Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
IronMind sanoi:MIKÄ V**TU SIINÄ ON ETTEI SITÄ POHJAMAALIA RAASKITA LAITTAA SINNE ALIMMAISEKSI JOLLOIN TAPETIN VAIHTOKIN EHKÄ JOSKUS ONNISTUISI ILMAN PÄIVÄKAUSIEN NYSVÄYSTÄ!?!?
t. 2 päivää juuri vanhoja tapetteja seinistä raapinut.

eerotuomari sanoi:Silkkaa jären köyhyyttähän se onkii, mutta minkäs teet ku pomo käskee![]()
Käytä ihmeessä tota QUOTE ominaisuutta niin tulee pikkasen selvimmiks noi sun viestit kun tietää mikä on lainattua ja mikä omaa juttua.IronMind sanoi:MIKÄ V**TU SIINÄ ON ETTEI SITÄ POHJAMAALIA RAASKITA LAITTAA SINNE ALIMMAISEKSI JOLLOIN TAPETIN VAIHTOKIN EHKÄ JOSKUS ONNISTUISI ILMAN PÄIVÄKAUSIEN NYSVÄYSTÄ!?!?
t. 2 päivää juuri vanhoja tapetteja seinistä raapinut.
Grim Reaper sanoi:On muuten hivenen vittumaista hommaa. Omassa kämpässä oli kuusi(!) kerrosta tapetteja päällekäin. Oli melko vittumaista kun vesi/tapetinpoistoaine ei millään meinnannut mennä kaikkien kerrosten läpi, vaan tapetti piti poistaa usemmalla kerralla. Muutama tovi siinä vierähti.
amf sanoi:Käytä ihmeessä tota QUOTE ominaisuutta niin tulee pikkasen selvimmiks noi sun viestit kun tietää mikä on lainattua ja mikä omaa juttua.
Jesuiitta sanoi:Melkeen kaiken pystyy tekemään itse ja tarvikkeet on kuitenkin sen verran halpoja, ettei kukaan mene vararikkoon jos joutuu vähän harjoittelemaan.
(Sähkövedoista ja putkituksista tosin tuli säkäriltä tukkapöllyä koska ovat luvanvaraista toimintaa. Ihan vastaavia putkituksia se virallinen säkärikin tosin teki eli en ymmärrä miksi pitäisi maksaa 100+ eur/tunti jollekin siitä että ukko osaa väännellä 5 eur taivutusjousella 1 eur muoviputkia ja vetää 5 eur vetojousella 1 eur johtoja em. putkista läpi.)
hekuli sanoi:Saathan toki vetää sähköt myös itse, mutta vaatii sähkärin tarkastuksen ja on sähkärin vastuulla jos jotain tapahtuu. Eri asia on että löydätkö mistään sähkäriä joka vetää nimensä paperiin.
IronMind sanoi:Tämä on muuten näissä remppahommissa aika kova peruspointti. Eli tarpeet eivät usein maksa kuin pähkinöitä verrattuna siihen jos joku ulkopuolinen tekisi hommat ja kun itselle tekee niin yleensä tulee tehtyä aika lailla vimpan päälle. Joku maksettu remppareiska tekee kuitenkin vaan sen tuntiliksansa edestä eli harvoin kuitenkaan jaksaa nysvätä yhtä pieteetillä kuin joku omaa kämppäänsä laittava.
Hesarissa oli juuri männäviikolla juttua kuinka suomalaiset ovat niin pihejä, että tekevät remppansa iltahommina itse. Minä ainakin olen sitä mieltä että olen mielummin niin tarkka omasta kämpästäni että teen rempat itse niin tiedän miten mikäkin on viritelty. Rahalla ostetussa rempassa on kuitenkin oiottu siinä sun tässä ajan ja tarpeitten säästämiseksi.
En ole vielä törmännyt remppahommaan josta ei jokainen maalaisjärkeä omaava ja lukutaitoinen ohjeiden suhteen selviytyisi eli se ei ainakaan mikään peruste ole ketään palkata että joku homma olisi muka niin kinkkinen ettei siitä perusjavanainen suoriutuisi.
(Sähkövedoista ja putkituksista tosin tuli säkäriltä tukkapöllyä koska ovat luvanvaraista toimintaa. Ihan vastaavia putkituksia se virallinen säkärikin tosin teki eli en ymmärrä miksi pitäisi maksaa 100+ eur/tunti jollekin siitä että ukko osaa väännellä 5 eur taivutusjousella 1 eur muoviputkia ja vetää 5 eur vetojousella 1 eur johtoja em. putkista läpi.)
Inska sanoi:Harkinnassa laittaa (puolivaraavan) takan taakse seinään laattoja. Nyt on ruvennut epäilyttämään kestäisikö laatat seinässä kovan lämpötilanvaihtelun takia. Takka on ns. kulmassa, ja laatoitettavat seinät rapattua&maalattua tiiliseinää/hormia sekä pienet pätkät kiviaineslevyä. Seinäpinnat on karhennettu hiomakivellä. Laatoitanko vai maalaanko?
Jakob sanoi:kyllä se kuudenkympin jako on ihan passeli. Jos tiheemmälle laittaa niin on vittumainen villoittaa..
Jaa niin ja kandee muistaa, että cyproroccia on ainakin kahdenlaista ek("erikoiskova") ja sitten tavallinen. EK:ssa taitaa olla lasikuitua tms vahvikkeena, painaa pirusti enemmän. Tavallista kattoon ja tota toista seiniin.
pollo sanoi:Laatat kyllä kestävät seinässä, koska keraamit sietävät hyvin erilaisia lämpötiloja (okei, kylmässä haurastuvat). Eri asia on vaan se, miten saat pysymään laatat varmasti siellä seinässä. Esimerkiksi saunassa, kiuasta lähimmät laatat ovat usein todella heppoisesti kiinni ja jopa lähtevät irti, ainakin jos käytetään normaalia saneerauslaattalaastia. Hyvällä tuurilla laatat siis pysyvät seinässä, mutta mitä jos irtoavat? Miten laitat ne takaisin kiinni? Erilaiset liimat voivat pysyä, mutta mites niillä haju-, lämpö- ja palohaitat?
Tähän kuunteleisin itsekin vinkkejä? :thumbs:
Itse maalaisin tai ainakin käyttäyisin suhteellisen isoa laattaa.

Kallista? 25euroa levy (13mm havu-/sekavaneri), 1220x2440 kokoisena. Ei omasta mielestäni kallista ollenkaan kun ottaa huomioon että seinässä kestää vaikka henkilöauto kiinni missä tahansa kohdassa. Itselle kun tekee niin pitää tehdä kunnollista.ZweCCo sanoi:Huppe puhuit siitä tän threadin alussa että laittais eka vanerin ja sitten vasta gyprocin pintaan. No idea on sinäänsä hyvä mutta se on kallista. Tietysti jos perse kestää niin mikäs siinä. ----------CLIP----- Mihin hemmettiin sitä 13mm GEKkiä enää tarvii kun vaneri on jo alla?![]()
Senkin vielä sanon että itse en laittaisi mielelläni yhtään mihinkään märkätiloihin kipsilevyä seiniksi. Ennemminkin 85mm:n kahi väliseinäpontista muuraisin siihen seinät.
Helsingissä. :DJPK sanoi:Missä sahkärit saa 100+ euroo tunti! paljon siellä sitten saa kirvesmiehet? kerro tulen sinne heti töihin, ellei se sitten ole se Suomen persreikä Helsinki... hermot menee ruuhkassa, vaikka siitä palkan saisikin.
ZweCCo sanoi:Meillä ainakin kiukaan tausta laatotettuna tavallisella saneerauslaastilla eikä yksikään laatta ole irti. Talo on 12 vuotta vanha. Taustana tossa laatoituksessa on tiiliseinä. Myös hormin kulma pilkistää saunan puolella ja sekin on laatoitettu eikä yksikään laatta ole vielä irti lämpövaihteluista huolimatta. Näissä vaan on erittäin tärkeää muistaa se että kiinnittää laatat huolellisesti siihen laastiin niin että se koko laatta on siinä laastissa kiinni eikä niin että jostain pienistä läikistä on vaan laastiin tarttunut. Sillon korkkaa helposti irti.
Aiemmalle kyselijälle siis uskaltaisin kyllä suositella sitä laatoittamista sinne takan taakse kunhan on huolellinen laattojen kiinnityksessä.![]()
Itsekkin olen monessa saunassa nähnyt laatoitetun kiukaan takaseinän. Niissä kaikissa vaan muistaakseni on putki muurattu kiukaan takaa hormiin, eikä ns. päältä miten tuo takan poisto lähtee mun tapauksessa. Ja juuri sen ympäristön laatoittaminen mietitytti.
IronMind sanoi:en ymmärrä miksi pitäisi maksaa 100+ eur/tunti jollekin siitä että ukko osaa väännellä 5 eur taivutusjousella 1 eur muoviputkia ja vetää 5 eur vetojousella 1 eur johtoja em. putkista läpi.)
-leiman otsaansa.