1500m juoksu, 8vk aikaa.

Eli tilanne on seuraava:kahdeksan viikkoa aikaa ja sitten 1500m juoksu, kuntotaso on muuten hyvä, mutta juoksukunto on perseestä. Treeni tällä hetkellä 2-3punttia, 2-3 kamppailutreeniä ja 2-3 lenkkiä viikossa. Painoa n.107kg, ei sika kireenä mutta ei läsönäkään. Kannattaako mun keskittyä painon pudottamiseen esim.10kg vai kannattaako syödä hyvin ja treenata kovaa?Ohjelmaa juoksemiseen?
Kyseisessä kuntotestissä on muitakin osa-alueita, joten joudun tekemään myös jonkun verran punttia ja hyppyjä ym.
Kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sulla vissiin tulossa poliisikoulun pääsykokeet tammikuussa niinkun mullakin? Etkö oo yhtään treenannu juoksua,kun vasta nyt? 8 viikkoa on tosi lyhyt aika juoksukunnon parantamiseen, tai yleensäkään mihinkään mullistavaan. Kyl se painon pudotus aina kannattaa! Jos tosiaan oot sinne poliisiks hakemas, niin vähennä punttia ja juokse,ui,hypi,venyttele jne. enemmän! Ei kait siinä muuta ku tsemppiä!

Nimim. toista kertaa yrittämässä

No kyllä olen juossut, niinku treeniohjelmasta näkyy.Mutta tavotteena ois juosta hyvä aika, kyllä viimeksikin juoksin 6min pintaan. Lähinnä siksi kysyin neuvoa kun en juoksuharjoittelusta tiedä mitään. Peruskunto on kohdillaan. Ja samat "kisat" mullakin ja toista kertaa yritän.....

No eihän se kuuden minuutin pintaan oo huono. Enkai mäkään sen kummemmin juokse, kovin tietysti yritetään parantaa! Mä oon nyt viime aikoina juossu kovavauhtisia ja suht lyhkäsiä lenkkejä.(1-3km) Se on kuitenkin niin lyhyt matka että kovaa se pitää juosta. Mun mielestä ainakin kovilla sykkeillä tehdyt lyhyemmät lenkit palvelevat tota tarkotusta hyvin. Paljosta/mistä jäi viimeks kiinni? Jos sopii kysyä? :)

107 kilosena tonniviissataa kuuteen minuuttiin on erinomainen tulos. Tietysti riippuu pituudesta. Jos olet alle 190 cm, sanoisin jopa että tulos on helvetin hyvä.

Jokainen kilo painoa vähemmän parantaa tulosta (arvioin 3 - 4 s / kg). Liian raju painon pudottaminen voi tosin pilata suorituksen.

Juoksumääriä ei kannata tässä vaiheessa enää lisätä. Minä juoksisin kerran viikossa vetoja, esim. 3 x 1000 m tai 5 x 500 m. Jos tavoitteena on 6 min tulos 1500:lla, vedot juoksisin n. 3:40 - 3:50 kilometrivauhtia.

Ne yksi tai kaksi muuta lenkkiä viikossa peruskestävyyslenkkejä.

Kiitoksia Voitolle!
Viimeksi jäi pisteestä kiinni, (niinhän se aina), ja haastattelusta oli kiinni. Sillon kun juoksin viimeksi sen kuuteen minuuttiin ni painoa oli tasan sata, johon ois nytkin tarkotus pudottaa. Ja pituutta 184...Ei muuta kuin sprinttailemaan!

1500 6 minuuttiin, kun painoa on 100 ja pituutta 184 on helvetin hyvä tulos. Sinulla on lahjoja kestävyysjuoksuun. Suosittelen 30 kilon painonpudotusta ja lajin vaihtoa ;)

Kehäkettu sanoi:
Kiitoksia Voitolle!
Viimeksi jäi pisteestä kiinni, (niinhän se aina), ja haastattelusta oli kiinni. Sillon kun juoksin viimeksi sen kuuteen minuuttiin ni painoa oli tasan sata, johon ois nytkin tarkotus pudottaa. Ja pituutta 184...Ei muuta kuin sprinttailemaan!

:D Samoin täällä,juurikin noin!!! :itku:

Joo, oli se aika hauskaa kun 25kg kevyemmät kaverit jäi jälkeen. Lajia en kyllä vaihda, juoksu on tylsää ja inhoan sitä. Janne Toivanen juoksi kuulemma 110 kilosena 3000 tonnia coopperissa, ja oli samaan aikaan voimanostossa maailman huippua. Sellanen ois kiva tavote ja vielä olis hyvä vapaaottelija. Jos vaan kaiken vois saada, mutta kun ei yleensä saa...
P.S.Spirometriassa keuhkojen tilavuus oli mulla yli 7 litraa, onkohan se sitten paljon ku lääkäri kysy olenko uimari, en tiedä vaikuttaako?

Kyllä 7-litraiset keuhkot ovat jo isot. Keskivertomiehen keuhkojen tilavuus on 4 litraa ja naisilla vastaava luku on 3 litraa. Liikuntaa harrastamalla tuota tilavuutta voi kasvattaa jonkin verran, ja kuntoilevalla miehellä se kohoaakin kai johonkin 5 litran tienoille.

Saa udella, sisään pääsin ja kuntotestistä 4/5....muutama kuukausi vielä koululla, niin alkaa työharjoittelu!

Uppia, sillä ois täysin sama tilanne. Noin 2kk aikaa parantaa tulosta ja nykyään juoksen ton 1500 metriä aikaan ~7min jos vedän ihan täysiä ja räjäytän keuhkot :urjo: Aerobisesta reenauksesta en tiedä mitään, elikkä mites tällaselle matkalle reenataan? 178cm ja 80kg painan. Juoksutaustaa ei oo paljon paskaakaan, cooperi menee ehkä 2400m.

Jossain sanottiin, että 200m spurtteja ja 30s kävellään ja taas mennään, yhteensä jotain 10 kertaa? Monta kertaa pitäs juosta viikossa? Puntilla käyn 3 kertaa viikossa :puntti:

:edit: Nicoretten sivuilla sanotaan, että yleiskunto nousee muutaman savuttoman päivän jälkeen 10-15%, joten voiko tosta laskee, että röökaamisen lopettamisella parantaisin jopa minuutin suoritustani! :wtf: Röökiä menee noin 10 päivässä.

Uppia, sillä ois täysin sama tilanne. Noin 2kk aikaa parantaa tulosta ja nykyään juoksen ton 1500 metriä aikaan ~7min jos vedän ihan täysiä ja räjäytän keuhkot :urjo: Aerobisesta reenauksesta en tiedä mitään, elikkä mites tällaselle matkalle reenataan? 178cm ja 80kg painan. Juoksutaustaa ei oo paljon paskaakaan, cooperi menee ehkä 2400m.

Jossain sanottiin, että 200m spurtteja ja 30s kävellään ja taas mennään, yhteensä jotain 10 kertaa? Monta kertaa pitäs juosta viikossa? Puntilla käyn 3 kertaa viikossa :puntti:

Itsekään en hirveästi tiedä, mutta omat reenit menee tällä kivalla n.103kg elopainolla suunnilleen näin

3-4krt/vk lenkki, joista 2x20min intervalli ja 1-2xlenkki 20-30min 70-80%max sykkeestä.
1krt/vk uinti

Salilla 2xyläkroppa viikossa ja jalkoja 2xviikossa yleensä lenkin. Salireenit kestävyyspainotteisia, eli 1min palautuksilla vakiopainolla 8-20toistoa per sarja. Jaloille en hirveästi runtua anna, ettei mene ihan tukkoon, tärkeämpi saada juoksu kulkemaan.

1500m menee tällä hetkellä nippanappa alta 7min, mutta kova yritys on pudottaa painoa ja saaha se tuonne 6min30s ennen koepäivää.

Intervallit menee juoksumatolla vaihtelevasti esim näin

n.20min
2min kävely sykkeen lasku 60%
1-2min juoksu syke 85-90%max 13-14km/h

Tänään on tarkoitus tehdä
5krt=21min
2min kävely
1,30 juoksu 14km/h
ja vähän jalkoja

Suunnilleen juuri jotain ton tyylistä oon tässä itekin ajatellu. Kiitos ohjeistuksesta :) Ootko siis itekin noihin ens vuoden tammikuussa alkaviin testeihin tulossa?

Suunnilleen juuri jotain ton tyylistä oon tässä itekin ajatellu. Kiitos ohjeistuksesta :) Ootko siis itekin noihin ens vuoden tammikuussa alkaviin testeihin tulossa?

Juu, ensi tammikuussa olisi tarkoitus ottaa miehestä mittaa. Salireenit tosiaan kannattaa olla aika hikijumppaa ja sykkeet koko ajan aika korkealla, niin perus/lihaskunto kasvaa. Raskailla painoilla kerkiää sitten taas kokeiden jälkeen jumpata.

Juu, ensi tammikuussa olisi tarkoitus ottaa miehestä mittaa. Salireenit tosiaan kannattaa olla aika hikijumppaa ja sykkeet koko ajan aika korkealla, niin perus/lihaskunto kasvaa. Raskailla painoilla kerkiää sitten taas kokeiden jälkeen jumpata.
Jep tota peruskuntoo ja kestävyyttä painotankin nyt. Otin 25% painosta pois penkissä ja sain tehdyks 4 toistoo enemmän, eli toi kestävyys on jotenkin täysin retuperällä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom