4D: Valveilla leikkauksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonny
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
Kuinka moni katsoi kyseisen dokumentin? Kyllä tuli aika ahistavia tuntoja kun kuunteli ihmisten kokemuksia tuosta. Kauheinta oli, että tuo lihaksia lamaannuttava aine oli ainut 3:sta mikä oli tepsinyt monessa tapauksessa. Tuli vähän semmonen olo, että en mene kyllä ikinä mihinkään leikkaukseen.

Kauheeta scheissea. :urjo:

Se oli kanssa hyvä kun kirurgi sanoi että potilas liikkuu, niin lisättiin sitä lihaksiston lamaannuttavaa ainetta eikä unilääkettä. Paljonkohan suomessa on vastaavia tapauksia vuodessa.

Alko naurattaa alussa se äijän ääni ja puhetapa:D

Kuinka moni täällä muuten on ollut valveilla leikkauksessa - siis ihan tarkoituksella?

Pari vuotta sitten vasemman silmän verkkokalvo irtosi ja silmään laitettiin sellainen möykky ("plombi") painamaan silmänpohjaa verkkokalvoa vasten. Tarkoituksena oli siis, että silmäpohja - jota ensin karhennettiin kylmäkäsittelyllä - tarttuisi kiinni verkkokalvoon estäen sitä repeämästä enempää. Tuossa leikkauksessa oli taju kunnolla poissa, mutta noin vuoden päästä tuo plombi lähti irtoamaan. Se piti ronkkia ulos silmästä ja tämä operaatio tehtiin puudutuksella.

Ei rauhoittavia (en kyllä pyytänytkään), rullatuolilla leikkaussaliin, istutetaan sellaiseen hammaslääkärintuoliin, jotain piuhoja kiinni kehoon ja sitten anestesiologi tulee ja tööttää sellaisen helvetillisen piikin kyynelkanavan kohdalta silmän taakse. Tuo piikki disabloikin silmän sitten aika tehokkaasti ja leikkaus saattoi alkaa. Mitään ei näkynyt eikä oikeastaan tuntunutkaan, paitsi jotain epämääräistä paineen ja kylmyyden tunnetta leikkauksen lopulla.

Eniten actionia oikeastaan tuli leikkauksen puolivälin paikkeilla kun "hammaslääkärituoli" tilttasi. Tuoli nytkähti ylöspäin (ilmeisesti kirurgi sääti korkeutta) ja jatkoikin sitten menoaan. Lääkäri huutaa paniikin partaalla "Hei! Miksei tää pysähdy!?" ja jotain instrumentteja kilisee lattialle. Pysähtyihän se tuoli sitten lopulta ja kirurgi totesi vieläkin vähän jännittyneellä äänellä että "Pitää kyllä kertoa huollolle tästä". ;)

Ihan hyvä dokkari muuten paitsi se selostaja amerikkalais-hehkutuksineen oli kyllä naurettava. Onko kaikki 4D:t tommosta dramatisointia?

Suomalainen ois tiivistäny ton koko asian kymmeneen minuuttiin, ja vielä ilman sanoja.

AK_ sanoi:
Ihan hyvä dokkari muuten paitsi se selostaja amerikkalais-hehkutuksineen oli kyllä naurettava. Onko kaikki 4D:t tommosta dramatisointia?

Tuuppaavat olemaan tuollaista dramatisointia ja pelottelua. Eivät ole oikeastaan mitään dokumentteja vaan tunteita herättäviä tarinoita tosielämästä, joita on vähän maustettu.

DoDo sanoi:
kirurgi sanoi että potilas liikkuu, niin lisättiin sitä lihaksiston lamaannuttavaa ainetta eikä unilääkettä.
Mullakin jäi tuo mieleen, kun vähän aikaa katsoin sitä. Potilaalla aika paskamainen flaksi! Luulee saavansa unilääkettä, mutta VITUT, lisää lamaannuttavaa ainetta koneeseen ettei varmasti pysty ilmoittamaan hereilläolostaan :hyper:

mitä tos nyt on ihmeellistä et ollaan leikkaukses hereillä?

Itse olin juurihoidoissa hereillä ja ilman puudutusta. Sen jälkeen mikään ei ole oikeasti käyny kipeää.. tais mulla tulla yks tuskan kyynelki silmästä sillon ekalla kerralla ja helvetin moinen kylmä hiki, mut siihen tottu... (ja siitä alko nauttimaan)..

nemesis sanoi:
Mullakin jäi tuo mieleen, kun vähän aikaa katsoin sitä. Potilaalla aika paskamainen flaksi! Luulee saavansa unilääkettä, mutta VITUT, lisää lamaannuttavaa ainetta koneeseen ettei varmasti pysty ilmoittamaan hereilläolostaan :hyper:

Niin, no.. Ei se, että potilas "liikkuu" (käytännössä tarkoittaa varmaan, että lihakset vähän "nykii") tarkoita, että olisi hereillä. Syvästikkin tajuton (ilman lääkkeitä tajuton siis) väistää kyllä kipua ihan refleksin omaisesti, vaikka ei tiedosta asiasta mitään.

Toisekseen, nukutusaineet on nykyään melko yleisesti kaasuja, jotka menee hengityskoneen mukana (melko) tasaisella pitoisuudella kroppaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Josef "Angel of death" Mengele ainakin hoiti hommat niin, että ei päässy tommosia vahinkoja sattumaan. Kyseinen herra kun ei käyttänyt leikkauksissa nukutusta ollenkaan... :D

Sukulaku sanoi:
Alko naurattaa alussa se äijän ääni ja puhetapa:D

Varmasti tuommoinen kokemus on dramaattista potilaalle, mutta ärsyttää aivan tolkuttomasti tommoiset dramatisoidut "dokumentit". Musiikit ja kaikki oli oikein tehty tehostamaan tuota kauhutunnelmaa. Vielä kun siinä oli ne jenkit nilittämässä, miten nämä kokemukset on arpeuttanu ne henkisesti loppuelämäksi eivätkä ne pysty tekemään mitään enää loppuelämänään..
Paskat, korvauksien perässä ne vaan oli juoksemassa.

Saas nähdä paljonko tuommoiset "hereilläolot" nyt lisääntyy tuon dokumentin jälkeen kun porukka alkaa kuvittelemaan kokeneensa tuommoisia kauhuja taikka sitten vaan haluaa feikata korvauksien toivossa.

Itte oon ollu 3*leikkauksessa hereille (2*nilkka, 1*silmä) ja olen tullut siihen tulokseen, että niitä rauhoittavia ja kipulääkkeitä kannattaa kyllä ihan reilusti pyytää jos siltä tuntuu. Leikkimällä rohkeaa, jännittämällä ja sätkimällä leikkauksessa tekee operaatiosta vaan ittelle ja lääkäreille paljon vaikeampaa.
Sitäpaitti kipulääkkeet voi olla aika kivojakin.. :rock:

Dippi sanoi:
Kuinka moni täällä muuten on ollut valveilla leikkauksessa - siis ihan tarkoituksella?

2002 Lokakuussa leikattiin vasemman polven eturistiside. Sain itse valita, että otanko nukutuksen vai selkäydinpuudutuksen, joten tottakai valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon. Kirurgi asetteli vielä sellaisen 20" telkkarin siihen sivulle, että pystyin seuraamaan koko leikkauksen siitä. Oli muutenkin ihan rento meininki siellä ja heitettiin vaan läppää kirurgin ja muiden henkilökunnan kanssa, itse tietenkin vahvassa lääkityksessä.. :evil: Oli aika häijy tunne, kun alettiin poraamaan sääriluuhun reikää 8x30mm titaaniruuvia varten. Näkyi kun terä upposi luuhun ja koko jalka heilui, mutta ei tuntenut kipua ollenkaan. Leikkaus kesti noin tunnin ja oli oikeastaan aika hieno kokemus kaikessa raadollisuudessaan.

Amerikan Jeesus sanoi:
mitä tos nyt on ihmeellistä et ollaan leikkaukses hereillä?
:wall:
No siinä on jotain ihmeellistä, jos vaikka sisäelimiä leikellään ja potilas on hereillä, vaikka pitäisi olla nukutuslääkkeet kierrossa ja potilaalla taju pois. Ei siis puudutusta, ei unta, ei mitään. Ainoastaan lihaksia lamauttavat lääkkeet. Tunnet kivun, kuulet äänen, mutta et pysty tekemään mitään - et edes avaamaan silmiäsi tai huutamaan.

Eikö siinä vieläkään ole mitään ihmeellistä?

Kerran on itsekin tullu herättyä kesken leikkauksen. Onneks kyseessä oli polvileikkaus ja lääkitystä oli huolella. Oli selkäydinpuudutus ja narkoosi. Narkoosi oli kuitenkin joku ns. "puolinarkoosi" mistä on vähän helpompi herätä. No heräsin sitten vähän liian aikasin. Eihän siinä mitään kipuja ollu kun oli se puudutus, mut kyllä se kuulosti aika härskiltä kun jus sillon jotain taltattiin ja porailtiin ja kyllä sen jalan liikkeen tuntee kun taltta siihen kalahtaa. Aika nopeesti pyysin että pääsiskös täältä taas untenmaille ja ei muuta ku lisää dullaa tippaan ja heipä hei.

Noi 4D:n dokkarit olen jo melkein kaikki ennalta nähnyt. Discovery channelilta katsottua. Tulisipa se epilepsian aivonhalkaisujuttu, missä epilepsia melkein korjaantuu, mutta osassa tapauksissa voi ruumiinosat alkaa tekemään omia juttujaan tahdosta riippumatta... :hyper:

Silloin kun tuon dokumenti ekan kerran näin, mulle tuli mieleen, kun heräsin leikkauspöydällä ja olin silmäleikkauksessa. Muistan vain hoitsun kiroamisen ja "snap" lähti taju heti.

Joku dokumenti silmän poistaminen on varmasti hirveintä, mitä valveilla voi tehdä. Ei varmasti ihan heti tee mieli uudestaan mennä takaisin leikattavaksi.

Yhden kerran olen vain ollut nukutuksessa ja silloin se oli niin tehokas, että en edes herätessä tajunnut, että operaatio oli jo ohi. Ranteesta tipan luukku auki, tykillä aineet vereen ja heti aivokuolema.

Amerikan Jeesus sanoi:
Itse olin juurihoidoissa hereillä ja ilman puudutusta. Sen jälkeen mikään ei ole oikeasti käyny kipeää.. tais mulla tulla yks tuskan kyynelki silmästä sillon ekalla kerralla ja helvetin moinen kylmä hiki, mut siihen tottu... (ja siitä alko nauttimaan)..

Done that, been there, too...Tosin minulla juurihoidon yhteydessä todettiin että hammas täytyy "kuolettaa" l. poistaa hermot ja kun tämä hermojen poisto tapahtui ilman puudutusta (yritettiin kyllä, mutta tulehtunut kudos ei yleensä puudu kunnolla) niin voinen todeta että se, SE kävi kipeää.

Dippi sanoi:

MUlta leikattiin korva puudutuksessa ja kipulääkityksessä. Oli se aika veikeä tunne kun kaapivat ja porasivat "pääkalloa". Oisivat saanu antaa vaan pikkasen enemmän kipuroinaa.

edit. meni muuten se parituntia aika ripeää siinä tokkurassa :D

Hynkkä sanoi:
Kirurgi asetteli vielä sellaisen 20" telkkarin siihen sivulle, että pystyin seuraamaan koko leikkauksen siitä.
No voi hemmetti. Pyysin tuossa silmäleikkauksessa, että saisiko videon operaatiosta, mutta eipä sitten kuulemma onnistunut.

Olisi ollut kiva nähdä tuo tuoli-incident. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom