🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Onko sillä niin isoa väliä nimen sille paholaiselle antaa? Joku syyhän sen huonon toimintamallin toistamiseen on? Korjaus voi yksilötasolla olla kovin erilainen, joku alkaa absolutistiksi, yksi menee ketogeeniselle, joku laskee makroja ja kaloreita jne. Sama työkalu tuskin toimii kaikille.

Mulle helpoin tapa dieetata on keto+intermittent fasting. Helppoa kuin heinänteko, kun suurin osa paskasta jää kauppaan ts. Ei tarvi edes miettiä houkutuksia. 2-3 ateriaa, kasvikset, liha, rasva koostumuksella ikkunan sisään. Syömisikkunan ulkopuolella ei tarvi miettiä sapuskaa, kun se ei ole vaihtoehto. Jollekin muulle joku toinen tapa voi toimia paremmin.

Mulle tollanen äärimmäinen tapa on helpoin. Mä olen kai heikko, kun jos aukaisen sipsipussin niin se on paljon helpompi sapuskoida koko pussi kerralla versus kourallinen ja pussi kaappiin. Samoin jos vedän niitä sipsejä tänään niin tekee mieli syödä niitä huomennakin. Ketolla painaessa ei tule mulla sipsit mieleen. Jollain toisella voi olla toisinpäin, että keto saa hiilariherkut pyörimään mielessä.

Onko sillä niin isoa väliä nimen sille paholaiselle antaa? Joku syyhän sen huonon toimintamallin toistamiseen on? Korjaus voi yksilötasolla olla kovin erilainen, joku alkaa absolutistiksi, yksi menee ketogeeniselle, joku laskee makroja ja kaloreita jne. Sama työkalu tuskin toimii kaikille.

Mulle helpoin tapa dieetata on keto+intermittent fasting. Helppoa kuin heinänteko, kun suurin osa paskasta jää kauppaan ts. Ei tarvi edes miettiä houkutuksia. 2-3 ateriaa, kasvikset, liha, rasva koostumuksella ikkunan sisään. Syömisikkunan ulkopuolella ei tarvi miettiä sapuskaa, kun se ei ole vaihtoehto. Jollekin muulle joku toinen tapa voi toimia paremmin.

Mulle tollanen äärimmäinen tapa on helpoin. Mä olen kai heikko, kun jos aukaisen sipsipussin niin se on paljon helpompi sapuskoida koko pussi kerralla versus kourallinen ja pussi kaappiin. Samoin jos vedän niitä sipsejä tänään niin tekee mieli syödä niitä huomennakin. Ketolla painaessa ei tule mulla sipsit mieleen. Jollain toisella voi olla toisinpäin, että keto saa hiilariherkut pyörimään mielessä.
Entä jos oletkin ketoriippuvainen?

LDL:t laulaa hoosiannaa, mutta pakko olla ketoosissa.😉

En mä enää ole ketoosissa. Mun painon/rasvanpudotus jakso on ohi. Pääsin tavoitekuntoon. Nyt on low carb/carb control tyyppistä settiä menossa. Ensin proteiinit ja rasvat tarpeelliseen määrään ja sen jälkeen loput hiilareista. Menen ihan pienillä plussakaloreilla nyt ja rakennan lihasta.

Mä uskon oikea työkalu oikeaan paikkaan mantraan. Eikä se työkalu ole kaikille sama vaikka tavoite olisikin sama.

Edit. Ei se ketogeeninen mulla näkynyt kolesterolissa. Kerran vuoteen mittaukset työpaikan kautta, tosin viime vuonna kahteen kertaan. Mä söin koko ajan paljon kasviksia ja rasvana oli pääasiassa hyvälaatuinen oliiviöljy.

Aina kun avaan tän ketjun niin mikasa90 ja ektomorffi täällä väittelämässä. Onko se jotenki teiltä pois jos joku menee ketoruokavaliolla? Saa semmosen kuvan että teillä on omat ruokavaliot jotain niin maagista niin saisiko niistä nyt vaikka yhden päivän esimerkin mitä syötte. Jommalta kummalta tätä joskus aikoinaan kysyin mutta en sillon yllättäen saanut mitään vastausta tai vastaus oli jotain ympäripyöreää. Tuskin nytkään saan vastausta... :unsure:

Aina kun avaan tän ketjun niin mikasa90 ja ektomorffi täällä väittelämässä. Onko se jotenki teiltä pois jos joku menee ketoruokavaliolla? Saa semmosen kuvan että teillä on omat ruokavaliot jotain niin maagista niin saisiko niistä nyt vaikka yhden päivän esimerkin mitä syötte. Jommalta kummalta tätä joskus aikoinaan kysyin mutta en sillon yllättäen saanut mitään vastausta tai vastaus oli jotain ympäripyöreää. Tuskin nytkään saan vastausta... :unsure:

Tähän mä oon vastannu.
Vastustanko? Oonko sanonut että ketoa ei tule koskaan kenenkään käyttää? Mä oon linkittäny linkin jossa suositellu ketoa- epilepsiasta kärsiville. Se mitä mä oon tehny, kyseenalastanu ja ampunu alas useita vääriä väittämiä. Isoero. Erittäin isoero.

Tää on se syy miks mä tätä teen, yritän saada heti väärän tiedon leviämisen lopetettua jotta ihmiset ei usko kaikkeen paskaan. Kuten sokeririippuvuuden olemassaolosta.
Tässä tapauksessa sen olemattomuudessa.

edit. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28330706/ tossa.
Eating dependence and weight gain; no human evidence for a 'sugar-addiction' model of overweight.
Sokeririippuvuutta ei tiede tiedä. Ehkä oon väärässä siinä, ehkä en.

Se ei muuta yhtään mitään vaikka laittasinki mitä syön, mutta sanotaan vaikka että syön:

Puuroa, marjoja, rypsi/oliiviöljyä, maitoa, kahvia, kananmunia, jauhelihaa, possunniskaa, kanaa, broileria, zerolimuja, pastaa, perunaa, banaania, mustikoita...leipää. margariinia, voita. Itellä suurin ongelma on ollu että on pakko syyä pizzaa summuuta viimeaikoina, kun paino senkun laskee, vaikka ei grammaakaa tarttis alas tulla. Sillei toimii mun kroppa. ;)

eli kaikkee pahaa ja myrkyllistä. aspartaamista, maidosta, lähtien, margariiniin. Liikun 10h vkossa. Maidon oon huomannu että saattaa aiheuttaa vatta ongelmia, mutta ei mulla tuu mieleenkään ruveta haukkumaan maitoa ja sanomaan maitotappaa. Ne joille se sopii, juokoot. Laktoositon on täysin fine myös.

Kysyttävää?

Viimeksi muokattu:
Onko se sulta jotenkin pois, että tänne postataan muutakin kuin pelkkää ketoa ylistäviä viestejä? Jos haluat kuplassa elää, niin mene Twitteriin ja seuraa pelkästään kavereita, joiden nimen perässä on "keto" tai "carnivore" tai jotain.(y)

Jokainen saa syödä just niin kuin haluaa, mutta mielellään näkisin, että ihmiset tekisivät tämän päätöksen objektiivisen tiedon eikä puolueellisen höpötyksen pohjalta. Varsinkin, jos joku nuori bodari näitä juttuja täällä lukee.

Mun ruokavalio on tässä kohtaa täysin irrelevantti asia. Se lienee selvää, etten ole ketoilija, vegaani tai carnivore. Ei mua ainakaan kiinnosta vaikka joku asiantuntija söisi joka päivä Burger Kingissä, jos vaan ulosanti perustuu tutkittuun tietoon ja on johdonmukaista.

En mä enää ole ketoosissa. Mun painon/rasvanpudotus jakso on ohi. Pääsin tavoitekuntoon. Nyt on low carb/carb control tyyppistä settiä menossa. Ensin proteiinit ja rasvat tarpeelliseen määrään ja sen jälkeen loput hiilareista. Menen ihan pienillä plussakaloreilla nyt ja rakennan lihasta.

Mä uskon oikea työkalu oikeaan paikkaan mantraan. Eikä se työkalu ole kaikille sama vaikka tavoite olisikin sama.

Edit. Ei se ketogeeninen mulla näkynyt kolesterolissa. Kerran vuoteen mittaukset työpaikan kautta, tosin viime vuonna kahteen kertaan. Mä söin koko ajan paljon kasviksia ja rasvana oli pääasiassa hyvälaatuinen oliiviöljy.
Joo, ei se varmasti näy kolesterolissa, jos ketoilu yhdistetään kalorivajeeseen. Tässä ketjussa kuitenkin on varmaan aika monta kaveria, jotka vetää ketolla myös plussakaloreilla.

Mistä erottaa puolueellisen ja puolueettoman tutkimuksen? Eikös molemmista (keto+plant based) ruokavalioista ole tutkimukset niiden positiivisesta vaikutuksesta?

Mistä erottaa puolueellisen ja puolueettoman tutkimuksen? Eikös molemmista (keto+plant based) ruokavalioista ole tutkimukset niiden positiivisesta vaikutuksesta?
Kyse on yleensä tulkinnasta. Muistaakseni On cocacolakin rahottanu sokeritutkimusta joka oli negatiivinen Coca-Colalle.

Se on vaan hyvä että miksa kirjoittaa. Tiedä vaikka joku säästäis hengen sen takia kun ei mene kaikkia höpinöitä uskomaan :sneaky: Sama muissakin ketjuissa. Ilman miksaa osa pakkislaisista luultavasti syöttäis pelkkää taapero ikäisille lapsilleen.

Viimeksi muokattu:

Pakko muuten itsekin kontribuoida ja todeta että omatkin kolesterolit paranivat ketolla. Huippuarvot olivat 1.5:2:0.5 HDL-LDL-TRI. Paskimmillaan ne olivat viime kevään bulkin jälkeen, 0.9:2.6:0.6.

^höpölöpö. Laihtumisen aikana LDL nousee. Asian voi kokeilla pitämällä parin päivän paaston ja mittaamalla sitten kolet. LDL pomppaa ylös reilusti.

^höpölöpö. Laihtumisen aikana LDL nousee. Asian voi kokeilla pitämällä parin päivän paaston ja mittaamalla sitten kolet. LDL pomppaa ylös reilusti.
Nyt taisin törmätä hahmoon, jonka olemassaoloon en uskonut. Ketoilija, jonka mielestä LDL:n nouseminen on huono asia! Ja Donakin meni tykkäämään. 🤯

Anyway, tällainen rajun painonpudotuksen joskus aiheuttama ilmiö on puhtaasti väliaikainen.

Pakko muuten itsekin kontribuoida ja todeta että omatkin kolesterolit paranivat ketolla. Huippuarvot olivat 1.5:2:0.5 HDL-LDL-TRI. Paskimmillaan ne olivat viime kevään bulkin jälkeen, 0.9:2.6:0.6.

Lisäyksenä vielä, että HDL/TG on perus labroista se tärkein. Pitää olla >1. Kun näin on, ei LDL ole kauhean merkitsevä.

On totta, että korkea LDL on yhteydessä vaskulaarisairauksiin silloin kun aineenvaihdunta on rikki = HDL/TG < 1. Muutan kantani heti, jos on näyttää tutkimus, joka näyttää korkeaa kuolleisuutta johonkin sairauteen henkilöillä, joilla on LDL⬆, HDL⬆ ja TG⬇.

HFLC tehokkuutta rasvaprosentin pudottamisessa ei ilmeisesti ole osoitettu vrt LFHC? Kalorinrajoituksella rasvat saa alas siinä missä ketollakin?

Bb.com oli väite että ~alle15% rasvoissa keho hyödyntää hiilareita tehokkaammin kuin rasvaa eli keto toimisi paremmin jos kehon rasva% on korkea, mutta shredding dietit kannattaisi vetää hiilareilla?

Sen verran taustaa:

Cuttasin viime keväänä LFHC oppikirjamaisesti kilon per viikko rasvaa kaloreita laskemalla.
Syksyllä vedin carnivorella samat setit uusiksi, joskin kaloreiden laskeminen jäi vähän ja tosiasiassa söin kolmisen tonnia mutta pääsin silti koko lailla kivuttomasti samoihin rasvoihin.
Sen jälkeen onnistuin kasvattamaan rasvamassaa selvästi ketolla.

Eli CICO näyttäisi olevan ihan validi konsepti johon turvautua. Makuasia se, mitä syö, kunhan pitää prodet riittävän korkealla (itse 2g/rasvaton kg).

Back
Ylös Bottom