SUPERCARB 1kg -40%

Aerobinen harjoitus salitreenin jälkeen

Trinity

Rokkarin morsian
Ikä
45
On tuota ylimääräistä kertynyt tuohon keskivartaloon (ja vähän muuallekin) ja nyt olisi intoa tehdä asialle jotain!
En ehdi aamuisin lenkille ja tekisin aerobisen treenin mielellään salitreenin (iltapäivällä) jälkeen illalla. Minkä ajan päästä salin jälkeen olisi paras tehdä tämä n. 50 min. pituinen kävely/ juoksulenkki niin ettei se verota salitreeniä?

Juon treenin jälkeen palautusjuoman, mutta en haluaisi hirveästi syödäkään ennen aerobista...

Olen kuullut että sitä (aerobista siis) ei kannata tehdä heti perään, sillä se hidastaa palautumista ja täten huonontaa salilla saavutettua tulosta.

Ehkä hieman kumma kysymys mutta kertokaa mitä mieltä olette te viisaammat:p

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mä teen kyl aina välillä aerobisen treenin heti punttitreenin perään. 20 minuutin intervalliharjoitteluna (tyylin Body for Life -oppien mukaisesti) hiihto-juoksu-pyörä -härvelillä. Eipä tarvii tuntia kuluttaa aerobiseen harjoitteluun, kun 20 minsaakin riittää. Mä en ole huomannu, et toi jotenkin hidastais palautumista. Ehkä päinvastoin, kun siinä saa paikat verryteltyä kunnolla salitreenin päätteeksi. Tuloksiakin on tullut tolla tyylillä. Tosin treenan muutenkin aerobista kuin vain salin päätteeksi (enkä silloinkaan aina).

Esim. tänä aamuna mä kävin salilla tekeen puolen tunnin aerobisen treenin intervalliharjoitteluna ja illalla meen tekeen punttitreenin. Nyt ei olis siis enää tarkoitus tehdä mitään aerobista treeniä ton puntin perään.

Mä teen aerobisen yleensä punttitreenin jälkeen, n. 20-30min (en aina).
Olen kuullu, että silloin rasva palaa tehokkaammin kun ennen treeniä. Vasta tämän jälkeen juon palautusjuoman ja reilun tunnin päästä syön sapuskaa.
Jos teen jonain päivänä pelkkää aerobista (n. tunnin yleensä) niin silloin en ota palautusjuomaa vaan syön lenkin jälkeen pelkästään kunnon ruokaa.

Tulokset kertovat ainakin minulle, että tuollainen treeni tehoaa :)

Mäkin olen yleensä tehnyt sen aerobisen salitreenin jälkeen jollain stepperillä, mutta nyt on sali vaihtunut sellaseksi "äijien" saliksi, ettei siellä aljoo aerobisilla laitteiklla hurrata. Happeakin on kiva saada raittiissa syysilmassa.

B&K Sport Magissa neuvottiin ettei treenin päätteeksi sais tehä kuin korkeintaan 30 minuuttia aerobista tai se vaikuttaisi siihen palautumiseen.

Se 20 minuuttiako sitten riittäis?? Tuntuu hassulta. Teen toki lenkkejä myös muinakin päivinä kuin treenipäivinä... Enkä siis treenipäivinäkään kuin joskus.

Trinity: "Se 20 minuuttiako sitten riittäis?? Tuntuu hassulta. Teen toki lenkkejä myös muinakin päivinä kuin treenipäivinä... Enkä siis treenipäivinäkään kuin joskus."

Kyllä mun mielestä aivan varmasti riittä 20 min. , kunhan vaan nostat treenin intensiteettiä. Itse teen sen intervallityylisesti intensiteettiä vaihdellen 50-100% aina minuutin välein eli jos BfL ei ole tuttu, niin se menee näin:
2 min 50 %, 1 min 60 %, 1 min 70 %, 1 min 80 %, 1 min 90 %, 1 min 60 %, 1 min 70 %, 1 min 80 %, 1 min 90 %, 1 min 60 %, 1 min 70 %, 1 min 80 %, 1 min 90 %, 1 min 60 %, 1 min 70 %, 1 min 80 %, 1 min 90 %, 1 min 100 % ja viimeinen minuutti 50 %.

Suosittelen kokeilemaan, on meinaan aikasteen rankka toi tokavika minuutti, kun 60 sekkaa pitää vetää 100 lasissa. Kyllä lähtee laardi liikkeelle! :evil:

kyllä mäkin olen sen heti treenin perään tehdyn aerobisen kannalla, ei tarvi hinkata niin jumalattoman kauan. Kun punttitreenissä on hiilarivarastot kulutettu jo vähiin, niin rasvan käyttö energiaksi on tehokasta heti pyöräilyn alusta lähtien. Tämä on sitten vain mun henk.koht mielipide, mutta uskon ton heti treenin jälkeen tehdyn aerobisen olevan vähemmän turmiollista palautumisen kannalta kuin erikseen tehdyn. Mutta kaikkihan taas riippuu siitä mitä, kuinka kauan ja millä volyymillä ja intensiteetillä....jne......

Originally posted by R�n�manni
"

Kyll� mun mielest� aivan varmasti riitt� 20 min. , kunhan vaan nostat treenin intensiteetti�.

Riitta Koukkari kirjoittaa dieetistä ja aerobisesta näin: "Voit tehdä kevyen aerobisen treenin myös kuntosaliharjoituksen jälkeen, mutta jotta palautuminen lähtisi mahdollisimman pian käyntiin, pitäisin sen melko lyhyenä (n. 30 min)."

On tämä sellaista viilaamista nyt... :p

Taidan siis kuitenkin jatkaa hikoilemista heti punttitreenin perään...

Trinity.

Kokeilemallahan toi selviää. Itselläni ei juurikaan palautumisessa muutenkaan ole ongelmia, joten en ole huomannut että ko. aerobinen treeni jotenkin hidastaisi palautumista. Musta tollanen "aerobinen rääkki" on ihan jees esim. jalkatreenin jälkeen ts. tönköistä jaloista tulee vatkulia (puujalat vs. vetreät jalat) :p

Niin ja mitenkään Koukkaria väheksymättä, lähdekritiikki on sallittua ja oman järjenkäyttö myös. Minkä on hyväksi todennut, miksi käydä muuttamaan sitä vain sen takia, että joku ns. guru väittää toista. :eek:

Okei, jokainen tyylillään ;)

Siis MAHTAVAA!

Olen itse pohtinut tätä aihetta ihan hirveästi kesällä, kun aloitin treenaamisen. Sain omalta henkilökohtaiselta neuvonantajaltani vinkin, että rasvanpolttoon tosi tehokas keino on ottaa punttitreenin perään 30min kevyttä aerobista (omalla kohdalla reipas kävely juoksumatolla.)

Kyselin silloin joka puolelta mitä ihmiset tuumaa tästä ja melkeen kaikki vastaukset oli, ettei todellakaan toimi.

Mutta täälläpä onkin eri meininki!

Olen itsekin asiaa pohtinut oman ravintotietouteni pohjalta. Nimittäin sen verran tiedän, että kun elimistön vararavinnot on kulutettu loppuun ihan ekana lähtee rasvaa. Eli punttitreenissä kuluu vararavinnot pois ja jos vielä vähän käppäilee sen jälkeen niin se energia lähtee kehon omista rasvavarastoista.

Ja kun se ei siihen lihasten palautumiseen ehdi noin lyhyessä ajassa vaikuttaa niin lopputuloshan on täydellinen! :)

Tosin omalta kohdalta jäi tuo käpyttely pois ja olen kyllä miettinyt sen palauttamista, kun tuppaa tuo maha olemaan kasvuun päin..

Niin ja jos olen ymmärtänyt oikein, kevyt aerobinen treeni punttitreenin jälkeen -- tunnettu myös nimellä jäähdyttely :) -- auttaa myös maitohappojen (tms.) poistumista.

rakkaudella
Kutri

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Suositut

Back
Ylös Bottom