307 farkkuun poppiasennuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Mulla on siis 307 pösöfarkku ja siihen tekisi mieli vähän päivittää poppilaitteita. Mutta kuljetuskapasiteetti pitää pysyä muuttumattomana, eli mitään vahvistin+subbari arsenaalia ei konttiin voi laittaa...jos voisi, en tätä ketjua edes tekisi. ;)

Eli pääseekö mihinkään järjkevään tulokseen päivittämällä auton tehdaskaiuttimet parempiin? Ja saako noihin pösön mankkoihin jotenkin järkevästi vahvistinta kiinni? Subbarinkin voisi laittaa, mutta silleen että se olisi nopeasti irroitettavissa tavaran tieltä ja vahvistimia ei voi esim. konttiin tai takapenkin selkänojien taaksei sijoitella.

Ja tossa pösössä kun ei ole sitä "normaalia" koteloa varapyörälle, vaan se sijaitsee pohjan alla, eli sitäkään mahdollisuutta ei ole.

Kertokaapa kokemuksianne ja mietteitänne te jotka näiden kanssa enemmän touhuatte.

Niin ja tohon ei mitään tonneja pysty irrottamaan, joten perusratkaisuin eteenpäin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kunnon ovikaiuttimet tekevät jo paljon.

Hyvä vaihtoehto olisi aktiivisubbari. Käsittääkseni siihen täytyy vetää vain johto soittimelta, jonka jälkeen poppi soi.
 
Subbarinkin voisi laittaa, mutta silleen että se olisi nopeasti irroitettavissa tavaran tieltä ja vahvistimia ei voi esim. konttiin tai takapenkin selkänojien taaksei sijoitella.

Sullahan on ilmeisesti turvakaukalo tai (kohta ainakin) turvaistuin siellä autossa?
No tuo turvaistuimen kohdalla oleva jalkatilahan sopisi subbarille ihan hyvin. Siitä se on nopea ottaa pois ja laittaa takaisin. Riittävän tilavan kotelonkin siihen kohdille saanee mahtumaan.

Samaan lootaan voi tietenkin ruuvata vahvistimen kiinni, sitten tosin joutuu kaikki kykennät repimään, että saa sen boksin pois sieltä.

Joku järkevä ja tukeva pikakiinnitys sille tietysti tarvii laittaa, ettei kolarissa lennä vaavin päähän. Tai kenenkään munkaan kuuppaan.
 
Kunnon ovikaiuttimet tekevät jo paljon.

Hyvä vaihtoehto olisi aktiivisubbari. Käsittääkseni siihen täytyy vetää vain johto soittimelta, jonka jälkeen poppi soi.

Meinaat ilmeisesti että kaiutinlähdöstä? Ei nimittäin välttämättä löydy rca:ta noista alkuperäisistä mankoista, enkä mä viittis sitä uusia, vaikka se normaalissa aukossa onkin, sillä on tosi kätevä tuo viiksiohjaus joka tossa on.
 
Sullahan on ilmeisesti turvakaukalo tai (kohta ainakin) turvaistuin siellä autossa?
No tuo turvaistuimen kohdalla oleva jalkatilahan sopisi subbarille ihan hyvin. Siitä se on nopea ottaa pois ja laittaa takaisin. Riittävän tilavan kotelonkin siihen kohdille saanee mahtumaan.

Samaan lootaan voi tietenkin ruuvata vahvistimen kiinni, sitten tosin joutuu kaikki kykennät repimään, että saa sen boksin pois sieltä.

Joku järkevä ja tukeva pikakiinnitys sille tietysti tarvii laittaa, ettei kolarissa lennä vaavin päähän. Tai kenenkään munkaan kuuppaan.

Mielenkiintoinen idea, nimittäin tuo subbari siinä jalkatilassa, se kun on käyttämättä käytännössä aina ja tuo tuleva seuraava istuin ei enää irtoakkaan ihan 10 sekunnissa kuten toi kaukalo jalustoineen.

Mitenkä muuten vahvistimen asennus esim. pelkääjänpuolen penkin alle? Onko liian ahdas paikka lämpöjen kannalta vai voisikos se sopiakkin siihen?
 
Zone-sarja -42%
Mitenkä muuten vahvistimen asennus esim. pelkääjänpuolen penkin alle? Onko liian ahdas paikka lämpöjen kannalta vai voisikos se sopiakkin siihen?

Uskaltanee laittaa, jäähän sinne ilmarakoa kuitenkin. Varsinkin, jos aiot jollain pienehköllä vahvarilla pärjätä.
 
Mielenkiintoinen idea, nimittäin tuo subbari siinä jalkatilassa, se kun on käyttämättä käytännössä aina ja tuo tuleva seuraava istuin ei enää irtoakkaan ihan 10 sekunnissa kuten toi kaukalo jalustoineen.

Mitenkä muuten vahvistimen asennus esim. pelkääjänpuolen penkin alle? Onko liian ahdas paikka lämpöjen kannalta vai voisikos se sopiakkin siihen?

Jos siihen ympärille jää nyt edes sentin ilmarako, niin en usko että normaalikuuntelussa tulee mitään ongelmia lämpöjen vuoksi.

Jokin pieni nelikanavainen vahvistin ja vaikka 2kpl 8" subeja pystyyn siihen takajalkotilaan, niin tilankäyttö on melko optimoitua. Eikä kiinnitystäkään tarvitse juuri miettiä, kun kotelon voi puristaa penkkien väliin sopivasti.

Tai sitten jos kerran RCA:t puuttuu, niin linjamuunnin auttaa. esim Xetex USC Evo http://www.augustinimports.fi/xetecmuut.html.

Jos tarkoitus on vain vähän tukevoittaa ääntä, niin olisiko tälläinen harkittavissa http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_44_129&products_id=2701
 
Kellään kokemusta tossa edellä olevan postauksen linkin takaa löytyvästä aktiivisubbarista tai jostain vastaavasta? Hinta tossa ei ainakaan kovin paha ole. Tohon ei sitten ilmeisesti tarvi vetää kun piuha vahvistimelta ja virta akusta?
 
Kellään kokemusta tossa edellä olevan postauksen linkin takaa löytyvästä aktiivisubbarista tai jostain vastaavasta? Hinta tossa ei ainakaan kovin paha ole. Tohon ei sitten ilmeisesti tarvi vetää kun piuha vahvistimelta ja virta akusta?


Autostudion sivuilta:
- Sisärakenteinen 150 W:n MOSFET-vahvistin
- RCA-tulot / kaiutintasoiset tulot




Eli signaali soittimelta, ja luultavasti jännite suoraan akusta. Tossa toosassahan siis on vahvistin. Ei moinen peli tietenkään kovin laadukas voi olla. Kaiutin, vahvistin, "tyylikäs" muotoilu ja kompakti koko samassa.....Halvalla....
 
Tuon pioneerin viemä virta on niin pieni että voisin kuvitella ainakin itse ottavani virrat jostakin muualta kuin akulta asti. Jos tuo laite veisi vaikka 100W normaalissä käytössä niin sillehän riittäisi 1,5mm2 johto sekä 10A sulake. Helpoin voisi olla että yrittää saada virran sulakerasiasta.

Tämä siis jos haluaa päästä helpolla, tottakai virran voi ottaa akulta mutta se nyt on melko turhaa jos auton sisältä löytää virransyötön.

Etukaiuttimiksi vaikka DLS B6, ihan toimiva setti alle 100 eurolla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuon pioneerin viemä virta on niin pieni että voisin kuvitella ainakin itse ottavani virrat jostakin muualta kuin akulta asti. Jos tuo laite veisi vaikka 100W normaalissä käytössä niin sillehän riittäisi 1,5mm2 johto sekä 10A sulake. Helpoin voisi olla että yrittää saada virran sulakerasiasta.

Tämä siis jos haluaa päästä helpolla, tottakai virran voi ottaa akulta mutta se nyt on melko turhaa jos auton sisältä löytää virransyötön.

Joo voi olla. Toisaalta näissä hommissa nälkä kasvaa syödessä, joten virtapuolen kanssa voi hiukan liioitella ja ennakoida tulevaa vahvistinarsenaalia varten.



Muu perhe kulkee sitten tilan puutteen iskiessä vaikka peräkärryssä.
 
Tuon pioneerin viemä virta on niin pieni että voisin kuvitella ainakin itse ottavani virrat jostakin muualta kuin akulta asti. Jos tuo laite veisi vaikka 100W normaalissä käytössä niin sillehän riittäisi 1,5mm2 johto sekä 10A sulake. Helpoin voisi olla että yrittää saada virran sulakerasiasta.

Tämä siis jos haluaa päästä helpolla, tottakai virran voi ottaa akulta mutta se nyt on melko turhaa jos auton sisältä löytää virransyötön.

Etukaiuttimiksi vaikka DLS B6, ihan toimiva setti alle 100 eurolla.

Kyllä 1.5mm2 johdolla ja 10A:n sulakkeella menee tarkalle kumpi hajoaa eka, johto vai sulake. Auton sulake rasiasta en suosittelisi ottamaan herätevirtaa suurempaa kuormaa ulos.
Kaiuttimille toi 1.5mm2 johto ehkä riittäisi mutta ei vahvarille.
 
Kyllä 1.5mm2 johdolla ja 10A:n sulakkeella menee tarkalle kumpi hajoaa eka, johto vai sulake. Auton sulake rasiasta en suosittelisi ottamaan herätevirtaa suurempaa kuormaa ulos.
Kaiuttimille toi 1.5mm2 johto ehkä riittäisi mutta ei vahvarille.

1,5mm2 johto kestää taloasennuksissakin 10A ja laitejohdoissa 16A eli kyllä siitä iloisesti 8A menee läpi autossakin.

Ja ainakin omassa autossa sulakerasialle menee useampikin väh. 16mm2 johto josta voi mielestäni iloisesti napata ylimääräiset 10A, ei niitä johtoja niin tarkalle ole mitoitettu.

Itse tosiaan jos tekisin niin laittaisin 2,5mm2 johdolla varmuudeksi, mutta tarkoitus oli nyt vain esittää että tuollakin se onnistuu. Tuo 10A sulakkeen riittävyys riippuu ihan vahvarin käynnistysvirrasta, jos sitä ei ole mitenkään rajoitettu niin sitten saattaa sulake pamahtaa, muussa tapauksessa ei. Ja ei kukaan estä käyttämästä 20A sulaketta... turhaa liioittelua vain jos kymppi riittää.
 
1,5mm2 johto kestää taloasennuksissakin 10A ja laitejohdoissa 16A eli kyllä siitä iloisesti 8A menee läpi autossakin.

Ja ainakin omassa autossa sulakerasialle menee useampikin väh. 16mm2 johto josta voi mielestäni iloisesti napata ylimääräiset 10A, ei niitä johtoja niin tarkalle ole mitoitettu.

Itse tosiaan jos tekisin niin laittaisin 2,5mm2 johdolla varmuudeksi, mutta tarkoitus oli nyt vain esittää että tuollakin se onnistuu. Tuo 10A sulakkeen riittävyys riippuu ihan vahvarin käynnistysvirrasta, jos sitä ei ole mitenkään rajoitettu niin sitten saattaa sulake pamahtaa, muussa tapauksessa ei. Ja ei kukaan estä käyttämästä 20A sulaketta... turhaa liioittelua vain jos kymppi riittää.

Taloasennuksissa vaan on 230V
Eli 100W teholla ja 13.8V:lla virta n.7.2A
ja 230V:lla 0.4A eli puhutaan vähän eri virtamääristä.
 
Taloasennuksissa vaan on 230V
Eli 100W teholla ja 13.8V:lla virta n.7.2A
ja 230V:lla 0.4A eli puhutaan vähän eri virtamääristä.

Tämä nyt menee ihan OT mutta onhan se hyvä keskustella sähkön perusteista kun asennuksia suunnitellaan :)

Taloasennuksissa 10A sulakkeen takana oleva 1,5mm2 johto on mitoitettu 10:lle ampeerille ja sen myötä 3600 watille.

Eli vieläkin 1,5mm2 riittää, hirveästi ylimääräistä ei ole mutta tarpeeksi kumminkin.
 
Verkkojännitekäytössä muutaman voltin hävikki ei haittaa mitään mutta autokäytössä pienillä jännitteillä se alkaa jo vaikuttaa. Kun vahvistimen saama jännite putooa, joutuu sen hakkurimuuntaja saman tehon tuottaakseen ottamaan enemmän virtaa -->Jännite putoaa lisää -->enemmän virtaa...

Tämä huonontaa vähintään äänenlaatua, ja huonolla tuurilla voi jopa rikkoa vahvistimen, joten kannattaa suosiolla tuoda akulta vähän paksullamma piuhalla. Ei noille tehoille sopivat piuhat ole niin kalliita että niissä kannattaisi säästää.
Btw hitsausliikkeistä saa kuparista hitsauskaapelia joka on halpaa ja soveltuu hyvin myös autoasennuksiin.
 
Toki vedän samantien kunnon piuhan jos jotain alan vetämään. Saa sitten tarvittaessa isompaakin kamaa kiinno samasta kaapelista. Ei tolla tosiaan mitään merkitystä ole kun muutama metri piuhaa riittää.

Mielenkiintoisia ideoita tossa tuli, ehkä sitä vois harkita jotain subipäätettä ja jotain ehkä 10" elementtiä joka toimis pienessä jalkatilaan sopivassa kotelossa.

Oviin vain sitten paremmat kaiuttimet ja jos mankan vahvari jaksaa niitä potkia, niin hyvä, jos ei, niin sitten useampikanavainen vahvistin kehiin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom