aerobinen ja anaerobinen kynnys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rontto
  • Aloitettu Aloitettu
sopiva treeni?

pohjaten MJarvan kommenttiin
("VK2, vauhtikestävyys, anaerobinen alue. Puuskuttaa kunnolla, puhuminen vaikeaa. Vauhtia jaksaa kuitenkin ylläpitää kunnosta riippuen 5-20min. Sykkeet yleensä 165-175. Kehittää äskeisen (VK1:n) lisäksi jo hieman maksimaalista hapenottoa sekä nostaa maitohappokynnystä.")

ja eraassa toisessa keskustelussa olleeseen, jossa mainittiin etta 2 juoksua viikossa yllapitaa keskikuntoa, yksi juoksu viikossa pelkkaa pr:aa,

ihmettelen mita tekee oma juoksemiseni, kun kuluneen puolentoista vuoden aikana olen juossut keskimaarin kahdesti kuussa, (toisinaan kerran viikossa, sitten on ollut jopa 3kuukauden taystaukoja), ja juoksen lahes poikkeuksetta 30-40 minuuttia 160 keskisykkeella, joskus hiukan yli, joskus ali (mukaan mahtuu yksi iso jyrkka maki jossa syke nousee 175-185 ja taman jalkeen annan sykkeen pudota kavellen n 140:een).
160 sykkeella kykenen menemaan puolisen tuntia ja viela puhumaankin. taman viimeisen 1,5 vuoden aikana olen lisaksi pyoraillyt n 30 kertaa a 20-50min. muuta kuntourheilua en ole harrastanut. tata edelsi lahes viisi vuotta kaytannossa nollaurheilulla.

pohjaten lukemaani, talla "treenilla" minun pitaisi olla totaalisen rapakuntoinen. kuinka suuria yksilollisia heittoja naissa voi olla? eli miten nain vahalla treenilla voi kunto pysya noinkin kohtuullisena? luulen etta heikkouteni tulee esiin jos yritan vetaa nopeita pyrahdyksia, uskoisiko palstan asiantuntevammat etta kuvailemallani kunnolla uskallan lahtea vetamaan kovahkoja intervalliharjoituksia? niita en ole tehnyt lainkaan koska lenkkeilyni on ollut niin epasaannollista, en ole kuvitellut pohjakuntoni olevan riittavan hyvan viela sellaiseen, enka ole saanut organisoitua enempaa aikaa pohjakuntoni rakentamiseen. kuitenkin tuohon kuntotilaan jamahtaminen harmittaa, joten mielellani nostan lenkkien tempoa mikali voin sen turvallisesti tehda.

eli lahinna kiinnostaa minkalaisia intervalliharjoituksia voin lahtea tekemaan talla kunnolla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
damn ankle sanoi:
talla "treenilla" minun pitaisi olla totaalisen rapakuntoinen
"Hyvän kunnon" ja "rapakunnon" ero ei ole itse asiassa kovin suuri. Jos kunnolla tarkoitetaan sydämen ja verenkierron toimintaa. Säännöllisille harjoittelulla voidaan saada aikaan positiivisia vaikutuksia: esim: sydämen tilavuus kasvaa, hiusverisuoniston määrä lisääntyy, veren määrä lisääntyy ja näiden myötä hapenottokyky paranee. Jos tällaista tavoittelee, harjoittelua pitää olla aika paljon, sanoisin yli neljä tuntia viikossa (ehkä enemmänkin).

Noista sinun syke- ja muista lukemista ei voi vetää mitään johtopäätöksiä. Jos jatkossakin liikut yhtä vähän, suosittelisin pelkkää matalatehoista liikuntaa. Mitään kehitystä noilla määrillä ei tule.

damn ankle: yksilöllistähän se, mutta 2-3krt/kk ei riitä kyllä kunnon kohottamiseen. Sykkeet, mitä postissani annoin, ovat minun sykkeitäni, ei kenenkään muun. Ne voivat vaihdella +-30 pykälää kenellä tahansa kuntoon riippumatta, joten oleellista on että selvität omat sykearvosi.

Heikommalla kunnolla voisi kokeilla HIIT-tyyppisiä harjoitteita. Ainakin itse olen huomannut niiden olevan kohtuuhelppoja normaalin peruskunnon omaaville. En laita niistä nyt tässä kun palstalla on monta erittäin hyvää postia aiheesta. Ei muuta kuin hakutoiminnolla etsit HIIT:tiä.

kiitos vinkeista. en tosiaan kuvitellut, etta talla harjoittelulla kunto nousee (ja nimenomaan olen pitanyt itsestaan selvyytena etta ei nouse). lahinna erinaiset lukemani tiedot siita mita syketasot eri tyyppisissa harjoituksissa sen ja sen kuntoisella ovat suurinpiirtien, hammensivat kun niita omiini vertasin.

joka tapauksessa, kovin turhauttavaa etta sellainenkin asia kuin tyo voi vieda elamasta niin paljon aikaa etta ei ehdi edes liikkua. asialle on ilmeisesti tehtava jotain (yksinkertaisesti sanottava tyonantajalle etta nyt riittaa..?) ja otettava aikaa tuohon liikuntaan. ja koska lenkkeily ei tunnu pahalta vaikkei sita tuon enempaa ole tullut tehtya, tarkoitus aloittaa tasta hetkesta alkaen alkuun kolmesti viikossa. :rock:

alkup postini tarkoitus oli selvitella, voinko aloittaa samantien intervalleja jos alan nyt esim kolmesti viikossa vetaa peruslenkkia. pienien kokeilujen perusteella en itse nae syyta miksen voisi, minulla ei ole liikapainoa (189, 85), ja kun olen tehnyt muutaman kerran kokeilumielessa tiukkoja pyrahdysharjoituksia, ne ovat tuntuneet hyvilta eika mitaan ikavia tuntemuksia niista ole aiheutunut.

Jos 3krt/vko käyt lenkillä niin yksi harjoite vois olla tommonen intervallityyppinen, ja pari muuta PK1 ja PK2. Esimerkiksi näin. Periaattena kuitenkin se, ettet hinaa samalla vauhdilla koko ajan samaa matkaa ja pyrkimys on harjoitteluajan/matkan pidentäminen pitkällä aikavälillä.

Edit: Ilman muuta tehoharjoittelua mukaan jos vaan pystyy. Ylipainoisilla, sydänongelmaisilla ja todella heikkokuntoisilla pohjakunto pitää nostaa sellaiselle tasolle että saa vähän "koneesta" irti, vaikkei tuo HIIT aina tarkoitakkaan täysillä paahtamista :).

siis mita 3 kertaa viikossa, ja kunto ei nouse ?
Luulempa vain etta 2 pitempaa lenkkia viikossa, ja yksi intervalli treeni siihen paalle, niin 6 kuuden kuukauden paasta on tehot aivan erilaiset.

esa67 sanoi:
siis mita 3 kertaa viikossa, ja kunto ei nouse ?
Luulempa vain etta 2 pitempaa lenkkia viikossa, ja yksi intervalli treeni siihen paalle, niin 6 kuuden kuukauden paasta on tehot aivan erilaiset.

kuukaudessa.

