🇺🇦 Ukrainan sota 🇺🇦

Meta title: 🇺🇦 Ukrainan sota – Suurvaltakonflikti joka muovaa Euroopan voimasuhteet uusiksi 🇺🇦

Meta description: Keskustelua sodan etenemisestä, aseavusta, taktiikoista ja poliittisista vaikutuksista – mitä tapahtuu rintamalla ja kulisseissa?*

Kauanko veikkaatte että sota vielä kestää vuosissa?

• 1

Votes: 10 23,8%
  • 2

Votes: 12 28,6%
  • 3

Votes: 4 9,5%
  • 4

Votes: 1 2,4%
  • 5

Votes: 3 7,1%
  • 6

Votes: 2 4,8%
  • 7

Votes: 2 4,8%
  • 8

Votes: 0 0,0%
  • 9

Votes: 0 0,0%
  • 10 tai enemmän

Votes: 8 19,0%

• Total voters
    42
USAID:sta tuli mieleen, että mitenköhän paljon CIA käyttää sitä tehdessään ulkomaisia sijoituksia, joiden ensisijainen tarkoitus on turvata uusien lupaavien puolustussotateknologioiden saatavuus myös/ainoastaan jenkeille?

Ei kait noita CIAn tarvitse suhmuroida ellei tarvitse jotain sabotaasia tehdä? Onnistuu ystävällismielisten maiden kanssa ihan normaalin, toki ei niin julkisen, kaupankäynnin/yhteistyön puitteissa.
Käsittääkseni USAID tuetut NGO järjestöt vieraissa maissa sitten laajasti käytössä siihen, että soittavat radiokanavaltaan rokkia ja kehottavat nuoria torille mielenosoituksiin epävakauttaakseen epämieluisia hallituksia. Minkäs maan NGO kohu se oli kun puhuttiin miten kamalaa kun kutsuvat näitä ”vieraan vallan agenteiksi”? Vaikka tietysti agentilla tarkoitettiin vain toimijaa sen vieraan vallan hyväksi mistä raha tulee ja haluttiin stoppi sille. USA itse nuo tietysti kieltänyt, Intia taisi kieltää USAn rahoitukset noille ja tietty Venäjältä kukaan lännessä ei noita huoli.

Noin se ikävä kyllä näyttää olevan, Euroopan johtajat antavat ennemmin Euroopan tuhoutua, kuin nöyrtyvät.
He ovat ajaneet itsensä ja Euroopan täydelliseen umpikujaan, silti vain täyttä höyryä eteenpäin.

Ohhoh, nyt on kovat piipussa trumpilla. Juttelee. ''et saa tehä mitään, putin kehu mun kravattia, se on kaunein hienoin ja kaikki tietää sen''​

Trump aikoo keskustella Puolan presidentin kanssa​

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump aikoo keskustella Puolan presidentin Karol Nawrockin kanssa keskiviikon aikana, Valkoisen talon edustaja kertoo uutistoimisto Reutersille.

"Presidentti Trump ja Valkoinen talo seuraavat tietoja Puolasta, ja presidentti Trump on aikeissa keskustella preisdentti Nawrockin kanssa tänään", Valkoisen talon edustaja viestitti Reutersille.

Matti Huuskonen, toimittaja

17:02

Puolan ulkoministeri: Trumpilta kaivataan tekoja Puolan tukemiseksi​

Puolan ulkoministeri Radosław Sikorski sanoo odottavansa Yhdysvaltojen presidentiltä Donald Trumpilta tekoja Puolan tukemiseksi, ei vain sanoja.

Lausunnosta uutisoi Reuters.

www.Hs.fi

''ootat 2 viikkoo''. Ja twiitti. EIkun äksäys. On se kova.

Ei kait noita CIAn tarvitse suhmuroida ellei tarvitse jotain sabotaasia tehdä? Onnistuu ystävällismielisten maiden kanssa ihan normaalin, toki ei niin julkisen, kaupankäynnin/yhteistyön puitteissa.
Niinhän niitä sijoituksia voidaan tehdä yksityisen sektorin tasolla jonkun "hygieniarahaston" välityksellä.
Käsittääkseni USAID tuetut NGO järjestöt vieraissa maissa sitten laajasti käytössä siihen, että soittavat radiokanavaltaan rokkia ja kehottavat nuoria torille mielenosoituksiin epävakauttaakseen epämieluisia hallituksia. Minkäs maan NGO kohu se oli kun puhuttiin miten kamalaa kun kutsuvat näitä ”vieraan vallan agenteiksi”? Vaikka tietysti agentilla tarkoitettiin vain toimijaa sen vieraan vallan hyväksi mistä raha tulee ja haluttiin stoppi sille. USA itse nuo tietysti kieltänyt, Intia taisi kieltää USAn rahoitukset noille ja tietty Venäjältä kukaan lännessä ei noita huoli.
Sehän tuossa USAID:ssa onkin, kun se on suureltaosin harkinnanvaraista eli löysää rahaa. Sieltähän sitä "kehitysapurahaa" tarvittaessa saisi lisää, mikäli CIA:n oma lompakko ei jostain syystä taivu. En taaskaan sano, että ilman muuta näin toimitaan - mutta juuri tuollainen "soitetaan radiokanavalta rokkia" antaisi loistavan suojan rahanpesulle täysin toisiin tarkoituksiin kuin julkisuuteen annetaan ymmärtää.

Oon rehellisesti sitä mieltä että hiukan ylimitoitettu vastaus Venäjän maaperälle Puolasta Naton voimin olisi ainut viisas ratkaisu nyt. Ihan selkeästi paskoa näihin ohjuksiin ja droneihin liittyvää infraa. Niin paljon voimaa kuitenkin ja ohjuspuolustus ohittaen, että ryssä tajuaa ettei kannata näitä leikkejä leikkiä. Jos Venäjä nyt saa viralliseksi totuudeksi sanoittaa ja määrittää iskun olleen puhdas vahinko, ja tämä "totuus" lännessä niellään, niin se on jotain sellasta millä on huonot ja konkreettiset seuraukset.

Nyt eurooppalaisetkin mediat ovat alkaneet uutisoida kyseessä olleen harhautusmaaleiksi tarkoitettujen lentsikoiden. Ehkä tosiaan tarkoituksellisesti testattu reaktioita, kun ilman räjähteitä laitettu matkaan

Ehkä ennemminkin on testattu naton puolustusta ja osoitettu se erittäin surkeaksi, eli uhkauksesta voisi olla kyse.
Tätä seikkaa puoltaa se, minkä jo Puolan puolustusministeri vahvisti, eli Valko-Venäjä antoi Puolalle jo yöllä varoituksen heitä kohti lähestyvistä drooneista, näyttää siltä, että Puolan haluttiin olevan täydessä hälytystilassa ja silti valtaosa drooneista tuli läpi.

View: https://x.com/konrad_muzyka/status/1966043533929861617

-In recent years, Poland has set a course for rapid procurement of armaments, focusing on acquiring high-class systems: Patriots, Apache helicopters, F-35 aircraft, MLRS launchers, self-propelled howitzers, etc. This direction was intended to ensure the capability to repel an adversary possessing comparable potential. Meanwhile, the war in Ukraine has significantly limited Russia's ability to conduct full-scale operations against an opponent of similar technological level.
-In response, the Russians have focused on producing lower-class systems in mass quantities, assuming that quantity could compensate for quality deficiencies. Thus, a paradox arises: The Polish Armed Forces are becoming better prepared for a large-scale conventional conflict than the potential adversary, but at the same time, they lack sufficient means to defend against the mass use of inexpensive unmanned systems.

Minun mielestä hyvä kirjoitus ja Suomenkin pitäisi tähän herätä. Oikeastaan voisi sanoa että juuri meidän pitäisi tähän herätä. Talvet on kylmiä ja ryssä voisi tuhota energiainfraa.

Tapaus sattui Euroopan mantereella ja EU-maassa. Millaisiin koviin toimenpiteisiin Puola yhdessä muiden EU-maiden kanssa on tähän mennessä ryhtynyt tai ryhtymässä Venäjän rankaisemiseksi? Vai onko periaatteena, että USA hoitaa aina tällaiset asiat Euroopan maiden puolesta ja ellei hoida, niin Eurooppa kritisoi USA:ta rohkeuden puutteesta?

Tapaus sattui Euroopan mantereella ja EU-maassa. Millaisiin koviin toimenpiteisiin Puola yhdessä muiden EU-maiden kanssa on tähän mennessä ryhtynyt tai ryhtymässä Venäjän rankaisemiseksi? Vai onko periaatteena, että USA hoitaa aina tällaiset asiat Euroopan maiden puolesta ja ellei hoida, niin Eurooppa kritisoi USA:ta rohkeuden puutteesta?

Tämä oli eka kerta Naton historiassa, kun Naton ilmatilaa jouduttiin puolustamaan asein. USA on Natossa ja se on puolustusliitto ja silloin asian vähättely ja Venäjän toimien tuomitsematta jättäminen ei ole oikea reaktio Trumpilta. Jos jenkit on liittyneet Natoon ja sopineet jotain, niin pitää sitten toimia sovitusti, eikä vain siirrellä vastuuta euroopalle.

Tämä oli eka kerta Naton historiassa, kun Naton ilmatilaa jouduttiin puolustamaan asein. USA on Natossa ja se on puolustusliitto ja silloin asian vähättely ja Venäjän toimien tuomitsematta jättäminen ei ole oikea reaktio Trumpilta. Jos jenkit on liittyneet Natoon ja sopineet jotain, niin pitää sitten toimia sovitusti, eikä vain siirrellä vastuuta euroopalle.
Eurooppa keskittyy liikaa siihen, mitä USA sanoo/tekee ja liian vähän siihen, mitä se itse tekee. EU on edelleen yksi maailman suurimmista talousalueista ja tärkeä vientikohde monille Venäjän kumppaneille. Halutessaan se pystyisi laittamaan ne hyvinkin ahtaalle sen sijaan, että keskittyisi USA:n sanomisiin/tekemisiin ja odottaa, että USA reagoi.

Jos USA:ssa olisi vastaava lennokki-incident, olen 100% varma, että USA ei keskittyisi siihen, että se saa EU:n tuomitsemaan tapauksen ja huutaisi sitä apuun vaan toimisi itse omien intressiensä mukaisesti. Itse asiassa olen 100% varma, ettei USA:ta voisi vähempää kiinnostaa mitä EU sanoo tai tekee.

Viimeksi muokattu:
Eurooppa keskittyy liikaa siihen, mitä USA sanoo/tekee ja liian vähän siihen, mitä se itse tekee. EU on edelleen yksi maailman suurimmista talousalueista ja tärkeä tuontimaa monille Venäjän kumppaneille. Halutessaan se pystyisi laittamaan ne hyvinkin ahtaalle sen sijaan, että keskittyisi USA:n sanomisiin/tekemisiin ja odottaa, että USA reagoi.

Jos USA:ssa olisi vastaava lennokki-incident, olen 100% varma, että USA ei keskittyisi siihen, että se saa EU:n tuomitsemaan tapauksen ja huutaisi sitä apuun vaan toimisi itse omien intressiensä mukaisesti. Itse asiassa olen 100% varma, ettei USA:ta voisi vähempää kiinnostaa mitä EU sanoo tai tekee.

Minusta tätä pitää katsoa sopimuskeskeisesti. Kun on jotain jenkkien kanssa sovittu, niin pitäähän sen pitää. Eikö sinusta jenkkien pidä toimia sovitusti? Pitäisikö sinusta jenkkien lähteä Natosta?

Olen siinä mielessä samaa mieltä, että euroopan pitää ottaa nyt vastuu omista asioistaan, mutta Venäjän akuutin uhan takia ei voida nyt heittää jenkkejä samantien pihalle. Eurooppa ajaa nyt armeijoita ylös ja kun meillä on uskottava armeija, niin sitten voidaan sulkea jenkkien sotilastukikohdat euroopasta kokonaan.

Mielestäni meidän pitäisi myös lopettaa kaikki aseostot jenkeistä, bänniä jenkkien somefirmat euroopasta ja rakentaa oma infra kokonaan. Koska jenkit ei ole meidän liittolainen, niin meidän ei pidä enää tukeutua heidän järjestelmiin missään puolustukseen liittyvässä. Samaten pitää korvata dollari euroilla kv-kaupassa.

Nyt kun sitten alkaa valitus tästä, niin onko tässä nyt jenkkien tarkoitus ottaa sokerit pullasta? Että jenkit on Natossa ja myy meille aseet, mutta ei kuitenkaan sitten noudata muuten sopimuksen vaatimia ikäviä velvoitteita?

Minusta tätä pitää katsoa sopimuskeskeisesti. Kun on jotain jenkkien kanssa sovittu, niin pitäähän sen pitää. Eikö sinusta jenkkien pidä toimia sovitusti? Pitäisikö sinusta jenkkien lähteä Natosta?

Olen siinä mielessä samaa mieltä, että euroopan pitää ottaa nyt vastuu omista asioistaan, mutta Venäjän akuutin uhan takia ei voida nyt heittää jenkkejä samantien pihalle. Eurooppa ajaa nyt armeijoita ylös ja kun meillä on uskottava armeija, niin sitten voidaan sulkea jenkkien sotilastukikohdat euroopasta kokonaan.

Mielestäni meidän pitäisi myös lopettaa kaikki aseostot jenkeistä, bänniä jenkkien somefirmat euroopasta ja rakentaa oma infra kokonaan. Koska jenkit ei ole meidän liittolainen, niin meidän ei pidä enää tukeutua heidän järjestelmiin missään puolustukseen liittyvässä. Samaten pitää korvata dollari euroilla kv-kaupassa.

Nyt kun sitten alkaa valitus tästä, niin onko tässä nyt jenkkien tarkoitus ottaa sokerit pullasta? Että jenkit on Natossa ja myy meille aseet, mutta ei kuitenkaan sitten noudata muuten sopimuksen vaatimia ikäviä velvoitteita?
Toistaiseksi tarvetta USA:lle ei ole lennokki-incidentiin liittyen muuten kuin artikla 4:n osalta. Muuten vasta artikla 5. eli selkeä sotatoimi velvoittaisi USA:aa toimimaan. Siihen asti Eurooppalla on riittävät resurssit toimia itse asian tiimoilta.

USA:n poistaminen yhtälöstä boldatulla tasolla ei ole realismia. Se kaataisi Euroopan vientivetoisen talouden USA:n vastatoimien takia.

Viimeksi muokattu:
Toistaiseksi tarvetta USA:lle ei ole lennokki-incidentiin liittyen muuten kuin artikla 4:n osalta. Muuten vasta artikla 5. eli selkeä sotatoimi velvoittaisi USA:aa toimimaan. Siihen asti Eurooppalla on riittävät resurssit toimia itse asian tiimoilta.

Jenkkien pitäisi olla solidaarinen ja toimia samassa rintamassa tässä asiassa. Trump sooloilee koko ajan ja veljeilee Putinin kanssa. Kyllähän tämä tässäkin nähtiin, että kun Venäjä iskee droneilla natomaahan, niin asettuu Venäjän Putinin puolelle. Ei liittolaiset toimi näin.

USA:n poistaminen yhtälöstä boldatulla tasolla ei ole realismia. Se kaataisi Euroopan vientivetoisen talouden.

Voidaan käydä kauppaa edelleen ja pitääkin käydä, mutta jenkit pitää leikata pois puolustukselle tärkeistä asioista samalla tavalla, kuin Kiinakin kerran jenkit ei ole enää liittolainen.

Voi vittu näitä mätäkuun juttuja, Venäläinen drooni oli tuhonnut talon puolassa, onneksi kuitenkin styroksinen lennokki säilyi ehjänä :nolo:

546405725_10231954909558709_5089887664771482133_n.jpg

546419846_10231954909358704_3377824523793883314_n.webp

Nooh, paikalliset tiesivät kuitenkin kertoa, että talo tuhoutui pari kuukautta sitten myrskyssä, pikkuisen on petrattavaa propagandassa, kannattaisi varmaan kysyä Zelenskyltä neuvoa...

546086508_10231955141604510_8265436685346315441_n.jpg

518277267_10231955141164499_389225541626476283_n.jpg

Back
Ylös Bottom