109 km pyörälenkki "kylmiltään.."

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 006
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tälläinen 109 km huoltomahdollisuuksilla ei varmasti tule olemaan minkäänlainen ongelma, ellet tietysti halua sitä! Ei siitä saa kyllä edes kunnon seikkailua, ilman jotain yllättävää. Mukavana päiväreissuna se kannattaa ottaa, ja tosiaan hissukseen ajella, jos ei paljon kokemusta ole.

Tankkauksesta tulikin jo ihan mukava esimerkki, mutta jos sekään ei ole tuttua, niin eipä tuollaiselle reissulle kannata mitään ihmeellistä alkaa tehdä. Syömistä ja juomista vain mukaan. Jotakin sopivan kevyttä, kuivattuja hedelmiä, mehua, yms. Ihan turha mitään liikoja hifistellä.

Aivan kummalliselta kuulostaa, että jotkut pelkäävät tälläisiä reissuja. Tyttöystäväni kanssa ajoin juuri muutama päivä sitten Tampere-Kankaanpää välin, joka on juuri tuon 110km, eikä hän ollut koskaan ajanut 30km pidempää lenkkiä, eikä muutenkaan pyöräillyt yhtään. Mitään varusteita ei ollut tytöllä mukana ja pyöräkin ihan tavallinen, eikä mitään ongelmia reissulla ollut.

Itse olen aikanani 16v täysin ilman harjoittelua lainapyörällä ilman varusteita ajanut 262km päivämatkan myös hiukan sillä mielellä, että onnistuuko. Ja onnistuihan se. Enkä tosiaankaan tiennyt yhtään mitään mihinkään valmistautumisesta, eikä edes pyöräkään ollut oikean kokoinen.

Eli turha jännittää liikoja, kaikkein tärkeintä on, että ainakin puolimatkaan menet hiiiiljaaaa hissukseen, ja sitten tilanteen mukaan voit jo alkaa polkea, jos tuntuu liian tylsältä. Ja muista ajaa "liian" pienellä vaihteella, jottei jalat ala kramppailla, ja opettele ajamaan muiden peesissä n.30 sentin päässä, niin homma kevenee entisestään. Jos varusteita on varaa(ja intoa) hankkia, niin ehdottomasti säämiskälliset pyöräilyhousut ovat matkailijan paras kaveri. Ja tietysti jos homma puraisee niin seuraavaksi lukkokengät ja polkimet ja paita, ja kovempi satula, ja mittari ja ....

No en nyt usko että tuo mikään kuoleman reissu on vaikka rankkaa kylläkin. Eivät nuo työkaveritkaan mitään maratoonareita ole ja hyvin ovat selvinneet aiemmista matkoista. (muutama on joutunut keskeyttämään...) Toissa vuonna tosin satoi kaatamalla lähes koko matkan... :D

On se silti kiva kerätä neuvoja jotta jaksaisi paremmin. Ei ole sitten niin lopussa illalla. Täällä Pakkiksella on kuitenkin aina hyviä neuvoja tarjolla... Maltillisesti tässä on tarkoitus lähteä liikkeelle.

-hanki pyöräily sortsit
-lue jostain, miten pyörän ajoasento säädetään itselle sopivaksi ja toimi sen mukaan (Tää on tosi tärkee, satula tarpeeksi ylös, jotta pystyt käyttämään jalkaa suurilla polvikulmilla, etkä tuhlaa voimiasi. Myös hartiat, selkä ja perse kiittää, kun ajoasento on muutenkin ergonominen)
-aja nyt heti lenkkiä sen verran, että paikat tottuu edes vähän ajamiseen (älä kuitenkaan aja niin paljon, että olet valmiiksi jumissa kun lähdette retkelle)
-hoitakaa neste ja välipala systeemit kuntoon etukäteen (hyvin suunniteltu on puoliksi tehty)
-täytä renkaat niin koviksi ennen reissua, kuin ne saa täyttää (vierintävastus)
-hattu mukaan (myös niskaan jotain varjoa antavaa, tai ainakin kunnon aurinko voiteet)
Tässä tuli jo hyvät ohjeet. Pyöräilyshortsit on ehdottomat ja niihin tosiaan voi laittaa toiset housut päälle jos haluaa. Pyöräilyshortsien alle EI tule kalsareita, ne on tarkoitettu ihoa vasten. Nyt vain ajoa sen verran kuin hyvältä tuntuu, pikku hiljaa lenkkejä pidentäen. Joka toinen päivä vaikka pyöräilemään, niin äkkiä siihen tottuu. Pari ensimmäistä kertaa on keväisin aina ihan tuskaa, mutta sitten alkaa kulkea. Ja renkaisiin tosiaan paljon ilmaa, vaikuttaa todella uskomattoman paljon pyörän rullaavuuteen. Mitään energiatankkauksia on turha alkaa tekemään tällaista reissua varten. Sopivasti vaan ruokaa ja juomaa mukaan, pyöräillessä voi vetää melkein mitä vaan, toisin kuin juostessa.

Tässä tuli jo hyvät ohjeet. Pyöräilyshortsit on ehdottomat ja niihin tosiaan voi laittaa toiset housut päälle jos haluaa. Pyöräilyshortsien alle EI tule kalsareita, ne on tarkoitettu ihoa vasten. Nyt vain ajoa sen verran kuin hyvältä tuntuu, pikku hiljaa lenkkejä pidentäen.

Itse ostaisin lyhyet (polven yläpuoliset) pyöräily housut joissa on KUNNON säämiskä/pehmuste (satulaa vasten tuleva osa).

Free Ride II Shortsit http://www.velosport.fi/handeli/prod/speksit.php?ID=47485266
(ei tämmöisiä, ei kunnon säämiskää/pehmustetta)

Next Bib http://www.velosport.fi/handeli/prod/speksit.php?ID=47485174
(tälläiset joissa on ACS pehmuste)

Next Pant http://www.velosport.fi/handeli/prod/speksit.php?ID=47485173

Kuten jo moni on todennut niin pehmukehousut on ehdottomat. Kuhan ei liian kovaa lähde ajamaan niin kyllä se menee.

Juopottelu tuskin kannattaa homman jälkeen.

juopottelu ei kannata koskaan mutta kyllä ainakin itseni sen jälkeen väki juomalla palkitsisin!

Jos vähänkään rankempaa on, niin sitten saa kyllä kunnon jomotuksen ja lihat taatusti jumiin tuolla viinaa palkkariksi menetelmällä. Ihan omia kokemuksia myötäillen.

Mä oon edelleen sitä mieltä, että mitään kummempaa tyhjennystä/tankkausta ei kannata tehdä. Varsinkin siinä kohtaa kun homma menee vituiksi niin saattaa jäädä koko reissu välistä. Lue: jos ei ole kokemusta jätä väliin.

Muutenkin tuollaiset 100€ fillarishortsit voi olla vähän liioittelua. Varsinkin, jos kyseessä on tällainen yksittäinen reissu. Ei siellä varmaan muillakaan ole huippukuntoa, lukkopolkimia, tyhjennyksiä/tankkauksia, kalliita shortseja, jne.. Ja silti ilmeisesti tuo matka on suoritettu aikaisemminkin

H-hetki eli suorituspäivä. Aamulla hyvä hiilaripainotteinen aamupala noin 2.5-3h ennen suoritusta jotta ruoka kerkeää varmasti painua.

Nopeiden hiilareiden ja oikean aterian kanssa juurikin noin, mutta sikäli kun kyseessä EI ole kilpasuoritus eli syke pysynee alussa suht matalalla, on mahdollista syödä vaikka pari kolme ruisleivänsiivua ja jotain kasviksia siinä päällä ihan tunnin-puoli ennen lähtöäkin, ehkä jogurtti siihen päälle, ei mitään rasvaista kuitenkaan. Tämä estää yllättävän hyvin "liian aikaisen" energian loppumisen sikäli kun tien päällä ei ihan riittävästi tule syötyä eikä ruisleipä aiheuta verensokerin kovaa heittelyä, lisäksi ei ole nälkä sitten heti 30min ajon jälkeen. Itse voin vetää safkaa suht tuhdistikin jos en vk-vauhdilla joudu aloittamaan, mutta tunnen kyllä kavereita, joilla sama syöminen aiheuttaisi :urjo:

Kuumalla kelillä suolakurkku ja suolapähkinät rulettaa lenkin aikaisena pikkunaposteltavana muiden hiilaripainotteisten ohella.

Tuo reissu on tehty kerran vuodessa mutta en itse ole koskaan osallistunut... Aina eri kohteisiin mutta matka on se + 100 km. Viime vuonna oli 127km joka on pisin tähän mennessä. Ei meillä mitään huippukuntoilijoita ole kukaan. Pomolla on tosin lukkopolkimilla varustettu kilpapyörä jolla se meinaa vedellä...

Ja ei siellä kaatokännejä varmaan vedetä, mutta saunaolusista ei kyllä kukaan tule pitämään mua erossa!

Kokemuksen rintaäänellä... :)
Jos jotain energiajuomia aiot matkalla juoda niin testaa etukäteen miten vatsasi siihen reaogi. Ei ole kiva kyykkiä tienvieressä kun Dexalit tai muut pyrkivät molemmista päistä ulos. :urjo:

Eipä toi 109 km ole kovin paha lähteä ajamaan lähes kylmiltään.
Meikäläinen on yks kesä lähteny ajamaan 160 kilometrin reissun kohtuu rauhallista tahtia, kun muutaman päivän takaa oli tehty kesän ensimmäinen pyöräreissu, n. 60 km. Olihan siinä paikat paskana, mutta kyllä siitä palautuu :)

Juhuu!!!..

Reissu on onnistuneesti takanapäin! En kauheasti tehny erillisvalmisteluita matkaa varten. Perjantain maastanostotreenin jätin kyllä väliin. Koko matka meni yhden leivän ja 2,5l nesteen kanssa. Omaa tahtia, joka oli hyvin hidas. No noin 8h meni taukoineen hommaan..

Loppumatkasta meinasi usko mennä kun reidet kramppasi ylämäessä. Matkaa jäljellä noin puoli kilometriä niin jouduin makaamaan maahan kun reidet meni totaalikramppiin. Siitä selvittiin onneksi kymmenen minnutin tauolla+ venyttelyllä.

Kun pääsimme perille niin saunottiin ja syötiin. Suosittelen Keppanakellaria ruokapaikkana. 400g pihvi ja loisto lisukkeet. Auttoi palautumaan...;) Loppu matka menikin siitten juopotteluksi.. Kun taksi saatiin alle. Vieläkin olen humalassa. Onneksi ei tullut jalat pahemmin kipeeksi. Vielä....

Eihän toi o ees kovin "kylmiltään", kerran olin pyöräilly kirkolle (n. 12km). Sitten siihen tuli kaveri ja sano, et lähetäänkö Hämeenlinnaan pyörillä (matkaa edestakas n. 85-90km). Noh, ei muutaku polkee, käytiin sitten mäkissä syömässä ja takas. Sen voi jo sanoo et "kylmiltään" :) Ei muistaakseni ollu ku vettä mukana.

Persehän siinä melkeen koska vaan tulee kipeeks, mut kaiken kestää. Emmä ainakaan kuluttais ees parii kymppii johki pyöräilyhousuihi sentakia et ajaisin yhen lenkin. Tietysti jos enemmän tulis ajettuu ni sit.

Ja kuhan muistaa pitää vauhdin sopivana, myös liian hiljanen vauhti polkupyörällä (ainakin intin :D ) kuluttaa melkeen puolet enemmän kun sopiva. Ei tietysti liian kovaa.

Hyvä juttu et meni hyvi, pyöräily on kivaa.

Onnittelut onnistuneesta reissusta! :kippis1:

Itse olen pyör'äillyt pariin otteeseen 70 km. Ja omat paikat ei kipeytynyt lainkaan. Evääksi varustauduin vedellä ja vichyllä sekä Nutriletin aterian korvikkeilla.

Voin suositella, fiilis on hyvä, kun reissun saa tehtyä!:rock: :hyper:

Onneksi olkoon 109 kilsan onnistuneesta reissusta.

Itsekin polkaisin tuossa pari viikkoa sitten 100 kilometriä. Tosin minä pistin ihan tiukasti tavoiteajankin, joka oli 4 tuntia. Pikkuisen jäin ajasta, sillä kokonaisajaksi kahden tauon kanssa tuli 4.15. Fiilis jälkikäteen oli silti mahtava, vaikka tavoitetta en täysin saavuttanutkaan.

Lupasin jo itselleni, että ens kesänä poljen samaisen matkan alle kolmen ja puolen tunnin, jos vain saan kilsoja alle tarpeeksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom