A-vitamiini myrkyllistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hessumus
  • Aloitettu Aloitettu
Itse tullu valmentajan käskystä syötyä c-vitamiinia 3000mg pitkin päivää..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se nyt on aikalailla sama onko se oikeanlaista tai vääränlaista (muuten, jääkarhunmaksassa se sitten ainakin on takuulla vääränlaista), liika on liikaa, on se sitten ihan mitä mössöä tahansa. Kohtuus kaikessa ja kaikki hyvin.

Joskus hieman ketunvitunkoomista vääntöä tässä maailmassa... kyllä se on herttaisen yhdentekevää onko jokin mömmö jostain eristetty tai jotenkin tehty, yhtä ihanan irrallaan alkuperäisestä yhteydestään ja siten ehkä vähintäänkin tehoton se on joka tapauksessa.

over and out ;)

oho! on tullu vedettyä just lähiaikoina tota maksalaatikkoa puoli kiloa päivässä, pitää jättää tuon syönti vähäksi aikaa. ei tullut mieleenkään että siinä vois tollasia määriä olla vitamiinia, mulla just ollu unettomuutta ja ruokahaluttomuutta viime päivinä..

ja siis:

C ja B ryhmän vitamiineista et saa yliannostusta koska ne ovat vesiliukoisia, rasvaliukoisista (K, A, D, E) voi saada yliannostuksen

Vitamar Omega-3, Mivitotal Plus, Bio-Strath

Muistan lukeneeni artikkelin a-vitamiinista. Sen kun arveltiin ehkäisevän miesten eturauhassyöpää. Koe jouduttiin lopettamaan koska koehenkilöiden keskuudessa eturauhassyövät lisääntyivät räjähdysmäisesti. Todennäköisesti johtui siitä, että koehenkilöille syötettiin synteettistä a-vitamiinia.
Sehän oli sitä synteettistä beetakaroteenia. Itse olen sen jälkeen hieman katsonut lisäravinteiden perään ettei niissä olisi beetakaroteenia varsinkaan synteettistä. No silti tulee joka toinen päivä otettua Mivitotal Plussaa vaikka siinä hieman beetakaroteenia onkin kuten suurimmassa osassa monivitamiinivalmisteita, joka toinen päivä sitten otankin Bio-Strathia jossa on vain luonnollisia ravintoaineita.

Tuon A-vitamiinin kanssa olen tehnyt niin että kalapäivinä, siis rasvaiset kalat; lohi, kirjolohi ja silakka, en ota omega-3 kalaöljyä, tonnikala tai seitipäivä taas otan. Käytän nestemäistä Vitamar Omega-3 + ADE kalaöljyä joka on markkinoiden vahvimpia ja päiväannoksessa on seuraavia:

Päiväannos 2 teelusikkaa (=10 ml) sisältää:

* EPA (eikosapentaeenihappo) 1780 mg
* DHA (dokosaheksaeenihappo) 1210 mg
* E-vitamiini 10 mg
* A-vitamiini 800 mikrog
* D-vitamiini 5 mikrog

Tuon A-vitamiinin kanssa olen tehnyt niin että kalapäivinä, siis rasvaiset kalat; lohi, kirjolohi ja silakka, en ota omega-3 kalaöljyä
Ja juuri A-vitamiininko vuoksi jätät ko. päivinä öljysi ottamatta? Miksi ihmeessä, eihän noissa kaloissa ole A-vitamiinia kuin hiukan nimeksi.

Niinpä näyttää olevan. Mutta A-vitamiinin suositus on korkeampi kuin täällä, eli 5000 IU / 1500 μg.

5000 IU = 1500μg

A-vitamiinissa 1 IU = 0,3μg retinolia eli puhdasta a-vitamiinia

Suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuiselle on 1500μg eli 10000 IU. (KTL)

Katselin tuossa pöydällä olevaa E-vitamiini purkkia ja huomasin, että yhdessä pillerissä on E-VITAMIINIa α-TE 400mg:tä kun suomalainen suositus on 10mg:tä päivässä. Interwepin mukaan kyseessä on pääosin hyödyllinen vitsku ja turvallinen raja olisikin 1000mg päivässä (jonka jälkeen on mahdollista, että alkaa tulla verenvuoto-ongelmia :O )

The Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine has set an upper tolerable intake level (UL) for vitamin E at 1,000 mg (1,500 IU) for any form of supplementary alpha-tocopherol per day. Based for the most part on the result of animal studies, the Board decided that because vitamin E can act as an anticoagulant and may increase the risk of bleeding problems this UL is the highest dose unlikely to result in bleeding problems.

http://dietary-supplements.info.nih.gov/factsheets/vitamine.asp

Mitä uskoa, suomalaista 10mg:n suositusta vai ameeriikkalaista 1000mg:n maksimia?!

Katselin tuossa pöydällä olevaa E-vitamiini purkkia ja huomasin, että yhdessä pillerissä on E-VITAMIINIa α-TE 400mg:tä kun suomalainen suositus on 10mg:tä päivässä. Interwepin mukaan kyseessä on pääosin hyödyllinen vitsku ja turvallinen raja olisikin 1000mg päivässä (jonka jälkeen on mahdollista, että alkaa tulla verenvuoto-ongelmia :O )

The Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine has set an upper tolerable intake level (UL) for vitamin E at 1,000 mg (1,500 IU) for any form of supplementary alpha-tocopherol per day. Based for the most part on the result of animal studies, the Board decided that because vitamin E can act as an anticoagulant and may increase the risk of bleeding problems this UL is the highest dose unlikely to result in bleeding problems.

Mitä uskoa, suomalaista 10mg:n suositusta vai ameeriikkalaista 1000mg:n maksimia?!

Sit pitää syödä K-vitamiinia niin veri hyytyy taas :P

meillä käydään paraikaa läpi muun opiskelun ohessa vitamiineja ja ainakin täällä on opetettu että saannin ollessa 10mg niin se imeytyy 70-90% ja enemmän kun ottaa niin suhteessa vähemmän imeytyy mutta kuitenkin määrällisesti enemmän tietenkin... sitten oli vielä että ei yliannostuksen vaaraa, aikuinen voi nauttia jopa 800mg ilman vaikutuksia. eli maksimina varmaan toi tonni ihan oikea isolle miehelle mut en kyllä itse suosittelis ihan niin paljoa päivittäin otettuna. varsinkin jos saat seleeniä ruoasta mikä tehostaa E-vit. imeytymistä ja hyötyjä.

Riippuuko nuo vitamiinien saantisuositukset koosta? Onko ne laskettu jollekin 80-kiloiselle miehelle?

Itse tulee saatua a-vitamiinia joku 400 mikrogrammaa kananmunasta ja 800 monivitamiinilisästä. Tuskin tuo nyt liikaa on päälle satakiloiselle?

C ja B ryhmän vitamiineista et saa yliannostusta koska ne ovat vesiliukoisia, rasvaliukoisista (K, A, D, E) voi saada yliannostuksen

Totta kai voit saada ja oireet ovat yleensä samanlaisia kuin ko. aineen puutostiloissa. Tosin vesiliukoisissa toleranssi on paljon suurempi kuin rasvaliukoisissa.

Monivitamiineissa A-vitamiini (tai ainakin osa siitä) on monesti beetakaroteenina, joka ei ole läheskään niin vaarallista kuin puhdas retinoli.

"Beetakaroteenin runsaskaan nauttiminen ei johda elimistössä myrkytykseen. Kertyessään rasvakudokseen se saattaa ainoastaan aiheuttaa ihon kellertymistä. Osa ravinnon beetakaroteenista muuttuu ohutsuolessa retinoliksi muuntumissuhteen ollessa 6:1. Pieniä määriä beetakaroteenia imeytyy myös sellaisenaan. Betakaroteenin muuttuminen retinoliksi on tarkkaan säädeltyä eivätkä suuretkaan määrät beetakaroteenia johda elimistössä A-vitamiinimyrkytykseen. Retinolin imeytymisteho on 70-90 % ja beetakaroteenin 20-50 %.

Riippuuko nuo vitamiinien saantisuositukset koosta? Onko ne laskettu jollekin 80-kiloiselle miehelle?

Itse tulee saatua a-vitamiinia joku 400 mikrogrammaa kananmunasta ja 800 monivitamiinilisästä. Tuskin tuo nyt liikaa on päälle satakiloiselle?

ainakin meidän monisteissa lukee erikseen eri ikäisille lapsille ja aikuisille (joista yleensä miehet ja naiset vielä erikseen) ja miehissä on yleisimmin se 70kg "standardi"kokoinen mies. kauhean paljon ei koko vaikuta mutta kyllä siinä eroa on onko 60kg ja 170cm vai 100kg ja 190cm.

jos alkaa tulla jotain oireita niin kannattaa vähentää :)

tuotteissa, joissa A-vitamiinia on hurjia määriä, on se karoteenimuodossa, jolloin yliannostusta ei voi saada.

edit: olikin jo mainittu

Beetakaroteenia voi vetää vaikka gramman päivässä, koska siitä ei voi saada A-vitamiinin yliannostusta. Se kun muuttuu A-vitamiiniksi tarvittaessa, joten mielestäni "puhtaan" A-vitamiinin syönti on turhaa.

Mä olen ajatellut tuplata tuon mun pullosta saadun A-vitamiinin määrän.. saan sitä lisänä nyt vaan kalaöljystä tuon 800 mikrogrammaa, enkä syö koskaan maksaa ja harvemmin rasvaista kalaakaan vaikka siitä tykkäänkin.

Syy miksi haluan syödä sitä lisää on mun erikoiset silmät. Mun silmät tulehtuu ja oireilee todella helposti ja ainut asia mikä siihen on auttanut on ollut A-vitaminoitu kalaöljy.. kalaöljynhän pitäisi vähentää tulehduksia ja A-vitamiinin vaikuttaa silmien terveyteen. Viime aikoina toi "päivän annostus" eli 800μg ei ole pitänyt enää silmiä terveinä, vaan ne punoittaa, on vähän tulehtuneet ja valonarat kroonisesti..

Kun luin näitä tekstejä ja muita nettikirjoituksia, niin sain sellaisen käsityksen, että 1600μg uskaltais vielä ruuan päälle ottaa purkista ihan täysin hyvillä mielin, jos keho sitä huutaa?

Jokin aika sitten siirryin käyttämistäni Vitamarin kalaöljykapseleista Vitamarin juoksevaan kalaöljyyn, kun kapselien A-vitamiinipitoisuus puolitettiin 400 mikrogrammaan, jotta saisin taas suositellun 800μg

Olen siis vaihtanut valmistetta, joka ei myöskään tunnu tehoavan yhtä hyvin silmä- ja iho-ongelmiini kuten entiset 800μg sisältävät kalaöljykapselit.. ehkä kapseli hajoaa pidemmällä suolistossa..(?) ja luulen myös, että toleranssini (?) on voinut tässä vuosien varrella kasvaa vähän.. vrt. alkoholistin maksa, joka rasittamalla kasvaa sietämään enemmän alkoholia kuin perusjampan.. tiedän ainakin erään "ihmetapauksen".

A-vitamiinin vaikutus myös Aknen hoidossa on ollut mulla ihan välttämätöntä - jos jätän kalaäljyt väliin, niin ihon kunto selvästi huononee, kun taas saamalla ylimääräistä A-vitamiinia sen kunto on ok ja aiemmin oli jopa erinomainen... viime aikoina tosin ihokin on ollut vähän huonommassa kunnossa, vaikka olen tietenkin välttänyt myrkyiksi luokittelemiani vaaleita jauhoja ja vaaleaa sokeria.

Kuulen mielelläni järkeviä kommentteja tähän liittyen, varsinkin niiltä, jotka on näitä juttuja opiskelleet tai niiltä, joilla on kokemusta A-vitamiinin käytöstä 800μg suurempina annoksina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom