20 Tuuman näytöt

Noissa 20" monitoreissa on nykyään ikävänä suuntauksena tuo 16:10 kuvasuhde ja vaatimaton resoluutio. Esim. Samsung mainostaa monitoriaan näin: "SyncMaster 205BW
Reilusti työtilaa 20” laajakuvaformaatilla." Tuossa monitorissa on resoluutio 1680x1050. Ennen 20" monitorin olivat 4:3 kuvasuhteella ja 1600x1200 resolla. Tilaa oli siis työpöydällä selväti enemmän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ottamalla suoraan Delliin yhteyttä ja pyytämällä tarjousta. Näin oma kaverini sai Dellin näytön hyvällä alennuksella.

kiitti paljon vinkistä!
olis just luullut että delli itse ois viimeinen paikka josta saa alennusta.

Noissa 20" monitoreissa on nykyään ikävänä suuntauksena tuo 16:10 kuvasuhde ja vaatimaton resoluutio. Esim. Samsung mainostaa monitoriaan näin: "SyncMaster 205BW
Reilusti työtilaa 20” laajakuvaformaatilla." Tuossa monitorissa on resoluutio 1680x1050. Ennen 20" monitorin olivat 4:3 kuvasuhteella ja 1600x1200 resolla. Tilaa oli siis työpöydällä selväti enemmän.

joo aika jännä homma jota ihmettelin aamusella. jos dellin(saman sarjan) monitorin vaihtaa 16:10 mallista 4:3 - malliin niin reso muuttuu juurikin 1680x1050 -> 1600x1200 eli saa noin 9 prosenttia enemmän työtilaa jos ei ota laajakuvaversiota..

e: sama myös 22" montuissa. 24" löytyy sit jo 19??x1200 reso vakiona.

joo aika jännä homma jota ihmettelin aamusella. jos dellin(saman sarjan) monitorin vaihtaa 16:10 mallista 4:3 - malliin niin reso muuttuu juurikin 1680x1050 -> 1600x1200 eli saa noin 9 prosenttia enemmän työtilaa jos ei ota laajakuvaversiota..

Mulla on 22" LCD, juurikin tuolla 1680x1050 natiiviresolla, mutta kyllä tämä tukee myös 1600x1200 resoa (vai ymmärsinkö tuon viestin jotenkin väärin...?). Se on vaan katsottu alhaisemmaksi resoluutioksi, eli on resoluutiota valittaessa vasta toiseksi paras vaihtoehto, mutta ko. resoluutio siis on käytettävissä.
NewBitmapImage.jpg

Sama homma luultavasti muidenkin 1680x1050 monitorien kanssa.

Mulla on 22" LCD, juurikin tuolla 1680x1050 natiiviresolla, mutta kyllä tämä tukee myös 1600x1200 resoa (vai ymmärsinkö tuon viestin jotenkin väärin...?). Se on vaan katsottu alhaisemmaksi resoluutioksi, eli on resoluutiota valittaessa vasta toiseksi paras vaihtoehto, mutta ko. resoluutio siis on käytettävissä.
NewBitmapImage.jpg

Sama homma luultavasti muidenkin 1680x1050 monitorien kanssa.

ymmärsit ihan oikein.

hittolainen, nyt meni pohdinnat uusiks. jättääkö tuo mustat palkit reunoille jos käyttää 1600x1200 resoa?

....SyncMaster 205BW

Jep. Juuri näin eli tila pystysuunnassa on mullakin tärkeämpi kuin tila vaakasuunnassa. Näin varmaan aika monella. Ottasin ilman muuta tuon1600x1200 reson ennenmin.

Mulla oli edellinen töllö samsung 19 tuuman 940B 1280 x 1024 resolla. Nyt siis samsung 22 tuumanen 225BW 1680X1050 resolla. Pystysuunnassa fyysinen koko aika tarkkaan sama, joten käytännön hyöty ei ole kovinkaan iso tuosta 3:sta lisätuumasta. Firman mikrotuki katteli haavi auki kun tarjosi mulle 22 tuumasta tuon 19 tuumasen sijaan ja mittasin ensin kuvan pystykorkeuden olevan saman ennenkuin ilmoitin suostuvani vaihtamaan 19 tuumasen töllön uudenpaan 22 tuumaseen :wtf:

Säädin nyt sitten näytön tuon leukun ohjeen mukaan. Piti tiputtaa gamma arvoon 0.9 jotta sai säädettyä kohalleen. Tahdasasetuksella gamma 1.0 oli aina liian kirkas...ei ole laatumonitori sitten ilmeisesti tämä samsung. Kun tuota ruudukkokuvaa siirtelee näytöllä laidasta laitaan niin jossain kohti kuva on liian kirkas ja jossain liian tumma...

No joo Mike nyt alan tajuta mitä tarkoitit ettei kuvankäsittellyn kannata halpista ostaa :)

Gamma 2,2, säädä valoisuutta ja kontrastia.

Ja mitä nyt itse olen tässä Applen cinemalla kikkaillut, niin olen vähintäänkin positiivisen yllättynyt miten hyvä tällä on kuvia tehdä. Mutta tässäkin, kuten isoissa yleensä, puskee taustavalo nurkista läpi, joka haittaa jos tekee täysin mustaa kuvaa koko ruudulla.

Mutta jeesus että mahtuu kamaa tälle näytölle.

ymmärsit ihan oikein.

hittolainen, nyt meni pohdinnat uusiks. jättääkö tuo mustat palkit reunoille jos käyttää 1600x1200 resoa?

Just testasin, ei jätä palkkeja, mutta tulee vähän samantyylinen efekti kuin 4:3 signaalilla tulevasta kuvasta 16:9 telkussa, eli kuva vähän venyy sivuttaissuunnassa. Ei se kovin pahalta näytä, mutta itse käytän mieluummin 1680x1050, jolla kuva on täsmälleen oikeissa mittasuhteissa.

Just testasin, ei jätä palkkeja, mutta tulee vähän samantyylinen efekti kuin 4:3 signaalilla tulevasta kuvasta 16:9 telkussa, eli kuva vähän venyy sivuttaissuunnassa. Ei se kovin pahalta näytä, mutta itse käytän mieluummin 1680x1050, jolla kuva on täsmälleen oikeissa mittasuhteissa.

ok kiitti tiedosta. pitää vielä harkita jos satsais isompaan laajakuvaan jossa on 1950x1200 (tjsp). alle 1600x1200 resoon kykenevää näyttöä en meinannut ostaa kun hyöty menee aika nollille kannettavan omaan näyttöön verrattuna. ainoastaan kuva suurenee, pikselit ei kauheasti lisäänny.

Ja mitä nyt itse olen tässä Applen cinemalla kikkaillut, niin olen vähintäänkin positiivisen yllättynyt miten hyvä tällä on kuvia tehdä. Mutta tässäkin, kuten isoissa yleensä, puskee taustavalo nurkista läpi, joka haittaa jos tekee täysin mustaa kuvaa koko ruudulla.

Mutta jeesus että mahtuu kamaa tälle näytölle.

Sulla taitaa olla se 30 tuumanen jättitöllö 2560 x 1600 pikselillä? Varmaan kuvien käsittelyssä melkosen asiallinen

30 tuumaisella tuolla resolla käsittely on unelmallista, siksi siihen vaihdoinkin. Ei nyt oikein tuota Lacieta viitsi millään käyttää.

Tuossa muuten vähän videota mitä tarkoittaa tuo resoluutio. Raahaan siis 19 tuumaisesta lähes ruudun kokoista softaa 30 tuumaiselle ja takas. Suhteuttaa vähän tuota resoa. Vaikka tuumakoko on alle tuplat, niin tuo reso tekee näytöstä älyttömän kovan.
Video prosessoi.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ju8jo5YS9EU"> </param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ju8jo5YS9EU" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> </object>

Aivan törkeen kokonen töllö :)

Noista säädöistä niin tein kyllä ton ohjeen mukaan mutta "Laatua pojille #2" ketjun kuvat ei olleet ihan parhaan näkösiä, joten viritinkin näytön noitten kuvien mukaan...

Mulla on 22" LCD, juurikin tuolla 1680x1050 natiiviresolla, mutta kyllä tämä tukee myös 1600x1200 resoa (vai ymmärsinkö tuon viestin jotenkin väärin...?).

Niinkuin jo tuossa myöhemmässä viestissäsi huomasitkin niin se natiivireso on se mikä merkitsee. Kun pistät driverista 1600x1200 niin softa (tai monitori itse) skaalaa kuvan alaspäin tuohon 1680x1050. Eli käytännössä heittää pikseleitä roskiin.

Työpöytäkäytössä varsinkaan ei kannata käyttää muuta kuin monitorin natiiviresoa kun tulee teksteihin jne. karseeta pehmeyttä ja parin tunnin lueskelun jälkeen päänsärky on selviö.

Edit. Tämä siis LCD näytöillä. Kuvaputkilla ei tietty ole mitään skaalaustarpeita kun ei ole mitään fiksattua määrää pikseleitä.

Onko kokemuksia BenQ G2400WA 24" tai LG L246WH-BN 24" näytöistä?

Edullisilta vaikuttavat. Tuumakoko lähinnä kiehtoo, enkä tarvitse mitään supernäyttöä. Mutta onko noista edes perus surffailu- pelaus- ja leffankatselukäyttöön?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom