🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

ulee mieleen väkisin muutama asia.. Tarvitseeko ihminen lähtökohtaisesti ollenkaan kuituja? Ainakaan siinä tilanteessa jossa ei ole hiilareita juurikaan ruokavaliossa? Omakohtainen kokemus että liha/rasva painotteisella ruokavaliolla suolisto ja vatsa toimii todella hyvin.
1-2 kertaa päivässä isommalla hädällä. Ei ummeta, ei ole turvotusta, ei kaasuja. Mutta jos vähänkin lisää hiilaria tai kasviksia (kaalia, parsakaalia jne jne) niin takapakkia otetaan heti. Vai tottuuko kroppa siihen ruokavalioon mikä on ja jos se muuttuu, tulee ainakin aluksi oireita?
Käsittääkseni suoliston mikrobit/ bakteerit muuttuu sen mukaan, mitä syö. Ja jos ei ollenkaan ole syönyt kasviksia ja niitä lisää, niin menee jonkin aikaa ennen kuin suolisto tottuu niihin.

Yleinen konsensus kai on, että ihmiselle olisi hyväksi kuidut ainakin liukenevat, joita saadaan mm. kasviksista. Mutta tuota tuskin on tutkittu riittävästi, kuinka tarpeellisia ne on ketoruokavaliolla. Itse olen ketolla kuitenkin pitänyt mukana kasviksia ja marjoja jonkin verran, eikä ainakaan ole omakohtaisella kokemuksella huonontanut tilannetta.

Eikö joskus ollut jossain diettiketjussa puhetta että miinuskaloreilla tulee jostain syystä aamuyö heräämisiä...?

Voihan olla että hiilareita karsiessa jää kokonaiskalorit aluksi reilusti miinukselle ja se sit herättää?

Omakohtainen kokemus tukisi tätä.

Itsellä on ollut myös pidemmän aikaa jonkin verran heräämisiä öisin. REM ja syvää unta tulee ihan ok ja vaihtelevasti. Olen nyt miettinytkin että onko ollut liian matalat kalorit.. Paino pysynyt kuitenkin samoissa mutta toki siinäkin on ollut mahdollisuus että kroppa on mennyt ns säästöliekille?

Eniten kummastuttaa nyt tuo hemoglobiinin tiputus..

Käsittääkseni suoliston mikrobit/ bakteerit muuttuu sen mukaan, mitä syö. Ja jos ei ollenkaan ole syönyt kasviksia ja niitä lisää, niin menee jonkin aikaa ennen kuin suolisto tottuu niihin.
Mitä tottumisella tarkoitetaan? Paljon kuitua syövät pörisee ja ulostaa paljon enemmän, joten jos se on mittari niin siihen ei totu ikinä.

Yleinen konsensus kai on, että ihmiselle olisi hyväksi kuidut ainakin liukenevat, joita saadaan mm. kasviksista. Mutta tuota tuskin on tutkittu riittävästi, kuinka tarpeellisia ne on ketoruokavaliolla. Itse olen ketolla kuitenkin pitänyt mukana kasviksia ja marjoja jonkin verran, eikä ainakaan ole omakohtaisella kokemuksella huonontanut tilannetta.
Kuidun mahdolliset hyödyt ketoosissa näyttää olevan sappinesteiden sitominen, eli maksa joutuu valmistamaan uutta -> käyttää kolesterolia siihen, maksimivaikutus noin -0,39 mmol/l LDL. Toinen, että kuitu ruokkii eri bakteerikantoja, jonka hyöty kyseenalainen. Oma filosofia on aina, että syön olon mukaan, en ole huomannut ketolla kuidusta muuta eroa kuin pöntöllä juoksemisen määrän ja ikävän tunteen mahassa. Silloin tunnen kuidusta hyötyä jos vedän järkyttävät hiilarimätöt, ei tule yhtä tunkkainen olo kun ottaa kunnon tujauksen psylliumia.

Itsellä on ollut myös pidemmän aikaa jonkin verran heräämisiä öisin. REM ja syvää unta tulee ihan ok ja vaihtelevasti. Olen nyt miettinytkin että onko ollut liian matalat kalorit.. Paino pysynyt kuitenkin samoissa mutta toki siinäkin on ollut mahdollisuus että kroppa on mennyt ns säästöliekille?

Eniten kummastuttaa nyt tuo hemoglobiinin tiputus..
Täällä kuulostaa olevan monella ongelmia unen kanssa, joka tuntuu oudolta, kun moni tuttuni myös ketolla ja kaikki nukutaan kuin ruumiit. Oletteko te pirteitä vai väsyneitä herätessänne? Voi ihan hyvin olla, että unentarpeenne laskenut siihen johonkin 6 tuntiin, itsellä kroppa toimii hyvin 7 tunnilla, hiilareilla makaan aina 8-10 tuntia.

Mulla on iwatch ja siitä tarkkailen unta (tai lähinnä sen mittareita). Olo on yleisesti kyllä pirteä kun herään.. ja minulla on aika hyvä perus unirytmi. (noin 22-05:30 tai vkl:na 22-07) Riippuen kuitenkin väsymyksestä ja stressistä(?) niin heräilen välillä usein tai muutaman kerran yössä. Ja treenien määrä myös vaikuttaa.. eli jos olen vaikka treenannut enemmän päivällä, seuraava yö saattaa olla rikkinäinen jostain syystä.

Olen vähän miettinyt sitä että onko tilanne ollut se että menty liian pienillä kaloreilla treeniin ym nähden. Ja siihen päälle mahdollinen stressi (kortisoli korkealla?) Voisinkin mittauttaa kortisoli arvot myös.

Mulla on iwatch ja siitä tarkkailen unta (tai lähinnä sen mittareita). Olo on yleisesti kyllä pirteä kun herään.. ja minulla on aika hyvä perus unirytmi. (noin 22-05:30 tai vkl:na 22-07) Riippuen kuitenkin väsymyksestä ja stressistä(?) niin heräilen välillä usein tai muutaman kerran yössä. Ja treenien määrä myös vaikuttaa.. eli jos olen vaikka treenannut enemmän päivällä, seuraava yö saattaa olla rikkinäinen jostain syystä.

Olen vähän miettinyt sitä että onko tilanne ollut se että menty liian pienillä kaloreilla treeniin ym nähden. Ja siihen päälle mahdollinen stressi (kortisoli korkealla?) Voisinkin mittauttaa kortisoli arvot myös.
Luin nyt tuon ensimmäisen viestisi ja kyllä nuo oireet vahvasti kuulostaa siltä, että syöt liian vähän. Paljonko ne kalorit on nyt ja miltä makrot näyttää? Muista myös elektrolyytit.

En ole koskaan mitannut/katsonut miten paljon syön.. Kun olen ollut ketolla/lähes karnilla niin ravinnot on olleet tyyliin:
aamulla rasvakahvi jossa noin 1-2 ruokalusikallista voita + loraus MCT öljyä. Aamupala/lounas yleensä 200g jauhelihaa tai joku pihvi + munia 3. Joskus päälle turkkilainen jugurttiannos jossa pähkinöitä ja marjoja. Illallinen menee yleensä lihalla myös + tuoreita kasviksia.

Tällä hetkellä olen koittanut lisätä hiukan liihareita (välillä) sekä kasviksia ( lehtikaalia, kaalia, parasakaalia, paprikaa jne jne)

Elektrolyyttijuomaa otan aamusta. Joskus päivälläkin riippuen treeneistä ja onko täysin ketolla. Nyt otin mukaan Kreatiinin. (eilen ensimmäinen satsi)

En ole koskaan mitannut/katsonut miten paljon syön.. Kun olen ollut ketolla/lähes karnilla niin ravinnot on olleet tyyliin:
aamulla rasvakahvi jossa noin 1-2 ruokalusikallista voita + loraus MCT öljyä. Aamupala/lounas yleensä 200g jauhelihaa tai joku pihvi + munia 3. Joskus päälle turkkilainen jugurttiannos jossa pähkinöitä ja marjoja. Illallinen menee yleensä lihalla myös + tuoreita kasviksia.
Hyvin pieniltä nuo syömiset kuulostaa, esimerkiksi 400g paketissa 20% jauhelihaa on vain ~1000kcal, saatkohan edes 1500kcal rikki päivässä?

Elektrolyyttijuomaa otan aamusta. Joskus päivälläkin riippuen treeneistä ja onko täysin ketolla.
Kannattaa katsoa paljonko siitä saa, monesti noissa on aika pieniä määriä.

Hmm.. Totta. Nyt en osaa sanoa paljon suurinpiirtein menee rasvaa päivässä mutta jonkin verran ja siihen päälle yleensä se reilu kourallinen pähkinöitä + hiukan marjoja ja jugurttia reilu 2-3 ruokalusikallista eli pieni kulhollinen. Paino on pysynyt pitkään 75-76kg ja nyt 77kg kun olen lisännyt välillä hiilareita.
Lihaa ja rasvaa kun on ruokavaliossa niin näläntunne katoaa lähes täysin. Yksi mitä voisi kokeilla, on että pienentäisi "paastoa" ja söisi myös jo aamulla proteiinia ja rasvaa.

Hmm.. Totta. Nyt en osaa sanoa paljon suurinpiirtein menee rasvaa päivässä mutta jonkin verran ja siihen päälle yleensä se reilu kourallinen pähkinöitä + hiukan marjoja ja jugurttia reilu 2-3 ruokalusikallista eli pieni kulhollinen. Paino on pysynyt pitkään 75-76kg ja nyt 77kg kun olen lisännyt välillä hiilareita.
Lihaa ja rasvaa kun on ruokavaliossa niin näläntunne katoaa lähes täysin. Yksi mitä voisi kokeilla, on että pienentäisi "paastoa" ja söisi myös jo aamulla proteiinia ja rasvaa.
Laittaisin itse lähemmäs unia ne lisäruoat, vaikka 500g rahka ennen unia, saisi matalalta kuulostavaa proteiiniasi ylös ja vähän hiilaria, joka joillakin kuulostaa auttavan uniongelmiin.

Back
Ylös Bottom