10:s päivä tupakoimatta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

JFG

Elikkä tupakanpolttoa yritän lopettaa. Lomalla tuli vedeltyä viunaa oikein kunnolla, suunnilleen joka toinen päivä etelän lämmössä kuukauden ajan. Ja mulla viina ja röökääminen kulkee käsi kädessä. Nyt menee kymmenes päivä ilman röökiä (ja kymmenes päivä olematta kännissä, kun työt alkoi).

En ole huomannut oikeastaan mitään eroa ainakaan aerobisessa kunnossa tämän puolentoista viikon röökittömyyden jälkeen. Pitäisikö tällaisen kännitupakoitsijan (=1-2 askia/vk) huomata jotenkin röökaamisen lopettamisen kuntopuolella?

Suurin kynnys on nimenomaan tuo kännittely. Mulla kun röökiä pakko saada jos viunaa juo. Siinä se kynnys. Oikein hirvittää kun taas lähtee juopottelemaan, jotta milloin se röökipeikko taas astuu kuvioon. Selvinpäin ei mitään ongelmaa olla röökaamatta.

Kuinka selvitä röökaamatta baari-illat? Milloin se tupakointikielto baareissa oikein astuu voimaan???

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on ollut just sama ongelma kun sulla! Nyt olen 3 viikkoa ollu kokonaan polttamatta ja samalla lähes juomatta (muutamaa terassi-siideriä lukuunottamatta). Ainakin pyöräillessä töihin ja pois olen huomannut, että nenä ei vuoda läheskään yhtä paljon kun aiemmin eikä kerry sellasta kamalaa lima-könttiä kurkkuun :urjo:

Mä aina ajattelin etten ole oikeastaan koukussa koska en polta säännöllisesti, mut sit tajusin et aivan yhtälailla olen koukussa nimenomaa tohon ns. "bile-polttamiseen" ja päätin tehdä asialle jotain...
Siitä se sitte lähti kun isä sanoi pikkupienissään et: "kyl sun pitäs heittää toi röökaaminen poijes, ku ei se sovi ollenkaan sun kroppaan!" :whip:
Onha se melko huvittava näky ku jotku reenaa ihan hulluna ja sitte ku pääsee pihalle salin ovesta sytyttää ensimmäisenä tupakan :down:

Mut voimii sulle ja ei se nii välttis paha oo olla selvänäkään välilläm, ite oon ainaski huomannu pelkästää positiivisia vaikutuksia ;)

Kuinka selvitä röökaamatta baari-illat? Milloin se tupakointikielto baareissa oikein astuu voimaan???

-älä ota röökiä mukaan baariin
-yritä olla ostamatta röökiä baarista

Itselläni auttoi, kun sain taisteltua muutamat känni-illat ilman röökiä ja havaitsin, että krapula on paljon lievempi, kun on polttamatta. Mulla meni aikoinaan alkon kanssa kyllä ihan vaan muutama rööki illan aikana, ei ees puolta askia.

Toi tupakointi on kyllä semmonen mistä pitäs päästä eroon.Ite tulee polteltua myös arkisin, ja jos baariin menee niin voi voi..ääni on seuraavana päivänä ja jo samana iltana samanlainen kun ois juonu pullon viskiä..
Muuten ei välttämättä tee hirveästi mieli tupakka, paitsi aamulla!
Täytyis vaan saada jostain tarpeeks motivaatiota lopettaa koko touhu tykkänään, mutta se on vaan jotenkin niin pirun vaikeeta..=(

Amaryllis;1134486Itselläni auttoi sanoi:
Ostan mä sitä röökiä kuitenkin kun tekee niin pirusti mieli. Luonto heikko kännissä. Tarviis olla kielletty se röökaaminen baarissa.

Noi krapulat on kyllä todella paljon lievempiä jos on röökaamatta

Mä huomasin yksi viikonloppu kun olin ihan selvinpäin soodan voimalla baarissa, et aamulla oli pahempi krapula kuin jos ois juonu..Ei sitä koskaan ennemmin ole huomannut..Vaikka pari savuketta tuli itekin poltettua tuona iltana niin jesus et se seuraava päivä oli kamala...

Mulla on 11. päivä ilman röökiä ja ihme kyllä en ostanut röökiä edes lauantain terassireissulla. Kaks tilannetta on kun tulee sorruttua tupakkaan: baari ja stressi. Eniten vituttaa tupakoinnissa se, että vaatteet haisee ja itekin haisee ihan paskalta. Eihän tätä silloin huomaa kun polttaa mut kun on parikin viikkoa ilman niin kyllä tajuaa milta muut tupakoitsijat haisee.

Pari päivää yli 8 kuukautta ilman. Mä olen parhaiten selvinnyt silleen, että tavallaan "kerää koko sarjan" tilanteita joissa on ennen polttanut, eli esim kun on yhden baarireissun ilman röökiä niin sitä on todistanut itselleen että siihen pystyy ja seuraavalla kerralla ei ole enää sitä "selviänköhän tästä"-fiilistä. Sama kaikissa muissa tilanteissa missä on polttanut, ruoan jälkeen, jne.

Kerro myös kavereillesi, että yrität lopettaa kännissä polttamisen ihan tosissaan.. jospa sitten kynnys sytyttää rööki kavereiden nähden nousisi ;)

Se on totta, että varmasti pari kertaa saattaa sortua, mutta jatka vain sinnikkäästi. Harvat pystyy ensimmäisellä yrityksellä lopettamaan :thumbs:

Jos ei ole syytä tehdä jotakin asiaa, niin ihminenhän ei sitä tee. Sama pätee tupakoinnin lopettamiseen. Kannattaa laatia lista plussista ja miinuksista, jotka liittyvät tupakointiin. Luulen, että niitä miinuksia tulee hieman enemmän.

22.pvä ilman röökiä. Olen tosin korvaushoidossa, eli mulla on toi inhalaattori. Tupakkaa ei ole tehnyt kuin pari kertaa mieli, baarissa tietty. Vetelen nyt ainakin kesäloman ajan rajattomasti tota inhalaattoria sitten pudotan sen lempeästi pikkuhiljaa pois. Tsemppiä kaikille muillekkin jotka ovat tehneet viisaan päätöksen:kippis1:

Pari päivää yli 8 kuukautta ilman. Mä olen parhaiten selvinnyt silleen, että tavallaan "kerää koko sarjan" tilanteita joissa on ennen polttanut, eli esim kun on yhden baarireissun ilman röökiä niin sitä on todistanut itselleen että siihen pystyy ja seuraavalla kerralla ei ole enää sitä "selviänköhän tästä"-fiilistä. Sama kaikissa muissa tilanteissa missä on polttanut, ruoan jälkeen, jne.
Voinet sanoa jo että et polta? Tekeekö tuommoisen ajan jälkeen mili kännissä röökiä vedellä?

Voinet sanoa jo että et polta? Tekeekö tuommoisen ajan jälkeen mili kännissä röökiä vedellä?

Musta tuntuu, että ehkä kymmenen tupakoimattoman vuoden jälkeen voi sanoa, ettei polta. Ite olin täysin polttamatta kolme vuotta ennen kuin retkahdin taas. Tuon kolmen vuoden ajan röökiä teki mieli aina baarissa kun näki ihmisten polttavan oikein urakalla, selvin päin ei hirveitä himoja ollut.

Olen samaa mieltä mxm:n kanssa. Yksi tuttu kunnioitettavaan 62 vuoden ikään ehtinyt ovimies jolta kysyin polttaako, niin vastaus oli "oon ollut lakossa 45 vuotta" kun nuoruudessaan oli vajaan vuoden polttanut. Kerran kun on säännöllisesti tupakoinut, on aivoihin jäänyt ikuisiksi aijoiksi jälki siitä eikä se unohdu. Jostain typerästä syystä kynnys sille, että aloittaa uudestaan jos joskus on polttanut, on aika matala. Siksipä älä koskaan sano en koskaan, koska se on vaan itsensä kusettamista, minun mielestä.

Toki tahto ja yritys olla savuttomana nyt ja tulevaisuudessa on kova. Niin ja ei ole välimuotoa, joko polttaa tai ei polta. Sikari silloin tällöin ei ole ratkaisu.

Mulla on nyt 9. päivä menossa ilman tupakkaa. Ehdin polttaa aivan säännöllisesti 16-vuotiaasta lähtien, eli semmoiset 13 vuotta. Kulutus oli keskimäärin semmoista 8-15 savuketta päivässä. Koskaan en muistaakseni ole ollut näin pitkään yhtäjaksoisesti täysin ilman tupakkaa.

2 Ensimmäistä päivää oli yhtä helvettiä. Jos syntikka ei olisi aloittanut samalla lakkoa (sillä on myös pitänyt, mistä olen kovin ylpeä), olisin takuulla retkahtanut 2 ensimmäisen päivän sisällä. Nyt on jo aika helppo olla. Sen kummempaa korvaushoitoa en ole käyttänyt, pahimpana päivänä taisi mennä 3 nikotiinipurkkaa (2mg), muuten ehkä yksi tai kaksi per päivä. Sekin alkaa maistua pahalle.

Olen jo käynyt terassilla nauttimassa oluen - ilman röökiä :D :D En voi sanoa, etteikö mieli tehnyt, mutta nyt olen todellä päättänyt pysyä päätöksessäni. Viikossakin älyää sen, miten paljon ensinnäkin rahaa säästyy. Toiseksi fyysinen olo on paljon parempi, pää tuntuu terävämmältä (mitä nyt keskittymiskyky välillä hieman heikko, kun ajatukset pyörii tupakanhimon ympärillä) ja jotenkin semmoinen puhdas olo. Eilen hölkkäsin 15 minuuttia putkeen (en ole hölkännyt niin pitkää aikaa varmaan 10 vuoteen) ja pystyin hengittämään vaikka syke meni 170 paikkeilla :) Osa tästä on tietysti ihan itsesuggestiota, mutta so what jos olo tuntuu hyvältä!

Edelleen kuitenkin aiheuttaa ahdistusta ajatus siitä, etten ikinä enää polttaisi. Parhaimmillaan tupakointi oli kuitenkin suuri nautinto. Siksi pyrinkin soveltamaan AA-ajattelutapaa, että olen aina kerrallaan vain tämän päivän polttamatta :)

Tsemppiä vain kaikille muillekin lopettajille:thumbs:

Ite ollu kahesti yli vuoden polttamatta ja huomannu ettei siinä kyllä ainakaan rahaa säästy yhtään. Ne rahat palaa aina vähintäänkin johonki yhtä turhaan esim kalliinpaan ruokaan, drinkkeihin, ulkonasyömisiin. Kesällä en ees halua olla polttamatta koska se antaa niin paljon mutta talvella pakkasessa/ lumipyryssä on hyvä pitää pari kuukautta taukoa ja antaa keuhkojenki vähän parannella itteään. Tuo tupakin polton uus alotus lähtee itellä aina siitä ajatuksesta että jospa nyt yhen maistas ko muutki polttaa. Seuraavaksi aattelen että samapa se nyt tänä iltana on polttaa ko yhen jo poltin. Aamulla ko herää ajattelee että sama polttaa ny nämä loputki pois ko jäi askiin. Sitten sitä haetaanki jo uutta askia kaupasta.

Jos tosiaan oikeesti haluatte olla polttamatta niin ette vaan maista sitä enää koskaan niin ei tuu sitten itelle mitään paskoja verukkeita mieleen minkä ansiosta pääsis taas polttamaan.

Olin kirjoittamassa, että en noita hyviä hetkiä edes kaipaa, kunnes mietin asiaa pari minuuttia ja tulihan ne mieleen :)

Pointti oli se, että tällä hetkellä, mikäli aloittaisin tupakoinnin, saisin siitä enemmän negatiivisia kokemuksia kuin positiivisia. On se vaan kiva mennä illalla nukkumaan kun henki kulkee ja aamulla hypätä pyörän selkään ja raikkailla keuhkoilla imeä kesäaamun tuoksuja sisään. Tällä hetkellä rööki haisee mun nenään pahalta sekä mielestäni se ei ole näyttänyt "coolilta" sitten 16 ikävuoden täyttymisen jälkeen. Varsinkin kauniit naiset rööki kädessä, ei ei ei ...

Pointti oli se, että tällä hetkellä, mikäli aloittaisin tupakoinnin, saisin siitä enemmän negatiivisia kokemuksia kuin positiivisia. On se vaan kiva mennä illalla nukkumaan kun henki kulkee ja aamulla hypätä pyörän selkään ja raikkailla keuhkoilla imeä kesäaamun tuoksuja sisään. Tällä hetkellä rööki haisee mun nenään pahalta sekä mielestäni se ei ole näyttänyt "coolilta" sitten 16 ikävuoden täyttymisen jälkeen. Varsinkin kauniit naiset rööki kädessä, ei ei ei ...

Täsmälleen samaa mieltä. Oikein oksettaa kun näkee JOPA 12 vuotiaita pojankloppeja tai tyttöja polttamassa tupakkaa nurkan takana. :urjo:

Sinä päivänä kun nään pikkubroidini jossai sätkä huulessa nii siltä lähtee taju kankaalle :D

nyt on toinen päivä tupakoimatta. aamulla töihin mennessä heitin askin ulos auton ikkunasta, ja baariin tai kauppaan en mene, ennen kuin voin olla varma etten jälleen retkahda. tai siis eihän ikinä voi olla varma. nyt on olo sellainen että jos joku tulisi tarjoamaan tupakkaa niin ei tarvisi toista kertaa miettiä poltanko. noh pitänee pysyä 4 seinän sisällä kunnes olo vähän paranee

Onnea kaikille lakkoilijoille!
Itse "lopetin" (taas) viime marraskuun lopussa. Muutaman askin olen ostanut, ja tulee tuota silloin tällöin yksi tai kaksi poltettua. Lopetin kaverin kanssa samaan aikaan, ja se auttoi pääsemään alkuun. Kaveri on ratkennut, mutta mä yritän sinnitellä. Alusta asti oli selvää, että kännissä saa polttaa ja joskus muutenkin :) Eli kun nähdään kaveriporukalla ja kahvitellaan, niin voi pari pössytellä.
Poltin 4 vuotta, viimeisinä aikoina n. 2 askia päivässä. Kova stressi saattaa aiheuttaa sen, että käyn ostamassa pikkuaskin. Pari kertaa olen onnistunut heittämään vajaan askin roskakoriin, mikä on itselleni kova suoritus. Näin ei ole jäänyt ryyppykeikan jälkeen aamuksi poltettavaa.
Hauskinta omassa lopettamisessani oli ne tekosyyt, mitä keksi alkuun että voisi polttaa. Sitä yrittää huijata itseään ihan tosissaan :D
Muistakaa, vaikka ratkeaisitte polttamaan vaikkapa askin putkeen, ei se tarkoita että sitä polttamista pitäisi jatkaa. Sen voi taas lopettaa sen askin jälkeen.
Myös tyttöystävän vaihto auttoi itsellä paljon, nykyinen kun on himourheilija ja pitää itsestään huolta niin ei tee itsekään mieli "epäterveillä" niin paljoa. Ex kun taas oli ylipainoinen tervakeuhko, oli vaikea lopettaa kun ei saanut mitään tukea. Eli ystävien/perheen tuki tässäkin asiassa on hyvästä.
Mitähän mä taas jauhoin, eiköhän kaikki tiedä nää perusjutut. Minä = :david:
Joka tapauksessa, voimia teille kohtalotovereille!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom