10 myyttiä aineenvaihdunnasta by iltalehti

10 myyttiä aineenvaihdunnasta

Toisin kuin usein luullaan laihan aineenvaihdunta ei ole vilkkaampi kuin lihavan. Se on täyttä puppua – kuten moni muukin aineenvaihduntaan liittyvä väittämä. Selvitimme, mitkä myyteistä ovat totta ja mitkä tarua.

1 Lihavien aineenvaihdunta on pienempi kuin normaalipainoisten.

Tarua. Vaikka suurentuneesta kehon painosta valtaosa on rasvaa, siinä on myös normaalia enemmän rasvatonta massaa, joka lisää PAV:ia.

2 Miesten aineenvaihdunta on vilkkaampi kuin naisten.

Totta. Miehillä PAV on 15-20 prosenttia suurempi kuin samanpainoisilla naisilla. Se johtuu siitä, että heillä on enemmän rasvatonta kudosta, erityisesti lihaksia.

3 Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä.

Totta. Aikuisilla PAV pienenee noin 2 prosenttia jokaista 10 vuoden jaksoa kohden. Suurin syy tähän on lihasmassan pieneneminen.

4 Tupakointi kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Totta. 10-15 savukkeen polttaminen päivässä voi suurentaa PAV:ia jopa 10 prosenttia. Vastaavasti runsaan tupakoinnin lopettaminen pienentää sitä, mikä on eräs syy siihen, että moni tupakoitsija lihoo tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tupakoinnista on kuitenkin enemmän haittaa terveydelle kuin muutamasta liikakilosta. Lihomisen pelko on siis huono tekosyy siirtää lopettamispäätöstä.

5 Myös liikunta, erityisesti lihaskuntoharjoittelu, kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Totta. PAV kiihtyy liikunnan jälkeen kuitenkin vain 5-15 prosenttia. Vasta 1,5-2 tuntia kestävällä rasittavalla liikunnalla on huomattavasti kiihdyttävä vaikutus. Jos lihaskuntoharjoittelu on niin tehokasta, että se lisää lihasmassaa, se lisää myös PAV:ia.

6 Runsas hikoilu ja se, että suoli toimii säännöllisesti, ovat merkkejä vilkkaasta aineenvaihdunnasta.

Totta. Hikoilu on seurausta kehon lämpötilan kohoamisesta ja suolen hyvä toiminta pääosin ruuan kuitupitoisuudesta ja liikunta-aktiivisuudesta, jotka vilkastuttavat aineenvaihduntaa jossain määrin.

7 Laihduttaminen kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Tarua. Kaikenlainen laihdutus pienentää PAV:ia, koska energiarajoitus jo sinänsä pienentää sitä. Laihtumisen yhteydessä rasvakudoksen lisäksi myös kehon rasvaton massa vähenee jonkin verran. Jos esimerkiksi 100 kiloa painava henkilö laihtuu 10 kiloa, PAV pienenee vastaavana aikana noin 10 prosenttia lähtötilanteeseen verrattuna.

8 Aineenvaihdunnalla ei ole painon hallinnan kannalta sen suurempaa merkitystä.

Tarua. Osalla ihmisistä voi olla 10-15 prosenttia pienempi PAV kuin arviointilaskelmat osoittavat. Tämä voi altistaa lihomiselle ja vaikeuttaa lihomisen ehkäisyä.

9 Säätila vaikuttaa aineenvaihduntaan: kesähelteellä se vilkastuu, talvipakkasilla taas hidastuu.

Totta. Kuumassa ilmassa keho lämpenee, minkä seurauksena PAV vilkastuu. Hikoilu normalisoi kehon lämpötilan ja samalla PAV:in. Kylmässä PAV hidastuu aluksi. Tilanne normalisoituu, kun kehon lämpötila palaa normaaliksi tahattoman lihasvapinan seurauksena.

10 Runsaasti hiilihydraatteja ja proteiinia sisältävä ateria vilkastuttaa aineenvaihduntaa enemmän kuin runsasrasvainen ruoka.

Totta. Hiilihydraatit lisäävät energiankulutusta tavanomaisina annoksina nautittuna noin 10 prosenttia. Jos niitä syödään niin paljon, että niistä riittää energiaa varastoitavaksi rasvakudokseen, energiankulutuksen lisäys on noin 20 prosenttia. Proteiinin energiamäärästä noin 20 prosenttia kuluu aineenvaihduntatoimintoihin, mutta rasvan energiamäärästä vain 5 prosenttia.

Asiantuntijana filosofian tohtori, ravitsemustutkija Paula Hakala, Kelan tutkimusosasto, Turku

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Tarua. Vaikka suurentuneesta kehon painosta valtaosa on rasvaa, siinä on myös normaalia enemmän rasvatonta massaa, joka lisää PAV:ia.

8 Aineenvaihdunnalla ei ole painon hallinnan kannalta sen suurempaa merkitystä.

Tarua. Osalla ihmisistä voi olla 10-15 prosenttia pienempi PAV kuin arviointilaskelmat osoittavat. Tämä voi altistaa lihomiselle ja vaikeuttaa lihomisen ehkäisyä.

Häh? Kuulostaa vähän ristiriitaiselta, tosin tarkoittanee sitä, että lihomista ei useimmiten kuitenkaan voi perustella sillä, että on onnettoman pienen perusaineenvaihdunnan uhri.

Originally posted by Keisari
Asiantuntijana filosofian tohtori, ravitsemustutkija Paula Hakala, Kelan tutkimusosasto, Turku

.. Eli just joo. Miksi nämä filosofian tohtorit tuntuvat tietävän aina asiasta kuin asiasta kaiken?? Vai eikö omalla alalla löydy töitä?
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö tähänkin olisi löytynyt joku paremmin asiaan koulutettu ihminen?:kuola:

EDIT: niin, ja itse kirjoituksesta, ei mitään uutta taivaan alla... Ihan suht´ järkevästi riipustettu kuitenkin.

Originally posted by Narutumppu
.. Eli just joo. Miksi nämä filosofian tohtorit tuntuvat tietävän aina asiasta kuin asiasta kaiken?? Vai eikö omalla alalla löydy töitä?
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö tähänkin olisi löytynyt joku paremmin asiaan koulutettu ihminen?:kuola:

Kyllä nyt tohtorin jotain luulis tietävän. Tuleehan minustakin filosofian maisteri vaikka biokemiaa opiskelenkin.

..Eli unohdin tärkeän pointin. Yliopistollahan saa opiskella vaikka korinpunontaa, mutta silti valmistua lääkäriksi.:D
Ei millään pahalla..

Insinööri=putkiaivo=minä:rolleyes:

Anteeksi, olin väärässä.:kuola:

Edit: sivistäkää tyhmää. Mitä nimike filosofia sitten voi pitää sisällään? Kaikki tieteenhaarat mitä opetetaan?
Edit2: eli siis vähän kaikkea voi filosofoida, kunhan on pääaineena opiskellut asiaa?
Nimim. koskaan yliopistokoulutukseen sen kummemmin tutustunut ammattkikorkkisihminen...
Nyt on kyllä:david: olo.

Originally posted by sintti
tohtori != lääkäri

Häh? Tottakai tohtori = lääkäri. Esimerkiksi filosofian tohtori ehjää pieleen menneitä filosofisia teorioita ja tekniikan tohtori korjaa särki menneitä laitteita.

:arvi: sanoo nyt näin niin pakko sen on olla totta.

Originally posted by monsteroidi
Kyllä nyt tohtorin jotain luulis tietävän. Tuleehan minustakin filosofian maisteri vaikka biokemiaa opiskelenkin.

Ehdottomasti eri mieltä! Saman alan masterina tunnen todella paljon näitä tohtoreita (siis ei välttämättä lääkäritohtoreita) ja voin sanoa, että se väitöskirjan tekeminen ei tarkoita että olisi välttämättä fiksu tai tietäisi asioista laajasti. Suurin osa tohtoreista on opetettuja, ei oppineita.

Hyvä Äijä! :D

No joo, mutta jos nyt joku ei tiedä niin yliopistossa voi lukea vaikkapa fysiikkaa tai japania ja valmistua ensin filosofian maisteriksi ja jatko-opiskella filosofian tohtoriksi. Toki lääkärikin voi olla tohtori, mutta silloin titteli taitaa olla lääketieteen tohtori. Eli, kaikki tohtorit eivät ole lääkäreitä eivätkä kaikki lääkärit tohtoreita.

Joistain perinnesyistä johtuen matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassakin ollaan filosofian ylioppilaita ja valmistutaan filosofian maistereiksi.

Tiedekunnan laitoksia

Eli kyllä jotkut filosofit (biokemmasta) varmasti tietävät yhtä sun toista aineenvaihdunnasta.

Originally posted by Narutumppu
Insinööri=putkiaivo=minä:rolleyes:

Anteeksi, olin väärässä.:kuola:

Edit: sivistäkää tyhmää. Mitä nimike filosofia sitten voi pitää sisällään? Kaikki tieteenhaarat mitä opetetaan?
Edit2: eli siis vähän kaikkea voi filosofoida, kunhan on pääaineena opiskellut asiaa?
Nimim. koskaan yliopistokoulutukseen sen kummemmin tutustunut ammattkikorkkisihminen...
Nyt on kyllä:david: olo.

Filosofian maisteri/tohtori tuntuu pitävän sisällä aika paljon eri luonnon/muun tieteiden aineita. Ainakin Kuopion yliopistosta valmistuu filosofian maisteri nimikkeen alle informaatio/tietojenkäsittelytieteen, biokemian, fysiikan, ympäristötieteen, paikallistalouksien ja soveltavan biotekniikan aloilta FM:ksi.
Eikä noissa ole yhdessäkään edes filosofian peruskurssia :P
(jos perinteisestä käsityksestä filosofiasta puhutaan)

Originally posted by Keisari

Tämä tarkoittanee vain sitä, että ylipaino ei aiheuta PAV:n laskua. Siinä mielessä totta.

Mutta matala PAV aiheuttaa (helpottaa) ylipainoa.
Kun syödään enemmän kuin kulutetaan, lihotaan. Tästä voimme vetää johtopäätöksen. Matalan aineenvaihdunnan omaavilla ei tarvitse syödä niin paljoa lihoakseen. Joten yleensä ne ihmiset joilla on matala aineenvaihdunta ovat lihavempia kuin "läpipaskot".

9 Säätila vaikuttaa aineenvaihduntaan: kesähelteellä se vilkastuu, talvipakkasilla taas hidastuu.

Totta. Kuumassa ilmassa keho lämpenee, minkä seurauksena PAV vilkastuu. Hikoilu normalisoi kehon lämpötilan ja samalla PAV:in. Kylmässä PAV hidastuu aluksi. Tilanne normalisoituu, kun kehon lämpötila palaa normaaliksi tahattoman lihasvapinan seurauksena.

HÖH! Eikös se ole niin, että kylmällä ilmalla kehon täytyy lisätä lämmitystä, jolloin keho kuluttaa enemmän energiaa?

Nussikoon pilkkua ken tahtoo. Minä olen puhunut

Re: Re: 10 myyttiä aineenvaihdunnasta by iltalehti

Originally posted by o_virta
HÖH! Eikös se ole niin, että kylmällä ilmalla kehon täytyy lisätä lämmitystä, jolloin keho kuluttaa enemmän energiaa?

Nussikoon pilkkua ken tahtoo. Minä olen puhunut

Mä olen kanssa ollut samoilla linjoilla. Se, että mä olen väärillä jäljillä ei ole millään tavalla ihmeellistä :D. Joku asiasta tietävä voisi tuoda asiaan hieman lisää infoa.

Originally posted by Dachar
Filosofian maisteri/tohtori tuntuu pitävän sisällä aika paljon eri luonnon/muun tieteiden aineita. Ainakin Kuopion yliopistosta valmistuu filosofian maisteri nimikkeen alle informaatio/tietojenkäsittelytieteen, biokemian, fysiikan, ympäristötieteen, paikallistalouksien ja soveltavan biotekniikan aloilta FM:ksi.
Eikä noissa ole yhdessäkään edes filosofian peruskurssia :P
(jos perinteisestä käsityksestä filosofiasta puhutaan)

Perinteinen filosofia :jahas:

Filo taroittaa tiedettä ja sofia luontoa -> filosofia = tiede luonnosta, luonnontiede.
Tulee siis kreikasta tai latinasta. Taidetaan siis ainakin biokemiassa, fysiikassa ja ympäristötieteissä opettaa luonnontiedettä, filosofiaa.

Filo taroittaa tiedettä ja sofia luontoa -> filosofia = tiede luonnosta, luonnontiede.
Vai olisko sittenkin, että "filo" tulisi kreikan sanasta "filein" (rakastaa) ja "sofia" kreikan sanasta "sofia" (viisaus)?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom