10% rasvat ilman ketoa

Tuntuu että kaikki dieettavat low-carbin tai keton avulla. Sanokas minulle onko mahdollista tavallisella dieetillä pudotta rasvaprosenttia, menettämättä lihasta? HIIT 3x viikossa ja muutan nyt ohjelmani 3x viikossa koko kroppa läpi, olen aika aloittelija vielä, niin voi jopa olla hyvä minulle. Tällä hetkellä vedän melko vähärasvaisella dieetillä, koitan saada vain hyviä rasvoja, hiilareita tulee päivässä alle 200g ja proteiinia siinä 150g. Päivän kokonaiskalorit ovat siinä 1600kcal luokka (olen aika pieni kaveri, rasvat noin 16% kylläkin). Onko minulla mitään mahdollisuuksia saada rasvaprosenttini sinne 10%, tai edes tosta 16% alemmas ilman, että pudotan hiilarini melkein nollaan? Onko kukaan täältä foorumeilta laihduttanut (kiristellyt) "tavallisella" dieetillä?

Yhtä "helposti" sinne 10%:iin pääsee normaalillakin dietillä. Pitää vain kalorit sen 500kcal miinuksella, niin kyllä se paino tippuu. Tuo 10% ei kuitenkaan ole vielä mikään erityisen vaikea saavuttaa.

Jos kerran olet vielä aloittelija, niin kunhan vain saat proteiinia tarpeeksi, treenaat kunnolla ja diettaat tarpeeksi rauhassa, tuskin lihasmassaa erityisemmin katoaa.

Kuules kaveri. Tää dieettaustouhu on vienyt mielesi nyt vähän liiaksikin. Ketoilu on vain yksi dieetin muoto. Järkevällä dieettauksella saa aina tulosta, ja myös sinä saavutat ne maagiset "kympin rasvat" kovalla työllä. Viimeksi kun luin jotakin tekemääsi topiccia, sanoit rasva% olevan 20 muistaakseni ja nyt se on enää 16, joten sullahan ei ole mitään hätää. Kaikki luistaa hyvin. Kalorisi kuulostavat kyllä kovin alhaisilta, joten nostaisin niitä pikkuriikkisen, että olisi taas ässä hihasta vedettävissä rasvanpolton hidastuessa. Älä stressaa liikaa, se on tärkeää kaikessa.

Kyllä hiukan enemmän vois olla rasvojen osuus kuin ~200kcal... siihen ei nimittäin paljoa rasvaa mahdu, vähennä mieluiten hiilareista rasvan hyväksi...

Kyllä 10% rasvoihin kestää syödä normaalievästä ja vähän herkutellakkin välillä. Varmaan suurin yksittäinen asia jolla hommaa saa helposti paremmaksi on kontrolloida kokoajan mitä suuhun laittaa. Jos saat elämäntavaksi ottaa tuon asian päivittäin huomioon niin pikkuhiljaa saat kroppaa kuntoon. Dieetit on sitten eri juttu ja ne on henkisesti kovia paikkoja. Se mitä suuhun pitää laittaa löytyy kyllä palstalta. Herkuttelu 1-2 päivänä viikossa on silti ok. Päivittäin harrastettuna saat kulutella niitä kaloreita pois kiristymisen sijasta loppuelämän ;)

Kyllä ketoosillakin varmaan hiukan lähtee lihasta, mutta ei ilmeisesti niin herkästi...ja eikös monet kovat bodarit vedä pääsääntöisesti ilman ketoosidieettiä...lopputyhjennyksiä lukuunottamatta

Itse jätin suosiolla ketogeenisen dietin muutaman kuukauden kokeilun jälkeen ei yksinkertaisesti tuottanut tulosta, kun tuli vedettyä rahkoja sun muita ei hiilaripitoisia tuotteita siinä määrin, että kalorit nousivat liian korkeiksi, mutta nälkä pysyi silti.

Tarpeeksi kauan päätä hakattuani seinään havaitsin, että Zone toimii huomattavasti paremmin eikä pää hajoile siihen, että on kokoajan voimaton olo ja näläntunne taustalla. Zonella kiristyminen tapahtuu hitaasti, mutta varmasti. Ehkä tästä on apua jollekkin toiselle ihmiselle joka omaa hitaan ruuansulatuksen.

Viikon syömiset omalla kohdallani

päivällinen 200-300g riisiä tai makaroonia + 200-300g jauhelihaa
lisäksi 0,5-1l kahvia ja muutama sämpylä / paahtoleipä päivänmittaan
treenipäivinä edellä mainittujen lisäksi palautusjuoma

tiieitiijuu sanoi:

Mitä vittua? Noilla vinkeillä en lähtisi ketään opastamaan, vaan tunkisin vaikka ennemmin kumisaappaan perseeseeni.

Jos tuo on järkevä dieetti niin melkein kaikki Suomen rakennusmiehet syövät lähes oikeaoppisesti. Tuohon kun lisätään vielä illalla sixpacki kaljaa ja yksi HK:n sininen, niin tuloksena on uraauurtava construction ZONE- dieetti.

Eihän tuo mikään oikeaoppinen/järkevä dietti olekkaan, sattuu vaan toimimaan omalla kohdallani helvetisti paremmin mitä ketogeeninen dietti, minkä lisäksi jaksaa treenata kovaa kokoajan ilman turhia nälän/voimattomuuden tunteita mitä ketogeeninen dietti aiheutti. Puhumattakaan siitä että raejuusto, tonnikala, naudanliha ja rahka maistui ensimmäisen kuukauden jälkeen :urjo:

Ketoa kokeilin 3kk ja ensimmäisen kuukauden 4kg pudotuksen jälkeen paino pysyi samoissa lukemissa, mutta silti oli helvetillinen näläntunne ja voimattomuus mukana jatkuvasti.

tiieitiijuu sanoi:
nälän/voimattomuuden tunteita mitä ketogeeninen dietti aiheutti. Puhumattakaan siitä että raejuusto, tonnikala, naudanliha ja rahka maistui ensimmäisen kuukauden jälkeen :urjo:

Taisi olla väärin toteutettu keto-dieetti, nuo mainitsemasi tuotteet eivät missään nimessä saisi olla ketodieetin pääenergian-lähteitä. Em.tuotteita syömällä et pääse ketoosiin (aivan, ketoosiin pääsyksi ei riitä hiilihydraattien vähentäminen), mikä viittaakin nälkääsi. Muistitko kasvikset? Ketodietin hyvänä ohjesääntönä on: rasvamäärä grammoina+50 g=proteiinin grammamäärä. Nämä siis minulla hyviä ohjeita keskim.päivä 200 g proteiinia, 150 g rasvaa ja hh<100g

Joo,mut varmaan tajuat itsekin ettei tuolla ruokavaliolla ihmeitä loihdita. Ihmettelen myös miten nämä edellä mainitut ruuat voi maistuu shittiltä? Niitä voi myös maustaa kato..

Eihän nuita rahkoja voi edes ketoosilla syödä kun niissä on 4 g /100g hiiltä ja se on liika...sitähän tulee sitten purkista 10g ja 20g on päivän maksimi ainakin mulla. Sitähän tulee väkisinkin joka paikasta esim. palkkaprotskussakin on jo pari grammaa joten se ei ehkä ole laskeutunut ketoosiin ollenkaan

Kyllä minun käsittääkseni keho menee ketoosiin, kun hiilareita tulee päivänmittaan alle 50g nautittua ja koko 3kk aikana hiilarisaldo päivää kohti oli 30-40g.

tiieitiijuu sanoi:

Ja miten zone tuohon liittyy?

tiieitiijuu sanoi:

Ei ihme ettei pääse ketoosiin. Itse myös pysyttelen alle 20 grammassa hiilareita päivässä. Johan tuossa riisimäärästä tulee moninkertainen annos..

Critter sanoi:
Em.tuotteita syömällä et pääse ketoosiin (aivan, ketoosiin pääsyksi ei riitä hiilihydraattien vähentäminen), mikä viittaakin nälkääsi.
:anssi:
Kyllä noilla ainakin kevyeen ketoosiin pääsee. Pakosta se ei ketostickseissä esim. näy, mutta varmasti pääsee ainakin jonkun asteiseen ketoosiin. Ketoosi itsessään ei vaikuta nälän tunteeseen.

Tiieitiijuu: Liikaa proteiinia syömällä voi myös vähentää ketoosin "syvyyttä". Jos syö paljon proteiinia eli huomattavasti yli 2g/kg niin kroppa muuttaa ylimääräisiä proteiineja hiilihydraateiksi glukoneogeneesilla. Tämä vaikuttaa ketoaineiden tuotantoon.

Ylipäätään lihojen säilyttäminen dietillä on hyvin vaikeaa ellei täysin mahdotonta ilman kemiaa. 10 rasvoihin on helppo päästä lähes konstilla kuin konstilla, 8:ia olen itselläni pitänyt rajana, johon pääsen helposti, sen alla joudutaan sitten tekemään jo töitä. Jollain muulla tuo raja voi olla huomattavasti alempana tai ylempänä, riippuu genetiikasta.

Mitään kisakuntoa on aika turha edes hakea 1. ilman kemiaa, 2. muutaman vuoden treenitaustalla ja 3. elopainon ollessa 63 kg (kuten jollain jossain threadissa oli, miksi helvetissä edes dietata tällaisesta painosta, jos kyseessä todellakin on male, ylimääräistä ei paljoa voi olla).

Muutenkin tuntuu, että koko ketoilu on saanut aikas suuret mittasuhteet näissä keskusteluissa. Onhan sitä kautta aikojen dietattu ja vieläpä hyvällä menestyksellä, jo silloin, kun ei ole ainakaan suurella yleisöllä ollut tietoakaan mistään ketoosista. Eli dietata voi todellakin monella konstilla, yksi konsti sopii yhdelle, toinen taas toiselle. Etsi se oma tapasi.. Ja samahan pätee kaikkeen koko tässä lajissa.

Critter sanoi:
ketoosiin pääsyksi ei riitä hiilihydraattien vähentäminen

"the ultimate determinant of whether a diet is ketogenic or not is the presence (or absence) of carbohydrates."

"The accelerated FFA burning in the liver is what ultimately leads to the production of ketone bodies and the metabolic state of ketosis."

Lähde: The Ketogenic Diet

Back
Ylös Bottom