4G:stä langaton kotiverkko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kjj
  • Aloitettu Aloitettu

Kjj

Se ois muutto eessä taloon jossa ei pysty enään käyttämään naapurin verkkoa.
Jokaisella operaattorilla on nyt tarjouksessa 4G yhteys 24kk sopimuksella 15euroa. (Vähän kyllä haiskahtaa sopupeli)
Tarkoitus joltain ottaa tuo ja jakaa yhteys langattomasti kaikkien laitteiden kesken.
Tämähän onnistuu nettitikulla, joka tökätään reitittimeen.
Toinen vaihtoehto, Huawei B593 avoin 4G/LTE-reititin kahdella antenniliitännällä | 3G-antennit.fi
mihin vain laitetaan simkortti sisään ja tekee langattoman verkon.

Onko kokemuksia että miten toimii? Kannattaako ostaa nettitikku ja reititin vai tollanen yhdistelmä?
Sitten on jotain akulla toimivia, DNA MOKKULA 4G LTE WLAN Sierra | Liikkuva laajakaista | Liittymät | Verkkokauppa.com
mutta vähän veikkaisin että taitaa jäädä signaalit aika heikoiksi kun pitäisi useaan huoneeseen saada yhteys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Henk. koht. ostaisin masiinan joka imee sisäänsä sen sim kortin. Sen normaalin tikun varmaan saat liittymänä mukana joka tapauksessa, niin tarvittaessa voit repästä simmin modeemista, ja ottaa sen plus tikun matkalle jos sinne nettiä halajaa.

Missä uusi kämppä on? Noita lte tukiasemia ei ihan kauheasti vielä ole, kuin suurimmissa kaupungeissa. Ja osa myytävistä 4g liittymistä ei ole 4g liittymiä nähneetkään. 4G on oikeasti juuri tuota LTE verkkoa ja operaattoreiden myyjät myyvät dualcarrier tekniikkaa 4g:nä (DC =. 2x3G).

Katso operaattorien sivuilta niiden mastojen kuuluvuudet ja valitse operaattori sen mukaan.

Itse kysymykseen. Olen taas TML:n kanssa erimieltä. Mielummin vahva WLAN, eli kunnon reititin johon saat mokkulan. Esim. Telewellin peruspurkissa on aika hyvä kantama. Kokemusta ei kyllä noista simkortin imasevista ole, mutta reititin joka on tehty olemaan päällä 24/7 vuosia houkuttelee enemmän, kuin tilapäiseen käyttöön tarkoitettu laite.

Missä uusi kämppä on? Noita lte tukiasemia ei ihan kauheasti vielä ole, kuin suurimmissa kaupungeissa. Ja osa myytävistä 4g liittymistä ei ole 4g liittymiä nähneetkään. 4G on oikeasti juuri tuota LTE verkkoa ja operaattoreiden myyjät myyvät dualcarrier tekniikkaa 4g:nä (DC =. 2x3G).

Katso operaattorien sivuilta niiden mastojen kuuluvuudet ja valitse operaattori sen mukaan.

Itse kysymykseen. Olen taas TML:n kanssa erimieltä. Mielummin vahva WLAN, eli kunnon reititin johon saat mokkulan. Esim. Telewellin peruspurkissa on aika hyvä kantama. Kokemusta ei kyllä noista simkortin imasevista ole, mutta reititin joka on tehty olemaan päällä 24/7 vuosia houkuttelee enemmän, kuin tilapäiseen käyttöön tarkoitettu laite.
Samaa mieltä noista kuuluvuuksien tarkistamisesta. Voi olla ettei kämpässä ole 4G:tä nähtykään. Ite uudesta kämpästä myös, onko se jokin rivarimeininki tai kerrostalo, koska jos on niin usein taloyhtiöillä on jokin sovittu liittymä ja saattaa irrota aika halvalla esim. 24M ADSL, ja itse ottaisin 24M ADSL:n koska vain ns. 100M LTE mokkulan ylitse.

Mitä tulee tuohon purkkiin, niin kyllähän tuollaisessa 4G reittimessä on WLAN? Tosin tähän väliin huomio että enpä katsonut laitoksen hintaa........... voisin alkaa olemaan jo eri mieltä mun mielipiteestä. :lol2: Tosin nuo 4G mokkulathan maksaa erikseen jo aika reippaasti, siitä tuo hinta. Eli kun sitten 4G mokkulan saa operaattorin kautta varmaan lopulta aika sopuhintaan (kai siitä tosin kk-erissä kertyy melkein sama ku kaupasta ostettuna), niin ehkä se reititin jossa USB mokkula paikka olisi hyvä.

Mun mielipide juontui melkein 100% siitä, että "peruskäyttäjille" suosin aina mahdollisimman vähää määrää laitteita. Ellei tietenkin ole kaveripiirissä joku joka voi tulla säätää jos jokin menee solmuun.

^
Jos ruvetaan nokittelemaan mielipiteenvaihdolla ;) , niin ei tullut taas mulle mieleen, että kaikki noi reitittimet ei välttämättä ole yhteensopivia noiden 4G mokkuloiden kanssa. Oma ei ainakaan tukenut, eli jos hommaat erillisen reitittimen, niin tarkista yhteensopivuus. Kallis mokkula ja (kallis)yhteensopiva reititin voi maksaa helposti tuon TML:n suositteleman laitteen verran

Siinä olen samaa mieltä, ettei kiinteätä linjaa korvaa vielä mikään. Toimiva LTE on sitten parinvuoden päästä on eri juttu.

Mulla on jo vuoden rullannut saunalahden 4g niiden omalla reitittimellä. Nippanappa olen 4g peitossa, mutta kyllä nopeudet on paremmat kuin aiemmassa 3g mokkulassa. Kyllä mä uskaltaisin ainakin teknisesti suostella, ei ole pätkinyt ollenkaan. Huawein vehkeet.

Noi langattomat yhteydet on vaan valitettavasti edelleen henkimaailman juttuja, vaikka vuosi on 2013. Jossain talossa voi pätkiä ja olla hidas vain siksi että yläkerran mummolla on 7 lautasta kuuden sijaan, tai jos pihalla on kaksi roskapönttöä eikä 3. Ei se mitään, jokaisesta noista saa kahden viikon ilmaisen kokeilujakson ja suosittelen ehdottomasti sen ottamaan.

Oma 4G kokemus on myös hyvä, siis kun Helsingissä sitä käytän.

Elisan verkko peittää hyvin, 3-10km joka suuntaan.
Katsoin toisetkin niin DNA:ta ei ole koko alueella ja Soneran verkossa juuri oudon "reiän kohdalla.
Ja nimenomaan LTE verrkoja, eli valinta on selvä.
Omakotitalo ja ylimmässä siinä maanpäällä olevassa kerroksessa asuinhuoneet.
Muistaakseni tälle alueelle ei saa kuin soneran ylikallista kiinteetä ja elisalla niin hyvä peittävyys että pitää sitä kokeilla.
Siis tuleeko tuon liittymän mukana joku perustikku, ettei tarvitsisi kuin normaalin reitittimen?

Elisan verkko peittää hyvin, 3-10km joka suuntaan.
Katsoin toisetkin niin DNA:ta ei ole koko alueella ja Soneran verkossa juuri oudon "reiän kohdalla.
Ja nimenomaan LTE verrkoja, eli valinta on selvä.
Omakotitalo ja ylimmässä siinä maanpäällä olevassa kerroksessa asuinhuoneet.
Muistaakseni tälle alueelle ei saa kuin soneran ylikallista kiinteetä ja elisalla niin hyvä peittävyys että pitää sitä kokeilla.
Siis tuleeko tuon liittymän mukana joku perustikku, ettei tarvitsisi kuin normaalin reitittimen?
Liittymän mukana usein saa (tosin on siinä oma kk-maksu) tikun, mutta edelleen saat 100% varmuudella kahden viikon ilmaisen kokeilujakson ja suosittelen ottamaan sen. :)

Reitittimestä, en nyt sanois että tikkua tukeva on normaali... mut joo, tikun lisäksi tarvitset reitittimen jossa on tuki tikulle. Esim. tälläinen: TeleWell TW-3G Reititin ja 802.11n WLAN-tukiasema. | Tukiasemat 300Mbps | Langattomat | Verkkokauppa.com
Tsekkaa vielä mitä tikkua Elisa sulle tarjoaa, ja että onko sillä tikulla tuettu 4G: https://www.telewell.fi/files/mokkulat.pdf

Se DNA:n Sierra wlan-mokkula on kuulemma pätevä laite, eli simmi sisään ja se muodostaa wlanin siitä.. tais olla akullinen ja toki myös sähkövirtaan saa, ja hinta 100e halvempi ku esim. tos soneran kaupan linkis.

Noilla peittoelua ketoil ei kyl tee hevon vittua, kokeilemalla selvii et onks sitä kuuluvuutta siellä missä itse käytät.. (toki jos kartta kertoo ettei 100km säteellä oo 4G kuuluvuutta, niin todnäk siellä ei sitä ole, mutta se että kartta näyttää että on hyvä kuuluvuus koko alueella, ei viel kerro sitä et toimiiks se oikeesti sun himas) eli kokeilkaa niitä himassa..
"appiukko" otti sit soneran mokkulan mökilleen kun "soneran antenni näkyy mökin pihalle" (oli selvittänyt), ja kuuluvuus on ihan paska, mun elisan liittymä puhelimessa ja DNA:n mokkula taas rokkaa hyvin siellä..

Noilla peittoelua ketoil ei kyl tee hevon vittua, kokeilemalla selvii et onks sitä kuuluvuutta siellä missä itse käytät.. (toki jos kartta kertoo ettei 100km säteellä oo 4G kuuluvuutta, niin todnäk siellä ei sitä ole, mutta se että kartta näyttää että on hyvä kuuluvuus koko alueella, ei viel kerro sitä et toimiiks se oikeesti sun himas) eli kokeilkaa niitä himassa..
"appiukko" otti sit soneran mokkulan mökilleen kun "soneran antenni näkyy mökin pihalle" (oli selvittänyt), ja kuuluvuus on ihan paska, mun elisan liittymä puhelimessa ja DNA:n mokkula taas rokkaa hyvin siellä..
Tämä.

Siksi ehdottomasti ottaa sen 2 viikon kokeilun.

joo kun valitsee sen liittymän niin voi valita:
Nettitikku E3276 4G 144e,
Mobiilireititin 4G MF93D 180e
Mobiilireititin 4G B593 216e

Tuossa viimeisessä on myös 4 kpl Ethernet 10/100Base-TX -portteja, niin se kävisi hyvin koska tv:ssä ei ole langatonta.
Ja tuossako on joku 2 viikon testi aika? Että jos se on paska niin sen voi vaihtaa tikkuun ja jos sekin on paska niin voiko perua koko homman?

Saunalahden tyyppi sanoi kun tilasin että jos ei peitto riitä niin voi palauttaa. Kyllähän tietysti palveluun kuuluu lupaus että nimenomaan se 4g toimii hyväksyttävyyden rajoissa.

"4g"n hän voi togglettaa asetuksista lukkiutuvaksi, eli jos ei pysy yhteys koko ajan 4geessä niin itse kyllä katsoisin ettei palvelulupaus silloin täyty.

Kokeilujaksossa saa todennäköisesti tikun.

Reitittimessä kuitenkin lienee parempi antenni. Tai ainakin pitempi...

Joku pienikullinen tulee nyt tietty sanomaan ettei sillä ole mitään väliä.

Saman asian kanssa painin kuin ketjun aloittaja. Viikko sit muutettii, vanhassa oli valokuitu, nykyiseen ei saa. Hain testikäyttöö dna:lta sierra wlan mokkula ja 4g liittymä. 15e/kk netti+ 6e/kk mokkula. Hyvältä näyttää, talo on lte alueella. Lataus ja uppi ollu päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta 20-30M ipadilla. Tv, pleikka, padi, mäkbook ja kaks samsua tässä on kii. Nopeuslupaus 5-80M.

Soittivat dnalta ja kyseli miten menee, mutkutin ja lähettivät kaks antennia mitkä saa tuohon kii. Saas nähdä vaikuttaako kun saapuvat.. Suattapi olla et wlan hidastaa nopeutta. Pitäis lykkää mäkkii piuhalla ja kattoo kuin lujaa menee. Paikkansa löysi olkkarista ikkunan vierestä tv:n takaa. Ja yltää joka huoneeseen samalla nopeudella

Oiskohan joku reilu vuoden ollut tuo Dna Sierra mokkula käytössä, liittymänä tosin 3g eli DC tekniikalla mennään. Hyvin riittää wlan signaali 80m2 kerrostalo-asunnossa vaikka laite on huoneiston nurkassa ikkunalaudalla eikä lähetysteho ole edes täysillä. Meillä tuo käytössä 24/7 eikä akulla ole jaksanut käyttää pitkiin aikoihin vaan piuhan päässä on kokoajan. Kerran-pari viikossa kuumenee niin reilusti että joutuu jäähdyttelemään vartin verran jotta jaksaa pysyä päällä taas. Nopeuteen olen tyytyväinen ja hintakin on kohdillaan, Dna Pro:n kautta tilattuna laite+liittymä 13,90€/kk. Laitteen osuus tuosta on 5€, en muista kuinka pitkä soppari tuossa on.

Mulla 4G-reititin Saunalahden verkossa, mihin vaihdoin 100 megan kaapelimodeemista/Elisa viihteestä. Nopeus rajoitettu 50 megaan, mutta todellisuudessa 1. ja 2. asunnolla nopeus jotain 20 megan luokkaa. Todellinen nopeus on tietenkin pienempi mitä kaapelissa, mutta tällä pärjää hyvin. Reititin on Huawein "pöytämalli", missä ja on pari kiinteää porttia. Turhaan ehkä otin tämän mallin, koska mediatoistin pelittää wlan:n yli hienosti. Helposti pystyy tällä nopeudella katsomaan Netflixiä parhaalla laadulla ja surffaamaan samaan aikaan netissä. Kuuluvuutta mulla on reitittimen mukaan 1-2 tolppaa 5:stä, mikä on max. Jos avaan ikkunan ja nostan reittimen ikkunalaudalle, niin saatan päästä 3:een tolppaan. Sama juttu molemissa asunnoissa, eli raahaan aina tuon reitittimen mukanani, koska en halua maksaa kahdesta nettiliittymästä. VPN-yhteydellä etätöitä tehdessä nopeutta saisi olla ehkä aavistus lisää ja olenkin harkinnut kokeilevani ulkoisen lisäantennin hankkimista ja katsoa tuoko se parannusta asiaan. Kuitenkin olen tyytyväinen tähän ja vaihto kaapelista kannatti. Toisessa asunnossa ei ole puhelinliittymää ja senkin takia tämä on helpoin tapa saada sinne verkkoyhteys. Otin liittymän ilman määräaikaisuutta ja maksaako tämä nyt 20€ kuussa sitten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom