Aamuaerobisen tehokkuus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen kuullut että aamuaerobinen tyhjällä mahalla ei olisi kovin tehokasta, sillä voisi kuulemma tehdä lähinnä vain hienosäätöä. Mitä kokemuksia teillä on asiasta?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vaikea sanoa, mikä on aamuaerobisen ja mikä säntillisen ruokavalion avulla tapahtunutta. Toistaiseksi kuitenkin mulla ainoastaan sellaiset dieetit on toimineet tehokkaasti joiden aikana olen tehnyt aamuaerobisia. Alussa rasvaa tosin palaa pelkällä ruokavaliollakin, mutta uskon ainakin itse että mun perusaineenvaihdunta ei ole niin vilkas että pidemmän päälle pelkkä (suht runsas ja puhdas) ruokavalio polttaisi rasvaa. Yksilöllistä, jälleen kerran... mutta mä liputan silti aamuaerobisten puolesta.

Mistä ihmeestä olet tuollaista kuullut? :eek:

Yön jälkeen hiilarivarastot ovat tyhjinä, joten aamuaerobisella kroppa käyttää polttoaineenaan kehon rasvaa ja näin rasvavarastot hupenevat.

Minä ainakin voin allekirjoittaa omasta kokemuksesta, että tyhjällä vatsalla tehdyt aamuaerobiset ovat tehokkaita. :thumbs: Suosittelen!

Tehokasta varmasti on ihan mikä tahansa aerobinen ja aamuinen erityisesti (siis puolustan myös aa:ta), perusteluja edellä ja mm.muutama bodylehti taaksepäin. Sen sijaan aamulenkkien versus muiden lenkkien erinomaisuus/ylivoimahyöty dieetin lopputulokseen kuuluu aika saletisti noihin mainitsemaasi hiomispuolen eroihin.

Joku :david: mulle joskus vänkkäsi ettei aamuaerobinen ole kovin tehokasta kun kerroin että olen tehnyt pari kertaa viikossa aa:ta 30-60min kerrallaan. Tosin sen :david::n puheisiin ei kyllä kannattanut muutenkaan uskoa mutta se onkin jo toinen juttu.

Aion nyt kokeilla tuota aa:ta kun siihen on mulla mahdollisuus. Tänä aamuna jo tein n. 30min lenkin kun kävelin töihin. Onko muuten väliä vaikka tuo ko. aa on esim. 10min + 20min vai onko parempi olla yhtä soittoa se 30min? Mulla kun tuo työmatka tapahtuu osittain julkisilla niin se katkaisee.

kyllä sitä aa:ta pitäisi olla vähintään se 30 minsaa yhteen putkeen, mielummin 45-60 minsaa, näin saisit tehoa enemmän irti

Kai tämäkin on vain uskon asia, sillä itseeni ei aamuaerobinen tehonnut ollenkaan. Eikä tämän nyt ainakaan määrästä kiinni pitäisi olla: viiden kuukauden ajan viidesti viikossa reipasta pyöräilyä 30-50 min työmatkan merkeissä (niin, ja minähän EN juokse, joten jos se nimenomaan siitä on kiinni, niin olkoon).

Sama valas olen vieläkin, vaikka vetäisin aamuisin muutaman kupillisen vihreää teetä rasvanpolttoa tehostamaan. Toisaalta, eipä tullut lisää läskiäkään, edes jouluna vaikka kerrankin oli millä mällätä.

Että kai se sitten on eri asia siinä vaiheessa kun jäljellä ovat vain ne viisi ylimääräistä rasvagrammaa. Toistaiseksi siis nautiskelen laiskoista aamuista ja kulutan sen saman energiamäärän johonkin hieman miellyttävämpään toimintaan, johonkin miellyttävämpään aikaan.

Mitenkäs usein mimmit muuten väännätte aa:ta?

Toinen - ja tyhmä - kyssäri: onko aa teillä lisä muuhun aerobiseen harjoitteluun vai ainoa aerobisen muoto? Ite olen huomannut, että kun vääntää aamuisen lenkin niin kilot lähtee silläkin kun tulee yksinkertaisesti liikuttua enemmän. :D

Ajattelin itse kokeilla AA:ta kolme kertaa viikossa siten että vatsaliikkeet 15min aerobista, vatsaliikkeet 15min aerobista. Miltä tämä vaikuttaisi asiaan perehtyneiden mielestä. Yhteensähän siinä tulee se 30min+ vatsat

Kyllä se aamuaerobinen tyhjällä vatsalla vaan on tehokasta!!! Jos muuten on kaikki jo kohdallaan ruuan, salitreenien yms. osalta niin sitten toi aamuaerobinen on se viimenen keino antaa rasvoille kyytiä. Toki se on ihmisestä kiinni mikä tehoaa ja mistä tykkää. Ja kyllä se niin vaan on kans, että ne viimeiset rasvat kyllä tuppaa olemaan niin tiukassa, että niistä ei hetkessä eroon pääse, mutta jos haluaa niin kyllä ne sieltä lähtee kun vaan jaksaa olla kärsivällinen.
Itsellä on ollut sama ongelma aina, että vaikka mitä tekis niin niistä viimeisistä vaan ei pääse eroon, vaikka mitä tekis, mutta ehkäpä sitten onkin tarkoitus, että niiden ei pidä lähteäkään.... ehkä sitten menis jo liiallisuuksiin!??!? Tähän tulokseen mä oon päätynyt :)

Itse en aamuisin pysty tyhjällä vatsalla harjoittelemaan kuin vkonloppuisin kun arkena kökköttelen jo seitsemältä töissä. Ei oikein innosta herätä viideltä lenkkeilemään :nolo: Vkonloppuna käyn sitten molempina päivinä tunnin kävelylenkillä (reipasta kävelyä) tyhjällä vatsalla (tai no juon kyllä kupin vihreetä teetä) tai sit kuntofillarilla polkemassa 45 min ja päälle vatsalihastreenit.... riippuu aina tietty vähän ilmasta ulkona jne. Ja jos lenkille menin niin sit lenkin jälkeen vielä tunnin odottelen ennenkuin syön aamupalan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hammaskeiju sanoi:
Olen kuullut että aamuaerobinen tyhjällä mahalla ei olisi kovin tehokasta, sillä voisi kuulemma tehdä lähinnä vain hienosäätöä. Mitä kokemuksia teillä on asiasta?

Ihanan henkilökohtaista - elämä on!

Minulla aamuaerobiset eivät toimi. Joutuisin lähtemään lenkkipolulle lähempänä klo 6 aamulla eli aivan liian aikaisin. Pari kertaa olen tätä kokeillut, ja todennut ettei ole mun juttu: jaksan aamulla just ja just hitaan 30 min hölkkälenkin ja olen sen jälkeen aivan selvitystilassa pitkän aikaa. Iltapäivällä taas kirmaan helpolla intensiivistä vauhtia 40 min tai rauhallisemman 60 min ja kalorimääräinen kulutus samoin kuin rasvagrammojen absoluuttinen hyödynnys takuulla tuplaten sen mitä aamulla. Eli jos silloin aamulla palaakin suhteessa enemmän rasvaa, niin iltapäivä/alkuilta-aerobisesta saan niin paljon enemmän irti, että se suhteellinen etu on nopeasti otettu kiinni. Minussa on mistä ottaa (rasvaprossa 24), eli en paljon siitä kataboliasta jaksa huolestua. Laihtunut olen tällä tavalla ainakin ja rasvaprossakin tullut viime syksystä alas. En osaa kyllä verrata aamuaerobiseen, kun se loppui melko lyhyeen inhottavuutensa takia.

Voin lumien lähdettyä raportoida miten työmatkapyöräilyt (n. 30 min) aamuisin ovat vaikuttaneet rasvakerroksiini. Yhtä kaikki olen sitä mieltä, että tämä on henkilökohtaista ja riippuu myös siitä, mikä aamuksi määritellään. Klo 10 on ihan eri asia tehdä aamuaerobista kuin klo 6.

Vaikuttaisko sellate 20 min kävely aamusin tyhjällä mahalla? ja heikentääkö se tehoo jos söis siihen heti päälle aamupalan?

ja tuolla aiemmi joku kysykin sitä et kuinka usein teette näitä aamuaerobisii? Jos keho käyttää tollon rasvaa energiana, niin olisiko sen aamupalan (kävelyn jälk) hyvä sisältää esim. oliiviöljyä vähän? kun sittenhän taas lihakset tarvii sitä rasvaa levossa...

Minulla ainakin aamuaerobinen on nannaa kropalle ja koko mielelle. Koko päivä on sellaista puhtia täynnä että alta pois :hyper:

Omasta aerobisesta kokemuksesta sanoisin, että myös tehdyn harjoitteen intensiivisyys vaikuttaa. 15-12 min. kevyttä kävelyä tuskin liikauttaa asiaa suuntaan tai toiseen vieläpä jos se tehdään harvoin, mutta hiukkasen pidempi ja tehokkaampi vääntö tuottaa jo varmasti tuloksia!

Zone-sarja -42%
fitnesspimu sanoi:
Mistä ihmeestä olet tuollaista kuullut? :eek:

Yön jälkeen hiilarivarastot ovat tyhjinä, joten aamuaerobisella kroppa käyttää polttoaineenaan kehon rasvaa ja näin rasvavarastot hupenevat.

Minä ainakin voin allekirjoittaa omasta kokemuksesta, että tyhjällä vatsalla tehdyt aamuaerobiset ovat tehokkaita. :thumbs: Suosittelen!

Mulle henkilökohtaisesti aamuaerobisten tehokkuuden ja turvallisuuden kanssa on auttanut se, että vedän pienen protskujuoman treeniä ennen. Siis pelkkää protskua. Jaksan paljon paremmin, eikä ylikunnon tyyppiset nuhailutkaan iske sitten niin helposti. Hiilarivarastothan pysyvät silti (miltei) tyhjinä. Ehkä aamuaerobisen pituutta kannattaa rajoittaa, jos se tuntuu raskaalta: eihän tyhjällä mahalla jaksakaan mitään 40 kilsan lenkkiä...

Jk. Mä en pysty ollenkaan punttailemaan aamulla riippumatta syömisistä. Eli ymmärrän myös sitä, ettei vain ole aamulla pirteimmillään...

Onkohan riittävän tehokasta, jos tekee aamuaerobisen tyhjään mahaan 3x viikossa reippaasti kävellen (keskisyke n. 125)? Matkaa kertyy n. 6 km. En mitenkään pysty hölkkäilemään, kroppa on yön jäljiltä aina jotenkin jumissa ja hölkkä tuntuu liian raskaalta muutenkin :jahas: .

Edit. niin ja suorituksen kesto on 45-60 min

Mun on ihan kamalan vaikeeta raahautua lenkille, paitsi keväällä ja kesällä kun on paljon valoisampaa.Silloin lähden ihan mielelläni vaikka 06 aamulla. Eipä ole taas koko talveen tullut aamulenkkejä tehtyä....pitää skarpata kunhan nämä lumet sulaa. Mulla ainakin toimii, teen n.60min reippaan kävelylenkin, osan matkaa hölkkään.

Säde sanoi:
Onkohan riittävän tehokasta, jos tekee aamuaerobisen tyhjään mahaan 3x viikossa reippaasti kävellen (keskisyke n. 125)? Matkaa kertyy n. 6 km. En mitenkään pysty hölkkäilemään, kroppa on yön jäljiltä aina jotenkin jumissa ja hölkkä tuntuu liian raskaalta muutenkin :jahas: .

Edit. niin ja suorituksen kesto on 45-60 min

Aamuaerobisen kestoksi nimenomaan suositellaan tuota 45-60 minuuttia. Syke sulla on ihan ok eli tarkoitushan on polttaa niitä rasvavarastoja, ei lihaksia! Syke ei siis saa noustakaan liian korkealle ja hölkkäily/juokseminen hyvin usein nostaa sitä sykettä aivan liian korkealle (riippuu tietenkin ihmisen kunnosta).

Jos haluat vielä vähän tehoja lisää, niin ota vaikka sauvat mukaan lenkille. Nostaa sykettä vähän ylemmäksi, mutta pysyy silti hyvin rasvanpolttosykkeen rajoissa (n. 120-145). Tutkitusti on myös todettu että sauvakävely polttaa enemmän kaloreita kuin ilman sauvoja lenkkeily!

Kävin tuossa juuri n. 1 h 40 min aamuaerobisella, suunnilleen keskimäärin n. 130 molemmin puolin syke. Mitä mieltä olette aamuaerobisen tehosta varsinkin kun tyhjällä vatsalla tehdään? Eli kannattaako syke pitää koko ajan matalalla rasvanpolttosykkeellä vai välillä myös nostaa sykettä? Itse piti pari spurttia vetää, kun tuo juokseminen on niin kivaa!:hyper: Muuten lähinnä kävelin reippaasti. Lenkistä tuli aika pitkä,mutta silti jaksoin sen hyvin vetää...!

Itse käyn viikossa 3x kuntosalilla(siis 3-jak. ohjelma) ja 2x spinningissä. Vihdoin olen löytänyt hyvän järjestyksen viikon reeniin, ehtii palautua paikat(varsinkin jalat) hyvin! Lisäksi nämä aamuaerobiset on tuntunut innostavalta lisältä, vaikkakin en vielä kovin monena aamuna ole ehtinyt sitä vielä tekemään. Tuntuu, että kroppa oli pitkään vähän jumittunut, eikä olo tuntunut kevenevän(tavoitteena on ollut saada rasvaa pois ja lihasta tilalle)... Nyt kun olen lisännyt kevyttä aerobista ja tarkkaillut ruokavaliota, taitaahan se rasva taas alkaa sieltä liikkumaan!:D Varsinkin aerobisessa olen yrittänyt muistaa, että voi ottaa myös rauhallisemmin, eikä spinnissäkään tarvitse aina täysillä paahtaa!

Vähän meni loppu juttu aiheen ohi, mutta ilostuttaahan se kun pääsee yhä lähemmäs oikeanlaista reeniä!:)

fitnesspimu sanoi:
Aamuaerobisen kestoksi nimenomaan suositellaan tuota 45-60 minuuttia. Syke sulla on ihan ok eli tarkoitushan on polttaa niitä rasvavarastoja, ei lihaksia! Syke ei siis saa noustakaan liian korkealle ja hölkkäily/juokseminen hyvin usein nostaa sitä sykettä aivan liian korkealle (riippuu tietenkin ihmisen kunnosta).

Jos haluat vielä vähän tehoja lisää, niin ota vaikka sauvat mukaan lenkille. Nostaa sykettä vähän ylemmäksi, mutta pysyy silti hyvin rasvanpolttosykkeen rajoissa (n. 120-145). Tutkitusti on myös todettu että sauvakävely polttaa enemmän kaloreita kuin ilman sauvoja lenkkeily!

Kiitos vastauksesta ja neuvoista! Monesti on puhuttu, että aamuaero pitää tehdä riittävän tehokkaasti ja pitkäkestoisesti, mutta on ollut vähän epäselvää, mikä on riittävää :) . Tuo 120-130 syke on vielä ihan inhimillinen aamulla tehtäväksi, ei tartte todellakaan hikoilla veren maku suussa .

No ainakin itse olen katsonyt parhaaksi napsasta jotain kevyttä ennen aamuaerobista sillä jaksan pidempään ja kulutus on täten parempi.
Tyhjällä vatsalla jaksan enintään tehdä lyhyen HIIT-lenkin ja silloinkin jo korvissa suhisee ja silmissä vilisee.
Yleensä aamuaerobiset ovat minulla pituuksiltaan 60-100min ja huomattavasti tehokkaampaa kuin illalla-päivällä harjoitetut.

Latest posts

Back
Ylös Bottom