🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Se on trollausta näemmä kun oma ymmärrys loppuu..

(y):LOL:

LDL nousee pidemmän paaston aikana, koska lipoproteiineilla on muitakin rooleja kuin vain kolesteroliin kuljetus. Vinkki: mistäs se energia paastossa tulee ja millä tavoin sitä kuskataan ympäri kehoa..Tutkimuksia löytyy aiheesta ihan Googlen avulla. Voit myös vaikka ihan itse kokeilla: pidä vähintään vuorokauden paasto ja mene sitten kolesterolimittaukseen. Toista sitten pelkän yöpaaston päälle.

Myös veriarvot jotka on koholla mm. sydänlihastulehduksessa nousee kovan reenin jälkeen. Ei tästä voi vetää johtopäätöstä että liikunta on haitaks. On paljon yhteyksiä jotka paperilla saa näyttämään huonolta, kuten kesä, jäätelön syönti kasvaaja hukkumiskuolemat lisääntyy. :cool: Onko jäätelön syönti hukkumiskuolemien takana.. Akuuteissa hormoonien lyhytaikasissa nousuilla ei ole merkitystä, ainakaan tässä yhteydessä. Pitkällä aikavälillä veriarvot menee satavarmasti parempaan suuntaan, kuten LDL-LASKEE, mikäli rasvamassa putoaa. Sä et edelleenkään vastannu itsekysymykseen, mitä tarkottaa kun ''rasvaa piripinnassa''.

Ja mun ymmärrys ihan oikeesti loppuu siinä kohtaan kun joku väittää pokerilla että kun rasvamassa putoaa, kolesterolit menee huonompaan suuntaan.

Korrelaatiosta ei seuraa kausaliteetti.
:heart:

Viimeksi muokattu:
Keskityit pitkälti epäoleelliseen. Lukemalla muut kohdat viestistäni löydät vastaukset noihin kohtiin. Toistan: vaikutukset ovat sen verran monimutkaisia ja kontrolloituja tutkimuksia on vaikea toteuttaa käytännössä, jolloin juurikin esim. rasvojen vaikutuksia on liki mahdoton tutkia varmuudella. Rasvojen roolia ja ravintosuosituksia on kyseenalaistettu huomattavan korkeallakin tasolla, ja asiaa on ilmeisesti alettu tutkia enemmän viime vuosina. En viitsi lähteä väittelemään tällaista ylilauta-olkiukkoa vastaan, koska argumentointi menee puurolautasen kiertämiseksi.
Ravitsemussuositukset perustuu vankimpaan kattavimpaan tutkimusnäyttöön. Siinäpä epäoleellinen toteamus. :)

Nyt on kyllä fiilis että täällä trollataan..

Juu, ollu jo tovin aikaa.

Ravitsemussuositukset perustuu vankimpaan kattavimpaan tutkimusnäyttöön.
No nyt. (y):ROFLMAO:

Mikä järki sulla on vääntää tuota virallisterveellistä propagandaa päivästä toiseen täällä ketoosiketjussa, ku mitä ilmeisimmin et oo aikomassa ketoilla ite, eikä sulla tunnu olevan tälle aiheelle mitään annettavaakaan?

Juu, ollu jo tovin aikaa.

No nyt. (y):ROFLMAO:

Mikä järki sulla on vääntää tuota virallisterveellistä propagandaa päivästä toiseen täällä ketoosiketjussa, ku mitä ilmeisimmin et oo aikomassa ketoilla ite, eikä sulla tunnu olevan tälle aiheelle mitään annettavaakaan?

Ehkä ne kaikki tutkijat, päättäjät, viralliset tahot, suomessa, ruotsissa ja norjassa, euroopan elintarviketurvallisuus virasto ja kanadan viranomaiset on kaikki lahjottu. Missä mä pääsen näihin lobbaajiin tutustumaan, mä lupaan myydä kaikki mun irtaimiston ja laitan kaikki niistä irtilähtevät rahat ja sijoitan näihin firmoihin. Raha kassa tuntuu olevan pohjaton. :LOL: Ja kaikki on samassa juonessa. Seems legit.:)(y)

Sun kannattais ehkä vetää se pää pois sieltä "puskasta" ja alkaa lueskella objektiivisesti näien riippumattomien juttuja, ja alkaa suhtautua objektiivisesti myös nuien lobbauskoneiston voitelemien juttuihin.

Viimeksi muokattu:
Kysehän ei ole mistään salaliitosta. Tosielämässä salaliittoja ei ole, tai ne ovat max. muutamien ihmisten välistä kähmintää mullesulle-jutuissa.

Sen sijaan tilastoharhat ja tulkintakysymykset ovat ihan vankka tosiasia. Jäätelökesähukkumiset mainittiinkin jo. Kun yhteiskunnan on pakko tehdä päätöksiä, niitä tehdään ns. vähiten huonon metodin periaatteella. Lisäksi, kun on rakennettu tarpeeksi suuri konstruktio, sen muuttaminen voi olla äärimmäisen kallista. Myös ihmisten tavat ja kulttuuri ovat asioita joihin ovat kaatuneet isommatkin hankkeet. Esimerkkinä voisi sanoa, että karjalalaisille voi demonisoida voin ja tarjota tilalle margariinia, mutta yritäpäs saada ne luopumaan perunasta ja leivästä.

Puolestaan puhuva seikka on se että 70% kehittyneiden maiden väestöstä on ylipainoisia ja ylipainosta on ylipäätään tullut koko ihmiskunnanlaajuinen pandemia joka on ylivoimaisesti suurin ja kallein terveysongelma todella suurella marginaalilla. Se aiheuttaa käytännössä kaikki elintasosairaudet.

Jos viralliset suositukset toimivat niin hyvin ja ovat absoluuttinen totuus, joku ei täsmää tämän valossa. Se voi olla joko toimimaton yhtälö, tai sitten vaan se että suositukset ovat niin kliinisiä, että ihmiset eivät käytännössä tahdo tai pysty seuraamaan niitä.

Puolestaan puhuva seikka on se että 70% kehittyneiden maiden väestöstä on ylipainoisia ja ylipainosta on ylipäätään tullut koko ihmiskunnanlaajuinen pandemia joka on ylivoimaisesti suurin ja kallein terveysongelma todella suurella marginaalilla. Se aiheuttaa käytännössä kaikki elintasosairaudet.

Jos 70%ihmisistä on ylipainoisia niin miten ruokasuositukset voi olla syypää ylipainoon kun noin 10-20 % esim. suomessa niitä noudattaa?:puntti: Ootte te lutusia.:heart:

Kiitos tästä. Mun osalta tämä on tässä.:LOL:

Ihan saakutisti tekee mieli lihakeittoa, mutta millä korvata pottu?

Se on trollausta näemmä kun oma ymmärrys loppuu..

Ensimmäiseen kysymykseen löydät vastauksen mistä tahansa aineenvaihdunnan perusteet kuvaavasta oppikirjasta. Tämä on yksi hyvä siihen:
Keith N. Frayn
Metabolic Regulation: A Human Perspective

LDL nousee pidemmän paaston aikana, koska lipoproteiineilla on muitakin rooleja kuin vain kolesteroliin kuljetus. Vinkki: mistäs se energia paastossa tulee ja millä tavoin sitä kuskataan ympäri kehoa..Tutkimuksia löytyy aiheesta ihan Googlen avulla. Voit myös vaikka ihan itse kokeilla: pidä vähintään vuorokauden paasto ja mene sitten kolesterolimittaukseen. Toista sitten pelkän yöpaaston päälle.

Kannattaa myös tutustua käsitteeseen ”personal fat thershold” sekä kuinka siihen vaikuttaa rasvasolujen lukumäärä/-koko. Ja miten tällä on vaikutusta veressä kiertävään energiaan(glukoosi ja triglyt)

Toi mun edelliselle sivulle linkkaama making sense of ldl video käy myös hyvin läpi miten maksa tuottaa kolesterolia, miten se kolesteroli kiertää kehossa ja miten se loppuunkulutettu kama kierrätetään maksassa ja laitetaan uudestaan kiertoon.

---------------

Jos miettii kakkostyypin diabeetikkoja ja mikä yleensä johtaa kakkostyypin diabetekseen niin sokeri on,... ei niin hyvä asia liioissa määrin. Jos miettii lisäksi ykköstyypin diabeetikkoja ja miten heidän keho toimii niin saa toisen mielenkiintoisen datapisteen.

Ihan saakutisti tekee mieli lihakeittoa, mutta millä korvata pottu?

Yritin miettiä ja en keksinyt milä voisi korvata. Mä käyttäisin pottuja, mutta mitoittaisin sen niin, että ei mitään muuta hiilareita sinä päivänä. lihakeitto ja muiksi ruuiksi vain kasviksia, lihaa ja rasvaa. Kai niitä pottuja jonkinlaisen määrän sinne sekaan saa ilman, että ketoosi hajoaa.

Mulla ainakin toimii ketoosi niin, että jos on pitempään ollut ketoosissa niin yksittäinen enempihiilarinen ateria ei tuhoa ketoosia. Ts. mä saattaisin myös lykätä sitä lihakeittoa siihen asti, että elimistö on tottunut hyvin ketoosiin ja ei pyri sieltä heti pois. Jos oikein arveluttaa niin samalle päivälle vielä ruuan päälle kova treeni missä polttaa hiilareita pois.

Näköjään maa-artisokassa on noin 3g hiilaria sadassa grammassa.

Ja pääsee piereskelemään kunnolla.

Ainakin kovin ruusunpunaisten lasien läpi tuntuu höpöttävän (vai pitäisikö ihan sanoa, että puhuu paskaa), kun ketolla kuulemma pystyy treenaamaan kovempaa ja palautumaan paremmin. Ja painonpudotuksenkin kannalta on parempi vaihtoehto. Jep jep.

Edit: en ymmärrä, mitä tämä nyt sekoilee näiden ylimääräisten lainausten kanssa, vaikka kuinka yrittää muokata...

IF threadissa epältiin koko rasva-adaptaatioita mutta mitä sanoo yks alan kovimpia tutkijoita.
/QUOTE]
Toisen mielestä alan kovin tutkija, toisen mielestä puolueellinen salaliittoteoreetikko.

Why I question the objectivity of low-carb pioneers Stephen Phinney and Jeff Volek - Nutritional revolution

En jaksa jotain random blogia lukea. Netistä löytää negaa jokaisesta kun tarpeeks ettii. Laita vaikka kohta se sieltä, missä kumottiin adaptoituminen tehokkaampaan rasvan käyttöön.

Toi 100 mailin me rikottiin muuten just volekin opeilla. Tässä kyseinen juoksija haastattelee Jeff Volekia. Puhutaa mm. Just miten tehostaa treeniä ketolla ja palautumisesta yms.

Pt. 1 – Dr. Jeff Volek and Zach Bitter: Introducing the FASTER Study and Low-Carb Fueling for Athletes – Endurance Planet

Viimeksi muokattu:
Ainakin kovin ruusunpunaisten lasien läpi tuntuu höpöttävän (vai pitäisikö ihan sanoa, että puhuu paskaa), kun ketolla kuulemma pystyy treenaamaan kovempaa ja palautumaan paremmin. Ja painonpudotuksenkin kannalta on parempi vaihtoehto. Jep jep

Pakko lainata itseäni:
Itse olen todennut että rasva-adaptaatiota on aika toivotonta selittää ihmiselle, joka ei ole sitä itse kokenut. Ei sitä usko/ymmärrä näköjään millään

En jaksa jotain random blogia lukea. Netistä löytää negaa jokaisesta kun tarpeeks ettii. Laita vaikka kohta se sieltä, missä kumottiin adaptoituminen tehokkaampaan rasvan käyttöön.

Toi 100 mailin me rikottiin muuten just volekin opeilla. Tässä kyseinen juoksija haastattelee Jeff Volekia. Puhutaa mm. Just miten tehostaa treeniä ketolla ja palautumisesta yms.

Pt. 1 – Dr. Jeff Volek and Zach Bitter: Introducing the FASTER Study and Low-Carb Fueling for Athletes – Endurance Planet
En jaksa kuunnella jotain random haastatteluja. Netistä löytää keto-uskovaisten höpötyksiä vaikka silmät kiinni.

Eikä mua tuo epämääräinen "adaptoituminen" edes kiinnosta, vaan lähinnä nuo konkreettiset väittämät kovemman treenaamisen mahdollistamisesta. Näyttöhän on nimenomaan päinvastainen. Ketolla on treeniteho laskenut.

Voit laittaa toki näyttöä tälle väitteelle. Ja Volekin höpinöitä ei lasketa näytöksi.

Back
Ylös Bottom