Aamutreeni + iltatreeni vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _Qi_
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin testata sinnikkyyttäni ja lopettaa öisen tietsikalla norkoillun ja herätä aamuisin salille ennen töitä. Yksinkertaisesti en pidä siitä, että niillä viimeisillä energioilla mitä jää perjantain ryyppäämisen ja normaalin työelämän jälkeen sitten raahaudutaan treenaamaan 2-3 iltana viikossa; se ei mielestäni riitä "urheilijan elämään."

Ongelmaa koituu siitä, kun minun täytyy sovittaa salitreenaminen ja kamppailulajin harrastaminen yhteen. Eli suomeksi sanottuna kamppailulajia harrastamaan ei kannata mennä silloin, kun lihaksten palautuminen salitreenistä on vielä pahasti kesken.

Tästä aamusta alkanut uusi treenityylini olisi jotakuinkin tämä (tässä siis mahdolliset treenit, jotka voin itselleni suoda):

MA: illalla karate
TI: aamulla sali, illalla karate
KE: aamulla sali, illalla sali
TO: aamulla sali, illalla karate
PE: aamulla sali, illalla karate

Olen siis 24v M 180cm 77kg.

Aamuiseen salilla käyntiini kulutan aikaa noin 50 minsaa, ja siis teen paljon muutakin kuin vain "lihasten kasvatusta." Jalkavenytyksiä, vatsoja jne sellaista lihaskuntoa aikalailla. Painoni pysyy jatkuvasti tuossa, ja se on mielestäni ihan hyvä paino, syön suht terveellisesti ja pyrin vähitellen polttamaan läskiä ja lisäämään lihasmassaa, niin että paino pysyy stabiilina: en siis yritä saada 20kg lisää massaa tms.

Normaali syömiseni: aamulla jotain väsäämääni terveellistä smootieta, salin jälkeen banaani ja töissä maitoa, päivällä toinen banaani ja mysliä ja leipää, illalla treenin jälkeen maitoa ja normaali ruoka missä salladia ja lihaa. Käytän jonnin verran superfoodeja, siis tarvittavat ravintoaineet ja myös lisäproteiinit tulevat osin sitä kautta.

Miten tämä homma kannattaa sumplia? Esim. vatsalihaksia joka päivä eri liikkeillä? En osaa kysyä mitään erityistä mutta onko jollain jotain heti mieleen tulevaa filosofista älynväläystä tällaisen touhun suhteen? :D Tavoitteena siis kehittyä fyysisesti kamppailulajia silmällä pitäen, MUTTA haluan myös, että treenaamiseni alkaisi näkyäkin, eli lisää habaa ja sixpäkki näkysälle jne.

Jos suosittelisin lisäämään reilusti ravintoa, en taatusti jäisi viimeiseksi. Mut toisaalta sun mitoista päätellen tosta ravintoselvityksestä jää varmasti aivan liian vähäinen kuva eli tolla syömisellä ja treenaamisella keskivertohenkilö painaisi 47 kg sun pituisena :). Varmaan siis tarkempaa kuvausta syömisistä kaipaa kuka tahansa sulle sitten vastaileekin.

Treeniä pitäisi ainakin olla ihan tarpeeksi, se tulee aina siihen samaan yksityiskohtaan eli syömiseen. Sullakin on paljon ylimääräistä tossa antamassasi esimerkissä mitä ei tarttisi syödä mikäli haluaa et ne treenin tulokset näkyisi ulkoisestikkin. Maito + leipä + hedelmät pitäis jättää yksinkertaisesti pois ja korvata ne muilla safkoilla jossa proteiinipitoisuus on korkea. Tai jos tämä kuulostaa mahdottomuudelta niin ainakin 2 noista 3:sta pois. Maito nyt on ainakin helppo jättää ja korvata vedellä.

Täältä poimit itsellesi ruokavalion ja kokeile piruuttasi noudattaa sitä pari viikkoa, taatusti näet peilikuvassasi selviä muutoksia. Se vain edellyttää sitten et sitä noudatetaan 100%:sti, ei lipsumisia.

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/93052-jutan-ja-bullin-dieetti-11/

Jeps maito onkin hyvä jättää pois, koska se on niin huono proteiinin lähde.. :jahas: En sit tiedä mitä nää jotkut hifistelijät valittaa siitä et maito turvottas, en ole itse ainakaan merkittävissä määrin semmosta huomannut. Tommosella määrällä reeniä en kyl todellakaan lähtis ainakaan pienentämään ravinnon määrää, jos tavoitteena on kesäkunto(tjsp) suosittelisin syömään hieman enemmän vielä seuraava(t) 1-2 kuukautta ja sen jälkeen aloittaa maltillinen kiristely, jos semmonen on mahdollista noilla kiloilla.

Millä maito sitten kannattaa korvata? Jugurtti/piimä? Maito on kuulemma hinta/proteiini -suhteelta paras protskun lähde, mutta onhan siinä kaloreita. Käytän iltaisin maidon seassa hamppuproteiinia mikä on 50% puhdasta proteiinia.

Ongelmaa koituu siitä, kun minun täytyy sovittaa salitreenaminen ja kamppailulajin harrastaminen yhteen. Eli suomeksi sanottuna kamppailulajia harrastamaan ei kannata mennä silloin, kun lihaksten palautuminen salitreenistä on vielä pahasti kesken.
...
Aamuiseen salilla käyntiini kulutan aikaa noin 50 minsaa, ja siis teen paljon muutakin kuin vain "lihasten kasvatusta." Jalkavenytyksiä, vatsoja jne sellaista lihaskuntoa aikalailla. Painoni pysyy jatkuvasti tuossa, ja se on mielestäni ihan hyvä paino, syön suht terveellisesti ja pyrin vähitellen polttamaan läskiä ja lisäämään lihasmassaa, niin että paino pysyy stabiilina: en siis yritä saada 20kg lisää massaa tms.
...
Miten tämä homma kannattaa sumplia? Esim. vatsalihaksia joka päivä eri liikkeillä? En osaa kysyä mitään erityistä mutta onko jollain jotain heti mieleen tulevaa filosofista älynväläystä tällaisen touhun suhteen? :D Tavoitteena siis kehittyä fyysisesti kamppailulajia silmällä pitäen, MUTTA haluan myös, että treenaamiseni alkaisi näkyäkin, eli lisää habaa ja sixpäkki näkysälle jne.

Mitä minä olen kamppailu-urheilijoita valmentanut... en paljoa, mutta kuitenkin... niin sitenhän se aina menee väkisinkin, että kun lajitreenejä on 3-4 viikossa ja salitreenejä 3-4 viikossa ja mahdollisesti vielä aerobisia 1-2 kpl, niin kyllä siinä pienessä palautumattomuuden tilassa on koko ajan. Mutta kyllä sitä siltikin hyvin jaksaa kaikki treenit kunhan tosiaan ruokahuolto on kunnossa. Eikä ylikunnostakaan ole pelkoa, koska sitä varten on ajoittaiset kevyemmät jaksot jolloin palautuminen on maksimaalista.

Siitä pidä kiinni että salitreenit ei ole mitään muuta kuin voimaharjoittelua (massa, voima, nopeus, räjähtävyys, lihaskunto, työkapasiteetti yms.) älä sotke sinne varsinaisia laji- tekniikka- tai venyvyysharjoitteita, koska niitä varten on ne lajitreenit.

Monipuolista treeniä salilla ilman, että se on pelkkää vatsaa ja hauista... kun alat oikein miettimään, että mitä kaikkia lihaksia siinä karatessa oikein tarvitaan niin ei ihan heti tule mieleen, että mikä jäisi pois. Eli kehon kaikkia lihaksia on salilla treenattava ja se onnistuu parhaiten perusliikkeillä, koska niissä saa eniten lihaksia kerralla töihin.

Samaa koskee ruokavaliota. Perusruokaa ja riittävästi. Maito on aivan h*lvetin hyvää ravintoa... maito plus, jossa on enemmän kaikkea on vielä parempaa... älä lähde hifistelijöiden juttuihin mukaan. Korkeintaan enemmän maitoa jos ei muuten kulje. Eli tosiaan syö riittävästi, paljon, monipuolisesti niin palautuminen ei ole ongelma.

Pitää miettiä noita proteiinin lähteitä. Vihanneksia ja lihaa kannattaa vedellä. Hapot varastoituu kehoon rasvaksi, yhtä happo-osaa kohden tarvitaan 20 emästä poistamaan rasva. Eli vihanneksia pirusti. Hapan on energiakatoa ja emäksisyys on energiaa, ja siihen pitää pyrkiä. Auringonvalo imeytyy kasveihin ja sitä kautta ihmiseen ja näin pois päin, hyvä linkki aiheesta: http://www.tuulatuomi.fi/?pinc=3&pic=3

Mutta joo, ehkä pitäisi alkaa taas tekemään tuota liha-kasvi-pataa töihin evääksi. Sitten olisi aika kohdallaan oma ruokavalioni, osaan mielestäni hyvin sisällyttää kaiken tarvittavan, kun mukaan laskee smootiet ja terveysaineet.

Minkä verran tuota proteiinia mun sitten täytyy saada, jotta lihakset kasvaa treenistä? Se protskun mukana tuleva kalorirunsaus varmaan haihtuu treenimäärästä. Mitä aineita täytyy suhteuttaa tuohon protskun saantiin?

Siitä pidä kiinni että salitreenit ei ole mitään muuta kuin voimaharjoittelua - älä sotke sinne varsinaisia laji- tekniikka- tai venyvyysharjoitteita, koska niitä varten on ne lajitreenit.

Ainoa nyt on tuo jalkojen venytys ja vatsalihakset, treeneissä kun ei voida käyttää hirveästi aikaa jalkojen venyttelyyn.

Monipuolista treeniä salilla ilman, että se on pelkkää vatsaa ja hauista...

Näin on, monipuolisesti pyrin tekemäänkin. En ehkä ihan jokaiselle lihakselle eri liikettä, mutta kuitenkin.

Samaa koskee ruokavaliota. Perusruokaa ja riittävästi. Maito on aivan h*lvetin hyvää ravintoa... maito plus, jossa on enemmän kaikkea on vielä parempaa... älä lähde hifistelijöiden juttuihin mukaan. Korkeintaan enemmän maitoa jos ei muuten kulje. Eli tosiaan syö riittävästi, paljon, monipuolisesti niin palautuminen ei ole ongelma.

Joo ihan hyvä pitää homma kohtuullisen simppelinä niin kauan kuin urheilu ei kuitenkaan ole ammatti ja elämä. Hifistelijät voi laukoa että KORVAA MAITO VEDELLÄ ja jos lukija ei tarkemmin ota selvää asiayhteydestä niin voi ihmetellä kun kehitys menee bäkkiä. Olen kuullut, että syön liian niukasti, ehkä tähän täytyy nyt kiinnittää huomiota. Lisää kunnon evästä ja lisää maitoa jne, niin eiköhän tulosta ala näkyyn kun nämä aamutreenit lisää kalenteriin.

..Pakko tähän väliin maidosta selittää kun nyt ihmiset miettii että käyttäiskö vai eikö käyttäis.
Tv:stä just vähän aika sitten tuli jotain ohjelmaa maitotuotteista, ja siinä oli sitten semmonen testi. Yks ihminen, joka teki sitä testiä 2 viikon ajan, söi samaa ruokaa ja saman määrän kumpanakin viikkona, MUTTA ensimmäisellä viikolla ei käyttäny maitotuotteita ja toisella viikolla käytti. Tulokset oli selkeät, maitotuotteita käyttämällä hänen elimistöön ei kertynyt läheskään samaa määrää rasvaa, muistaakseni 2/3 osa vähemmän.

Vetäisin tosta johtopäätöksen ettei se maito läskiks tee...Ja siinähän on proteiiniakin hyvin. Itsekkin niin perkeleen laihassa kunnossa vaikka kuinka söis ja mitä söis, maitoakin kuluu vähintään litra päivässä...

Jep, ei tässä muuta :D

Heitänpä esimerkkijaon millä itte lähtisin tuommoista toteuttamaan;

Ma: Karate
Ti: Aamu; Etukyykky/kapea penkki
Ke: Aamu; Takakyykky/tempaus ilta:uinti/sauna/hieronta Mieluiten pelkkä hieronta
To: Aamu; Pystypunnerrus/työntö
Pe: Aamu; Etukyykky/kapea penkki

Salitreenit lyhyinä ja intensiivisinä, typerää edes yrittää treenata tuntia aamulla ja tuntia-kahta illalla.
6-8x1-6 on parametrit joita itse käyttäisin liikkeissä.

Palautumisen tehokeinoja on myös syytä opetella.
Magnesiumin tarve varsinkin kasvaa isoilla treenimäärillä, ota 500-1000mg iltatreenin jälkeen, ja toinen gramma myöhemmin vaikka kahdessa osassa. EI oksidia.

BCAA, kalaöljy, heraisolaatti, beta-alaniini, glutamiini ovat esim. hyviä lisäravinteita JOS perusruokailut ovat kunnossa.

Jalkavenytyksiä, vatsoja jne sellaista lihaskuntoa aikalailla.

Ajanhaaskausta. Keskity salilla vahvemmaksi tulemiseen, olet illalla vahvempi lajitreeneissäkin. Saliharjoittelun idea on tulla vahvemmaksi. Jane Fondan seuraajat erikseen.

Ja, älä ole niinkuin suurin osa ihmisistä ja yritä tämmöisessä hommassa kaikki-mulle-nyt-heti-asennetta. Aloita sillä että treenaat 2-3 salia ja 3-5 karatea ekat pari viikkoa, sit lisäät yhden treenin kerrallaan.
Liian usein ihmiset sortuvat siihen että lyödään liian iso vaihe päälle heti alusta ja matka tyssää ennenku se alkaakaan.

E: Ruokavaliosi on todella perseestä. Palkkaa mieluummin joku tekemään sinulle sopiva ja fiksu ruokavalio. Tuommoisella et pitkälle pötki.

Ja maidosta, maito nostaa insuliinia reilusti. Jos olet lihava, älä juo maitoa. Jos et ole lihava niin maito ei ole niin paha. Olettaen että laktoosi ei tuota ongelmia.

Vetäisin tosta johtopäätöksen ettei se maito läskiks tee...Ja siinähän on proteiiniakin hyvin. Itsekkin niin perkeleen laihassa kunnossa vaikka kuinka söis ja mitä söis, maitoakin kuluu vähintään litra päivässä...

Noinhan se on, maito on bodarin lempijuoma :D Itse olen junout jo pari vuotta 3 litraa päivässä, lihaa tulee ja ei tarvitse syödä paljon, kun kalorit tulee täyteen. Ja rasvaa kun ei muusta ruuasta itselle hirveästi tule niin siinäkin mielessä hyvä tuo kevyt maito.

Noinhan se on, maito on bodarin lempijuoma :D Itse olen junout jo pari vuotta 3 litraa päivässä, lihaa tulee ja ei tarvitse syödä paljon, kun kalorit tulee täyteen. Ja rasvaa kun ei muusta ruuasta itselle hirveästi tule niin siinäkin mielessä hyvä tuo kevyt maito.

:kippis1:

Heitänpä esimerkkijaon millä itte lähtisin tuommoista toteuttamaan;

Ma: Karate
Ti: Aamu; Etukyykky/kapea penkki
Ke: Aamu; Takakyykky/tempaus ilta:uinti/sauna/hieronta Mieluiten pelkkä hieronta
To: Aamu; Pystypunnerrus/työntö
Pe: Aamu; Etukyykky/kapea penkki

Ei taida pelkät maanantain karatet ihan riittää, kyllä oli tarkoitus treenaa sitä 2-3x vko. Annoit perus bodaajan aikataulukon kuka käy 'lisäksi' MA karatessa ja treenaa aamuisin iltojen SIJAAN.

Salitreenit lyhyinä ja intensiivisinä, typerää edes yrittää treenata tuntia aamulla ja tuntia-kahta illalla.

En tietenkään pelkkää kehonrakennusta. Tänä aamuna en ehtinyt tekemään ensimmäistäkään lihasten kasvuun tarkoitettua liikettä.

6-8x1-6 on parametrit joita itse käyttäisin liikkeissä.

Tuo on mielenkiintoinen. Luulen tosin, että hoikan rakenteeni huomioonottaen mun kannattaa tehdä 8-10 toistoja.

Magnesiumin tarve varsinkin kasvaa isoilla treenimäärillä, ota 500-1000mg iltatreenin jälkeen, ja toinen gramma myöhemmin vaikka kahdessa osassa. EI oksidia.

Magnesiumia saan käsittääkseni aika hyvin raakakaakaosta. Ennenkuin joku nerokas hämmästyy, että "Fazerillako sä treenaat?" niin kannattaa selvittää mikä tuo kyseinen eines on.

BCAA, kalaöljy, heraisolaatti, beta-alaniini, glutamiini ovat esim. hyviä lisäravinteita JOS perusruokailut ovat kunnossa.

Tuo on hyödyllistä tietoutta.

Ajanhaaskausta. Keskity salilla vahvemmaksi tulemiseen, olet illalla vahvempi lajitreeneissäkin. Saliharjoittelun idea on tulla vahvemmaksi. Jane Fondan seuraajat erikseen.

Olen nyt ilmeisesti postannut aivan väärälle foorumille tämän mun setin. Tuossa on toki pointtia, että voimalla pärjää myös, mutta kyllä lihaskuntoa pitää treenata, ja jalkojen venyttelyynkin menee ihan normaalisti puoli tuntia jos kunnolla tekee. Ne suuret rintalihakset kun ei paljoa auta esim kiertopotkun suorittamisessa.

Ja, älä ole niinkuin suurin osa ihmisistä ja yritä tämmöisessä hommassa kaikki-mulle-nyt-heti-asennetta. Aloita sillä että treenaat 2-3 salia ja 3-5 karatea ekat pari viikkoa, sit lisäät yhden treenin kerrallaan. Liian usein ihmiset sortuvat siihen että lyödään liian iso vaihe päälle heti alusta ja matka tyssää ennenku se alkaakaan.

Moni tuntuu nyt luulevan, että olen joku vasta-alkaja. Kyllä tässä on reenaaminen kuulunut vakituiseen elämäntapaan jo pitkään, eikä mulle tuota ongelmaa kahdet reenit arkipäivisin.

E: Ruokavaliosi on todella perseestä. Palkkaa mieluummin joku tekemään sinulle sopiva ja fiksu ruokavalio. Tuommoisella et pitkälle pötki.

Todennäköisesti luettelin syömiseni vähän alakanttiin. Kyllä mä ymmärrän terveellisen syömisen päälle, määrää vaan pitää lisätä ja tietoutta. Syön kyllä terveemmin ja perusteellisemmin kuin peruskansalainen, se on varma.

Ja maidosta, maito nostaa insuliinia reilusti. Jos olet lihava, älä juo maitoa. Jos et ole lihava niin maito ei ole niin paha. Olettaen että laktoosi ei tuota ongelmia.

Aionkin lisätä maidon juontia. Tänään aamulla terveyssmootiee, maitoa olen juonut litran tätä kirjoittaessa nyt iltapäivällä, sekä 4 desiä piimää ja 3 banaania.

Kertokaa noista kaloreista, miten tämä nyt käytännössä tapahtuu, kun en myöskään halua kasvattaa vatsaa, vaan saada sixpäkki taas näkymään. Sentti pari siinä olis läskiä päällä. Tietty voi syödä terveyksiä, mistä saa tarvittavan protskun muttei turhaa läskiä, mutta täytyykö tässä nyt syklittää esim 3 viikkoa plussalla ja 2 viikkoa miinuksella, jotta paino pysyy 77-80 kilossa mutta lihakset kasvaa ja rasva palaa päkin yltä?

Jos nyt et ymmärtänyt niin tarkoitin että noiden punttitreenien lisäksi karate. Pidin sitä itsestäänselvyytenä.

Ja olet siis ennenkin treenannut tommosen +10 treeniä viikkoon?

Olen nyt ilmeisesti postannut aivan väärälle foorumille tämän mun setin. Tuossa on toki pointtia, että voimalla pärjää myös, mutta kyllä lihaskuntoa pitää treenata, ja jalkojen venyttelyynkin menee ihan normaalisti puoli tuntia jos kunnolla tekee. Ne suuret rintalihakset kun ei paljoa auta esim kiertopotkun suorittamisessa.

Niin. Mitähän helvettiä sä siellä karatessa teet?

Tämä on kyllä yleistä, unohdetaan se fakta että myös se lajiharjoittelu on harjoittelua. Johan se nyt on ihan järjenvastaista että mennään salille harjoittelemaan lihaskuntoa, aivan kuin itse lajin harjoittelussa ei sitä tulisi. Salin tarkoitus on parantaa voimantuottoa lajikohtaisesti. Ja karatessa, niinkuin muutenkin kamppailu-urheilussa, se on räjähtävyys ja voima millä mennään.

E:
En siteeraa näitä kuuluisia Wanderlei Silvan snorkkeli-treenivideoita koska täälläkin on paljon populaatiota jotka uskovat Wandin oikeasti treenaavan niin.

E2: Toinen juttu, mitä järkeä kysyä neuvoa jos alat väittämään sitten vastaan kun neuvotaan, ja kun pidät omaa treenityyliäsi oikeana?

Mä taidan kanssa kokeilla juoda 3 litraa maitoa päivässä ku oon huono syömään:)
Ainoo et protsku juomaa ei pysty juomaan maidon kanssa ku tulee saatanan huono olo(juon 1h ennen treeniä ja heti treenin jälkeen)

Back
Ylös Bottom