Aamuaerobisesta taas, KYLLÄ!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja X-man
  • Aloitettu Aloitettu

X-man

Mutantti
Ajattelin taas ottaa asiakseni jauhaa tästä asiasta muutaman sanasen. Tai oikeastaan kysyä muutaman kyssäri koska uskon etten ole ainoa täällä joka tähän vuoden aikaan harrastaa aamukävelyitä/muita aamuaktiviteettejä. Kysymykset lähinnä liittyen tohon kävelyyn kun sitä tässä olen vedellyt. Mukava olla edes välillä ulkona raittiissa ilmassa. Eli miten porukka saa sykkeen tarpeeks ylös? Iten kun pistelen hyvään tahtiin menemään ni syke on sielä hitusen yli sata. Aina välillä tulee hölkättyy muutama lampputolpan väli mutta aika nopeestihan se taas siitä laskee. Nyt olis hakusessa tasainen, hieman korkeampi syke. Eli mikä avuksi? Nilkkapainot, pari telamiinaa reppuun, kävelysauvat.....? Painiiko kukaan muu saman ongelman kanssa, ja jos näin niin miten homma ratkaistu?

Ja onko mielipiteitä siitä mikä olisi se optimaalinen sykeväli aamulla ja kuinka pitkiä sessioita pitäisi vetää? :confused:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älä ota nilkkapainoja...sauvat sensijaan nostavat sykettä. Aamuisin syke ei oikein nouse, tiedä sitten tarkkaa syytä tuohon. Olisiko kroppa vielä "lepovaiheessa". Itselläni sauvat nostavat sykettä ja vartin kuluttua pomputtaa siinä 120-130 minuutissa.

Tuon lenkin pituus riippuu hieman siitä, mitkä ovat tavoitteesi ja millä metodilla sen suoritat. Tyhjällä vatsalla kiloja karistaen vai tankattuna pitkä aerobinen kestävyyttä ja hapenottokykyä parantaen. Itse olen vetänyt 45-60 minuuttisia lenkuroita pari viikossa. Salilla treenaan neljä kertaa viikossa ja kuntopyörällä aloitan sekä lopetan treenin.

Miten itse treenaat viikolla ja kuuluuko sulla saliohjelmaan myös kuntopyörä? Mitkä ovat tavoitteesi?

Mielipiteitähän on tietysti monia mutta itse olen havainnut käytännössä ettei sillä sykkeellä nyt niin suurta merkitystä ole. Jos välttämättä haluaa pitää sykkeen "matalana" niin että suurin osa energiasta otetaan hetkellisesti rasvasta niin kaipa tuo 120-130 on ihan ok.

Kokonaisuuden kannalta kuitenkin HIIT on tehokkaampi rasvanpoltossa ja samalla hapenottokykykin kasvaa merkittävästi verrattuna kävelyyn. Teen 3krt/vko 20min intervallin ja rasvaa palaa kerrassaan mainiosti eikä aikaa tuhraannu juuri mitään.

Tarkoituksena tällä hetkellä on karistaa syksyn massakauden ylimääräinen osa eli puhtaasti rasvan poltto. Tyhjällä vatsalla oon vetäny sellasii 40 minuutin kävelyitä ennan aamupalaa. Salilla tulee käytyy 3-4 kertaa viikossa ja jos aamukävely on salipäivänä jääny väliin ni sitten poljetaan 35-45 minuuttii fillarilla. Tota kertojen määrää per viikko oon nostanu nyt tammikuun aikana muutamasta neljään/viiteen. Mutta jotenkin toi fillarointi salin jälkeen ei kauheesti nappaa. Mielummin sillonki lähtis vaikka kävelemään. Täytyy kokeilla noita sauvoja. Vaikka kyllä se vähän pokkaa vaatii.....

Täällä keskisuomessa ei toi hetkellinen sykkeen nostaminen kävellessä ole kovin vaikeeta kun on kiitettävästi tota mäkeä, mutta ei sitä tasaseen kyllä korkealla saa kävellen pidettyä.

On toi HIIT kyllä hyvä, mutta ei mulla ainakaan kovalla pakkasella tee mieli pihalle lähtee mitään intervalleja veteleen, kun tuntuu että jo -15 astetta riittää että kurkkuun sattuu kun aamulla hengästyy vaikka töihin pyöräillessä.

Että kiinnostas tietää millasta tulosta rasvanpolton suhteen on täällä porukat saanut tollasilla vaikka 40-60 min aamulenkeillä kävellen ja juuri niin että se syke ei nouse kun sinne 120-130 mikä on kävellen vielä mahollista.

timba79 sanoi:
Että kiinnostas tietää millasta tulosta rasvanpolton suhteen on täällä porukat saanut tollasilla vaikka 40-60 min aamulenkeillä kävellen ja juuri niin että se syke ei nouse kun sinne 120-130 mikä on kävellen vielä mahollista.

Joo samaa tietoa itsekkin kaipailisin, laskureiden tulokset 40min reipasta kävelyä vaihtelee n.200-450kcal, että tiedä nyt tuosta mihin uskoa

Randol sanoi:
Joo samaa tietoa itsekkin kaipailisin, laskureiden tulokset 40min reipasta kävelyä vaihtelee n.200-450kcal, että tiedä nyt tuosta mihin uskoa

Joo noi laskurit on kyllä mielenkiintosia kun tohon kalorikulutukseen vaikuttaa loppupelissä aika moni asia. Käsittääkseni on niin että mitä enemmän lihasmassaa niin sitä suurempi on esim. lepokulutus ja luulis että myös suurempi kulutus kävellessä kun mitä jollakin kukkakepillä ja jos nyt oletetaan että syke on sama. Et en oo ees enää jaksanu paljon miettii, et miten paljon joku lenkki kuluttaa, kunhan kuluttaa ees jotain ja rasva palaa, se on tärkeintä!

Ylämäkeen kävellen, alamäkeen kevyttä hölkkää. Pysyy syke just sopivalla tasolla.

Omat aamulenkit menee kuntopyörällä tvtä kattoen.

Randol sanoi:

Itselläni ( paino 61 kg ) tunnin reipas kävelylenkki kuluttaa n. 250 kcal, syke 100 - 130. Vastaavasti tunnin sauvakävely kuluttaa mulla n. 420 kcal, syke 130 - 160.

100 kiloiselle ei tuota vaikeuksia saada syke ylös reippaalla kävelyllä. Jos on vaikeuksia, niin juoksee vaikka minuutin joka kolmas minuutti.........

100-kiloisena 130:n sykkeellä mulla kului Polarin sykemittarin mukaan 600-700kcal 1h:n kävelylenkillä.

Wintikka sanoi:
100 kiloiselle ei tuota vaikeuksia saada syke ylös reippaalla kävelyllä. Jos on vaikeuksia, niin juoksee vaikka minuutin joka kolmas minuutti.........

Ei todellakaan tuota, sen jälkeen kun sykemittarin sain niin sai alkuun pitää jarruja päällä lenkillä kun meinaa syke nousta helposti yli rasvanpolttoalueen >140.

Aiheeseen liittyen minua kiinnostaisi tietää että onko sama tehdä viikossa esim yksi 2h lenkki vai kaksi 1h lenkkiä? Kumpi parempi, näin rasvanpolttoa ajatellen.

Laffer sanoi:
Aiheeseen liittyen minua kiinnostaisi tietää että onko sama tehdä viikossa esim yksi 2h lenkki vai kaksi 1h lenkkiä? Kumpi parempi, näin rasvanpolttoa ajatellen.

Tää nyt on MUTUA mutta luulis että ne kaks lyhyempää tai vaikka kolme 40 min mittasta ois tehokkaampaa. Eihän siellä salillakaan tehdä punttia 4 tuntia putkeen vaan jaetaan reeni neljään osaan. Korjatkaa jos oon ihan pihalla. :D

Tuo aamuaerobinen on meikäläisellä täysin riippuvainen säästä, jos hyvä keli niin 30min-1h lenkillä. Mutta kuten tänä aamuna että sää niin per....tä ja viellä metri lunta tiellä niin tein HIITin kotona. Näkyy hyvin tuo HIIT kolahtavan, aloitin joskus 4*30s ja nyt olen 7*30s olen tehnyt tuota samalla ajalla noin 4krt kun olen aina sitten lisännyt yhden sarjan. Aika tehokkaalta tuntuu tälläinen "keppijumppa" hiittiä tehdessä elikkä paikallaan juoksua(polvet rintaan nostaen) ja harjanvartta eteen ja ylös nostellessa ja palautukset sitten kevyesti vaan hökötellessä. Kun keväällä alkaa lumet sulaa ja ilmat parantua niin ajattelin käydä aamulla pyörällä n. 20min lenkin puijon rappusille ja siellä HIIT ja sitten 20min takaisin kotiin.

Olli sanoi:
Miten olette energiankulutuksianne mittailleet? Älkää vain sanoko, että Polarilla!

Eipä paljoa Polaria tarvinnut kun tänä aamuna kun teki lumikolalla taloyhtiön lumityöt (rivitalo+piha-alueet). Lunta oli n.40cm, kyllä alkoi v.käyrä nousemaan ja rasva varmasti paloi!!

Aavistuksen suhtaudun kriittisesti jengin arvioihin kalorikulutuksista aerobisen aikana. Itse veikkaisin kuluttavani about 100 kilon painoisena ja 7 km/h kävelyvauhdilla noin 500 kcal/h.

timba79 sanoi:
Tää nyt on MUTUA mutta luulis että ne kaks lyhyempää tai vaikka kolme 40 min mittasta ois tehokkaampaa. Eihän siellä salillakaan tehdä punttia 4 tuntia putkeen vaan jaetaan reeni neljään osaan. Korjatkaa jos oon ihan pihalla. :D

Tietysti tässä poltetaan rasvaa eikä yritetä kasvattaa lihaksia. Voi olla että olet oikeassa, ajattelin vain että kun kerran saadaan rasvanpoltto kropassa käyntiin niin sitä voidaan jatkaa vähän pidempäänkin. Itselläni kun on se ongelma että ei välttämättä viitsisi kovin montaa kertaa mennä lenkkipolulle mutta kun sinne pääsen niin ei tuota ongelmaa tehdä pidempää lenkkiä.

Laffer, kyse on niin pienistä eroista, että energiankulutuksen lisäys aerobisen liikunnan muodossa kannattaa toteuttaa siten kun se parhaiten omiin rutiineihin sopii. Mitään megalomaanista rasvan käyttöä energiaksi et saa aikaan jakamalla treenit kahteen osaan.

:kippis1:

En jaksanut koko threadia lukea läpi, mutta... :

-Miksei voi juosta? Tarkoitan siis sellaista aivan pikku tepsuttelua. Itsellä tuo nostaa sykkeen tosi hyvin eikä mielestäni ole vaikuttanut ainakaan negatiivisesti jalkoihin.
-Ne sauvat tai sitten HIIT. Ensimmäisestä ei ole kokemusta, mutta tuo HIIT on aikasta mukava.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom