100 metrin harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumppari
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt jos jollain on mielestään hyviä, ei ammattilaisille tarkoitettuja 7 treeniä viikossa ohjelmia, niin ne ovat tervetulleita. Tai jos joku (pertti123?) peräti haluaa suoraan viilata ohjelmaa, niin aina parempi.

Tuossa yksi ohjelma, mitä on aikapaljon yksinkertaistettuna tullut välillä tehtyä, mutta varmaan muitakin olisi tarjolla, joita helpompi soveltaa vähemmille treenimäärille.
http://www.brianmac.demon.co.uk/sprints/tp100.htm

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka mä välillä vähän ylimielinen olenkin (ehkä), niin en voi väittää, että osaisin täältä käsin neuvoa ketään aloittamaan nollasta. Olis helpompi valmentaa, kuin sanoa mitä tehdä täältä koneen ääreltä. Koska loppupeleissä pitäs tietää sun heikkoudet ja vahvuudet ja nähdä millasta se juoksu on. Kyseessä on niin tekniikka laji, että vaikka ohjelma olisi kuinka hyvä jollekkin, niin on mahdollista ettei se kehitä sua ollenkaan. Koska sulla voi olla tekniikka virhe, joka ei korjaannu vaikka kuinka treenailet. Siinä onkin se suurin ero punttailuun. Pikajuoksussa tekniikka on niin ratkaiseva ja niin monimutkainen, ettei sitä pysty itse yksin opettelemaan (tarkoitus ei ole masentaa).

Eli ohjelman varmaan voit katella yhtähyvin noilta nettisivuilta ja soveltaa omaan käyttöön. Kaikkihan lähtee siitä, että on hyvä juoksu asento, josta pystyy tekemään sitä oikeaa työtä tehokkaasti, mutta RENNOSTI.

Voisin kuitenkin mielenkiinnosta katsoa mitä olet tehnyt ja huomautella jotain. Eli laittasitko näytille millasta ohjelmaa olet tehnyt.

No elä sitten urputa tästä "ohjelmasta" mitään :)

Eli yksinkertaisuudessaan
päivä 1
lämmittelyt, hyppelyt yms.
2 * 3 * 150 (joka viikko 10-20m pidempiä vetoja)

Päivä 2
3 * 6 * 30 (käytännössä monesti 3*3*30, viikoittain 10m lisää muutaman viikon ajan, ja sit takas 30:siin)

Jossain välissä sitten salitreeniä.

Yleensä kuukauden kun jaksaa sahata, pääsee "juoksun päälle" ja saa sen rullaamaan, mutta viilaustahan juoksussa tekniikan puolesta nyt varmaan on 10 vuotta treenanneillakin, joten tässä suhteessa olisi varmasti paljon töitä.

----offtopic----
Pariinkin kertaan olen pistänyt tämän kaupungin urheiluseuraan emailia, mutta olen vissiin tehnyt sen virheen, että olen jo maininnut etukäteen iän, ja sen, että olen kehittämässä itseäni, en tulossa huippu juoksijaksi, (vielä tässä kerkeää yllättämään ;))niin yhteydenottoja ei ole takaisinpäin tullut. Ilmeisesti heitä kiinnostaa vain potentiaaliset juniorit. Eli tekniikan peräänkatsojia en löydä. Kenttä on käytännössä juoksijoista aina tyhjä, kävin mihin vuorokaudenaikaan tahansa, että vissiin aika harvassa nuo harrastajatkin.

Enää en jaksa itseasiassa panostaa siihen, että etsisin aktiivisesti treenikaveria/valmentajaa, aion tehdä kohtuullisen ajan itse. Eli onnistusko semmonen, että pistät vaikka ihan uudelta pohjalta juoksutreenit kahdelle päivälle viikossa. Minä otan ajat nyt alussa, sahaan kuukauden, pistän väliajat ja katsotaan missä mennään. Jos löytyy paha tekniikkavika, ajat ei parane, jos treeninpuutetta (tätä löytyy) tai volyymi tms. tähän asti ollut väärä, niin ajat lähtee paranemaan? Sinä et menettäisi tässä mitään, minä ehkä hukkaisin aikaa, mitä aion tehdä joka tapauksessa jollain tapaa.

No niin...

Olis tärkeää tietää, että meinaatko kisata nyt kesällä, koska silloinhan treenataan vain niitä silmällä pitäen (ainakin jonkin aikaa).

Mutta ihan perus ohjelma...

Eli hyvä kun olet juossut 150m vetoja. Kuinka kovaa olet juossut ja millä palautuksilla. Oletko kehittänyt vedoilla anairobista kestävyyttä, vai hapotonta veto kestävyyttä.

Onko sinulla ongelmia kestävyyden kanssa, eli hyydytkö 100m:llä.

Suosittelisin että viikon eka juoksureeni olettaen että olet hyvin palautunut, kannattas olla jotain 60-100m vetoja. Sanotaan nyt vaikka 60m. Ajatus on se, että, kun 150m vetoja ei voi täböllä vetää (vai?), ja 30m vedoissa tulee käytännössä vain kiihdytettyä, niin 60m olis hyvä matka, koska sitä voi juosta suurella nopeudella. Juoksisit 60m vetoja, 90-100% maksimi vauhdista. Tai niin kovaa kuin pystyt treenin tekemään, ilman että juoksu "hajoaa". Eli tekniikka pitää pysyä hallussa. Eli kehittäsit nopeuttasi ja tekniikkaasi. Keskittysit oikeaan tekniikkaan.

esim. 2x3x60m

Palautuksista en osaa sanoa, koska ne riippuu ihan sun ominaisuuksista. Palautus sellanen että tuntuu että pystyy juoksemaan seuraavan suunnilleen yhtä hyvin kuin edellisen. Treenissä ei olis tarkotus kangistua, vaan kaikki vedot "nätisti" loppuun asti.

Ohjelman toinen treeni vois olla vaikka noita 150m vetoja. Mutta jos on kisoja tai haluat herkistellä 100m varten, niin toinen treeni vois olla 4-6 x telinelähtö (20-30m kiihdytystä telineistä)

Jos toisaan on kisoja tai haluat muuten herkistellä, niin vähennät vetojen määrää, lisäät palautuksia, ja lisäät vauhtia.

esim. jos kisat on 3 viikon päästä, niin ekassa reenissä 3x60m kovaa, pitkillä palautuksilla, toka reeni 2x150m (EDIT: toka reeni mieluummin teline lähtöjä)

Muuten sitten siitä tekniikasta. Osaatko / oletko tehnyt koordinaatio liikkeitä. Ne on ihan perus kauraa, kun halutaan parantaa tekniikkaa.

Esim. polvennosto kävely / juoksu, pakarajuoksu, kuopasu kävely / juoksu... ym.

Paras keino millä mä voin sua auttaa, on se että sä lähetät mulle video pätkän (hyvälaatuinen), jossa on kuvattu sun juoksua suoraan sivulta katsottuna. Tiedän että tää on suuri kynnys monille, mutta ei sitä juoksua tartte hävetä. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Eli joku lähellä maksiminopeutta oleva juoksu sopivalta etäisyydeltä kuvattuna olis suuri apu SINULLE (kun saisit vähän neuvoja). Sun juoksustahan on kyse (saisin myös ainakin yhden valkun kattomaan sitä, jos sähköpostilla sen voisin lähettää eteenpäin, en toki lähettäs jos et sitä haluais)

Loikkia ja hyppelyitä kannattaa opetella ja tehdä.

Kysy vaan lisää, vastailen kyllä. Tätä viestiä ei viitti enää jatkaa :thumbs:

Pertti 123 sanoi:
Olis tärkeää tietää, että meinaatko kisata nyt kesällä, koska silloinhan treenataan vain niitä silmällä pitäen (ainakin jonkin aikaa).

Loistavaa, ainakin intoa treeniin tästä tulee kun tulee ohjeita ja ajatuksia. :rock:
Mutta itse tavoitteisiin. Kesäksi ei ole tiedossa kisoja, haluan saada kesästä sen irti mitä voin, eli tavoitteen voi asettaa syys-lokakuulle, milloin on viimeiset ulkokelit tehdä "the aika".

Pertti 123 sanoi:
Eli hyvä kun olet juossut 150m vetoja. Kuinka kovaa olet juossut ja millä palautuksilla. Oletko kehittänyt vedoilla anairobista kestävyyttä, vai hapotonta veto kestävyyttä.

Onko sinulla ongelmia kestävyyden kanssa, eli hyydytkö 100m:llä.

Kestävyyden kanssa on ongelmia, pystyn hikisesti sen 150:sen vetämään melko täysillä kerran pari, sitten en palaudu enää millään. Minun mielestä vika on enemmän keuhkoissa kuin happokestävyydessä? En vaan saa happea. "ikinä" en pääse ohjelmassa 200 metrin vetoihin, kun niitä en voi vetää kun sen pari per treeni, vaikka en siis juokse täysillä vaan 90% vauhdeilla.

Pertti 123 sanoi:
Palautuksista en osaa sanoa, koska ne riippuu ihan sun ominaisuuksista. Palautus sellanen että tuntuu että pystyy juoksemaan seuraavan suunnilleen yhtä hyvin kuin edellisen. Treenissä ei olis tarkotus kangistua, vaan kaikki vedot "nätisti" loppuun asti.

Luulen että palautukset on olleet suht sopivat, kangistumaan en ole päässyt, siinä vaiheessa viimeistään kotiin. Käytäntö on mennyt näin, että olen juossut esim. 150m, kävellyt rauhassa kentän ympäri. Uusi veto. kävely. Uusi veto. 5 minuutin tauko, ja taas uusiksi. No kolme 150stä on keuhkoille vähän tuskaa, mutta juoksutyyli pysyy suunnilleen ... no samanlaisena ;)

Pertti 123 sanoi:
Muuten sitten siitä tekniikasta. Osaatko / oletko tehnyt koordinaatio liikkeitä.

Onko tähän pakko vastata? :nolo: No joo välillä olen tehnyt vähän, yleensä luistanut. Pakko lisätä näitä kun kerta käsketään.

Pertti 123 sanoi:
Paras keino millä mä voin sua auttaa, on se että sä lähetät mulle video pätkän (hyvälaatuinen), jossa on kuvattu sun juoksua suoraan sivulta katsottuna. Tiedän että tää on suuri kynnys monille, mutta ei sitä juoksua tartte hävetä.

Kysy vaan lisää, vastailen kyllä. Tätä viestiä ei viitti enää jatkaa :thumbs:

Kiitän ja kumarran. Sen verran vielä taustoista, eli syksyllä oli juoksu taas kohtuullisella mallilla. Siis lähinnä treeni säännöllistä, ja juoksu tuntui hyvältä. Useisiin sairasteluihin kaatui loppusyksy, talvella ei ollut mitään saumaa päästä sisätiloihin juoksemaan. Eli peruslähtökohta on se, että kunto on nyt huonoin sekä salin että juoksun puolesta vuosiin. Nyt olen kunnossa ja alustavia ei ohjelmallisia juoksuja vasta pari takana.
Voisin tehdä niin, että nyt muutan nuo "tuntuman" mukaan tehdyt juoksut taas säännöllisiksi, muutan ohjelmaa noiden sinun ohjeidesi mukaiseksi. Kun juoksu tuntuu luonnolliselta tässä lähiaikoina, otan sen videopätkän, ja sit sanot painavan sanan aiheeseen?

Luuletko että kannattaisi tehdä niin, että pistän jo nyt ennen videopätkää priva messagella treeneistä aikoja mitä tahtia vetoja teen, ja millä juoksuilla menin piippuun jne?

Sumppari sanoi:
Luuletko että kannattaisi tehdä niin, että pistän jo nyt ennen videopätkää priva messagella treeneistä aikoja mitä tahtia vetoja teen, ja millä juoksuilla menin piippuun jne?

Joo laita vaan tulemaan kaikkea mitä keksit. Muuten mistä mä tiedän kun on tullut privaatti viesti, kun en ole enne katellut / saanut sellaisia.

Oli Pertiltä hyvä veto käskee tekemään koordinaatioita. Ittellä aikanaan auttoi tosi paljon jalkatyöhön. Kun polvi jäi liian alas edessä, en saanut kunnon terävää piiskamaista askellusta aikaiseksi. Junnasin sitten satasella tulosten perusteella paikoillani, mutta kun tekniikka parani tippui heti useita kymmenyksiä pois.

hmm.. pertille kysymystä tässä vielä.. kun minä olen 17 urheilullinen kaveri ja pikajuoksu kiinnostais tosissaan... 50 metrille vuosi sitten koulussa otettiiin käsi ajalla aika 7,0 muistaakseni ilman mitään erikoisempaa lämmitelyä tai mitään.. ja kun on aina ollut nopein täältä koulusta mutta ei ole kehannu lähteä reenaileen tosissaan.. kävin kokeilemassa paikallisessa seurassa kerran pari mutta se jäi.. ja nyt salilla kuljettu reilu vuosi ja tuntuu että voimaa tullut ja muutenki parantunu nopeus.. niin olisiko vielä mahdollista aloittaa kilpailemista?

Spidey sanoi:
hmm.. pertille kysymystä tässä vielä.. kun minä olen 17 urheilullinen kaveri ja pikajuoksu kiinnostais tosissaan... 50 metrille vuosi sitten koulussa otettiiin käsi ajalla aika 7,0 muistaakseni ilman mitään erikoisempaa lämmitelyä tai mitään.. ja kun on aina ollut nopein täältä koulusta mutta ei ole kehannu lähteä reenaileen tosissaan.. kävin kokeilemassa paikallisessa seurassa kerran pari mutta se jäi.. ja nyt salilla kuljettu reilu vuosi ja tuntuu että voimaa tullut ja muutenki parantunu nopeus.. niin olisiko vielä mahdollista aloittaa kilpailemista?

Ehdottomasti voit vielä aloittaa harrastuksen ja kilpaillakkin. Ei muuta kuin otat selvää paikallisista seuroista ja valitset jonkun niistä :thumbs:

Spidey sanoi:
no onko tuo 50 metrin aika sitten mistään kotosin (7sekunttia)
nyt menee varmasti alle :rock:

No juokse 60m 7 sekuntiin, niin sitten on hyvä :D

Ei pysty arvioimaan, kun ei tollasia matkoja juosta koskaan.

Käy juoksemassa 60 tai 100m, niin tiedät paremmin.

Olen 100 metrin sprintteri.Juoksen 60m siihen 6.5 sekuntiin..viime vuonna juoksin 100m aikaan 12,6...olisiko hyviä treeni-ohjelmia?Olen nyt vetäny punttitreenii..Voimaa käsiin ja jalkoihin...Ja myös tehnyt loikkia ja spurtteja.Ja Venytellyt tietysti...Mulla ei oo mitään treeni-ohjelmaa!!!Nii ois hieno homma jos sais jonkun hyvän jolla tulokset alkaa nousta!!!!!

Kauhanen sanoi:
Olen 100 metrin sprintteri.Juoksen 60m siihen 6.5 sekuntiin..viime vuonna juoksin 100m aikaan 12,6...olisiko hyviä treeni-ohjelmia?Olen nyt vetäny punttitreenii..Voimaa käsiin ja jalkoihin...Ja myös tehnyt loikkia ja spurtteja.Ja Venytellyt tietysti...Mulla ei oo mitään treeni-ohjelmaa!!!Nii ois hieno homma jos sais jonkun hyvän jolla tulokset alkaa nousta!!!!!

Onkos tää joku huono läppä? 6,5 sekuntia 60m:llä vastaa jotain 10,0-10,1 sekunnin satasta.

En tiedä minkä ikänen olet, mutta suosittelen ottamaan yhteyttä lähimpään YU-seuraan, jos olet tosissasi.

Kauhanen sanoi:

hyytyykö vauhti 60metrin jälkeen vai :lol2:

mikäs on muuten 60metrin sm-ennätys ?

Jospa siinä oli vain kirotusvirhe. Eikös 7.5s täsmäis satasen ajan kanssa aika hyvin, varsinkin jos oletetaan että käsikelloaika, jossa jokunen kymmenys heittoa?

:rolleyes:

Kauhanen sanoi:

60m 6.5s eli kyseessä käsiaika ja omalähtökö??? Hmmm...

Ja satanen sit 12.6s ei voi ajat pitää paikkaansa ellei ole TODELLA huono nopeuskestävyys. Kannattaisi tehdä nopeuskestävyys treeniä. Esim. 4x150m 90% teholla. ja palautukset 5-8min.

.

Haluan tulla nopeammaksi juoksijaksi, olen aina ollut varsin huono pikajuoksussa vaikka peruskunto on ihan ok (okei, aika huono, mutta kuitenkin ikäisteni normitasoon verrattuna hyvä). Aerobista tulee tehtyä muuten 2-3 kertaa viikossa, lähinnä pitkiä 1-2 tunnin pyöräilyjä. Juoksua ajattelin treenata 1-2 kertaa viikossa. Miten aloittaa homma? Kovin rankkaa ei saa olla ainakaan aluksi, koska jalat eivät kestä: lonkan seutu tulee kovan juoksemisen jälkeen hyvin kipeäksi, ja kaikenlainen kyykkäily käy aivan helvetin kipeäksi. Paikallistan ongelman usein lonkankoukistajaan, ainakin sen venyttäminen tuntuu hyvin epämiellyttävältä silloin kun lonkanseutu on kipeytynyt juoksemisesta.

Ja, mitä tarkoittaa esim. 3*3*100? 100 tarkoittaa metrejä, mutta entä tuo 3*3? Jos homma on sama kuin puntilla, eli ensimmäinen kolmonen tarkoittaa sarjoja ja toinen toistoja, niin mitä ihmettä, onko 3*3*100 sama kuin 3*300? Tuskin, eli mistä on kysymys?

E: Niin ja jalkoja treenataan muuten 2x viikkoon puntilla, perus massa&voimatreeniä painonnosto-, kyykky- ja maastavetoliikkeillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom