aamupahoinvointi&jännitys?

käykö teillä ikään niin että kun seuraavana päivänä on jotain omasta mielestä vähänki jännittävää niin sitä miettii yön ja ei taho uni oikein tulla silmään. sitten aamulla tuntuu vääntöä mahassa. nälkä ois ja jotain pitäisi syödä mutta sitten kun syöt niin ruoka tulee ulos?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
naruranne sanoi:
käykö teillä ikään niin että kun seuraavana päivänä on jotain omasta mielestä vähänki jännittävää niin sitä miettii yön ja ei taho uni oikein tulla silmään. sitten aamulla tuntuu vääntöä mahassa. nälkä ois ja jotain pitäisi syödä mutta sitten kun syöt niin ruoka tulee ulos?

Voi kyllä. Tänään söin aamulla pakolla ja meinasin oksentaa rappukäytävään. Ihan normaalia siis. Toisilla tulee ripuli jännityksestä, toisilla maha kouristaa, kolmasia yököttää ja jotkut onnekkaat potevat näitä KAIKKIA.

Luultavasti kun ihmistä jänskättää kroppa luulee, että nyt on taistele tai pakene -tilanne, ja ruoansulatus menee tilttiin, että kaikki energia olisi käytettävissä taisteluun/pakoon.

naruranne sanoi:

Nuorempana tuli usein jännitettyä jotain niin kovin, että ei meinannut saada nukuttua / syötyä (oksentanut en sen takia kuitenkaan ikinä), mutta näin vanhimmiten sitä on oppinut, että ei se stressaaminen mitään auta. Senkuin ottaa rennosti ja turhaan jännittämättä niin yleensä sitä huomaa, että ei edes olisi ollut mitään syytä jännittää.

Suurin syy siinä jännittämisessä voi olla se, että omassa mielessään rakentaa siitä tulevasta asiasta paljon isomman ja vakavamman jutun kuin mitä se todellisuudessa on, eli siinä kannattaa ottaa kunnolla realismia kehiin jos meinaa jänskätys iskeä :)

toi on totta että monesti teen kärpäsestä härkäsen..voikun oppis jotenkin ottaan rennommasti sellaset uudet ja jännittävät asiat. :) yleensä tällainen tapahtuu kun on esiintyminen yksilönä...

naruranne sanoi:
toi on totta että monesti teen kärpäsestä härkäsen..voikun oppis jotenkin ottaan rennommasti sellaset uudet ja jännittävät asiat. :) yleensä tällainen tapahtuu kun on esiintyminen yksilönä...

Tuo yksin esiintyminen oli itsellekin joskus tiukka paikka. Sen (ihme kyllä) paransi puolustusvoimat, ryhmänjohtajana kun sai/joutui pitämään koulutuksia alokkaille jne niin siinä jotenkin tottui siihen tilanteeseen, että itse puhuu/näyttää ja muut kuuntelevat.

Toinen mikä siihen varmasti auttaa on se, että jos esim. täytyy pitää joku esitelmä tms. niin opettelee sen aiheensa niin hyvin, että ei tarvitse jännittää, kun tietää varmuudella osaavansa asiansa :)

training_day sanoi:
Nuorempana tuli usein jännitettyä jotain niin kovin, että ei meinannut saada nukuttua / syötyä (oksentanut en sen takia kuitenkaan ikinä), mutta näin vanhimmiten sitä on oppinut, että ei se stressaaminen mitään auta. Senkuin ottaa rennosti ja turhaan jännittämättä niin yleensä sitä huomaa, että ei edes olisi ollut mitään syytä jännittää.

Suurin syy siinä jännittämisessä voi olla se, että omassa mielessään rakentaa siitä tulevasta asiasta paljon isomman ja vakavamman jutun kuin mitä se todellisuudessa on, eli siinä kannattaa ottaa kunnolla realismia kehiin jos meinaa jänskätys iskeä :)

Joo näinhän se on ja yleensä tilanteen jälkeen huomaa että turhaa tässä jännittikin, mutta minkäs teet kun mieli tahtoo lyödä lisää vettä kiukaalle..:(

Sama täällä. Siis yöllä ei tuu uni ja aamulla oon sitten pakki sekaisin. Ulos ei oo kyllä ikinä tullut, onneksi, mutta muuten vähän huono olo tulleepi. Just realismin oppiminen ois hyvä ratkasu, koulun tenteissä mä olenkin jo alkanut ottaa sellaisen hälläväliä asenteen kun ne menee kuitenki ihan hyvin :D Yleensä ihan muut asiat sitä stressaakin ja niitä adrenaliineja nostattaa...Joskus otan paineita jopa treeneistä, jos on vaikka tiedossa kovat jalkatreenit joiden on mentävä hyvin! Tosin aika harvinaista tuokin nykyään, ei se kunto siitä huonone vaikka kaikki treenit ei meniskään 200% tehoilla:)

Mulla usein ala-asteella jännitti kokeet ja muut "näytön paikat". Edellisenä yönä ei tullut uni sitten millään ja kokeen alettua alkoikin usein särkeä päätä, tosin olen taipuvainen migreeniin joten tämä selittyy varmaa sillä.

naruranne sanoi:

Tuttu tilanne myös täällä, joskus on tullut jännitettyä uusia asioita (esim. pääsykokeet, uusi työpaikka jne) ja mulla se vaikuttaa heti yöuneen. Sitten aamulla saattaa tulla helposti oksennusrefleksi, kun yrittää esim. niellä vitamiinipillereitä tms...inhottavaahan se on mutta taitaa olla yllättävän yleistä!:D

Itelle ei oo ilmenny mitään ongelmia nukkumisen kanssa, mutta aamupahoinvointia tulee ja vatsa menee kuralle. Esim. kesällä aina ennen jalkatreenejä ei maistunu aamupala ja vatsa oli kuralla (en paskonu kertaakaan housuun :D ). Lisäks kun vääntäyty sinne tangon alle varsinaista sarjaa varten, niin meni koko ukko ihan velliks ja perhosia pörräs vatsassa :nolo: . Tietenkään toi ei ole se yleisin jännityksen aihe, mutta sopiipahan foorumin teemaan. Muissa tilanteissa oireet on ihan samat.

Edit: Mä en siis koskaan tietoisesti jännitä. Esim. en ajatellut kesällä aina edellisenä päivänä: "noni, huomenna mä sitten joko teen sen 3x6 kyykyssä tai mä tapan itteni."

Joo, tuttu homma, ja helvetin ikävä. Nykyään otan ihan ronskisti unipillerit käyttöön, mikä parantaa nukkumisen laatua, ja lievittää oireita aamulla.

Mulla jännitys on kans sitä, että edellisenä yönä on tosi vaikea saada unta ja/tai se on katkonaista.. Hyvin monet yöt on tullut pyörittyä sängyssä unta vailla milloin mistäkin syystä, tosin olen huomannut että esim. juuri jonkun suullisen esitelmän aattona se on ihan hyväksikin, koska sitten sitä on sen verran väsynyt, ettei jaksa siinä esitelmätilanteessa enää jännittää. Tavallaan niinkuin etukäteen tapahtuu tuo minun jännittäminen...
Olen kyllä muutenkin tosi herkkäuninen, lähes joka yö herään johonkin, enkä oikein saa unta jos esim. kissa on hereillä ja liikuskelee talossa :) Puhumattakaan siitä, jos on sattunut katsomaan telkkarista jotain jännää ennen nukkumaanmenoa..:eek:
Pahoinvointia tai ruokahaluttomuutta jännitys mulla harvemmin aiheuttaa, ruoka kyllä maistuu aina!

Täällä myös yksi, jonka on vaikea nukkua yötä jos jotain isompaa on tulossa seuraavana päivänä. Mutta ruoka kyllä maittaa aina :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom