50-vuotias mies haluaa päivitystä tietoihin

Moi,

oon vähän yli viiskymmpinen äijä ja aloittanut nuoruusvuosien harrastuksen uudelleen. Vähän pohjatietoa:

Treenannu ahkerasti aina 90-luvun puoliväliin asti. Totaalitaukoa.

Nyt olen treenannut vajaan kaksi kuukautta, kolme melko (olosuhteisiin nähden) kovaa treeniä viikossa keskimäärin. pitäis päivittää tiedot ajantasalle tuolta 20 vuoden takaa:

1)Onko kananmunat parempia protskulähteitä keitettynä kuin raakana? 20 vee sitten asia kerrottiin toisinpäin.

2) Aamulla menee seuraava satsi tyhjään vatsaan: monivitamiinipilleri, d-vitamiini, vahva c-vitamiini, sinkki, kaksi omega-lohiöljyä, b-vitamiini. Mukaan työmatkalle juotavaksi tulee juoma, jossa Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:n heraa, kreatiinia, 3 raakaa kananmunaa.

Päivällä ja illalla normaalit ruokailut, välipalat ja iltapalana sitten ei-treenipäivänä 2 raakaa kananmunaa, heraa ja kreatiinia; treenipäivänä treenin jälkeen 2 raakaa munaa, Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:n palkkari ja kreatiinia.

Aina ennen nukkumaanmenoa 2 magnesiumtablettia

- Oisko syytä ottaa magnesiumin kanssa kalkkia/kalsiumia?
-Onko aamulla otettavat pillerimuotoiset vitamiinit hyvä ottaa aamulla, vai pitäisikö ne jaottaa johonkin muuhun vuorokaudenaikaan?
-vitamiinit aamulla tyhjään vatsaan; hyvä vai huono asia imeytyvyyden kannalta?

3)Arginiinia voisi kokeilla, ei ole hinnankaan kiroissa. Mihin väliin sitä...ennen treeniä kaiketi mutta entä ei-treenipäivinä?

4)elämänrytmi sellainen, että treeni saattaa loppua vasta klo 21 ja nukkumassa pitäisi olla esim. jo 22 tms...mitä treenibuusteria voisi käyttää? En haluaisi kuitenkaan pyöriä sängyssä kauaa ilman unta tuon treenibuusterin vuoksi.

5)Mitä muuta lisäravinnetta suosittelet? Oon ihan innostunut niistä, ei nuoruudessa tuollaisia ollut...muistan ajan kun ekat proteiinit tilattiin Wrangelta...tablettimuotoisina... voi vitsi mitä rahastusta!!!

Kuopiossa asustelen nykyisin ja työ vie silloin tällöin ulkomaille päiväksi-pariksi, joka haittaa harrastusta... ; ))

Nämä nyt ensin, kiitos kovsti etukäteen vastaajille.

Saa muutakin kommenttia lähettää.

P.S Penkki on nyt 3x100 kiloa,7x90 kiloa ja veto 5X8x120 kiloa. : ))

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa-a, vanha itsekin, mutta sen uskallan sanoa että ei sen kananmunan proteiinit vähene keittämällä tai paistamalla. Turhaan raakana syöt, paremman makuista kokattuna. Hyvät tulokset tuohon ikään. ;)

1) Kananmunanvalkuainen imeytyy kypsänä paremmin.
2) On sulla melkoinen aamupala. Itse en tuollaista vetäisi vapaaehtoisesti. :) Enemmän merkitystä on noilla sun "normaaleilla ruokailuilla", mitä ne sitten ovatkaan, kuin noilla munadrinkeillä. Yleisesti ottaen vitamiinien ottoajalla ei ole väliä, ottaisin itse aamulla. Esim. d-vitamiini saattaa valvottaa joitakin. Ruuan kanssa, rasvaliukoiset eivät oikein imeydy tyhjällä vatsalla.
3) Miksi juuri arginiinia?
4) Jonkinlainen BCAA tai muu aminohappojuoma piristää ilman liikaa stimulaatiota. Esim. Amino 1 tai Xtend ovat itsellä toimineet.
5) Aika hyvin sulla on lisäravinteet kasassa. Panostaisin laatuun tuossa vaiheessa enemmän kuin määrään. Kreatiini, palkkari, vitamiinit/mineraalit, (aminohapot), öljyt. Noilla pääsee jo aika pitkälle.

Ei millään pahalla, mutta vähän tulee sellainen olo että kannattaisiko sun vähän harjoitella tuota pointtisi esille tuomisen terävöittämistä. Kaipaat "päivitystä tietoihin", mutta et oikein onnistu avaamaan sitä mitä oikeastaan tavoittelet. Tuo aloituskirjoitus on sillisalaatin näköinen ja vaatii lukijalta viitseliäisyyttä keskittyä siihen, mitä oikeastaan edes tarkoitat tai kysyt.

Annan sinulle parhaan ohjeen mitä voit saada: aikaa säästääksesi hanki lähelläsi asuva Ammattitaitoinen personal trainer taustatiimiisi. Saat vastinetta rahallesi ja ajallesi enemmän kuin mitä voit kuvitellakaan. Tällaisten asioiden kysely netissä vie enemmän aikaasi kuin pienen summan maksaminen ihmiselle joka tietää nämä asiat ja kertoo ne sinulle kasvotusten parissa minuutissa.

Kiitos kaikille vastanneille,

Kiireessä tuli kirjoitettua, hyvä että joku jaksoi lukea.

Noi mainitsemani tulokset ovat siis yli 20 vuoden totaalitauon jälkeen vasta vajaan kahden kuukauden treenien vaikutusta, joten lisää on tulossa. Oikeastaan joka ikisellä treenillä voi lisätä rautaa tankoon, kuten "aloittaessa" useinmiten käy.

Vähintäänkin arveluttava idea suositella kokeneelle voimailijalle jotain personal traineria. Sen verran mitä noihin on perehtynyt livenä, kertomusten perusteella ja nähnyt heidän ihmisille tekemiä ohjelmia niin yhdeksän kymmenestä tapauksesta ei vakuuta pätevyydellään. Poislukien tunnetummat oikeat valmentajat. Pahoittelut pessimistisestä asenteesta, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun oon vierestä katsellut suu auki kun personal trainer opettaa päin persettä, perustelee päin persettä ja asiakas nyökyttelee hölmönä kun lompakko köyhtyy.

Anteeksi avautuminen.

Vähintäänkin arveluttava idea suositella kokeneelle voimailijalle jotain personal traineria. Sen verran mitä noihin on perehtynyt livenä, kertomusten perusteella ja nähnyt heidän ihmisille tekemiä ohjelmia niin yhdeksän kymmenestä tapauksesta ei vakuuta pätevyydellään. Poislukien tunnetummat oikeat valmentajat. Pahoittelut pessimistisestä asenteesta, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun oon vierestä katsellut suu auki kun personal trainer opettaa päin persettä, perustelee päin persettä ja asiakas nyökyttelee hölmönä kun lompakko köyhtyy.

Anteeksi avautuminen.

Olen kanssasi Oranki samaa mieltä.

Mulla on pitkä kokemus lajista, ja vaikka en treenannutkaan yhtään 20 vuoteen niin olin silti jatkuvasti lajissa "mukana" seuraamalla asiaa; myös tuttavieni kautta jotka treenasivat.

Personal trainerilla ei ole mulle mitään annettavaa - paitsi ravinneasioissa, jotka vaativat päivitystä. Esim. kreatiinia ei muistaakseni edes tunnettu 25 vuotta sitten, ainakaan laajalti ei ollut käytössä. Muistaakseni se tuli laajempaan tietoisuuteen vasta 90-luvun puolivälissä, huhu kertoi että "joku käytti jossain jotain kreatiinia" ja kun se tuli markkinoille laajemmalti, hinta oli jotain aivan käsittämätöntä, oisko ollut jotain 25 markkaa/päivä joka oli muistaakseni keskimääräisen tuntipalkan verran.

Eipä mitään O. Ikävä kyllä alalla on toimijoita joilla on tekemistä ammattitaidossa ja/tai sen valjastamisessa käytäntöön. Mainitsemasi 10% määrä oikeasti osaavista personal trainereista on surulliselta kuulostava lukema, toivottavasti ei vastaa totuutta. Sehän se tietenkin on ikävää, jos asiakas ei osaa arvioida omavalmentajan osaamista. Tärkeätähän siinä on että ajatukset kohtaavat ja kummallekin osapuolelle on kirkkaana mielessä mitä tavoitellaan, ja se määrittää puolestaan sitten sen miksi tehdään, ja mitä tehdään.

Ammattitaitoinen personal trainer hoitaa myös asiakkaan ravintoasiat kuntoon. Tämä aloituskirjoittaja oppisi haluamansa asiat varmaankin yhdellä tapaamiskerralla, jossa ylipäänsä voisi käydä läpi liikuntaa ja hyvinvointia tukevia elämäntapoja. Nämä ovat nykyaikaa, ruoka- ja unikoulut.

Sitten tietenkin jos asenne on tämä "tiedän kaiken, en tarvitse pt:tä", niin eihän siinä sitten mitään. Joku kummallinen kynnys siinä tuntuu olevan ettei ammattilaiselle tee mieli maksaa siitä että pääsee itse helpommalla.

Eipä mitään O. Ikävä kyllä alalla on toimijoita joilla on tekemistä ammattitaidossa ja/tai sen valjastamisessa käytäntöön. Mainitsemasi 10% määrä oikeasti osaavista personal trainereista on surulliselta kuulostava lukema, toivottavasti ei vastaa totuutta. Sehän se tietenkin on ikävää, jos asiakas ei osaa arvioida omavalmentajan osaamista. Tärkeätähän siinä on että ajatukset kohtaavat ja kummallekin osapuolelle on kirkkaana mielessä mitä tavoitellaan, ja se määrittää puolestaan sitten sen miksi tehdään, ja mitä tehdään.

Ammattitaitoinen personal trainer hoitaa myös asiakkaan ravintoasiat kuntoon. Tämä aloituskirjoittaja oppisi haluamansa asiat varmaankin yhdellä tapaamiskerralla, jossa ylipäänsä voisi käydä läpi liikuntaa ja hyvinvointia tukevia elämäntapoja. Nämä ovat nykyaikaa, ruoka- ja unikoulut.

Sitten tietenkin jos asenne on tämä "tiedän kaiken, en tarvitse pt:tä", niin eihän siinä sitten mitään. Joku kummallinen kynnys siinä tuntuu olevan ettei ammattilaiselle tee mieli maksaa siitä että pääsee itse helpommalla.
Itseopiskelulla saat a) varmempaa tietoa b) tiedot pysyvät muistissa pidempään c) saat itsellesi paljon materiaalia d) jokainen käyttää vapaa-aikaansa miten lystää, itse tykkään opetella ja lukea treenaamisesta sekä ruokavaliosta. Katsotaan kun syksyllä alkaa fyssariopinnot että kiinnostaako sitten enää niin paljoa.
Nykyään paikat on pullollaan "personal trainereita" jotka ovat ammatiltaan parturikampaajia ja käyneet 4 tonttua maksavan kirjekurssin.

Itseopiskelulla saat a) varmempaa tietoa b) tiedot pysyvät muistissa pidempään c) saat itsellesi paljon materiaalia d) jokainen käyttää vapaa-aikaansa miten lystää, itse tykkään opetella ja lukea treenaamisesta sekä ruokavaliosta. Katsotaan kun syksyllä alkaa fyssariopinnot että kiinnostaako sitten enää niin paljoa.
Nykyään paikat on pullollaan "personal trainereita" jotka ovat ammatiltaan parturikampaajia ja käyneet 4 tonttua maksavan kirjekurssin.

En vois olla Soberin kanssa enempää samaa mieltä. Kun jutut opiskelee itse kehittyy parhaiten! Joku kirjekurssin käynyt finni naama toimii ehkä aloittavalle reenaajalle alkuun hyvänä reeni kaverina mut jos tosiaan sinullakin pitka reeni historia niin ei pt:tä vaan kovaa reenaava kaveri tai KOKENUT oikea valmentaja vaan mukaan.

Arginiinia joo n. puol tuntia ennen harjoittelua max annostus. Välipäivinä puol-neljäsosa annostusta. Välillä en ota välipäivinä ollenkaan.
Tsemppii treenrihin :puntti:

Arginiini pelasti tän ikätoverisi. Vuosia kestäneet säryt hävisivät, jotka saattoivat osin johtua jonkinasteisesta metabolisesta oireyhtymästäni. Sinulla viimeksi mainittua ei taida olla ollenkaan? Ja jos normaalisti stondaa komeesti kerran päivässä, niin nyt voi alkaa yhdyntähommiin uudestaan jo vartin päästä.

Edit: otan a:ia vain n. 3 viikon kuurein 0,5-1 g päivässä (juu, olen nuuka), joiden jälkeen pari-kolme vk taukoa.

En vois olla Soberin kanssa enempää samaa mieltä. Kun jutut opiskelee itse kehittyy parhaiten! Joku kirjekurssin käynyt finni naama toimii ehkä aloittavalle reenaajalle alkuun hyvänä reeni kaverina mut jos tosiaan sinullakin pitka reeni historia niin ei pt:tä vaan kovaa reenaava kaveri tai KOKENUT oikea valmentaja vaan mukaan.

Arginiinia joo n. puol tuntia ennen harjoittelua max annostus. Välipäivinä puol-neljäsosa annostusta. Välillä en ota välipäivinä ollenkaan.
Tsemppii treenrihin :puntti:

Samaa mieltä, jto:lla vois olla jotain annettavaa...

Kiitos vinkistä sulle, arginiini meni ostoon; ja kiitoksia myös tsemppiterveisistä! Kivaahan tää treenaus on, pitkästä aikaa...!

Arginiini pelasti tän ikätoverisi. Vuosia kestäneet säryt hävisivät, jotka saattoivat osin johtua jonkinasteisesta metabolisesta oireyhtymästäni. Sinulla viimeksi mainittua ei taida olla ollenkaan? Ja jos normaalisti stondaa komeesti kerran päivässä, niin nyt voi alkaa yhdyntähommiin uudestaan jo vartin päästä.

Edit: otan a:ia vain n. 3 viikon kuurein 0,5-1 g päivässä (juu, olen nuuka), joiden jälkeen pari-kolme vk taukoa.

Ei ole kys. oireyhtymää.

Kiitos sinullekin, nää vinkit vaan paranee ketjun edetessä.!! Tässä iässä ei stondaa enää todellakaan ...tarpeeksi...joten yksi syy lisää tilata arginiinia.

Hierojani -ikätoveri- suositteli arginiinia, muttei maininnut mitään tuosta keulimisen parannuksesta -jostain syystä- mutta kyllähän Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:n sivuilla olevassa tuotetiedossa asia oli mainittu.

Tilasin saman tein 500 grammaa... ; )), juu juu, en tule käyttämään muuta kuin suositellut määrät.

Melkein voisi sanoa, että jos on -95 vuoteen asti treenannut, niin kaikki tiedot voi heittää kuikkaa. Ne kun perustuvat Rocky-leffoihin, salin vanhoihin bodauslehtiin, Wrangen mainoksiin ja 70-luvun salimarkkujen faktoihin :D

Itse söisin paljon ja normaalisti. Ja miettisin, onko tarvetta saada mahaa pois vai lisää? Aeroobista treeniin mukaan paljon, ettei kuole slaagin kesken kaiken.

Kun jutut opiskelee itse kehittyy parhaiten! Joku kirjekurssin käynyt finni naama toimii ehkä aloittavalle reenaajalle alkuun hyvänä reeni kaverina mut jos tosiaan sinullakin pitka reeni historia niin ei pt:tä vaan kovaa reenaava kaveri tai KOKENUT oikea valmentaja vaan mukaan.

:puntti:
En ole ihan varma mitä takoitat kehittymisellä, mutta jos tarkoitat voiman lisäämistä, lihasmassan kasvattamista tai kehonkoostumuksen muunlaista manipulaatiota, niin se ei todellakaan ole parhaiten kehittymistä että itse opettelee.

Parhaiten kehittyy silloin kun tekee kaiken oikein täsmällisesti juuri niin kuin pitääkin. Piste. Miksi luulet että parhaillakin kehonrakentajilla on omat valmentajansa, vaikka luulisi heidän jo tietävän kaiken? Jos pyrit vastaamaan kysymykseen asiallisesti, annan sinulle oikean vastauksen.

En ole ihan varma mitä takoitat kehittymisellä, mutta jos tarkoitat voiman lisäämistä, lihasmassan kasvattamista tai kehonkoostumuksen muunlaista manipulaatiota, niin se ei todellakaan ole parhaiten kehittymistä että itse opettelee.

Parhaiten kehittyy silloin kun tekee kaiken oikein täsmällisesti juuri niin kuin pitääkin. Piste. Miksi luulet että parhaillakin kehonrakentajilla on omat valmentajansa, vaikka luulisi heidän jo tietävän kaiken? Jos pyrit vastaamaan kysymykseen asiallisesti, annan sinulle oikean vastauksen.

Siis todellakin oot oikeassa siinä että asiat pitää tehdä oikein ja täysillä voiman ja lihasten kasvattamiseksi olen samaa mieltä.
Olen myös sitä mieltä että itse opettelemalla asiat jää parhaiten mieleen. Tarkoitan että kannattaa uhrata aikaa oman lajinsa (oli se mikä vaan) opiskeluun jotta voi hyödyntää tietämystään tekemässään.

En siis mitenkään väheksynyt esim reenikaverin tai valmentajan merkitystä itse treenissä vaan halusin korostaa sitä että otetaan niistä asioista selvää. Otellekkin tärkeimpiä apuja salilla on reenikaveri

Kun tavoitellaan jossakin asiassa parasta mahdollista tulosta nopeasti, esim. kilpaurheilussa tai bisnesmaailmassa, ei lähdetä liikkeelle siitä että itse lähdetään opettelemaan jotakin asiaa. Päinvastoin, ympärille hankitaan parhaat asiantuntijat kaikille niille osa-alueille, joista huippusuoritus koostuu. Esimerkiksi jos tavoitteena on voittaa moottoriurheilussa Formula 1 -luokan maailmanmestaruus pitää talliin hankkia paras tallipäällikkö, paras auton suunnittelija, insinöörit, mekaanikot, kuljettajat jne... Koska kilpailu on äärimmäisen kovaa, pitää huippumenestystä varten onnistua vähintään hyvin kaikilla osa-alueilla, ja mielellään erityisen hyvin paremmin kuin muut. Kaikessa on kyse parhaiden ammattilaisten keräämisestä omaan taustatiimiin.

No mitä tekemistä esimerkilläni on perus salimarkun tai penkkipenan punttailuissa? No se että salimarkku ja penkkipena ovat (jos edustavat tätä aloituskirjoittajan filosofiaa - en tarvitse ketään opettamaan minulle mitään) tehneet suurimman osan elämänsä treenailuista vain sinnepäin, ja siten hukanneet todellisesta potentiaalistaan suuria määriä. Jos tavoitteena on ultimaattinen natumaksimi tai olla maailman vahvin mies, jäävät nämä perusmiehet kauas siitä. Kyllä heillä on silti hyvä elämä. Lisäksi itse opettelemalla harrastus voi olla monella tapaa merkityksellisempi itselle, kuten sinä @ISYMFS kirjoitit, ja siten motivaatio jatkaa harrastusta voi olla elämänkaaren mittakaavassa tarkasteltuna ainakin pitkäkestoisempi. Jotainhan siinä taisi tällä aloituskirjoittajalla mennä omilla opeilla pieleen, kun totaalitaukoa tuli parikymmentä vuotta?

Osaava ammattilainen on joillekin paha paikka, kun ei tee mieli maksaa siitä kun tämä tekee sitä mitä osaa parhaiten: auttaa asiakkaan saavuttamaan tavoitteensa. Win-win, right?

Pakko kyllä kompata näitä ammattilaisapua tarjoavia siinä mielessä, että kyllä samoihin tuloksiin varmasti päästään itsenäisestikin, mutta silloin ko. tuloksiin pääsemiseksi menee vain kauemmin aikaa. Jos nyt jotain johtopäätöksiä pitäisi vetää ihmisistä, jotka "aina" suosittelevat itse opiskelemaan ja tekemään itse, niin kyseessä ovat yleensä oman kokemukseni mukaan vähävaraiset tai muuten vain saidat ihmiset. Pienillä sijoituksilla ammattilaisiin voi säästää paljon omaa aikaa ja tehdä jotain muuta kivaa sen sijaan, että itse hakkaa päätä seinään. Vaikka ammattilaisapua alussa (ja miksei lopussakin) käyttäisikin, voi silti opiskella itsekin aihetta, mutta pitää muistaa että kokonaisuus on huomattavasti isompi kuin se, että proteiinia otetaan ~2 g/kg. :)

Moi,

5)Mitä muuta lisäravinnetta suosittelet? Oon ihan innostunut niistä, ei nuoruudessa tuollaisia ollut...muistan ajan kun ekat proteiinit tilattiin Wrangelta...tablettimuotoisina... voi vitsi mitä rahastusta!!!

Tämäpä juuri, tuossa meikäläisen lisäravinnehylly: :D

Ei sitä ennenkään muuta tarvittu (ei ollut) ;)
katso liitettä 128891

Ei vaan, onhan sitä jotakin uutta tullut. Ite oon kuitenkin noiden lisäravinteiden kanssa menetellyt siten, että ostan vain sellaisia joista on tutkitusti varman päälle hyötyä. Eli hera, kreatiini ja malto. Vitamiinit sitten lisäksi.
Tottakai joku saattaa saada hyötyä itselleen muistakin lisäravinteista, onhan niitä niin monenlaisia ja moneen tarkoitukseen. Nuo mainitut on itselle riittäneet, kun ei näin viisissäkymmenissä mahdottomia enää viitsi alkaa riuhtomaan. Parin vuoden aikana olen kuitenkin vähän lihasmassaakin saanut lisättyä ja rasvat on vähentyneet. Pääperiaatteena on pitää kropan lihaskunto hyvänä ja mahdollisuuksien mukaan lisätäkin sitä.

Lihastohtorin kirja vahvisti omia näkemyksiä. On muutenkin mielenkiintoista luettavaa: http://www.adlibris.com/fi/kirja/lihastohtori-9789526618531?gclid=CJi6sZz16MoCFQgz0wodg_oGgA

Suosittelen lukemaan tuon Oscar_:n linkittämän kirjan. Työpäivän jälkeen istut sohvalle ja se on kolmessa tunnissa luettu, ymmärtämys ravintolisiin, ruokaan ja treenin on kerrasta päivitetty 2016-luvulle ja voit keskittyä harrastamaan. Huomattavasti parempi vastine rahalle kuin pt:n hankkiminen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom