🇺🇸 Donald Trump

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makhak
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Donald Trump – Mies, myrsky ja ilmiö joka jakaa mielipiteet kaikkialla

Meta description: Keskustelua Trumpin vaikutuksesta politiikkaan, mediaan ja kulttuuriin – miksi hän herättää niin vahvat mielipiteet puolesta ja vastaan?*

Sijoitukset sulaa päivä päivältä. Joko tämä edes saa MAGA fanit nurisemaan kun itse olin uskossa että iso osa fanittaa oranssia vain siksi että "up only" ja "so much winning"? Koko maailman talous saatu vituiksi ja kolmatta koronnousua povataan. Sp500 pudonnut kuukauden putkeen yms.

Sijoitukset sulaa päivä päivältä. Joko tämä edes saa MAGA fanit nurisemaan kun itse olin uskossa että iso osa fanittaa oranssia vain siksi että "up only" ja "so much winning"? Koko maailman talous saatu vituiksi ja kolmatta koronnousua povataan. Sp500 pudonnut kuukauden putkeen yms.
Mihin vasemmistolainen on sijoittanut kun sulaa kaikki? Ei itsellä mikään sula vaan arvot vaihtelevat ja tarjoavat uusia mahdollisuuksia holdin lisäksi.

"sulaa" on emotionaalista ulinaa

Ala-arvoista käytöstä Trumpilta toki, mutta kansan valitsemaa pressaa kun yritetään virkamies voimin poistaa vallasta, niin ollaan isojen kysymysten äärellä.
Muistetaanpa nyt, että republikaanien oikeusministeri nimitti Muellerin tehtäväänsä. Ja kun nyt innostuttiin muistelemaan, niin jatketaan sillä, ettei virkamiesvoimin USAn presidenttiä poisteta vallasta vaan kansan valitseman edustajiston ja senaatin päätöksellä.

Jälkiviisaana on helppo sanoa, ettei mikään suuri vääryys olisi tapahtunut mikäli pressanura katkennut jo tähän jupakkaan - aivan selkeästi Trumpin henkilökohtaiset suhteet Venäjän suuntaan ovat poliittisten päätösten tiellä.

Trumpin henkilökohtaiset suhteet Venäjän suuntaan
Näistä jaksetaan paljon jauhaa mutta en itse pysty näitä suhteita hahmottamaan. Ehkä on tosiaan meidänkin kannalta ihan hyvä ottaa etäisyyttä Trumpiin, mikäli väitteissä on perää. Onhan ensimmäiseen vuosineljännekseen mahtunut jo hyökkäys kahteen Venäjän liittolaiseen.

Näistä jaksetaan paljon jauhaa mutta en itse pysty näitä suhteita hahmottamaan. Ehkä on tosiaan meidänkin kannalta ihan hyvä ottaa etäisyyttä Trumpiin, mikäli väitteissä on perää. Onhan ensimmäiseen vuosineljännekseen mahtunut jo hyökkäys kahteen Venäjän liittolaiseen.
Esimerkiksi Madurolle tai Khameneille ei järjestetty samankaltaisia henkilökohtaisia "kuunteluharjoituksia" kuten Putinin kanssa ja Ukrainan tukeminen on muuttunut Ukrainan julkiseen nöyryyttämiseen ja painostamiseen. Ennennäkemättömillä pakotteilla uhkailukin on jäänyt tyhjien uhkausten tasolle. Luulisi, että jenkit olisivat osallistuneet edes äärimmäisen tärkeäksi hehkutetun mineraalisopimuksensa turvaamiseen, mutta kovin nopeasti sekin unohdettiin.

Hyökkäyksillä Venäjän liittolaisia kohtaan ei oikeastaan ole mitään merkitystä, sillä Venäjä pelaa pitkää peliä siinä missä Trumpin USA keskittyy tavoittelemaan lyhyen aikavälin "voittoja" lähinnä Foxin uutissyötteessä. Ja kuten toisessa ketjussa on useampaan kertaan todettu; jenkkien onnistumisprosentti näissä väkivaltaisissa vallanvaihdoissa on ollut harvinaisen surkea.

Esimerkiksi Madurolle tai Khameneille ei järjestetty samankaltaisia henkilökohtaisia "kuunteluharjoituksia" kuten Putinin kanssa ja Ukrainan tukeminen on muuttunut Ukrainan julkiseen nöyryyttämiseen ja painostamiseen. Ennennäkemättömillä pakotteilla uhkailukin on jäänyt tyhjien uhkausten tasolle. Luulisi, että jenkit olisivat osallistuneet edes äärimmäisen tärkeäksi hehkutetun mineraalisopimuksensa turvaamiseen, mutta kovin nopeasti sekin unohdettiin.

Hyökkäyksillä Venäjän liittolaisia kohtaan ei oikeastaan ole mitään merkitystä, sillä Venäjä pelaa pitkää peliä siinä missä Trumpin USA keskittyy tavoittelemaan lyhyen aikavälin "voittoja" lähinnä Foxin uutissyötteessä. Ja kuten toisessa ketjussa on useampaan kertaan todettu; jenkkien onnistumisprosentti näissä väkivaltaisissa vallanvaihdoissa on ollut harvinaisen surkea.
Oliko tuo mineraalisopimus oikeastaan mitään? Eikös siinä ollut täysin auki se kuka investoi ja millä rahalla? Arviot tuotoista täyttä satua.

Muistetaanpa nyt, että republikaanien oikeusministeri nimitti Muellerin tehtäväänsä. Ja kun nyt innostuttiin muistelemaan, niin jatketaan sillä, ettei virkamiesvoimin USAn presidenttiä poisteta vallasta vaan kansan valitseman edustajiston ja senaatin päätöksellä.

Jälkiviisaana on helppo sanoa, ettei mikään suuri vääryys olisi tapahtunut mikäli pressanura katkennut jo tähän jupakkaan - aivan selkeästi Trumpin henkilökohtaiset suhteet Venäjän suuntaan ovat poliittisten päätösten tiellä.

Ukrainan tuen katkaisu oli kyllä ihan vaaliohjelmassa, voi sanoa että amerikan kansa päätti, että niin tehdään. Toki siellä ohjelmassa oli myös rauhan tekeminen ja voi kyllä sanoa, että sitä on haitannut Putte bromance ja lukkarinrakkaus Venäjää kohtaan. Itsekin odotin jotain paljon parempaa kuin mitä saatiin siinä asiassa. Noin muutoin asiat ovat kansan tiedossa olleet, yksi kausi kokeiltiin jo. Demareiden vaihtoehto on ilmeisen tosihuono kun monesta syytetty hieman haastavan luonteen omaava mies kuitenkin voitti toistamiseen.🤷🏻‍♂️

Milloinhan Donald lähettää hakemuksen Bricsiin? Jos se nyt Venäjän kaveriksi halajaa, niin se varmasti olisi lyhin tie. Jos nyt ajateltaisiin, että tämä aikamme suurin pragmaatikkonero pelaa tässä peliä, jonka tavoitteena on saada Venäjästä uusi kaveri ja Venäjä hylkäämään Kiinan (tai toisin päin), niin voi vain todeta, että tätä suunnitelmaa tehtäessä olisi kannattanut ottaa second opinion vaikka edes ChatGPT:ltä.

Itse olen kohtuu varma että kun aika koittaa ja Donaldin pitäisi siirtyä pois seuraavan presidentin myötä, niin ei varmaan ole edes väliä mistä puolueesta seuraava tulee, niin me tullaan näkemään jonkin asteen sisällissota. Oli lähellä jo viimeksi kun katsomani dokkarin perusteella siellä oli jo armeijan väkeä kutsuttu donaldin juttusille mutta joku viimeinen neuvonantaja aneli että D luovuttaisi kun ei saanut kiristettyä ja uhkailtua itselleen lisää ääniä lukuisista tallennetuista puheluista huolimatta.

Itse olen kohtuu varma että kun aika koittaa ja Donaldin pitäisi siirtyä pois seuraavan presidentin myötä, niin ei varmaan ole edes väliä mistä puolueesta seuraava tulee, niin me tullaan näkemään jonkin asteen sisällissota. Oli lähellä jo viimeksi kun katsomani dokkarin perusteella siellä oli jo armeijan väkeä kutsuttu donaldin juttusille mutta joku viimeinen neuvonantaja aneli että D luovuttaisi kun ei saanut kiristettyä ja uhkailtua itselleen lisää ääniä lukuisista tallennetuista puheluista huolimatta.
Trump kyllä vaikuttaa kaikesta käyttäytymisestään päätellen juuri sellaiselta ihmistyypiltä joka ei vaan kestä häviötä. Oma veikkaukseni on että äijä sekosi vaalitappion myötä niin pahasti että meininki on nyt sen vuoksi tällaista. Trumpin tapa korostaa itseään, toisten, mukaanlukien omien, haukkuminen "luusereiksi" ja esim. apina-obamavideoiden julkaisu kertoo pitkäkaunaisuudesta ja katkerasta persoonasta, McCainin haukkuminen koska jäi sotavangiksi Vietnamissa oli täyttä moukan käytöstä jne. jne.

Itse en kyllä osaisi tällaista tyyppiä arvostaa johtajana, oli mistä puolueesta tahansa.

Trump kyllä vaikuttaa kaikesta käyttäytymisestään päätellen juuri sellaiselta ihmistyypiltä joka ei vaan kestä häviötä. Oma veikkaukseni on että äijä sekosi vaalitappion myötä niin pahasti että meininki on nyt sen vuoksi tällaista. Trumpin tapa korostaa itseään, toisten, mukaanlukien omien, haukkuminen "luusereiksi" ja esim. apina-obamavideoiden julkaisu kertoo pitkäkaunaisuudesta ja katkerasta persoonasta, McCainin haukkuminen koska jäi sotavangiksi Vietnamissa oli täyttä moukan käytöstä jne. jne.

Itse en kyllä osaisi tällaista tyyppiä arvostaa johtajana, oli mistä puolueesta tahansa.
Itseasiassa ihan hyvä kuvaus. Tosin tuosta vaalitappion jälkeen sekoamisesta olen eri mieltä. Sama jätkä se edelleen on, moukkamaisuus vielä vaan noussut uudelle tasolle. Mulkku mieheksi ja odotan, että jos Biden kuukahtaa tässä Trumpin kauden aikana niin sitten nähdään vielä ainakin yksi riman alitus tyylikkyyden suhteen. Mahtaa jäädä kutsu saamatta hautajaisiin ja siitäkin tulnee jokin itkupotkuraivari.

Mutta sitten taas jos se moukkamaisuus ja pöyristyttävät ja liioittelevat puheet siirretään syrjään, niin tekeekö kuitenkin ihan oikeita asioita käytännössä? Toistaiseksi tällä saralla antaisin kiitettävän arvosanan. Oikeita asioita tekevä moukka voittaa kirjanpidossani kaunopuheisen ja vääriä asioita tekevän johtajan (esim Starmer).

Itseasiassa ihan hyvä kuvaus. Tosin tuosta vaalitappion jälkeen sekoamisesta olen eri mieltä. Sama jätkä se edelleen on, moukkamaisuus vielä vaan noussut uudelle tasolle. Mulkku mieheksi ja odotan, että jos Biden kuukahtaa tässä Trumpin kauden aikana niin sitten nähdään vielä ainakin yksi riman alitus tyylikkyyden suhteen. Mahtaa jäädä kutsu saamatta hautajaisiin ja siitäkin tulnee jokin itkupotkuraivari.

Mutta sitten taas jos se moukkamaisuus ja pöyristyttävät ja liioittelevat puheet siirretään syrjään, niin tekeekö kuitenkin ihan oikeita asioita käytännössä? Toistaiseksi tällä saralla antaisin kiitettävän arvosanan. Oikeita asioita tekevä moukka voittaa kirjanpidossani kaunopuheisen ja vääriä asioita tekevän johtajan (esim Starmer).
No itse en johtajilta edellytä mitään erityistä kaunopuheisuutta vaan ihan perus käytöstapoja ja muiden ihmisten kunnioittamista. Suorapuheinen voi varmaan olla myös olematta moukka? Valehtelu ei ole hyvä piirre myöskään.

Tuosta olen alustavasti hiukan eri mieltä että Trump tekee asiat niin hyvin kuin voisi; idioottimainen käytös ja epäluotettavuus eivät pitemmällä aikavälillä kantane hedelmää ja överiksi vedetyt toimet aiheuttavat kovia vastareaktioita, etenkin Usan kaltaisessa puoluejärjestelmässä. Toki samaan aikaan Trump on varmasti saanut aikaan niitä asioita, joiden tekemiseksi on äänetkin saanut.

E. Toki överit toimet voivat olla myös ihan harkittuja vastapuolen provosoimiseksi; jos joku left wing saadaan sekoilemaan kunnolla ja kusemaan sillä lopulta omiin muroihinsa niin sehän on onnistuminen.

Viimeksi muokattu:
Komppaan itsekin tätä. Iän myötä nämä negatiiviset piirteet ovat vain korostuneet ja ehkä jonkin verran myös "nälkä kasvaa syödessä" ilmiötä. Niin tai näin, niin negatiiviseen suuntaan menty tältä osin, mutta en näe mitään radikaalia muutosta, vaan samat asiat on olleet esillä koko ajan. Hyvin todennäköisesti, kun välivaalien tulos ei miellytä, niin jo se lienee riittävä aiheuttamaan kaikenlaista itkupotkuraivaria. Sen suhteen tosin olen astetta skeptisempi, että seuraako tästä raivarista muuta, kuin typeriä Xiittejä ja klikkiä huutavia uutisotsikoita.

Sisällissota jenkeissä on jo mun mielestä aika sakeaa, mutta kohtahan nähdään, että elänkö itse harhaisessa kuplassa, vai elävätkö jotkut muut. Jos siis nyt puhutaan ihan oikeasta sisällissodasta, eikä siitä, että vaikkapa kansalliskaarti lähtee valvomaan jotain asiaa samaan tapaan, mitä nähtiin vaikka viime vuonna Washingtonissa, mutta se uutisoidaan jossain sisällissodaksi. Jossain törmäsin hienoon lausuntoon, että vaikeaa on niin kauan, kun vihaa enemmän Trumpia, kuin rakastaa totuutta.

Itse olen edelleen sitä mieltä, että tältä se ensimmäinenkin virkakausi olisi näyttänyt, jos olisi ollut samankaltaiset mahdollistajat kabinetissa ja kongressissa. Sikäli turha laittaa negatiivisten piirteiden korostumista ikääntymisen piikkiin - ainahan suuruudenhulluus vailla minkäänlaista kestävää suunnitelmaa on tuon ukon toimia määritellyt.

Suorapuheinen valehtelija? Heheh, aika outo yhdistelmä, mutta hyväksytään :)

Sisällissota jenkeissä on jo mun mielestä aika sakeaa, mutta kohtahan nähdään, että elänkö itse harhaisessa kuplassa, vai elävätkö jotkut muut.

Joo toivotaan että jos jotain tapahtuu niin se on lievä eikä aiheuta mellakoita ja ihmishenkien menetystä. Jenkeissä on useiden klippien perusteella "military" kenraalit aika hiton laimeasti suhtautuvia niin D:hen kuin Hegsethiin. Siinä vaiheessa jos joku komentaisi heitä ohjaamaan hävittäjiä ja tankkeja omia kansalaisia tervehtimään niin nähtäisiin entistä enemmän irtaantumisia ja muistutuksia mille se vala on vannottu. #nokings

niin tekeekö kuitenkin ihan oikeita asioita käytännössä? Toistaiseksi tällä saralla antaisin kiitettävän arvosanan. Oikeita asioita tekevä moukka voittaa kirjanpidossani kaunopuheisen ja vääriä asioita tekevän johtajan (esim Starmer).

Aika uskomatonta, että joku antaa kiitettävän arvosanan näistä tulli, grönlanti ja iranin sota sekoiluista. Puhumattakaan Putinin nuolemisesta ja Ukrainan selkäänpuukottamisesta.

Mitähän Trumpin pitäisi tehdä, että hän ei saisi kiitettävää arvosanaa?

Niin tai näin, niin negatiiviseen suuntaan menty tältä osin, mutta en näe mitään radikaalia muutosta, vaan samat asiat on olleet esillä koko ajan.

Eihän Trump puhunut mitään sodasta Iranin kanssa, välien lähentämisestä Venäjän kanssa tai valtion velanoton kasvattamisesta vaalien aikana. Trumpin viesti oli talouden kuntoon laittaminen ja se, ettei jenkit osallistu sotiin. Kummassakin Trump tekee täysin toista politiikkaa kuin mitä aikaisemmin puhui.

Joo toivotaan että jos jotain tapahtuu niin se on lievä eikä aiheuta mellakoita ja ihmishenkien menetystä.
Tuo voi olla liikaa pyydetty. Demarit sai masinoitua ihmishenkien menetyksiin johtaneita mellakoita jo kun random narkkari tukehtui kiinniottotilanteessa. Mutta kaukana siinä sisällissodasta oltiin silloinkin.

No itse en johtajilta edellytä mitään erityistä kaunopuheisuutta vaan ihan perus käytöstapoja ja muiden ihmisten kunnioittamista. Suorapuheinen voi varmaan olla myös olematta moukka? Valehtelu ei ole hyvä piirre myöskään.
Tämä on mun mielestä tärkeä ja mielenkiintoinen teema. Ensinnäkin, eihän kukaan ole sitä mieltä, etteikö käytöstavat ymv. olisi hyvä asia ja että Trump ei olisi huono näissä asioissa (pl. jotkut ihan vannoutuneimmat fanit, jotka voitanee jättää pois laskuista). Pointti on siinä, että miten prioriteetit menevät. Esim. ajatellaan, että katkaiset jalkasi onnettomuudessa ja saat valita kirurgin, joka suorittaa leikkauksen siihen liittyen. Haluatko, että toimenpiteen suorittava kirurgi osaa käyttäytyä? Totta kai. Mutta jos valittavissa on 2 kirurgia, joista toisella on erinomainen historia tällaisissa leikkauksissa, mutta joka on täysi mulkku, sekä toinen, jonka leikkausten onnistumissuhde on selkeästi huonompi, mutta jolla on erinomaiset käytöstavat, niin oletan (oletanko oikein?), että jokainen valitsee sen osaavan mulkun. Tarkoittaako tämä, että ei arvosta käytöstapoja? Pointti siis on, että arvioitaessa kirurgia prioriteetti on siinä, että kuinka hyvä tämä on tekemään operaatioita ja vasta toissijaisena tulee käytöstavat.

Miten tämä sitten vertautuu Trumpiin ja presidenttiin? Presidentin täytyy edustaa enemmän, kuin kirurgin, joten voi perustellusti sanoa, että käytöstavat ovat tärkeämpiä, kuin kirurgille. Mutta ajatteli näin, tai ei, niin ei liene vaikea kuvitella, että joku painottaa presidentin kohdalla vaikkapa sitä, että millaisia lakeja tämä ajaa/vastustaa, tai millaisia linjoja vetää, tai millaisia päätöksiä tekee. Siitäkin voi olla montaa mieltä, että onko Trump näissä asioissa parempi vai huonompi, kuin vaihtoehdot, mutta ei pitäisi olla mahdotonta, tai edes vaikeaa, ymmärtää asian toisin arvottavien pointtia.

Back
Ylös Bottom