-> Damn Ankle ! Mainitsit ettei sinulla ole ainakaan liikapainoa 189/85 . Meikäläinen on saman mittainen ja painan 74 kiloa. En ole koskaan painanut yli 80 kiloa, ja silloinkin kun sairauden vuoksi paino nousi tuohon lukemaan oli harjoittelun aloittaminen / harjoittelu "kivuliasta" juuri liian painon vuoksi. Tietysti saatat olla lihaksikas "atleetti" rakenteeltasi, jolloin paino varmasti on kohtuuden rajoissa kestävyysliikuntaan, bodauksesta en sano mitään ! Juoksussa / hiihdossa tuolla painolla on suuri merkitys hapenoton kannalta, siksi meikäläinenkin on joutunut turvautumaan paljon pyöräilyyn, jossa maxhapenotto ei ole niin määrävä tekijä kuin em. lajeissa (oma hapenotto 75ml/kg). Talviaikaan tulee paljon hiihdettyä, yleensä 4-5 kertaa viikossa. Yksi lenkeistä on ns. tehoharjoitus (vk-alue) 2-3X15-30 min jaksoilla. Yksi on aerobisen kynnyksen harjoitus + yksi kevyt palauttava + 1 piiitkä 3-5 tuntia sekä kuntopiiriharjoitus salilla kerta viikkoon. Viikkoannokset 10-18 tunnin haarukassa. Mitään maximaalisen tehon harjoitusta en ole tehnyt kuin kuntotapahtumissa, joissa väkisin on maxpuolella joskus viihdyttävä ! Nuo HIIt hommelit tuntuvan aika huimilta, etenkin jos aerobinen pohja ei kovassa iskussa !

Painoindeksi 23,7 osoittaa että normaalipainon rajoissa se on. Nimimerkki Lansen 20,7 on toki kestävyysharjoittelua ajatellen parempi. Jos tosissaan aikoo kestävyysurheilijaksi, niin painonindeksin on hyvä olla normaalipainon alarajoissa, joskus jopa alle. Normaalijantterin kunnon kohottamista ajatellen normaali painoindeksi on ok.

Aika paljon lihaskunnosta kiinni, pystyykö omalla painollaan tekemään tehoharjoitteita. Itse yli 90kg:n varrella kykenen tekemään noita, vaikka painoindeksi on normirajan yläpuolella. Toki loukkaantumisriskit yms. kasvavat vankemmalla varrella.

Esimerkkinä 2x3x1min HIIT onnistuu kyllä normikuntoiselta vallan mainiosti! Ja tehoharjoittelun voi aloittaa myös ruåtsalaisen mallin mukaan vauhtileikittelynä, josta sitten pikku hiljaa viikoittain nostaa tehoja kun kroppa alkaa kestää. Edellyttäen toki että on terve keho ja terve mieli :D

Niin, kommenttina Lanselle: vaikka en ole yleiskuntoharjoittelussa ollut kovin ahkera, olen tehnyt suht saannollisesti lihastreenia salilla, melko maltillista, mutta uskon taysin painoni olevan varsin hyvissa rajoissa. Rasvaprosenttia en ole mitannut, mutta ei ole paljoa irtonaista mista kiinni ottaa. :) Saannollisisssa peruslaakarintarkastuksissa laakarini jopa on huolissaan etta painoa ei ole tuon enemman, en tieda milla perusteella enka ole tuosta kummasti huolissani, mutta joka tapauksessa han on sita mielta etta painoa saisi olla enemmankin, vaikka en mielestani mikaan ruikku ole. 189 ja 85 ei ole todella mikaan jarkalekaan, mutta en ole todellakaan romuluinen, joten painosta ihan hyva osuus on lihaksissa, sen uskallan sanoa.

uskon etta mikali hiihtaisin murtsikkaa ja haluaisin tehda sita oikein kunnolla, varmasti ei haittaisi jos painoa olisi vahemman, puhumattakaan pitkan matkan juoksusta.

itselleni tarkeinta on kuitenkin etta paasen takaisin menneiden aikojen saannollisiin rutiineihin, saan kuntoni samaisten aikojen tasolle tai yli ja mikali saan nilkkani kuntoon, paasen ehka taas harrastelatkaa pelaamaan juoksemisen ja pyorailyn lisaksi.

tarkeaa varmaan olisi mitata kunnon kehittymista, minkalaisia keinoja suosittelisitte tai itse kaytatte, olettaen etta lahimain ei ole juoksurataa jossa testata esim 2000 metria suht vakioloissa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom