Aamulenkit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bizz
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkäs muut leidit täällä suorittavat aamulenkkinsä? Itse alan nimittäin olla hieman skeptinen tuon pelkän kävelyn suhteen; itse en ainakaan saa kerta kaikkiaan kävelemällä enää pulssia kovinkaan korkealle tahi hikeä pintaan, vaikka kuinka rehkisin. Niin ja siitäpä tulikin mieleeni, että olen aina luullut tietäväni, että paras rasvanpolttaja on 45-75 minuutin kävelylenkki aamuisin ennen aamupalaa ja vielä kahvikupilla tehostettuna, sykkeenä sellanen 120-140, mutta nyt eräs naispuolinen kilpabodariystäväni neuvoi, että lenkin pitäsi olla sykkeellä 150-170 ja mieluiten 60-90 minuuttia...häh? Eikös se ole jo aika kovaa menoa sellainen?

Tuosta kävelystä sitten, pitäiskös sitä sitten siirtyä ah niin tyylikääseen sauvakävelyyn??? Siinäpä varmasti nousis hiki pintaan paljon tavallista kävelyä paremmin. Kokemuksia?? Itse olen nyt huomannut että pyöräilemällä (!) pulssi nousee huomattavasti paremmin ja nyt kun lumet ovat lähteneet, niin luistelu on ehdottomasti se paras vaihtoehto kaikista...ja kaupanpäälle saan varmaan vielä herkkupepun :thumbs:

Mä teen aamuerobisen aina sauvojen kanssa ja tahti on rivakasta kävelyä. Lenkit kestää noin 45-60 min ja syke on n. 120-150.

Kävelemisessä on hankala saada sykettä niin korkealle ja juostessa se nousee yli rasvanpolttosykkeen, siksi suosin sauvakävelyä! Siinä saa hyvin kyytiä myös yläkroppa :)

Pitänee varmaan ottaa nuo sauvat käyttöön!!..kunhan ensin hommaan sellaset ;)...ei ehkä ihan suksikepeillä taida viitsiä sivakoida menemään....;)...
Sitä kun on vaan tuon oman hauvan kanssa tottunut lenkkeileen, niin voi tulla hankaluuksia siinä suhteessa...

Heip,

Minun aamulenkki on 45 min juoksulenkki. Vaikka rasvan ja hh:n käytön suhdeluku ois minkälainen, kyllä sitä rasvaa aina enemmän palaa absoluuttisesti mitä hikisempi suoritus.

Että näin. Aurinkoa! :thumbs:

Kaddy

Originally posted by fitnesspimu
Mä teen aamuerobisen aina sauvojen kanssa ja tahti on rivakasta kävelyä. Lenkit kestää noin 45-60 min ja syke on n. 120-150.

Kävelemisessä on hankala saada sykettä niin korkealle ja juostessa se nousee yli rasvanpolttosykkeen, siksi suosin sauvakävelyä! Siinä saa hyvin kyytiä myös yläkroppa :)

:kippis1:
Samat kuviot mulla aamuisin...tosin vielä en ole aloitellut, mutta kohta se rumba taas on edessä.:whip:

Originally posted by riesa
Tässä hyvä artikkeli tuosta ns. rasvanpolttosykkeestä.

Ei tuota artikkelia kannata ihan sellaisenaan ottaa.

Rasvanpolttosykkeestä siinä ei kovin paljoa puhuta.

Lisäksi täytyy muistaa, että aiheena on rasvan käyttö energian kulutuksessa.

Siinä ei ole mainittu lihaksia kovinkaan montaa kertaa eikä missään kohtaa puhuta rasvanpolton vaikutuksesta lihaksiin.

Lisäksi rasvaprosentti ja sen lasku (tai sen nousu) ei ole myöskään edustettuna tässä artikkelissa.

Sen takia en sitä kovin kirjaimellisesti ottaisi enkä myöskään sokeasti tottelisi artikkelin asioita.

Melko moni asia on selitetty aika hankalasti ja siinä sekoittuu helposti rasvanpolton käsite tavallisen ihmisen elämässä ja tieteellisessä mielessä.

Kannattaa siis olla kriittinen.

Mulla on parhaillaan menellään HIIT kokeilu eli hölkkää ja juoksua vuorotellen ennen aamupalaa... nyt takana on nelisen viikkoa ja kyllä ainakin kunto on noussut, muutenkin tuo sopii mulle hyvin.. tosin nyt meinasin alkaa myös testaamaan noita sauvalenkkejä. Saa nyt nähdä..:rolleyes:

kun alkaa loppuen lopuksi miettimään kävelyn ja juoksun tmv. eroja, hyötyjä ja haittoja, niin ei kyllä juoksu ainakaan alle jää.

meinaan vaikka rasvanpoltto olisi maksimaalista jeejee kävelemällä, sillä tietyllä sykkeellä, niin sen jälkeinenhän tila pysyy aika normaalina.
sykkeen noustessa korkeammalle, hyöty kestää pitempään suorituksen jälkeen, saat samalla kuntoa, jota varmasti jokainen haluaa pitää yllä eikä ne saaperin lihakset kyllä sinne pururadalle jää.
nämä ovat näitä näkökulmia, ja sitä viimeistä hiontaa, mutta kuten minulla aina tapana kaikki asiat kysenalaistaa:), myös tämän. onko se sittenkään välttämättä tarpeellista lähteä hakemaan sitä sitkeintä mahollista, koska hyödyt kuitenkin voivat olla hippasen laajemmatkin toisella tapaa.
kunnosta kannattaa pitää huolta.

:)

Sitä kun on vaan tuon oman hauvan kanssa tottunut lenkkeileen, niin voi tulla hankaluuksia siinä suhteessa... [/B][/QUOTE]

Näin vähän aikaa sitten yhden naisen pitävän sauvakävelylenkillä koiran hihnaa lantiolla olevassa vyössä kiinni. Koira kipitti kiltisti edellä. Loppujen lopuksi ei varmaan kovin huono idea jos haluaa kävellä sauvoilla ja ulkoiluttaa koiraa samalla. En vaan tiedä, että onnistuuko kaikkien karvakuonojen kanssa....

siis miten ihmeessä pääsette heti aamusta liikkeelle? Oon pari kertaa yrittänyt käydä heti aamusta lenkillä, mutta on tosi heikko olo. Rulliksillakin kaaduin viime kesänä aamulenkillä, sen jälkeen päätin jättää aamulenkit väliin :(

Originally posted by Sugar
siis miten ihmeessä pääsette heti aamusta liikkeelle? Oon pari kertaa yrittänyt käydä heti aamusta lenkillä, mutta on tosi heikko olo. Rulliksillakin kaaduin viime kesänä aamulenkillä, sen jälkeen päätin jättää aamulenkit väliin :(
Samat sanat. Miusta ei oo mihkään heti herättyäni. "Älkää puhuko minulle ennen klo 10:tä :evil: " Tai "Älkää tulko lähelleni ennen ensimmäistä kahvikuppostani :( :evil: " Vasta noin puolen tunnin kuluttua alan olla suunnilleen valveilla. Mie kun oon kauhean aamu-uninen, toisaalta varsinainen illan virkku.

Aamulenkkiä vastaava liikuntasuoritus on salin perään suoritettu kevyt 30min aerobinen esim. kuntopyörällä tai juoksumatolla.

Itse en myöskään pääse mihinkään aamusta, joten tuo kelvatkoon. Ja toimii kuulemma ihan yhtä hyvin :)

Olen aina ollut pahimmanlaatuinen yöihminen. Siis illalla voin kukkua vaikka kuinka myöhään, aamuun asti jos on kiinnostavaa puuhaa. Aamut taas ovat kammottavia, rönyän sängyn pohjalla just niin myöhään kuin mahdollista ja sitten ylös tyyliin zombie, vaatteet päälle, kasa ruokaa kurkusta alas ja kauheeta kyytiä bussipysäkille. Nyt kun olen tehnyt pari viikkoa aamulenkkejä, olen huomannut aamujen muuttuneen hämmentävän miellyttäviksi. Siis tosiaan: herään ENNEN herätyskellon pörinää, kömmin kohtuullisen virkeänä ylös ja oikeasti NAUTIN aamulenkistä ja sen jälkeisestä aamupalasta. Kun ottaa vielä huomioon että tentteihin luvun takia nukkumaan olen mennyt myöhään ja herätys on tavallista aikaisemmin, tilanne on jokseenkin hämmentävä. Ehkä sitten olen vain seonnut lopullisesti:D

Niin, lenkkeilen reippaasti kävellen ja välillä juosten 20-60 minuuttia riippuen paljonko on aikaa käytössä. Näkyy olevan allekirjoittaneelle sopivaa puuhaa.

Täälläkin yksi iltavirkku joka VIHAA aikaisia herätyksiä ja herätyskellon ääntä!!

...Kuitenkin olen kuluneen talven aikana oppinut nauttimaan aamulenkeistä, ja teenkin niitä 4-5 kertaa viikossa, noin tunnin mittaisia sauvakävelylenkkejä sykkeellä 130-150. Varsinkaan Stackejen kanssa heräämisessä ei ollut mitään ongelmia.
Herään aina noin 30-45 min ennen lenkille lähtöä ja juon rauhassa kahvit (siis jos en ota Stackeja) ja juon reilu puoli litraa vettä, selailen pakkista ja katson aamu-tv:tä. Mulle sopii paremmin se, että käyn aamulla, jolloin se on heti "alta pois", ja salilla saa sitten keskittyä kovaan treeniin...jonka jälkeen on yleensä niin poikki että suoraan kotiin vaan.

Rauhalliset aamuhetket on nykyään ihan parhaita, ja lenkin jälkeen on mahtava olo!
Koulussa on projektiluontoista työtä ja sinne yritän raahautua sitten 9-10 aikoihin. Kerran kyllä heräsin viideltä ja menin "ajoissa" kouluun, mutta pitikin sitten tulla ottaan lounaalla päikkärit:D ... Että kyllä klo 6:00 taitaa olla se aikaisin kun saan itseni revittyä ylös...

johan tuli tekstiä...:D

Mulle sopii aamulenkkeily ilmeisesti paremmin kuin iltasemmoinen. Ei oikeasti tuota vaikeuksia sen jälkeen, kun on päässyt peiton alta pois, mukava lähteä köpöttelemään ja katselemaan niitä pienimuotoisia luonnon ihmeitä mitä tässä lähistöllä on. En voi kuvitella, että jaksaisin lähteä illalla lenkille kaiken päivän puuhan ja punttitreenin jälkeen, ehei. Illalla maataan sängyssä, rentoudutaan ja syödään aina välillä.
Toisaalta, mikäli sattuu työpäivä kohdalle, niin en edes yritä käydä aamulenkillä. Viideltä herääminen on liikaa.

Yleensä olen tehnyt lenkkejä vain reippaasti kävellen, mutta nyt päätin yrittää vähän kohottaa rapistunutta kuntoa ja ottaa väliin hölkkäjaksoja. Sykkeen saa kivasti nousemaan, kun välillä ottaa muutaman juoksuaskelen. Haaveena tietenkin, että saisin vielä joskus takaisin sellaisen kunnon, että voisin jopa tehdä kevyitä juoksulenkkejä, ehkäpä puolen tunnin mittaisia. Nyt vasta aloitellessa kun puolen kilsankin hölkkä saa haukkomaan henkeä kuin kala kuivalla maalla ja jalat kramppiin :rolleyes:

Originally posted by Sugar

Minä kanssa kokeilin kerran rullaluistelua ennen aamiaista ja olo oli niin kamala, että en kyllä enää uskalla toiste sitä tehdä. Kevyt kävely tuntuu kyllä ihan hyvältä aamuisin, mutta jos vähänkin tulee mentyä reippaammin tai otettua muutamakin juoksuaskel, tulee jossain vaiheessa kamala pahoinvointi ja pyörryttävä olo.

En kyllä ole käynyt noilla aamulenkeillä kuin ehkä maksimissaan 10 kertaa (tämä siis ehkä kolmen kesän saldo). Kun ei innosta niin ei innosta. En muutenkaan salitreenin kanssa samana päivänä yleensä juuri muuta liikuntaa harrasta - olenkohan ainoa näin laiska :confused:

Tiukkis, en minäkään salitreenipäivinä yleensä muuta tee. Aamulenkit, 2-3/vko, teen sitten lepo- ja muunaerobisenliikunnan päivinä.

Ihmettelen itsekin, miten minä, super-hyper-überaamu-uninen ja iltavirkku ihminen, olenkin onnistunut motivoimaan itseni nousemaan lenkille aamuisin ennen töihinmenoa. Mutta kyllä se vaan upeasti avaa silmät ja potkaisee päivän käyntiin, kun käy sellaisen reilun puolituntisen reippaasti taivaltamassa! :) PMLatsin tavoin ei myöskään minulle tulisi mieleen syöksyä illalla enää lenkille, ehei, joku raja nyt sentään ;) Joten kun käyn aamulla lenkillä, niin se on sitten tehty, ja illalla voi hyvällä omallatunnolla lepäillä.

Aikaiset herätykset ovat minulle yhtä tervan juontia...Onko siis aivan turhaa edes haaveilla ohuemmasta rasvakerroksesta, ilman aamulenkkejä?
Olen kyllä muuten aika kova liikkumaan. Koiran kanssa ulkoilen paljon, päivittäin ainakin 2 pitempää lenkkiä. Pari kertaa viikossa käyn kuntosalilla. Työmatkat menee pyöräillen...
Pitäisikö minun lisätä iltaliikunnan määrää, jos aion jättää edelleenkin nuo pitkät aamulenkit tekemättä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom