🍳 VHH-Ruokavalio

Meta title: 🔥 VHH-RUOKAVALIO – VÄHÄHIILARINEN TEHOMALLI 🔥

Meta description: Syömisen malli, joka korostaa proteiinia ja rasvaa, tasaa verensokeria ja pitää energian vakaana.

Heipä hei, olen uusi palstalla, vaikkakin olen vieraillut täällä jo jonkin aikaa. Olen pudottanut painoani 11 kiloa viimeisen vuoden aikana ja nyt pitäisi tiristää ne vikat 5 pois. Keväästä asti olen jumitellut tässä samassa. Olen aktivoitunut taas käymään salilla muutaman kuukauden tauon jälkeen. Salikäyntejä mulle tulee 2-4 X viikossa ja teen yleensä alakropan ja yläkropan eri päivinä ja lisäksi noin 30 min. aerobista salin lisäksi.

Syön vähähiilarista ruokaa, hiilarimäärät jotakuinkin 50-120 grammaa päivässä, välttelen lähinnä huonoja hiilarilähteitä. Kalorit on miinuksella jonkin verran, ehkä 200-500 kcal päivässä. Ihan perussafkaa muuten syön + rahkaa melkolailla. VHH:n aloitin ehkä 1.5 kk sitten, aluksi kaikki meni hyvin, mutta sitten alkoi nämä turvotukset. Aamulla hyvä että itsenä peilistä tuntee, sormukset on uponneet sormimakkaroihin ja aikoja sitten. Vettä juon kuin pieni kameli, mutta ehkä se ei vieläkään riitä? Eilen illalla ihan tarkoituksella join lisää vettä, ehkä koko päivänä sellanen 2 litraa. Aamulla sama turvotus.

Pitäisikö kokeilla anti-salttia vai laittaa tippaletku suoneen? Ei mulla "normaali" ruokavaliolla olllut tälläistä :curs:

Neuvoja, niksejä, lohdutusta, ihan mitä vaan otetaan ilolla vastaan.

ChatGPT Image Dec 4, 2025 at 09_56_52 AM.webp

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos kerta normaalillla ruokavaliolla ei kyseistä ongelmaa ole niin mikset jatka painonpudoitustasi sillä? Jokaisen keho on kuitenkin yksilöllinen eikä kaikille sovi matalihiilarinen ruokavalio.

Entä olisiko mahdollista että saat ruokavaliostasi aivan liikaa suolaa jotka keräisivät nestettä elimistöösi? Sitten tuosta vedenjuomisesta. ihan turhaan vedät sitä jotain 2 litraa illallassa. Noin 3-4 litraa on jo reippaasti jos sen juo hitaasti tissutellen päivän aikana.

Ja onko mainitsemasi turvotus juuri nesteen kertymisestä johtuvaa vai onko ongelmia myös suolen kanssa? Jos on niin kuitujen määrän lisäämistä kannattaa miettiä. Lisäksi voisit kokeilla luonnon omia nesteenpoistajia kuten esimerkiksi ananas ja vihreä tee.

Esimerkkipäivä:

aamianen: mustikkarahka 2 dl, o'light mehua 0,5 l, maitokahvia
lounas: broiskunrintaleike, salaattia (porkkana, salaatti, tomaatti, sipuli), salaatinkastike 1 rkl, rasvaton piimä, vesi
illallinen: kanakastiketta 2 dl, lämpimiä kasviksia (parsa- ja kukkakaalia, papuja, porkkanaa), o'light mehua 0,5 l
iltapala: valion sitruunarahka 2 dl, o'light mehua 0,5 l, pipari

en mielestäni saa liikaa suolaa, en pidä leikkeleistä, syön ehkä 1 x viikossa 3 siivua pekonia. Kananmunia myös ehkä 1 x viikossa.

Sitten olen huomannut, että jos erehdyn syömään jotain hiilaripitoista (esim. sämpylä lounaan sijaan), se saa aikaan mässäyksen illalla. Tämä on yksi syy, miksi yritän tätä VHH:ta, mulla kun on taipumusta ylensyöntiin (ei kai niitä kiloja muuten olisikaan tiputettavana).

Ja tosiaan tämä turvotusongelma on tullut pikkuhiljaa pahemmaksi, alussa ei ollut mitään ongelmaa. Ja se, että kuntosalin jälkeen sormet tuntuu turvonneilta, on pahentunut. Tottakai kun rautaa puristaa niin verta tulee sormiin, mutta että siinä määrinmissä mulla... ja aerobinen tekee saman.

Niin, ja suoli toimii ihan hyvin, kiitos kysymästä ;)

Tuota tuota...esittelen sitä päinvastaistakin mahdollisuutta: lowcarb eliminoi paljon ruokia joiden mukana tulee merkittävä määrä suolasta (leipä mm.). VHH vielä poistaa nestettä jonka mukana huuhtoutuu mineraaleja pois. Runsas vedenjuonti voi vielä korostaa ilmiötä. Tuleeko ruoan mukana kasviksia joissa on mm. kaliumia, oletko muuttanut jotain ruokavaliossasi tuon 1.5 kk aikana ja vielä lopuksi, onko lihasjumeja tai kramppailua esiintynyt? Toi antisalttihan sisältää mm. kaliumia ja sitä kautta tasaa suolatasapainoa ja nestetasapainoa.

En tiedä onko tällä kuin paljon merkitystä turvotukseen, mutta rasvaa näyttää tulevan tooooosi vähän.

Toinen mikä joitakin ihmisiä turvottaa, on tuo keinomakea mehu (en tiedä millä nuo rahkat makeutat, niissäkin voi olla keinomakeaa). Mehua tulee sulla puolitoista litraa päivässä, mikä on mielestäni aika paljon. Miten olisi esim. osan korvaaminen Vichyllä (ihan sillä originalilla) jossa olisi mukana mineraalejakin?

aamianen: mustikkarahka 2 dl, o'light mehua 0,5 l, maitokahvia
lounas: broiskunrintaleike, salaattia (porkkana, salaatti, tomaatti, sipuli), salaatinkastike 1 rkl, rasvaton piimä, vesi
illallinen: kanakastiketta 2 dl, lämpimiä kasviksia (parsa- ja kukkakaalia, papuja, porkkanaa), o'light mehua 0,5 l
iltapala: valion sitruunarahka 2 dl, o'light mehua 0,5 l, pipari

Tuota tuota, nätisti sanottuna noudatat vhh:ta aika lailla päin peetä :rolleyes: . Kuten joku jo sanoikin, sulta puuttuu rasva melkein kokonaan :eek: . Vhh:lla on tarkoitus saada rasvasta vähintään 50% päivän energiasta (näin niinkuin suunnilleen). Lisäksi syöt ilmeisesti aika paljon makeutusaineita. Proteiinin määräkin näyttää vähäiseltä, äkkiseltään laskettuna
aamu: 2*7 g = 14 g (jos rahkaa noin 150g tosta 2 desistä)
lounas: 25 g (reilu 100g broileria) + 10 g (reilu pari desia piimää)
illallinen: 12 g (jos kastikkeessa 1/4 kanaa), pavuista ehkä muutama g.
iltapala: reilu 10 g (valion rahkassa ei taida olla paljoa protskua)
Yhteensä proteiinia: n. 70 grammaa.

Jos saat hiilaria kertomasi 50-120g/päivä, tulee makroravinteiden energiajaukaumaksi arviolta: Prot 45, Hiil 50, rasva 5. Ja tämähän ei ole vhh:ta nähnytkään.

Eli: Lisää rasvaa. Lopeta makeutusaineet. Jos haluat syödä jotain hyvin hiilaripitoista, kuten nykyinen iltapalasi, niin syö se aamulla älä illalla. Mieluummin älä syö sitä ollenkaan.

^ Monilla ne aiheuttavat turvotusta ja painon junnaamista, joten siksi kannattaa kokeilla niiden poisjättöä jos kyseisiä ongelmia esiintyy.

Kylläpä vaikuttas et liian vähän suolaa eli on kalium-magnesium tasot perseellään. Itse pitäsin vaan raakasti mässypäivän, kaikkee suolasta vaan naamaan, mut kalorit silti max +1000kcal. Kattoo sitte miten alkaa toi sun suolatasapaino korjaantua.

Maltillisempi ratkaisu on lisätä mineraalisuolaa safkoihin ja jatkaa sitä vedenjuontia normaalina ja kattoo miten kroppa reagoi... Onhan multivitamiinivalmiste käytössä?

Kuituja enemmän ehkä kaurahiutaleet ois sulla bueno. sis paljon hivenaineita ja vitamiineja

Kiitos kaikille vastanneille. Tiedän kyllä että sitä rasvaa tulee aika vähän, mutta se on niin vaikeeta lisätä sitä... se valion rahka sentäs on 7 % rasvaa,,,:thumbs:

Kokeilen nyt sitä antisalttia, ihan jo siksikin, että mulla on elohiiri silloin tällöin silmässä. Yritän lisätä rasvaa, vaikka manteleista ja pähkinöistä. Ehkä mun pitää harkita vaihtaa tuo aamurahka aamupuuroon, niinkuin aiemmin söin joka päivä. Siinä tuli aina se voisilmäkin nautittua :)

Lisäys: En noudata kauhean tiukkapipoisesti VHH:ta, lähinnä yritän vain rajoittaa HH ylenmääräistä saantia, varsinkin huonoista HH lähteistä. Voisi kai tätä systemiä kutsua hyväkarppaukseksi?

Kiitos kaikille vastanneille. Tiedän kyllä että sitä rasvaa tulee aika vähän, mutta se on niin vaikeeta lisätä sitä... se valion rahka sentäs on 7 % rasvaa,,,:thumbs:

Kokeilen nyt sitä antisalttia, ihan jo siksikin, että mulla on elohiiri silloin tällöin silmässä. Yritän lisätä rasvaa, vaikka manteleista ja pähkinöistä. Ehkä mun pitää harkita vaihtaa tuo aamurahka aamupuuroon, niinkuin aiemmin söin joka päivä. Siinä tuli aina se voisilmäkin nautittua :)

Lisäys: En noudata kauhean tiukkapipoisesti VHH:ta, lähinnä yritän vain rajoittaa HH ylenmääräistä saantia, varsinkin huonoista HH lähteistä. Voisi kai tätä systemiä kutsua hyväkarppaukseksi?

Mikä estää ottamasta muutamia ruokalusikallisia rypsiöljyä päivässä?

Tiedän kyllä että sitä rasvaa tulee aika vähän, mutta se on niin vaikeeta lisätä sitä

Siis häh ? :confused: Yhdelle/kahdelle aterialle eläinrasvaa esim. rasvaista jauhelihaa / kananmunia / voita / kermaa. Oliiviöljyä kaupasta mukaan ja sitä voi juoda ihan pullosta tai lorotella aterioihin, mikäli maku ei pilaa koko safkaa. :)

Käännän tän toisinpäin. Miks makeutusaineita pitäs syödä? Miks syödä rahkaa, joka maistuu paskalle ja makeuttaa sitä lisäaineilla? Noh ehkä jotkut tykkää... Mut Mie en tykkää, söisin ite mieluummin(ja syönkin :) ) vaikka kanankoipia, sianlihaa, kananmunia + mahd. tuoreita rehuja. näillä ohjeilla VHH on jo paljon paremmassa jamassa kuin tuo rahka/makeutusaine- yhdistelmä.

No kun se rahka on niiiin hyvää :rolleyes: . Henk.koht. en pidä leikkeleistä enkä erityisemin juustoistakaan, raejuustokin on yök. Tonnikalaa ei pysty syömään montaa kerta viikossa, enkä lihaakaan ylen määrin. Juustoleipä on hyvää, mutta sekin vain harvoin nautittuna (ja siihen pitää laitta lakkahilloa päälle :D ) Kananmunista tulee joskus maha kipeäksi, mutta syön niitä silti. Huoh.

Yritä tässä nyt sitten säätää :hyper: . Pitäsköhän mun pitää laihdutuksesta lomaa?

Karppaukseen (oli sitten hyvä- tai alakarppi) kuuluu kyllä olennaisesti rasvojen "vapaa" käyttö. Suosittelen tutustumaan www.karpit.net sivustoon, siellä tämäkin asia on selitetty moneen kertaan.

Toki huonojen hiilareiden vähentäminen on hyvä asia, mutta toivoisin ettei lähes rasvatonta dieettiä kuitenkaan kutsuttaisi VHH:ksi. Tämä ihan siksi, että jos/kun dieetti ei onnistukaan, ei syytä kaadettaisi vhh:n päälle (koska sitä ei ole noudatettu kuin puoliksi). Noudattamasi "metodi" lienee pikemminkin ihan normaali low-fat laihdutuskuuri, jossa on tiputettu saatavaa kalorimäärää karsimalla ruokavaliosta rasvat ja nopeat hiilihydraatit.

Kyllä se niin menee että jos kerran aktiivisesti liikkuu niin rasvaa ei pidä kammota. Poislukien tietysti liiat kovat rasvat.
Poistuu helpommin vanhatkin rasvat kun saa uutta tilalle.

Oma suositukseni on se aamupuuro (jo kuitujenkin takia) ja siihen sitten reilusti kylmäpuristettua rypsäriä sekaan ja jos mahdollista niin marjoja myös.
Kalaöljyjä myös sekaan vaikka twinlabin purkista.

Mites vanha kunnon hunaja makeuttajaksi ihan tavalliseen rahkaan marjojen ja/tai hedelmäpalojen kans, lisäksi vielä lesitiinirakeita? Niin minä teen. Hunajahan on kuitenkin sokeria parempi luonnontuote.

Muista myös että rajut ruokavaliomuutokset saattavat laukaista kilpirauhasongelman! Mulle tuli se heti mieleen kun kuvailit turvotuksesi määrää.

Hunaja on out of question, koska olen allerginen sille. Oireiden määrä riippuu siitä, minkä kukan medestä (mesi, miten sitten taipunee tuo sana) hunaja on tehty.

Joo, karpit on tuttu sivusto, eikä tarkoituksenani ollut loukata kenenkään karpin kunniaa puhumalla VHH:sta. En allekirjoita enkä niele kaikkea mitä tuolla sivustolla julistetaan, siksi en myöskään karppaile esim. atkinssonin mukaan. Mutta jos huonojen hiilihydraattien välttäminen ei ole minkään lajin karppausta tai vähähiilihydraattista ruokavaliota, niin fine, ei kaada minun elämääni. Luulin syöväni ruokaa, mutta taisin nokkia toisten lautasilta...

Joka tapauksessa olen vaihtanut mehut pelkäksi vedeksi, yritän nyt juoda sitä runsaasti. Ostin myös niitä antisalt-tabuja tähän ensiavuksi, katsotaan onko niissä mitään tehoa. Ja lounaaksikin söin lohta ja kermaviiliä salaattiannoksen kera. Tulihan siinäkin jo rasvaa.

Kylläpä se taas tästä.

Back
Ylös Bottom