🥑 Kananmuna ja sen vaikutus kolesteroliin

Meta title: 🔥 KANANMUNAN KOLESTEROLI – TIE TOTUUTEEN ILMAN TURHAA PELKÄÄMISTÄ 🔥

Meta description: Kananmunan kolesteroli ei nosta terveiden ihmisten veren kolesterolia merkittävästi, ja munat ovat ravintotiheä superruoka lihaskasvuun ja...

Omasta kananmuna testistä jäi toinenkin mahdollinen ruokavalio muuttuja mainitsematta. Tulloin dieettasin ja pudotin kaloreita aika-ajoin alemmas. Pääosin riisistä ja kaurahiutaleista. 3kk lopussa olin jättänyt kaurahiutaleet kokonaan pois. Kaurahiutaleiden beetaglukaanin luvataan laskevan LDL estämällä ruoan kolesterolin imeytymistä aika monenkin lähteen kautta.

Oliko omat ennätys korkeat LDL sitten kanamunien syömisen + kaurahiutaleiden lopettamisen yhdistelmä isoilta osin. Nykyisin tosiaan rajoittanut keltuaisia ja pitänyt ainakin jonkun määrän kaurahiutaleita mukana.

Jännä kun porukka välttelee esimerkiksi kananmunasta saatavaa rasvaa ja korvaa sen sitten jollain kuralla. Eikö kannattaisi käyttää rasvoja luonnollisessa muodossa? Otetaan esimerkkinä normi pekoni tai naudanliha jossa pehmeiden rasvojen osuus puolet tai yli, keltuaisessa taas hyvin tasapainoinen rasvahappojakauma.

Hyviä uutisia raakojen kananmunien ystäville.

Screenshot_20220813_093745_com.facebook.katana.webp

Hyvinkin looginen maalaisjärjellekkin että se mitä kanojen input on vaikuttaa outputtiin. Ite vuosia ostanut vain Kuorttisen luomumunia.
Kuorttisen kanatkin syö soijaa. Aika monesti olen huomannut sen että keltuaiset on heikkoja ja haaleita Kuorttisen munissa. Itsekin söin niitä muutaman vuoden mutta nyt jättänyt vähemmälle. Hitto kun kaikissa kananmunapaketeissa lukisi että mitä kanat ovat syöneet, vaan ei lue.

Kaupan luomumunissa on muutenki tosi haalea keltuainen. Luin joskus siitä luomurehusta mitä niille syötetään, se kuulosti vielä huonommalta kuin normaalien kanojen rehu. Oli muistaakseni soijaa ja kalajauhoa. Mä oon viimeaikoina ostanu cittarista semmosia soija ja gmo vapaita munia, niissä on tummempi keltuainenkin.

Kaupan luomumunissa on muutenki tosi haalea keltuainen. Luin joskus siitä luomurehusta mitä niille syötetään, se kuulosti vielä huonommalta kuin normaalien kanojen rehu. Oli muistaakseni soijaa ja kalajauhoa. Mä oon viimeaikoina ostanu cittarista semmosia soija ja gmo vapaita munia, niissä on tummempi keltuainenkin.

Parasta tosiaan olisi jos kana saisi ulkoa syödä sen kaiken mitä tarvitsee, vapaana ja omien aikataulujen mukaisesti. Ainakin EU alueella luomumunien kriteerit ovat melkoisen kuraa, ikävä kyllä.

Järisyttävä paljastus siltä varalta että jonkun muunkin elämä saattaa saada täyskäännöksen. Kovat munat syntyy airfryerissa 130 asteessa 12 minuutissa.

Kuorttisen kanatkin syö soijaa. Aika monesti olen huomannut sen että keltuaiset on heikkoja ja haaleita Kuorttisen munissa. Itsekin söin niitä muutaman vuoden mutta nyt jättänyt vähemmälle. Hitto kun kaikissa kananmunapaketeissa lukisi että mitä kanat ovat syöneet, vaan ei lue.

Voi perse.

Vois olla joku optimaalisen ravintosisällön ja rasvahappokoostumuksen muna kaupoissa.

Luomumunat ei kyllä ainakaan allekirjoittanutta innosta. Useimmiten se luomumerkintä saadaan syöttämällä niille luomusoijaa. Jos kaupassa on saatavilla soijattomia munia, niitä ostan. En tiedä hyötyykö siinä mitään, mutta soija nyt on... soijaa.
https://munax.fi/soijavapaa <-- En tiedä paraneeko mikään, mutta ainakin oma mielikuva on tästä parempi.
Tuo on mielestäni oikein hyvä vaihtoehto jos oikeita ulkokanan munia ei ole saatavilla. Ja eihän niitä kovin yleisesti ole saatavilla, ellei viitsi nähdä vaivaa. Riippuu toki sijainnista. Itse pidän suurimpana ongelmana kanan syömää soijaa, pellavaa, GMO-rehua sekä ulkoilman puutetta. Luomu takaa näistä vain sen ettei GMO-rehua käytetä. Ulkoilman ja luontaisen ravinnon saanti on luomuissakin EU-aleueella melko vähäistä.

Viimeksi muokattu:
Hulkki ties jo yli 10v sit kertoa että oikeissa luomumunissa rasvahappokoostumus parempi. Sama mitä Vesa tossa aiemmin mainitsi.
Juu, mutta millä lailla ja kuinka paljon parempi? Ja mikä merkitys tällä on käytännössä? Hra Hulkin lausunto aiheesta ei minulle merkitse juuri mitään. Finelistä löytyy kyllä erilaisten munien rasvahappokoostumuksistakin tietoa, mutta ei taida olla sielläkään niitä "oikeita" luomumunia.

Kanojen (ja muidenkin tuotantoeläinten) ruokinta varmasti vaikuttaa munien ja lihojen ravintoarvoihin, mutta minusta vain tuntuu, että tämän vaikutusta usein liioitellaan. Mielikuva luomusta, puhtaasta, alkuperäisestä tms. on hyvä markkinointikeino, vaikka erot jäisivätkin pieniksi ja usein jopa merkityksettömiksi.

Juu, mutta millä lailla ja kuinka paljon parempi? Ja mikä merkitys tällä on käytännössä? Hra Hulkin lausunto aiheesta ei minulle merkitse juuri mitään. Finelistä löytyy kyllä erilaisten munien rasvahappokoostumuksistakin tietoa, mutta ei taida olla sielläkään niitä "oikeita" luomumunia.

Kanojen (ja muidenkin tuotantoeläinten) ruokinta varmasti vaikuttaa munien ja lihojen ravintoarvoihin, mutta minusta vain tuntuu, että tämän vaikutusta usein liioitellaan. Mielikuva luomusta, puhtaasta, alkuperäisestä tms. on hyvä markkinointikeino, vaikka erot jäisivätkin pieniksi ja usein jopa merkityksettömiksi.

En tiedä minkä magnitudin ero. Pitää koittaa perehtyä. Muutenkin mielenkiintoinen aihe miten elukan ravinto vaikuttaa sen tuotoksiin (munat, maito..) ja sen lihaan.

En tiedä minkä magnitudin ero. Pitää koittaa perehtyä. Muutenkin mielenkiintoinen aihe miten elukan ravinto vaikuttaa sen tuotoksiin (munat, maito..) ja sen lihaan.
Jep, olisi mielenkiintoista saada tarkempaa tutkimustietoa aiheesta. Näitä käsittääkseni on kyllä tutkittukin ja erot olleet pieniä. Siis ainakin luomun ja ei luomun välillä.

Nyt yli viis viikko paukuttanu munan voimalla eteenpäin ja hyvin menny. Vartalo sai takas kisaformin ja penakin parani (takas satkuun) vaikka yli kolme kiloo sai painoa pois. 300 luomumunaa syöty ja päälle muutaman kerran lihaa ja kalaa ja heran kanssa kreatiinit. Ei yhtään cheat mealia. Inbodyn mukaan nestetasapaino hyvä ja viskeraalirasva 22.4 cm2 , BF 9.4, tiedä sitten onko edes siellä päinkään. Elektrolyyttejä ottanu päivittäin joten kuivana en ole. REKOsta hain vihdoin soijatonta luomua ja väri tummempi kuin edellinen satsi jossa ei ollut soijattomuus lupausta.

Back
Ylös Bottom