
Jos et ole menemässä Mr. Olympiaan, niin juokse ja kävele. Tekee hyvää terveydelle.

Minkä hiivatin takia kuntoilijan pitäisi pyrkiä täyteen optimaalisuuteen harrastuksen vuoksi, joka on vain harrastus?
Juuri näin! Jos itse saisin palata 25v ajassa taaksepäin ja tehdä asioita eri tavalla, niin tekisin enempi cardiota ja pitäisin kunnon siistimpänä. Ei megapulkkeja. (lisäksi olisin alkanut meditoimaan jo silloin mut ei nyt suoraan liity tähän :))
 
Kyllä mulle tekee hyvää 1-2x viikossa matalasykkeistä aerobista liikuntaa tai sitten korkeasykkeistä aktiviteettia (joskus oli nyrkkeilytreenit 1h/vko). Siis se on sellainen määrä, että posiitiivisia vaikutuksia on voimailun kannalta. Siitä ylöspäin sitten kääntyy negatiiviseksi ja eritoten kun on riittävän hankalaa syödä riittävästi ihan ilman ylimääräistä kulutuksen nostoakin. Kuitenkin tuolla aerobisen määrällä sain itseni pidettyä 115-kiloisena aikanaan ja treenit kulki erinomaisesti, myös jalkatreenit. Sitten taas fyysinen duuni, jossa 10-15k askelta per vuoro. Sitä ei kestä ikinä, olenhan minä jo sen vuosia sitten todistanut mutta piti testata uudestaan. Jalat kuihtuu silmissä ja on paskana koko ajan sekä piriformis-.syndrooma oireilee entistä pahemmin seisomisesta/kävelystä. Ja loppuajan olen maannut sängyssä ja syönyt terveysvaikutuksista välittämättä niin paljon paskaa (mahd energiapitoista ravintoa) normiruokien lisäksi ja kuihdun kilon viikkoon. Mikään ei auta muu kuin taas hakeutua äkkiä eri hommiin. Ruokakulujen kasvu poisti taloudellisen hyödynkin tuosta paskasta. Ansiosidonnaisella opiskellessa jäi enempi näppiin kun ei syönyt 20-30 eurolla päivässä. Armeijassahan laihduin ihan anemian rajoille, että taipumusta on ja mitä isompi on niin sen voimakkaammin tuo efekti tapahtuu. Eikä päde mitkään laskukaavat sitten sen miten metabolia käyttäytyy.
Tuolla 10 000 - 15 000 askeleella nyt luulis vielä punttitreenit jaksavan ja peruskuntokin kasvaa. Jos paino meinaa tippua niin lisää sokeria ja vähän rasvaa ns. terveellisen ruoan yhteyteen. Ei se tasainen käveleminen niin kamalasti loppupeleissä kuluta edes kaloreita.

Tuo piriformisepäily voi olla lonkan limapusseistakin johtuvaa. Itellä tuumaa välillä vaivata kun juoksen lyhyitä matkoja ja harrastan salia samaan aikaan. Jos tuumaa pahentua niin venyttelen ja rullaan myös lonkat ja kuullostelen mihinpäin menee että tarviiko pitää taukoa jostakin.
 
Ite oon ollut huomaavinani, että jos on ollut kausia että aerobinen on jäänyt vähiin mutta punttisali ei, niin sen aerobisen lisääminen on auttanut jaksamaan kovia treenejä. Ettei piiputa jo kyykyn lämmittelyssä tyhjällä tangolla.
 
Back
Ylös Bottom