Aamu -aerobinen??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä oon aattellu pudottaa tota painoa jonkinverran ja samal vähä kiinteyttää vartaloa..Onko toi aamu aerobinen hyvä vaihtoehto??vai onko se sama käydä illalla,???kuin pitkä lenkin tulee olla että alkaa polttaa rasvaa??
Kertokaahan kaikki mitä tiedätte,,Kiitos.. :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaan riittää sellaisella kevyehkölläkin sykkeellä n. 130-140 reilu puolisen tuntia (vaikka reipasta kävelyä) polttelemaan rasvoja ja muutenkin piristämään aamua. Uiminen olisi myös erittäin hyvä vaihtari aamuun kun saa saunan siinä samalla. Itsehän tulen vaan hulluksi sitä viivaa tuijotellessani, joten valitsen jonkun toisen tavan, kuten rullaluistelu tai kävely/hölkkä. Ota vielä joku kamu remmiin potkimaan perseelle niin tulee ehkä kolmantenakin aamuna lähdettyä :D

Ossi- sanoi:
Elikkä oon aattellu pudottaa tota painoa jonkinverran ja samal vähä kiinteyttää vartaloa..Onko toi aamu aerobinen hyvä vaihtoehto??vai onko se sama käydä illalla,???kuin pitkä lenkin tulee olla että alkaa polttaa rasvaa??
Kertokaahan kaikki mitä tiedätte,,Kiitos.. :kippis1:

Aamusessiot on paras vaihtoehto tuohon, tyhjällä vatsalla tietysti. Muistelen että rasvanpolttomoodi iskeytyy päälle 20 min. jälkeen joten lenkin olisi hyvä olla n.40-60min. Lyhyemmätkään lenkit ei tietystikään hukkaan mene.

Älä tuijota liikaa puntariin sillä se ilmoittaa vain painon. Peili sen sijaan kertoo sen mitä sinun on itsellesi tehtävä.

Voikos tuon (aamu) aerobisen tehdä vaikka joka päivä, vai kannattaako siinäkin pitää välipäiviä? Ajattelin nimittäin alkaa juoksemaan säännöllisemmin. :)

Hakusanalla Aamuaerobinen tulee aikapaljon jo asiaa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/search.php?searchid=872449

Oletko Ossi- kokeillut lukea usein kysyttyä osion? Ja kokeillut jo hakua? Aika paljon perusjuttujen kyselyjä... :rolleyes:

Tuossa on sitten yksi sellainen threadi jossa sitten hieman sivutaan aamuaerobista ja pistää hieman ajattelemaan asiaa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=28384&highlight=aamuaerobinen

Ja sitten asiaa jossa kumotaan aamuaerobisen etuja:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=23364&highlight=aerobinen

Jos aamuaerobisen vetää HIIT periaatteella, niin pystyykö hapenottokyky kasvamaan samalla kun tiristelee rasvoja? Vai onko se joko / tai?

Kuinkas "tehokkaasti" aamuaerobinen myös "syö lihasta", eikös lihasta/proteiinia ala kulua energiaksi nimenomaan tilanteissa, joissa hiilihydraatit ovat vähissä, ja tuohan pätee silloin tuohon?

Mulla ittellä alko punttis tuloksetki nousee ku alko aamulla hölkkäilee joten jos se jotenki lihasta syö ni tuskin kauheesti ainakaan.

Itse suosittelisin vetämään aamulla jotain nassuun ennen lenkkiä, jos syö yleisesti hiilaripainotteisesti, koska tällöin kroppa ei ole oppinut toimimaan paastossa ja polttaa lihaksen proteiineja helposti glukoosia saadakseen.

Suosittelisin myös harrastamaan niin HIIT:iä, kuin perusaamuaerobista ja vaikka lisäksi kovia lyhyitä lenkkejä. Kaikki nostaa perusaineenvaihduntaa ja kuluttaa kaloreita. Lisäksi, kun harrastaa vaihtelevasti kaikkia ei mene niin helposti ylikuntoon ja kroppa saa ylimääräistä ärsykettä. Yksitoikkoisuus on pahasta. Liian monotoninen treeni on liian kovien treenien jälkeen toiseksi pahin syy ylikunnon aiheuttajana. Asiaa on testattu esim. uimareilla. Monet uimarit pystyi treenamaan huomattavasti rankemmin kun treenit oli vaihtelevia ja varsinkin kun treenipäivien rasittavuus vaihteli eli rankkaa seurasi kevyt. Vaihteluahan on myös aika helppo saada vetämällä eri lajeja. Soutu, uinti, pyöräily, hiihto, sauvakävely(onnistuu HIIT:kin, kokeile vaikka) jne. Ehkäisee myös rasitusvammojen syntyä.

Lisäksi vielä pari tapaa pitää katabolia aisoissa:
- Ei aloita liian rankasti. Kroppa menee ylirasituksen puolelle, jos aloittaa liian rankasti ja katabolia käynnistyy. Lisäksi rankempi ylikunto uhkaa.
- Energian saanti. Aerobisen lisäämä energian saanti kannattaa huomioida.

Ossi- sanoi:
Kiitos hyvästä vastauksesta,, Lisää vinkkejä kiitos.. :P

Tässäpä saat... (en oo lukenu koko palstaa läpi, joten tämä samainen vastaus on voinut edellä jo tullakin...) Aamulenkin (tyhjällä vatsalla, korkeintaan vähän nestettä, eli vettä) teho perustuu siihen, että yön jälkeen sun veren hiilihydraatit on kulunu vähiin, eli kun sä heti herattyäsi kipaiset lenkille, sun elimistö alkaa tosi nopeasti käyttää kehon rasvavarastoja energian lähteenä. Ja kyllähän aamulenkissä on monia muitakin hyviä puolia:heräät kunnolla, sun kroppa hapettuu hyvin ja oot pirteä (itse vihaan aamulenkkejä, ne ei ollu suosikkeja armeijassakaan :D ). Mut tsemppiä painon pudotukseen!!!

Voisin tähän väliin heittää muistutukseksi että aamulla herätessä elimistö on katabolisessa eli purkavassa tilassa ja tämä asia kannattaa ottaa huomioon ettei ne lihakset pala siellä aamulenkillä samaa tahtia kuin se ylimääräinen läski...

Ms Athletic sanoi:
Aamulenkin (tyhjällä vatsalla, korkeintaan vähän nestettä, eli vettä) teho perustuu siihen, että yön jälkeen sun veren hiilihydraatit on kulunu vähiin, eli kun sä heti herattyäsi kipaiset lenkille, sun elimistö alkaa tosi nopeasti käyttää kehon rasvavarastoja energian lähteenä.
Veressä ei ihan hirveästi hiilihydraatteja varastoida vaan varastot on maksassa ja lihaksissa. Maksan hiilihydraattivarastot saattavat yön aikana laskeakin, mutta lihasten eivät. Aamulla mennään lenkille maksan varastot tyhjinä, mutta korppa käyttää kuitenkin hiilihydraatteja energiaksi, koska on tottunut siihen -> maksan varastot laskee hälyttävän alas -> kroppa aloittaa glukoosin tuoton proteiineista varotoimena -> lihasta palaa. Sillä ei ole väliä poltetaanko enemmän rasvaa vai glukoosia, kroppa kuitenkin kompensoi suhteen lenkin jälkeen normaaliksi. Kokonaiskulutus ratkaisee. :whip:

(Aamu)aerobisen pää hyödyt dietillä: Kohonnut perusaineenvaihdunta pitkäksi aikaa, kovempi energian kulutus eli saa myös syödä enemmän ja vireys tason nousu mikä lisää kulutusta ja vähentää nälkää.

Omakohtaisesta kokemuksesta voin suositella, ennen tyhjällä pakilla lenkkeilyä, kannattaa ottaa ehdottomasti esim. master bcaa:ta jolla itse olen pystynyt säilyttämään paremmin voimatasot anaerobisella osuudella.

maverick sanoi:
Omakohtaisesta kokemuksesta voin suositella, ennen tyhjällä pakilla lenkkeilyä, kannattaa ottaa ehdottomasti esim. master bcaa:ta jolla itse olen pystynyt säilyttämään paremmin voimatasot anaerobisella osuudella.
master bcaa? Jotain suuhun pantavaa vai?
voimatasot anaerobisella osuudella? Puhutko nyt jostain mäkivedoista, joissa tarvitaan maksimivoimaa ja mennään täysillä anaerobisen kynnyksen yläpuolella? Vai miten tämä liittyy aamuaerobiseen?

Aamulla lihakset ovat purkautumistilassa tosiaan, ja BCAA:n (pitkäketjuiset ja monihaaraiset aminohapot) tarkoitus on estää lihasten purkautumista aerobisen treenin aikana. Puodista saa kohta HC:n l-leusiinia, joka ainakin itseäni houkuttelee kovasti.. Köyhäilyä tällä hetkellä harrastavana otan itse 25g proteiinijauhetta, ja painan sitten 100kcal enemmän menemään :)

Veden ja proteiinin lisäksi nautin aamulla kofeiinia (kuppi kahvia ja tilkka maitoa, ei se niin justiinsa). Nostaa sykettä ja lisää hien määrää kummasti. Joulun jälkeen on pitkälti näillä menetelmillä vähän tarkemman syömisen kera lähtenyt 10kg, ja aika villit lukemat, 8 tuumaa, vyötäröltä.

Voitto Kotiin sanoi:
master bcaa? Jotain suuhun pantavaa vai?
voimatasot anaerobisella osuudella? Puhutko nyt jostain mäkivedoista, joissa tarvitaan maksimivoimaa ja mennään täysillä anaerobisen kynnyksen yläpuolella? Vai miten tämä liittyy aamuaerobiseen?

Juuri niin, haaraketjuisia aminoja ennen aamulenkkejä. Tarkoitin anaerobisella punttijumppaa.

[mod]Quote korjattu T:Sumu[/mod]

Tänä aamuna join vettä ja otin 3 kofua ja puolen tunnin päästä lähdin pinkomaan. Lenkin alussa (15min) ei ollut kovin hyvä fiilis mutta sitten alko menemään huomattavasti paremmin. Olisiko energiaa alkanut tulemaan rasvasta? Enivei otin lenkin loppupuolella muutaman kovan vedon ja olin syömättä puol tuntia reenin jälkeen. Tuli sellanen kunnon kuumotus. Sikahyvä fiilis ja saatoin melkein tuntea kun rasva paloi.. Kauhee hiki kirpos vielä 45 minuutin päästä kun rupesin ihan vaan venyttelemään! Suosittelen, tosin ilmeisesti tollasessa 30 min. lenkissä palaa jo lihaakin.

Tulin vihdoin järkiini ja rupesin kunnolla harrastamaan sitä aamuaerobista ja kyllä perkule huomaa 2 viikon jälkeen jo että pikkasen helpommin on palanu läsä kun polkee aamulla, ja NIMENOMAAN korkealla sykkeellä!

Aamulla herätessäni vedän kupin kahvia ja pelkän ruispalan, sen jälkeen istun jousille ja poljen tv:tä katsellessani 20-25min VÄH. sykkeellä 170--->,
pyrin että syke ei laske missään vaiheessa vaan välillä kiihdytän ja sitten taas vähän aikaa kevyemmin.
Vähän samaan tapaan kuin tää HIIT, mutta ei ihan niin kovaa, vaikka syke onkin korkealla... ei varmasti eroa loppupelissä niin paljoa se oikea HIIT menetelmä tuosta mitä itse teen...meinaan tuloksissa!
Mutta joo.. kaikki tyylillää... :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom