Aamulehti: "Toimittaja testasi kaikki mahdolliset ravintolisät - tässä tulos"

Olisi ollut hienoa nähdä jos olisi ollut kaksi henkilöä joista toinen käyttää lisäravinteita ja toinen ei. Tietenkin lähtötaso olisi pitänyt olla molemmilla sama, mutta lukemisen arvoinen artikkeli..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla ainakin on sellainen käsitys, että Super-Man -nimimerkin takana on itse Anssi ******** :)

Ai aivanko olisin joskus nähnyt nimimerkin Anssi ******** ja vielä vihreällä... Nooh, eipä tuolla väliä. Nvm.

Oikein hyvä artikkeli.
Toimittajalla oli harvinaisen ennakkoluuloton asenne, joka paistaa mukavasti tekstissä.

Sama juttu oli myös Satakunnan kansan viikkoliitteessä. Ihan mielenkiintoinen juttu, tosin epäilen hiukan sitä että kyseessä olisi "sattumanvaraisesti" valitut ravintolisät... Jokatapauksessa mielenkiintoiset tulokset noissa mittauksissa ennen/jälkeen, siis mittanauhalla. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kehonkoostumusmittauksen tulokset ennen/jälkeen...

Siis eihän ne olletkaan. Toimittaja oli valinnut ravinteet suomenkielisen Muscle & Fitness -lehden artikkelin mukaan.

Siis eihän ne olletkaan. Toimittaja oli valinnut ravinteet suomenkielisen Muscle & Fitness -lehden artikkelin mukaan.

Mistä tuo kävi ilmi? Oma käsitykseni muodostui tästä: "Olen aloittamassa lisäravinteiden käytön kuten moni muukin: toiveiden, olettamusten ja sattumanvaraisen valikoiman pohjalta. Toisaalta se on helpoin tie. Mitä enemmän aiheesen tutustuu, sitä sekaisemmaksi menee pää."

Artikkelista: "- - kuudessa viikossa olisin saanut uutta lihasmassaa noin kilon - -".

Siis mitä? Olin kuvitellut, että aloittelevalla lihasta voisi tulla jotain 10 gramman päivävauhtia eli n. 3½ kg/vuosi. Tässähän vauhti olisi selvästi yli kaksinkertainen. Onko aiempi kuvitelmani (en nyt muista mistä sain tuon käsityksen) ollut ihan väärä?

Noh jos vedät kreatiinia niin nestettä kertyy hyvin lihaksiin jo parissa päivässä ja kehonkoostumusmittarit lukee sen lihasmassaksi.

Niin ja mikä on sitä itse lihasta? Jos punnittaisiin pelkästään hypertrofiasta johtuva lihaskasvu(siis pelkkä kiinteä ja kuiva lihas), niin tuskin saataisiin kauheasti yli 1kg vuodessa.. Että eiköhän se soluneste ole sitä lihasta kanssa..

Noi lisäravinteetkin pitäisi jakaa vaan vähän useapaan lohkoon. Malto, ja etenkin hera ovat kiistatta tärkeitä lisäraviteita, loput kreatiinia lukuun ottamatta enemmän tai vähemmän hifistelyä, enkä usko että sillä on mitään merkitystä loppupeleissä käyttääkö noita erikoisempia vai ei IMO.

Minusta kreatiini on selvästi tärkeämpi kuin esim. hera tai malto, sillä jälemmät voi korvata normiruoalla kun taas kunnon kreatiiniannoksia ei

Niin ja mikä on sitä itse lihasta? Jos punnittaisiin pelkästään hypertrofiasta johtuva lihaskasvu(siis pelkkä kiinteä ja kuiva lihas), niin tuskin saataisiin kauheasti yli 1kg vuodessa.. Että eiköhän se soluneste ole sitä lihasta kanssa..

Täällä on usein keskusteltu siitä, voiko paino pudota samaan aikaan kun lihas kasvaa. Ainakin joillakin on voima lisääntynyt, eli mahdollisesti se aloittelijalla (esim. allekirjoittanut) voi onnistua.

Tästä näkökulmasta ruumis voitaneen jakaa neljään osaan: Vararengas, lihakset, pysyvä muu, sekä ylimääräinen vesi yms. Pysyvällä muulla tarkoitan ihoa, luita, sisäelimiä jne. Vesi ym. tarkoittaa mm. ruuansulatuskanavan sisällä olevaa massaa, siis vaihtuvaa tavaraa. Jako ei varmasti ole tieteellisen täsmällinen. Jos painoni on laskenut esim. 50 gr/vrk tietyn ajan, se voinee tarkoittaa vararenkaan vähentymistä esim. 55 gr/vrk ja 5 gr/vrk lihasmassan kasvua.

Jos ymmärsin oikein, kreatiini siis nostaa erityisesti tilapäistä massaa, ja vesi poistuu lihaksista aikanaan kun kreatiinin käyttö lopetetaan. Periaatteessahan niin käy myös suolaisen ruuan kanssa, vaikka ehkä eri aikajänteellä.

Hyvä juttu oli kyllä, ei voi muuta kuin suositella. Tällaisia soisi näkevän enemmänkin näissä "peruslehdissä", niin ehkäpä parinkymmenen vuoden sisällä päästäisiin jo eroon proteiinihormonipuheista.

Ihan lukemisen arvoinen juttu. Tulokset kyllä aika uskomattomia mutta kai tuo on aloittelijalle mahdollista.

40 kiloa vuodessa on uskomaton tulos.

Hyvä artikkeli, todella mielenkiintoinen lukukokemus. En halunnut pilata vaikutelmaa lukemalla kommentteja siellä artikkelin alla. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom