60m ja 100m juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja temez18
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Moro vaan, ajattelin kysyä paljon juoksette 60m ja 100m. Itsellä menee 60m 7,80 ja 100 12,70. Ikää löytyy 19v ja olen harrastanut urheilua ikäni mutta juoksua olen vasta alkanut kaverin kanssa treenailee pari kk sitten. Jos jotain vinkkejä löytyy miten nuo tulokset voisi parantua niin olisi mukavaa. Tavotteet ainakin ittellä olisi päästä 100m sinne 11 alkaviin lukemiin mutta se varmaan vaatii aika paljon treenejä.

100m ei tietoa, 60m enkka on todella huonoissa olosuhteissa tasan 8sec, helposti menisi parempikin aika oikeasti yrittäessä.
Ikää siis 15v fudista pelaillu ikäni

Joo ihan hyvä on aina jos pääsee alle 8, varsinkin noin nuorelta. 100m kannattaa koittaa meneekö alle 13, se on aika rankka matka vaikka luulis että lyhyt mutta hyytyminen lopussa on aika yleistä aloittelijolta, kuten itsellä ;D

Joskus ylä-asteella 100 meni päälle 16 sekunnin. 9 vuotta myöhemmin viime sunnuntaina extemporee kokeiluna 60m meni 8,39s. Jalkatreenit ovat tuottaneet tulosta ainakin nopeuden suhteen. Ajattelin piruuttani ruveta kerran pari viikossa ottamaan kuuden kympin ja satasen vetoja. Katsotaan mihin rahkeet riittävät!

Itselläni on kilpataustaa yleisurheilijana jonkin verran. Virallisissa kisoissa olen juossut 60m noin 7.70 ja 100m hieman alle 12sek, kyseiset tulokset tein 16v:nä. En koskaan ollut tyytyväinen vauhtiin, sillä olin oman treeniporukkani hitain. Nykyisin uskon pääseväni edelleen varsin lähelle kyseisiä tuloksia, mikäli vain kroppani kestää sitä.

13-vuotiaana 100m 14.0-14.1s sähköajalla. Yleisurheilua olin harrastanut noin seitsemän vuotta ja noihin aikoihin lopettelin.

100m ei tietoa, 60m enkka on todella huonoissa olosuhteissa tasan 8sec, helposti menisi parempikin aika oikeasti yrittäessä.
Ikää siis 15v fudista pelaillu ikäni
Jos kyseessä on käsiaika niin oikeasti et saisi tuotakaan.

13-vuotiaana 100m 14.0-14.1s sähköajalla. Yleisurheilua olin harrastanut noin seitsemän vuotta ja noihin aikoihin lopettelin.

Jos kyseessä on käsiaika niin oikeasti et saisi tuotakaan.

Kyllä, käsiaika kyseessä. Mutta eiköhän nimenomaan tuo juoksu olisi sähköajalla noin 8,2-8,4 ja tuosta olisin kuitenkin huomattavasti paremman ajankin saanut, jolloin olisi sähköaika noin 8sec. En sitten tiedä, mutuilua vain.

60m en oo juossu kennoihin. 100m ennätys kisoista on 12.26 olinkohan 15 vai 16v sillon. Reeninä oli lähinnä omalla ohjelmalla juoksemista ja loikkia. Puntteja ei ollut käytössä. Talvisin ei treenattu kun ei landelta ollut halliin mahdollista päästä :( Ellei sit hiihtämistä tms. lasketa treeniksi, tuskin kuitenkaan. Kaikki kirjaston juoksukirjat sillon käytiin läpi ja treenattiin kesät tosissaan. Internettiä ei ollut olemassa :D

Barry Ross, pikajuoksijavalmentaja jolla on aika ihmeelliset ja mainstreamistä-poikkeavat metodit sanoo että alle 400m juoksuihin ei treenata juoksemalla yli 100m.

Esim jos tavoitteena on 100m matka, treenataan max 55m vetoja, ja kun päästään alle 5.6s (muistaakseni) 55m vedossa niin nostetaan vetomatkaa ja lasketaan se yhtälö uudelleen että kuinka nopeaa se tulis juosta ennenkuin ollaan menty eteenpäin kehityksessä.

Vielä simppelimpi ohjelma Rossilta on juosta vaan 37m matkoja 4-6 vetoa pari kertaa viikkoon "niin nopeaa kuin lähtee" ja KÄVELLÄ 15min lenkkejä ihan saatanan nopeaa.

"Niin nopeaa että se tuntuu mahdottomalta, ja urheilijan tulisi kokoajan tuntea että haluaa ehdottomasti vaihtaa kävelyn juoksuksi/hölkäksi. Tämä aiheuttaa todella suurta motoristista/mekaanista (disadvantage, ei tuu suomalainen sana mieleen) joka kantaa juoksuun todella hyvin."

Pähkinänkuoressa: Pari kolme kertaa viikkoon 15min todella nopeaa kävelyä, ja joka reissulla tulisi kävellä vähän enemmän kuin edellisellä, eli pyritään ton 15m aikana nostamaan käveltyä matkaa jatkuvasti. Esim 20m enemmänkin joka kerralla riittää, jos menee kovin paljon yli niin homma menee aika raskaaksi ja jossain vaiheessa on järjettömät penikat jne.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Barry Ross, pikajuoksijavalmentaja jolla on aika ihmeelliset ja mainstreamistä-poikkeavat metodit sanoo että alle 400m juoksuihin ei treenata juoksemalla yli 100m.

Esim jos tavoitteena on 100m matka, treenataan max 55m vetoja, ja kun päästään alle 5.6s (muistaakseni) 55m vedossa niin nostetaan vetomatkaa ja lasketaan se yhtälö uudelleen että kuinka nopeaa se tulis juosta ennenkuin ollaan menty eteenpäin kehityksessä.

Vielä simppelimpi ohjelma Rossilta on juosta vaan 37m matkoja 4-6 vetoa pari kertaa viikkoon "niin nopeaa kuin lähtee" ja KÄVELLÄ 15min lenkkejä ihan saatanan nopeaa.

"Niin nopeaa että se tuntuu mahdottomalta, ja urheilijan tulisi kokoajan tuntea että haluaa ehdottomasti vaihtaa kävelyn juoksuksi/hölkäksi. Tämä aiheuttaa todella suurta motoristista/mekaanista (disadvantage, ei tuu suomalainen sana mieleen) joka kantaa juoksuun todella hyvin."

Pähkinänkuoressa: Pari kolme kertaa viikkoon 15min todella nopeaa kävelyä, ja joka reissulla tulisi kävellä vähän enemmän kuin edellisellä, eli pyritään ton 15m aikana nostamaan käveltyä matkaa jatkuvasti. Esim 20m enemmänkin joka kerralla riittää, jos menee kovin paljon yli niin homma menee aika raskaaksi ja jossain vaiheessa on järjettömät penikat jne.

Mun mielestä kuulostaa ihan fiksulta pälpätykseltä. Vois ottaa käyttöön.

60 m 7.2 ja 100 m tasan 12 sekuntia tähän mennessä olen nappiin saanut + ikää 15 v. Harrastanut olen pienimuotoista kehonrakennusta + fudista aikoinani.

Vuoden verran ehdin kunnolla harrastaa, kunnes viime tammikuussa takareisi revähti, jonka jälkeen olin 5kk juoksematta. Nyt taas mukana kuvioissa. Viimeksi mitattu sähköaika on viime syksyltä 11,61. Aika nopeasti ainakin itsellä lähti aika tippumaan, kun seuraan liityin. Vuodessa tulos laski 12,90 -> 11,61. Tällä hetkellä en uskalla ottaa aikoja, kun ei tiedä miten paljon toi revähdys on loppujen lopuks velottanut. Tavoitteena on Kalevan kisat 2016.

Itse alotin pikajuoksun ja urheilemisen viime syksyllä(ikää 16 vuotta tällä hetkellä). Oma liikunnan opettajahan siihen painosti ku geenit oli kuulema niin kohdillaa. Eka 2 kuukautta oli sellasta kevyttä treenii ja en oikee ajatellu siitä mitään tulevan.. Sitte talvel päätin käydä kokeilemas yhdis kisois, (just olin oppinu lähtee telineestä jotenkin) että miten kulkis 60m nii tulihan sielt sit ekal juoksul 7,28 ja tokal 7,20. Sillä sit mentiiki 15 vuotiaana 2 kisan kokemuksella Sm-kisoihin ja finaalipaikka tuli 17 vuotiaitten sarjassa. Sen jälkee on kyl riittäny haluu treenaa ja nyt kesällä meni 100m parhaimmillaa 0.5 tuuleen 11.28 ja Sm-kisoissa -1.8 tuuleen 11.33. Eli vuos treenii nyt takana ja nyt on peruskuntokaus menossa. Talvella taas sit uusii ennätyksii tekemää :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom