"5.2.2008 mennessä": koska on viimeinen hetki toimia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
En ole varma ymmärränkö suomea, joten kysytään täällä.

Törmäsin taas termiin "johonkin mennessä".

Esimerkiksi "5.2.2008 mennessä". Koska on viimeinen hetki toimia?

Onko se:

1) 4.2.2008 klo 23:59.

2) 5.2.2008 klo 23:59.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mistäs on kyse?

esimerkiksi jonkun sopimuksen/vast postittamisesta?
soittamisesta?
jne?

sit väittäisin että 5.2.2008

joko klo 16.44 tai 23.59, väittäisin että jälkimmäinen sopii paremmin intersvepissä kun palvelimet on päällä 24/7, ensimmäinen on virastoissa asioimiseen.

Sillä kellonlyömällä, kun vuorokausi vaihtuu viidenneksi päiväksi, jos käytetään termiä "päivään mennessä".
Eli vastaan vaihtoehto 1.

Parempi nyt kuitenkin hoitaa reilusti ajoissa oli miten oli...

Kyseessä ei ole se, etteikö asia olisi tullut hoidettua ajoissa. Kyseessä on se, että olisi kiva saada varmuus siitä, mitä helvettiä tuolla käsitteellä tarkoitetaan.

Omalla työpaikallani olen aina pitänyt huolen siitä, että käytetään termejä, jotka kaikkia ymmärtävät. Tuota en ymmärrä. Mahdollista on sekin, että olen vain tyhmä, mutta sitten on näemmä moni muukin... :D

K: Mitä tarkoittaa mennessä?
V: Rakenteen johonkin mennessä tulkinta aiheuttaa jatkuvasti epäselvyyksiä ja jopa riitoja. Hallintopäätösten tulkinnassa lähdetään nykyään siitä, että ilmauksessa johonkin mennessä mainittu päivämäärä kuuluu mukaan jaksoon: siis 10.6. mennessä on sama kuin viimeistään 10.6. Selkeintä lienee välttää koko johonkin mennessä -rakennetta ja suosia yksitulkintaista sanaa viimeistään.

http://www.kotus.fi/index.phtml?i=55&s=1977

Kyseessä ei ole se, etteikö asia olisi tullut hoidettua ajoissa. Kyseessä on se, että olisi kiva saada varmuus siitä, mitä helvettiä tuolla käsitteellä tarkoitetaan.

Omalla työpaikallani olen aina pitänyt huolen siitä, että käytetään termejä, jotka kaikkia ymmärtävät. Tuota en ymmärrä. Mahdollista on sekin, että olen vain tyhmä, mutta sitten on näemmä moni muukin... :D

Täysin samaa mieltä. Kannattaa pyrkiä välttämään "puolet enemmän"-tyyppisiä ilmauksia kun ihan hyvä ja selkeää suomea oleva vastinekin on olemassa.

"Viimeistään 5.2. (4.2)" olisi tässä tapauksessa kohtalaisen yksiselitteinen.

Tarkkaan ottaen 5.2. mennessä olisi ollut eilen, mutta yleensä tällä ilmauksella tuntuu tarkoitettavan viimeistä mahdollista päivää hoitaa asia.

-k

Kiitos läskivasara.

Aiemmin viittasin omaan työpaikkaan, jossa olen linjannut käyttöön nimenomaan ko. "viimeistään" termin.

sit väittäisin että 5.2.2008

joko klo 16.44 tai 23.59, väittäisin että jälkimmäinen sopii paremmin intersvepissä kun palvelimet on päällä 24/7, ensimmäinen on virastoissa asioimiseen.
Mistä sä tuon 16.44 vedit, eikös virka-aika pääty 16.15.

Edit: siis oletin, että tarkoitit virka-aikaa, koska en muuhun oikein osannut yhdistää tuota 16.44. Siis edelleen ollettaen, että tarkoitit juuri ennen 16.45

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom