Suomalainen politiikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Suomalainen politiikka – kotimaan gallup-myrsky, hallituskohut ja eduskunnan ikuinen sirkus

Meta description: Keskustelua puolueista, päätöksistä, hallitusväännöistä ja ajankohtaisista poliittisista ilmiöistä – mielipiteitä, analyysejä ja arjen havaintoja.

Eli ei nuorison makutottumukset mihinkään ole muuttuneet. Kasvisruokien lisääminen tulee vähentämään kouluruoan menekkiä. Kaikki havainnot tukevat tätä, paitsi THL:n oikeat vastaukset antamaan suunniteltu kysely. Ja koska kysely ja ideologia, ei voida käsittää miksi totuus ja kysely ovat ristiriidassa. Lisätään vaan niitä kasviksia väkisin koska on Suuri Tehtävä ilmastosiveellisten tekojen tuottamisessa.
En mä tosta totuudesta ja kyselystä mitään osaa sanoa, mutta ei se lihan määrä varmaan ole ainoa selittävä tekijä, luulen että tuo kouluruoka on pitkään tehty halvalla ja paskasti. Onhan perunakin ihan hyvä lisuke, mutta ei saatana niitä kumiperunoita mitä meilläkin oli koulussa.
Mutta siitä huolimatta ei meillä peruskoulussa ja lukiossa ollut juuri ketään, joka sitä kouluruokaa ei syönyt.

En mä tosta totuudesta ja kyselystä mitään osaa sanoa, mutta ei se lihan määrä varmaan ole ainoa selittävä tekijä, luulen että tuo kouluruoka on pitkään tehty halvalla ja paskasti. Onhan perunakin ihan hyvä lisuke, mutta ei saatana niitä kumiperunoita mitä meilläkin oli koulussa.
Mutta siitä huolimatta ei meillä peruskoulussa ja lukiossa ollut juuri ketään, joka sitä kouluruokaa ei syönyt.

Tilliliha ja kumiperunat, aijettä! Kait ne kumiperunat on sama kuin valmiiksi kuorittu, vähän liikaa showta tai kelpaa huonommin, jos oppilaat kuorivat itse? Toisaalta kyllä ne kaikki italian tyylin sapuskat spagetit ja lasagnet meni kuin kuumille kiville. Ja kalapuikot ja tartar kastike. Näitähän oikein odotettiin. Mutta en muista että kukaan olis kasvisruoan perään haikaillut. Kesäkeitto oli varmaan paskin ruoka ikinä. Ala-asteella luokkatoveri sano, että oksentaa jos on pakko syödä. Oli pakko syödä ja oksensi. Siinähän meinas muillakin sitten lentää oksu sen jälkeen. #kasvisruoka
Mun mielestä vähän huono olettaa, että lapset tai varsinkaan nuoret on jotain robotteja joille voi syöttää mahd halpaa, current thing terveellistä, eettistä ja whatnot, välittämättä siitä mitä oikeasti haluaisivat. Kun vedätetään ja tehdään täysin jonkun muun ehdoilla, aistivat sen kyllä.

Tämä voisi sopia tuonne woke-ketjuunkin, mutta laitetaan tähän. https://yle.fi/a/74-20188500

Käsityöaineet yhdistettiin kymmenen vuotta sitten – opettaja: Yhdeksäsluokkalaiset tekevät nyt alakoulutason töitä​

Tekninen työ ja tekstiilityö yhdistettiin peruskoulussa vuonna 2016. Sen jälkeen opetuksen määrä on romahtanut, ja teknisesti orientoituneet oppilaat turhautuvat, sanoo tutkija.
Yllättyneitä lopputuloksesta ovat..? En edes muistanut noin älyvapaata uudistusta. Muistan vieläkin sen karmivan 6kk pätkän ala-asteelta kun suosikkiaineen sijaan piti olla tekstiilitöissä opettelemassa jotain hemmetin virkkaamista. Onneksi silloin ei sen enempää tuputettu, mutta liikaa sekin oli.

Tämä voisi sopia tuonne woke-ketjuunkin, mutta laitetaan tähän. https://yle.fi/a/74-20188500

Yllättyneitä lopputuloksesta ovat..? En edes muistanut noin älyvapaata uudistusta. Muistan vieläkin sen karmivan 6kk pätkän ala-asteelta kun suosikkiaineen sijaan piti olla tekstiilitöissä opettelemassa jotain hemmetin virkkaamista. Onneksi silloin ei sen enempää tuputettu, mutta liikaa sekin oli.
Pelimieshän nimenomaan valitsi tekstiilityöt. Sä oot ainoa jätkä 10 mimmin kanssa.😎

Pelimieshän nimenomaan valitsi tekstiilityöt. Sä oot ainoa jätkä 10 mimmin kanssa.😎
Toki. Ja sitten jatkossa olis saanut olla sellainenkin pelimies, jonka tarvii kysyä setämiehiltä neuvoa kun pitäisi vaihtaa terä akkuporakoneeseen.
Aikaisemmin esimerkiksi 8–9-luokkalaiset pystyivät Salosen mukaan työskentelemään hyvin itsenäisesti. Nyt kaikki yläkoulun päättävät eivät välttämättä osaa käyttää rullamittaa tai vaihtaa terää akkuporakoneeseen.

Toki. Ja sitten jatkossa olis saanut olla sellainenkin pelimies, jonka tarvii kysyä setämiehiltä neuvoa kun pitäisi vaihtaa terä akkuporakoneeseen.
Vähän huono ajanjakso nyky 10-20vuotiailla kun tuossa oli mm. rovio ja angry birds ilmiö jossa kehotetiin kaikkia opettelee koodaamaan kun se on tulevaisuuden homma. No, nyt ei koodareita niin isossa osassa tarvita ku tekoäly vei osan heidän töistä. Nyt jätkät ei osaa tehä käsillään mittää.

Toki ei sillä emmäkää käsistäni(kään) mikään macgyver ole. Lapsena 2000 luvun vaihteessa kun lapsuuden pihoilla asu lestadiolaisia jonka kanssa oon eläny ihan hiekkalaatikolta saakka. Ne oli näppäriä jätkiä käsistään, kun ei niillä ollu telkkaria yms. Emmäkää esim. pyörää osannu korjata kun ei tarvinnu ite koskaan tehä. Senkun pimpotti naapurin ovi kelloo ja sano et ''mikä vttu tässä pyörässä on vikana''. 2 ja puol minuuttia ja jätkät korjasivat mun puolesta. Yhen pyörän oon koonnu alusta saakka ite. Tosin emmä sillä anna kenenkään muun ajaa, ku se on mun kokooma. :ROFLMAO: Tiedä ikinä mikä osa lähtee irti.. Toistaseks pysyny koossa..

Tosin teini-iässä sit vähän jo joutu opetella itekkin.

Screenshot_20251029_172401_Facebook.webp

Mut ei toi teränvaihto tai rullamitan käyttö voi saakeli mistään kuuden viikon pätkästä johtua, jotain muutakin on mennyt vituiks.

Saadaanko tästä PS ministerin toiminnasta yhtä iso Haloo kuin Stubbin pojasta.
Saadaan varmaan mikäli se mediasta on kiinni :) Mutta avustaja ei ole virka. Saa mielestäni tollaseen nimittää ihan kenet vain perustelematta mikäli turvallisuusselvityksestä ei jää kiinni.

Mikä 6 viikon pätkä..?
Sori, sekoilin. Siis kuus viikkoa ollut joskus eri aineessa, nyt tyystin toiset systeemit.
Mut jos noin pahoja puutteita perustaidoissa, niin täytyy olla opetuksessakin jotain vikaa. Ja siis toi koulumaailmahan on ihan perseellään, ollut jo pitkään.

Sori, sekoilin. Siis kuus viikkoa ollut joskus eri aineessa, nyt tyystin toiset systeemit.
Mut jos noin pahoja puutteita perustaidoissa, niin täytyy olla opetuksessakin jotain vikaa. Ja siis toi koulumaailmahan on ihan perseellään, ollut jo pitkään.
Rehellisyyden nimissä itse en koskenut akkuporakoneeseen koulun puitteissa ollenkaan. Mutta tietty siellä käytettiin ja opeteltiin kymmeniä muitakin työkaluja (sellaisia joita ei kotona näe), joten pakostihan se osaamisessa olisi näkynyt jos puolet ajasta olisi pakotetusti nyplännytkin pitsiä.

Rehellisyyden nimissä itse en koskenut akkuporakoneeseen koulun puitteissa ollenkaan. Mutta tietty siellä käytettiin ja opeteltiin kymmeniä muitakin työkaluja (sellaisia joita ei kotona näe), joten pakostihan se osaamisessa olisi näkynyt jos puolet ajasta olisi pakotetusti nyplännytkin pitsiä.
Mutta jos eivät osaa imuriakaan käyttää, niin menee kyllä kasvatuksen piikkiin. Kymmenen vuoden takainen uudistus, hmm, ketäs silloin oli hallituksessa?

Oma mielipide että vituiks menee kun aletaan sekottaa vuokrakämppiä köyhille samaan paikkaan kuin omistusasunnot.
Muutamassa paikassa nähnyt miten ympäristö muuttuu asuinkelvottomaksi.
En tässä nyt meinaa työssäkäyviä maahanmuuttajia, hekään ei halua narkkareita eikä sossupummeja samaan taloon.
Stadis ja vantaalla on jo uudehkoja kerrostaloja missä meno mennyt semmoseks että jengi muuttanut veks.

Oma mielipide että vituiks menee kun aletaan sekottaa vuokrakämppiä köyhille samaan paikkaan kuin omistusasunnot.
Muutamassa paikassa nähnyt miten ympäristö muuttuu asuinkelvottomaksi.
En tässä nyt meinaa työssäkäyviä maahanmuuttajia, hekään ei halua narkkareita eikä sossupummeja samaan taloon.
Stadis ja vantaalla on jo uudehkoja kerrostaloja missä meno mennyt semmoseks että jengi muuttanut veks.
"– Lapset oppivat jo oman korttelin hiekkalaatikolla leikkimään eri taustoista tulevien lasten kanssa, Hernesaaren suunnittelusta vastaava Helsingin kaupungin johtava arkkitehti Huhtaniemi visioi."

hahhaahahaaha!
En tiedä miten porukka diilaa sen kanssa, että itse maksaa satoja tonneja ja omaa varmasti lainaa tästä ja naapuri asuu ilmaiseksi.
en pysty tajuamaan enkä koskaan tule tajuamaan enkä koskaan tule olemaan samassa skenaariossa

ei voi kuin nauraa

Jep, järjetön ajatus ja keskisormennäyttö omistusasujille. Varsinkin jos kyse on arvoalueesta tai sen lähimaastosta. Jos sinne alkaa tulla kaiken maailman märmättejä, somaleja, manneja ym. sosiaalitapauksia niin se vaikuttaa välittömästi asuntojen ja alueen arvoon ilmiselvistä syistä. Rauhattomuus, turvattomuus ja järjestyshäiriöt nousevat eksponentiaalisesti. Kyllä minua ainakin voisi vähän vituttaa, jos tähän Päijänteen rantaan taloni lähistölle tulisi kaupungin vuokra-asuntoja monta kerrostaloa. Ne voi rakentaa halvemmille alueille.

Rahalla pitää pystyä ostamaan itselleen ja perheelleen rauhallinen ja turvallinen asuinympäristö myös kaupunkialueelta, ilman, että pitää mennä jonnekin 20km päähän.

Jep, järjetön ajatus ja keskisormennäyttö omistusasujille. Varsinkin jos kyse on arvoalueesta tai sen lähimaastosta. Jos sinne alkaa tulla kaiken maailman märmättejä, somaleja, manneja ym. sosiaalitapauksia niin se vaikuttaa välittömästi asuntojen ja alueen arvoon ilmiselvistä syistä. Rauhattomuus, turvattomuus ja järjestyshäiriöt nousevat eksponentiaalisesti.
Eräs suvaitsevainen ja viimosen päälle hyvä ihminen (tm) tuttavani oli ostanut vielä suvaitsevaisemman puolisonsa kanssa ensikotinsa hyvältä alueelta. Kerroin sit tuttavalleni, että tiesitkö että hoodeillesi kaavaillaan vastaanottokeskusta, niin ensimmäinen vastaus oli pitkä lista kirosanoja :LOL: Saatoin hieman nauttia vahingonilosta. Hanke sitten peruttiin (arvatenkin koska alueella asuu paljon vaikutusvaltaisia ihmisiä) niin hän sai huokaista... ja palata hyvikseksi.

Back
Ylös Bottom