Mä viimevuonna olin tiukasti ketogeenisellä vapusta pitkälle syksyyn. Painoa tippui yli 10 kiloa ja oli ihan se fiilis että näin syön lopun ikää. Tuntui että tää on todella helppo ja mulle sopiva tapa syödä. Kuitenkin kun syksy ja talvi tuli niin syystä ja toisesta aloin syödä miten sattuu ja talven aikana lähes kaikki takaisin. No nyt aloitin uudelleen heinäkuun elokuuksi vaihtuessa. Tuntuu todella hyvältä ja kaks kiloa jo tultu alas.
Tää aloitus oli viimevuoteen verrattuna naurettavan helppo. Elimistö lähinnä kiitti ja asettui ketoosiin. Ei tarvinnut alkuun paikata hiilarin himoa millään pekonilla tai muilla sallituilla mätöillä. Aloin lähes heti syömään sillä rutiinilla mihin syksyllä jäin. Aamulla 2-4 munaa ja muutama metukan sekä juuston siivu. Päivällä purkki tonnikalaa öljyineen, pätkä suippoparikaa ja muutama salaatinlehti ja parmesanjuustoa pieninä kuutioita. Välillä joku päivällinen eli jotain muiden tekemää liharuokaa salaatilla. Mutta aika usein vaan suoraan iltapaksi kreikkalaista 10% jugua pienen mustikkakeittolorauksen kera. Jos oon liikkeellä niin päivällä rakennan Prisman salaattibaarista kuplettiin sopivan kana/lohi/kalkkunasalaatin kaikenmaailman juustojen kera.
Nyt tiedostan tuon syksyn ja talven haasteen kun valo vähenee jne. Ja kehoitan muitakin tiedostamaan se riski, tosikin vakaa hyvä projekti voi herpaantua mutta niin ei tarvi käydä jos riskin tiedostaa ja päättää jo etukäteen pysyä ruokavaliossa vaikka muuten tapahtuisi elämässä kaikkee ja tuntuisi miltä vaan. Se enskesä tulee jokatapauksessa, ne kaamoksen viikot vierii riippumatta miten ne syödään. Sitten ollaan keväässä joko ennalleen lihoneina pettyneenä tai mukavan hoikkina iloisina poikinapidetään itselle sopivasta systeemistä kiinni!
Et kerro minkä kokoinen olet ja millaista aktiivisuutta mutta minun silmääni tuo vaikuttaa aikalailla pieneltä määrältä ruokaa ja jopa proteiini jää aika vähiin ... ja jos ruokamäärä eli käytännössä energiamäärä (kalorimäärä) on liian vähän, niin se nyt on sitten aivan yhdentekevää onko kyseessä ketoosi vai mikä vaan muukaan dieetti, niin se provosoi isosti sitä, että jossain kohtaa lähtee homma käsistä. Varsinkin jos proteiinimääräkin on pieni ja onnistuu lihasta polttamaan dieetillä, niin sitä suurempi rebound on tiedossa.
Jos tuosta puoliksi perstuntumalla laitan ruokasi kalorilaskuriin niin jää alle 2000kcal päivässä ja proteiinia noin 130g (päivällisen kera) ... en todellakaan jättäisi varsinkaan proteiinia tuollaisin lukemiin. Jos painaa yli 70kg.
Kannattaa ihan oikeasti joskus kirjata päivän syömisensä ylös ja katsoa missä kalorit ja proteiinit todella menee... ketoosi on energia-aineenvaihdunnallinen tila, mutta ei se kuitenkaan energian / kaloreiden merkitystä kokonaisuudessa mihinkään kadota.