Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
kyllä minä oon aina laittanut pohjamaalin ennen tapettia. Sitten ei gyprokki kastu kun laittaa tapetin päälle ja muutenkin näkee paremmin jos ei oo kittaukset onnistunut.

IronMind sanoi:
MIKÄ V**TU SIINÄ ON ETTEI SITÄ POHJAMAALIA RAASKITA LAITTAA SINNE ALIMMAISEKSI JOLLOIN TAPETIN VAIHTOKIN EHKÄ JOSKUS ONNISTUISI ILMAN PÄIVÄKAUSIEN NYSVÄYSTÄ!?!?

t. 2 päivää juuri vanhoja tapetteja seinistä raapinut.

Silkkaa jären köyhyyttähän se onkii, mutta minkäs teet ku pomo käskee:hyper:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
eerotuomari sanoi:
Silkkaa jären köyhyyttähän se onkii, mutta minkäs teet ku pomo käskee:hyper:

:offtopic: Käytä ihmeessä tota QUOTE ominaisuutta niin tulee pikkasen selvimmiks noi sun viestit kun tietää mikä on lainattua ja mikä omaa juttua.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Harkinnassa laittaa (puolivaraavan) takan taakse seinään laattoja. Nyt on ruvennut epäilyttämään kestäisikö laatat seinässä kovan lämpötilanvaihtelun takia. Takka on ns. kulmassa, ja laatoitettavat seinät rapattua&maalattua tiiliseinää/hormia sekä pienet pätkät kiviaineslevyä. Seinäpinnat on karhennettu hiomakivellä. Laatoitanko vai maalaanko?

IronMind sanoi:
MIKÄ V**TU SIINÄ ON ETTEI SITÄ POHJAMAALIA RAASKITA LAITTAA SINNE ALIMMAISEKSI JOLLOIN TAPETIN VAIHTOKIN EHKÄ JOSKUS ONNISTUISI ILMAN PÄIVÄKAUSIEN NYSVÄYSTÄ!?!?

t. 2 päivää juuri vanhoja tapetteja seinistä raapinut.

On muuten hivenen vittumaista hommaa. Omassa kämpässä oli kuusi(!) kerrosta tapetteja päällekäin. Oli melko vittumaista kun vesi/tapetinpoistoaine ei millään meinnannut mennä kaikkien kerrosten läpi, vaan tapetti piti poistaa usemmalla kerralla. Muutama tovi siinä vierähti.

Grim Reaper sanoi:
On muuten hivenen vittumaista hommaa. Omassa kämpässä oli kuusi(!) kerrosta tapetteja päällekäin. Oli melko vittumaista kun vesi/tapetinpoistoaine ei millään meinnannut mennä kaikkien kerrosten läpi, vaan tapetti piti poistaa usemmalla kerralla. Muutama tovi siinä vierähti.

Sama vika meillä paitsi, että tapettia ei ollut kuin neljä kerrosta. Lähti kuitenkin aika isoissa paloissa sumutinpullon ja tapetinpoistoaineen kanssa, tietysti loput pikku sentti kertaa sentti palat joutu nyppimään kynsillä betoniseinästä, vieläkin tekee pahaa ajatella...

Toinen aika paska homma oli kun pari väliseinää oli sellasella vähän lasikuitutapetin olosella kuviolla ja se oli maalattu päälle jollain lateksille tjsp. Jouduin vetään kolme isoa seinään kokonaan yli tasoitteella ja hiomaan, oli paikat vähän paskana sen jälkeen. Katonkin maalasin kahteen kertaan, ensin otexilla ettei rappaukset tule alas ja sitten normaali maali päälle. Menee muuten tuosta liuotin ohenteisesta otexista pönttö hyvin sekasin.:lol2:

Lattiatkin tuli laitettua talvella ja siitä tuli hyvä vaikka itse sanonkin! Melkeen kaiken pystyy tekemään itse ja tarvikkeet on kuitenkin sen verran halpoja, ettei kukaan mene vararikkoon jos joutuu vähän harjoittelemaan.

Jesuiitta sanoi:
Melkeen kaiken pystyy tekemään itse ja tarvikkeet on kuitenkin sen verran halpoja, ettei kukaan mene vararikkoon jos joutuu vähän harjoittelemaan.

Tämä on muuten näissä remppahommissa aika kova peruspointti. Eli tarpeet eivät usein maksa kuin pähkinöitä verrattuna siihen jos joku ulkopuolinen tekisi hommat ja kun itselle tekee niin yleensä tulee tehtyä aika lailla vimpan päälle. Joku maksettu remppareiska tekee kuitenkin vaan sen tuntiliksansa edestä eli harvoin kuitenkaan jaksaa nysvätä yhtä pieteetillä kuin joku omaa kämppäänsä laittava.

Hesarissa oli juuri männäviikolla juttua kuinka suomalaiset ovat niin pihejä, että tekevät remppansa iltahommina itse. Minä ainakin olen sitä mieltä että olen mielummin niin tarkka omasta kämpästäni että teen rempat itse niin tiedän miten mikäkin on viritelty. Rahalla ostetussa rempassa on kuitenkin oiottu siinä sun tässä ajan ja tarpeitten säästämiseksi.

En ole vielä törmännyt remppahommaan josta ei jokainen maalaisjärkeä omaava ja lukutaitoinen ohjeiden suhteen selviytyisi eli se ei ainakaan mikään peruste ole ketään palkata että joku homma olisi muka niin kinkkinen ettei siitä perusjavanainen suoriutuisi.

(Sähkövedoista ja putkituksista tosin tuli säkäriltä tukkapöllyä koska ovat luvanvaraista toimintaa. Ihan vastaavia putkituksia se virallinen säkärikin tosin teki eli en ymmärrä miksi pitäisi maksaa 100+ eur/tunti jollekin siitä että ukko osaa väännellä 5 eur taivutusjousella 1 eur muoviputkia ja vetää 5 eur vetojousella 1 eur johtoja em. putkista läpi.)

(Sähkövedoista ja putkituksista tosin tuli säkäriltä tukkapöllyä koska ovat luvanvaraista toimintaa. Ihan vastaavia putkituksia se virallinen säkärikin tosin teki eli en ymmärrä miksi pitäisi maksaa 100+ eur/tunti jollekin siitä että ukko osaa väännellä 5 eur taivutusjousella 1 eur muoviputkia ja vetää 5 eur vetojousella 1 eur johtoja em. putkista läpi.)

Saathan toki vetää sähköt myös itse, mutta vaatii sähkärin tarkastuksen ja on sähkärin vastuulla jos jotain tapahtuu. Eri asia on että löydätkö mistään sähkäriä joka vetää nimensä paperiin.

hekuli sanoi:
Saathan toki vetää sähköt myös itse, mutta vaatii sähkärin tarkastuksen ja on sähkärin vastuulla jos jotain tapahtuu. Eri asia on että löydätkö mistään sähkäriä joka vetää nimensä paperiin.

Tuossahan se pointti jo tuli eli sähkärit haluavat vetää provikat pois sähkökalusteista ja tuntiliksat pois perusnysväyksestä. Vaikeaa on tosiaan löytää säkäri tuttavapiirin ulkopuolelta, joka tulisi vain kytkemään valmiit kalusteet ja piuhat ja vetäisi puulaakinsa nimen tarkastuspapereihin.

Ei vissiin lyö leiville 0,5h kytkentähommat, vaikka tuo on se järjellinen panos minkä se säkäri perusrempassa asioihin panostaa. Se ei kumminkaan ole mitään rakettitiedettä viritellä jotain putkituksia ja rasiapohjia ja vedellä niiden välille säkärin määrittelemää letkua. Puhumattakaan jostain kalusteiden asennuksesta, ei niitä perus maadoitettuja pistorasioita ja valokytkimiä nyt niin montaa tyyppiä ole.

IronMind sanoi:
Tämä on muuten näissä remppahommissa aika kova peruspointti. Eli tarpeet eivät usein maksa kuin pähkinöitä verrattuna siihen jos joku ulkopuolinen tekisi hommat ja kun itselle tekee niin yleensä tulee tehtyä aika lailla vimpan päälle. Joku maksettu remppareiska tekee kuitenkin vaan sen tuntiliksansa edestä eli harvoin kuitenkaan jaksaa nysvätä yhtä pieteetillä kuin joku omaa kämppäänsä laittava.

Hesarissa oli juuri männäviikolla juttua kuinka suomalaiset ovat niin pihejä, että tekevät remppansa iltahommina itse. Minä ainakin olen sitä mieltä että olen mielummin niin tarkka omasta kämpästäni että teen rempat itse niin tiedän miten mikäkin on viritelty. Rahalla ostetussa rempassa on kuitenkin oiottu siinä sun tässä ajan ja tarpeitten säästämiseksi.

En ole vielä törmännyt remppahommaan josta ei jokainen maalaisjärkeä omaava ja lukutaitoinen ohjeiden suhteen selviytyisi eli se ei ainakaan mikään peruste ole ketään palkata että joku homma olisi muka niin kinkkinen ettei siitä perusjavanainen suoriutuisi.

Putkituksiin ei todelakaan tarvita sähkömiestä, voit itse vetää kaapelitkin putkiin ja jätät vaan ne kytkennät sit sähkärille, ite oon kyl tehnyt noi kytkennätkin vaikken sähkäri olekkaan (pois lukien keskuksen). Ja syy siihen että ammattimiehet saattaa tehä joitakin asioita hieman oikoen johtuu että kaikki pitää tehdä nykyään nopeasti, että firmat saa mahdollisimman paljon rahaa. Jos nyt sit otat jonkun remppareiskan sinne iltahommiin niin varmasti tekee mielellään tarkasti, minä ainakin teen, siinä vaan alkaa helposti tulemaan valitusta palkanmaksajalta, kun homma kestää eikä homma etene nopeasti.
Missä sahkärit saa 100+ euroo tunti! paljon siellä sitten saa kirvesmiehet? kerro tulen sinne heti töihin, ellei se sitten ole se Suomen persreikä Helsinki... hermot menee ruuhkassa, vaikka siitä palkan saisikin.

Inska sanoi:
Harkinnassa laittaa (puolivaraavan) takan taakse seinään laattoja. Nyt on ruvennut epäilyttämään kestäisikö laatat seinässä kovan lämpötilanvaihtelun takia. Takka on ns. kulmassa, ja laatoitettavat seinät rapattua&maalattua tiiliseinää/hormia sekä pienet pätkät kiviaineslevyä. Seinäpinnat on karhennettu hiomakivellä. Laatoitanko vai maalaanko?

Laatat kyllä kestävät seinässä, koska keraamit sietävät hyvin erilaisia lämpötiloja (okei, kylmässä haurastuvat). Eri asia on vaan se, miten saat pysymään laatat varmasti siellä seinässä. Esimerkiksi saunassa, kiuasta lähimmät laatat ovat usein todella heppoisesti kiinni ja jopa lähtevät irti, ainakin jos käytetään normaalia saneerauslaattalaastia. Hyvällä tuurilla laatat siis pysyvät seinässä, mutta mitä jos irtoavat? Miten laitat ne takaisin kiinni? Erilaiset liimat voivat pysyä, mutta mites niillä haju-, lämpö- ja palohaitat?

Tähän kuunteleisin itsekin vinkkejä? :thumbs:

Itse maalaisin tai ainakin käyttäyisin suhteellisen isoa laattaa.

Jakob sanoi:
kyllä se kuudenkympin jako on ihan passeli. Jos tiheemmälle laittaa niin on vittumainen villoittaa..

Jaa niin ja kandee muistaa, että cyproroccia on ainakin kahdenlaista ek("erikoiskova") ja sitten tavallinen. EK:ssa taitaa olla lasikuitua tms vahvikkeena, painaa pirusti enemmän. Tavallista kattoon ja tota toista seiniin.

Ei se kuuden kympin jako ihan passeli keittiössä ainakaan ole. Laatoitusten kohdalla nimittäin gyprocissa pitää olla k400 jako. Yleensähän keittiössä laatoitetaan tuo pöytätason ja yläkaapiston välinen alue.

Tuo erikoiskova ilmoitetaan kirjaimin GEK ja sitten normaali on GN. GEK levyssä on kaksinkertainen pahvi molemmin puolin sekä kipsin seassa on lasikuitua.

Huppe puhuit siitä tän threadin alussa että laittais eka vanerin ja sitten vasta gyprocin pintaan. No idea on sinäänsä hyvä mutta se on kallista. Tietysti jos perse kestää niin mikäs siinä. Itse kuitenkin suosittelisin semmosta hommaa että laittaa sitä vaneria pelkästään niille kohtaa mihin on tulossa kaapistoja. Kiinnikkeeksi käy myös lauta. Toisekseen sitten se että jos laittaa jo sen vanerin kuitenkin koko alalle sinne alle niin on IMO aivan turhaa laittaa enää siihen pintaan tuota GEK levyä. Esimerkiksi 6mm (GN 6 O [eli 6mm paksu ja reunaohennuksella]) saneerauskipsilevy olis paljon parempi tähän tarkoitukseen. Mihin hemmettiin sitä 13mm GEKkiä enää tarvii kun vaneri on jo alla? :rolleyes:

Senkin vielä sanon että itse en laittaisi mielelläni yhtään mihinkään märkätiloihin kipsilevyä seiniksi. Ennemminkin 85mm:n kahi väliseinäpontista muuraisin siihen seinät. Se ei kauheesti tilaa syö mutta on semmonen seinä että satavarmana laatat on jämäkässä alustassa ja ei varmaan mätäne eikä homehdu vaikka vesieristys pettäiskin. Jos kuitenkin pakko olisi käyttää jotain levyä niin ehdottomasti mieluiten käyttäisin jotain märkätiloihin suunniteltua levyä enkä suinkaan tavallista 13mm GEKkiä. Sekin vielä että runkotolppajako k400 aina laatoitusten alle. Erityisen tärkeää tämä.

E: Tosin vielä tuosta keittiön tolppajaosta. Jos välttämättä haluaa olla pihi ja säästää runkotolpissa niin tuon k400 jaon voi tehdä myös niin että loveaa runkotolppiin lautoja vaakatasoon k400 jaolla. Sillon homma pelaa. Tuon k400 tolppajaon etuna vaan on kyllä myös se että ne keittiökaapitkin saisi hyvin kiinni niihin kun on vähän tiheemmässä tolppia mistä valita. Näinollen ei tarvittais sitä vaneria sinne alle.

pollo sanoi:
Laatat kyllä kestävät seinässä, koska keraamit sietävät hyvin erilaisia lämpötiloja (okei, kylmässä haurastuvat). Eri asia on vaan se, miten saat pysymään laatat varmasti siellä seinässä. Esimerkiksi saunassa, kiuasta lähimmät laatat ovat usein todella heppoisesti kiinni ja jopa lähtevät irti, ainakin jos käytetään normaalia saneerauslaattalaastia. Hyvällä tuurilla laatat siis pysyvät seinässä, mutta mitä jos irtoavat? Miten laitat ne takaisin kiinni? Erilaiset liimat voivat pysyä, mutta mites niillä haju-, lämpö- ja palohaitat?

Tähän kuunteleisin itsekin vinkkejä? :thumbs:

Itse maalaisin tai ainakin käyttäyisin suhteellisen isoa laattaa.

Meillä ainakin kiukaan tausta laatotettuna tavallisella saneerauslaastilla eikä yksikään laatta ole irti. Talo on 12 vuotta vanha. Taustana tossa laatoituksessa on tiiliseinä. Myös hormin kulma pilkistää saunan puolella ja sekin on laatoitettu eikä yksikään laatta ole vielä irti lämpövaihteluista huolimatta. Näissä vaan on erittäin tärkeää muistaa se että kiinnittää laatat huolellisesti siihen laastiin niin että se koko laatta on siinä laastissa kiinni eikä niin että jostain pienistä läikistä on vaan laastiin tarttunut. Sillon korkkaa helposti irti.

Aiemmalle kyselijälle siis uskaltaisin kyllä suositella sitä laatoittamista sinne takan taakse kunhan on huolellinen laattojen kiinnityksessä. :rolleyes:

ZweCCo sanoi:
Huppe puhuit siitä tän threadin alussa että laittais eka vanerin ja sitten vasta gyprocin pintaan. No idea on sinäänsä hyvä mutta se on kallista. Tietysti jos perse kestää niin mikäs siinä. ----------CLIP----- Mihin hemmettiin sitä 13mm GEKkiä enää tarvii kun vaneri on jo alla? :rolleyes:

Senkin vielä sanon että itse en laittaisi mielelläni yhtään mihinkään märkätiloihin kipsilevyä seiniksi. Ennemminkin 85mm:n kahi väliseinäpontista muuraisin siihen seinät.
Kallista? 25euroa levy (13mm havu-/sekavaneri), 1220x2440 kokoisena. Ei omasta mielestäni kallista ollenkaan kun ottaa huomioon että seinässä kestää vaikka henkilöauto kiinni missä tahansa kohdassa. Itselle kun tekee niin pitää tehdä kunnollista.

Joo, muuraamalla toki saa parasta jälkeä aikaan ja mikäs se olisi kivitalossa asuessa, jos joskus rakennan niin kivestä kaikki. Pieni rivitalon kylppäri vain pienenee varsin paljon jos 85mm per seinä kaventaa kylppäriä :eek:

Mitä tuohon Gyprociin tulee niin sehän on sertifioitu järjestelmä kostean tilojen seiniksi, varsinkin kun alle pistetään se vaneri. Vesieristyshän se vettä pitävä elementti tuossa on ja kun sen tekee alusta loppuun KUNNOLLA ja saman valmistajan aineilla primerista aina saumauslaastiin saakka niin takuuvarmasti kestää vettä vaikka uima-altaan pohjana.

JPK sanoi:
Missä sahkärit saa 100+ euroo tunti! paljon siellä sitten saa kirvesmiehet? kerro tulen sinne heti töihin, ellei se sitten ole se Suomen persreikä Helsinki... hermot menee ruuhkassa, vaikka siitä palkan saisikin.
Helsingissä. :D

ZweCCo sanoi:
Meillä ainakin kiukaan tausta laatotettuna tavallisella saneerauslaastilla eikä yksikään laatta ole irti. Talo on 12 vuotta vanha. Taustana tossa laatoituksessa on tiiliseinä. Myös hormin kulma pilkistää saunan puolella ja sekin on laatoitettu eikä yksikään laatta ole vielä irti lämpövaihteluista huolimatta. Näissä vaan on erittäin tärkeää muistaa se että kiinnittää laatat huolellisesti siihen laastiin niin että se koko laatta on siinä laastissa kiinni eikä niin että jostain pienistä läikistä on vaan laastiin tarttunut. Sillon korkkaa helposti irti.

Aiemmalle kyselijälle siis uskaltaisin kyllä suositella sitä laatoittamista sinne takan taakse kunhan on huolellinen laattojen kiinnityksessä. :rolleyes:

Allright :) Itsekkin olen monessa saunassa nähnyt laatoitetun kiukaan takaseinän. Niissä kaikissa vaan muistaakseni on putki muurattu kiukaan takaa hormiin, eikä ns. päältä miten tuo takan poisto lähtee mun tapauksessa. Ja juuri sen ympäristön laatoittaminen mietitytti.
Tuleehan siihen putken ympärille maalatusta teräksestä kaulus jonka alla ei laattoja tietenkään tarvitse olla kun ei sinne alle näy.

Pitänee kokeilla ja kattoa miten käy. Mulla on nyt toistaiseksi sellainen puolivaraava takka tuossa, joka on kuitenkin mahdollisista purkaa jos homma kusee. Hiki siinä tulee kun niitä vuolukivenmurikoita kantelee edestakaisin mutta on kuitenkin sentään mahdollista :)

Tuli yksi remonttivinkkikin mieleen koskien vanhojen talojan seinien oikomista. Ensimmäinsenä kannattaa harkita tarkkaan häiritseekö jos seinät on 1-2 astetta vinossa. Silmällähän tuota ei yleensä edes näe, mutta vatupassi kertoo sitten toista. Omassa tapauksessa päätin kuitenkin oikaista seinät että saisin sähköt vedettyä uppoasennuksena.

Muutama huomionarvoinen seikka:
-pienestäkin huoneesta lähtee helposti yllättävän paljon pohjapinta-alaa pois mitä ei tule ajatelleeksi. 30 mm lauta+16 mm seinälevy+oikomisesta johtuva mahdollinen siirtymä syö paljon neliöitä jos on pienet huoneet ja kämppä ei ole kovin iso.
-koolausten kiilaamiseen/korottamiseen vanhasta seinästä kannattaa käyttää vaikka koivua kun mänty tai kuusi tuppaa halkeilemaan helposti.
-CAD kunniaan eli kannattaa huolellisesti koneella suunnitella ja laskea miten oikaista seinät tai on varmaa ettei huoneen ristimitta ja leveys*syvyys pidä paikkaansa kun hyvällä tuurilla. Yhdessä huoneessa voi olla potkurin muotoista seinää, koveraa tai kuperaa seinää, muuten vaan vinoa seinää tai kaikkien näiden yhdistelmää.

Muutettiin uuten kämppään ja tarvis ostaa joku peili eteiseen. Mistäköhän löytys halvalla joku palapeili hässäkkä tai kokonainenpeili? Netistä voisin tilata(suomesta) tai kaupoista Lahden alueella. En oo oikein löytäny netistäkään vielä.

IronMind sanoi:
en ymmärrä miksi pitäisi maksaa 100+ eur/tunti jollekin siitä että ukko osaa väännellä 5 eur taivutusjousella 1 eur muoviputkia ja vetää 5 eur vetojousella 1 eur johtoja em. putkista läpi.)

:anssi:

sitäpaitsi, jos joku maksaa noin paljon sähkärille pelkästä työstä, saa vuoden :david: -leiman otsaansa.

Ettei vaan olisi iso läjä asennustarvikkeitakin tuossa summassa mukana.

Back
Ylös Bottom