Joo, eli kuten Mima sanoi, viimeksi valmistuneiden verotustietojen mukaan lasketaan äitiyspäiväraha tai jotakin... Ja jos on ollut viimeisen puolen vuoden aikana ennen päivärahan hakemista töissä, joista tulot olisivat paremmat kuin verotuksessa olleet, kannattaa hakea sen perusteella. Saa korkeampaa päivärahaa.
Fitnesspimu, fiksut varmaan miettis lasten "ajoittamista" jotenkin, niin että se kannattaisikin. Sitten on niitä tumpeloita, jotka ei piittaa moisesta ja kärsii sitten tilillään sen. Nimimerkillä "nyt kolmannen lapsen minimiäitiyspäivärahalla saava". Mulla kun oli ekan aikaan opiskeluja takana, en ehtinyt tehdä 6 kk töitä ennen äitiyslomaa tai siis jäin ennenaikaisesti sairaslomalle. Sen jälkeen olen ollut kotiäitinä, jolle ei tuloja kerry, joten ei kerry päivärahaankaan kokoa.
Mutta se on kyllä loistavaa, että päiväraha on noussut. Ennen se oli 11,45 euroa / päivä. Nyt jo suunnattomat 15,20 e / päivä, jos muistan oikein. Kumminkin se tekee huimat 380 euroa kuussa. :D Miinus verot, liki 20 prossaa, Kelan korvauksista menee hiukan isompi kuin palkasta menisi, sosiaalituet verotetaan tiukemmin + Kela lykkää vielä 2% verokorotuksen siihen päälle.
Kelan sivuilta voi noita laskea sellaisella laskurilla. Jos ei edellisen verotuksen mukaan tule kovin hyvä päiväraha, kannattaa varmistaa, saisiko viimeisten kuukausien palkkatulojen perusteella korkeampaa. Siinä voi tulla isokin ero. Kela laskee muuten automaattisesti verotuksen perusteella, jos hae itse palkkatietojen perusteella.