Kehonrakennusvalmentaja kisoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsonk
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Kehonrakennusvalmentaja kisoihin – kuka oikeasti vie fysiikan lavakuntoon eikä pelkkään pumpin lupaukseen?

Meta description: Keskustelua valmentajista, kisavalmistautumisesta, diettauksen haasteista ja siitä, kuka osaa rakentaa oikean lavakunnon turvallisesti ja tehokkaasti.

Mä valmennan yhtä naturaalia ja sen kommentti kun treenit on vedetty kovalle levelille naturaalina. Ja ne treenit on vedetty yhdessä ja katottu tekniikat ja ohjelmaa fiksataan kokoajan lennossa tuntemuksien mukaan.

Että se ei poissulje mitään naturaalin valmentamista vaikka itellä oliskin koneessa jotain. Kokemus on se minkä perässä kannattaa mennä.
Olet oikeassa. Yksi asia, mitä kannattaa pitää mielessä, jos valmentaa sekaisin turboahdettuja ja naturaalibodaajia on se, että naturaalibodaajan palautumiskapasiteetti on eri levelillä (pienempi) ja proteiinin tarve on pienempi kuin sellaisella, jolla on kierrossa aineet. Ts roinaava voi treenata isommalla volyymillä useammin kuin natu ja isommat proteiinimäärät ovat perusteltuja kuin natulla. Muuten varmasti samat periaatteet natu vs. ei-natu kehityskaudella. Kisakireäksi vedettäessä natuna vs ei-natuna on oletettavasti myös eroja (huom! ei omaa kokemusta kisakireyden tuntumaan vetämisestä).

Olet oikeassa. Yksi asia, mitä kannattaa pitää mielessä, jos valmentaa sekaisin turboahdettuja ja naturaalibodaajia on se, että naturaalibodaajan palautumiskapasiteetti on eri levelillä (pienempi) ja proteiinin tarve on pienempi kuin sellaisella, jolla on kierrossa aineet. Ts roinaava voi treenata isommalla volyymillä useammin kuin natu ja isommat proteiinimäärät ovat perusteltuja kuin natulla. Muuten varmasti samat periaatteet natu vs. ei-natu kehityskaudella. Kisakireäksi vedettäessä natuna vs ei-natuna on oletettavasti myös eroja (huom! ei omaa kokemusta kisakireyden tuntumaan vetämisestä).
Asiat ei todellakaan ole noin yksinkertaisia. Oletukset on suurin virhe, siis ylivoimaisesti suurin virhe ja monella se käsijarru, joka estää kehittymisen. Oletetaan että koska naturaali, niin ei voi tehdä sitä ja tätä. Ei noin, ei missään nimessä. Joku natikka voi vetää kovempaa mitä boostattu jos on treenannut aina kovaa ja kehittänyt palautumiskapasiteettia. Samoin se boostattu voi vetää valmentajan ohjeilla, joka kanssa olettaa sitä, tätä ja tota ja treenaa sitten liian kevyesti kun se natu taas sata lasissa.

Tässä nyt esimerkki miten mä valmennan naturaalia, sanokaa nyt joku, että onko mun lääkehistoria jotenkin poissulkeva enkä siksi olisi pätevä ketään valmentamaan? Mä kuuntelen kokoajan kaveria ja fiksaan ohjelmaa lennossa ihan viikko kerrallaan, mutta kuten tossa sanon, vuoden päästä kaveri ei tarvi välttis valmentajaa kun oppii tuntemaan kroppansa, mikä vastaa ja miten paljon voi milloinkin tehdä.

Kisakireyteen vetäessä naturaalius on iso haaste, koska siinä on helvetin vaikea ylläpitää lihasmassaa, keho on pyrkii polttamaan valkuaista rasvan sijaan aika priorisoiden tietyn pisteen jälkeen kun keho tajuaa, että ollaan vaarallisen vähissä rasvoissa. Boostattu pystyy androgeeneilla pitämään sen lihasmassan huomattavasti tehokkaammin.

Screenshot 2024-08-20 at 0.01.59.webp

Omalla kohdalla tuo ekstra lepopäivän ottaminen on ollut yksi merkittävimpiä "oivalluksia" ja kevennettyjä treenejä ei varsinaisesti ole tullut vuosikausiin tehtyä.

Asiat ei todellakaan ole noin yksinkertaisia. Oletukset on suurin virhe, siis ylivoimaisesti suurin virhe ja monella se käsijarru, joka estää kehittymisen. Oletetaan että koska naturaali, niin ei voi tehdä sitä ja tätä. Ei noin, ei missään nimessä. Joku natikka voi vetää kovempaa mitä boostattu jos on treenannut aina kovaa ja kehittänyt palautumiskapasiteettia. Samoin se boostattu voi vetää valmentajan ohjeilla, joka kanssa olettaa sitä, tätä ja tota ja treenaa sitten liian kevyesti kun se natu taas sata lasissa.

Tässä nyt esimerkki miten mä valmennan naturaalia, sanokaa nyt joku, että onko mun lääkehistoria jotenkin poissulkeva enkä siksi olisi pätevä ketään valmentamaan? Mä kuuntelen kokoajan kaveria ja fiksaan ohjelmaa lennossa ihan viikko kerrallaan, mutta kuten tossa sanon, vuoden päästä kaveri ei tarvi välttis valmentajaa kun oppii tuntemaan kroppansa, mikä vastaa ja miten paljon voi milloinkin tehdä.

Kisakireyteen vetäessä naturaalius on iso haaste, koska siinä on helvetin vaikea ylläpitää lihasmassaa, keho on pyrkii polttamaan valkuaista rasvan sijaan aika priorisoiden tietyn pisteen jälkeen kun keho tajuaa, että ollaan vaarallisen vähissä rasvoissa. Boostattu pystyy androgeeneilla pitämään sen lihasmassan huomattavasti tehokkaammin.

katso liitettä 265700
Lääkehistoria ei tietenkään vaikuta kokemukseesi tai osaamiseen.

Yksilöiden välillä eroja palautumiskapasiteetissa toki. Jos otetaan sama yksilö, niin roinatessa voi ymmärtääkseni treenata enemmän kuin ilman roinaa. Esimerkiksi Wilenius ja Hulkki tekivät joskus kauan sitten tästä podin, jossa muistelivat miten Hulkki etsi Peterin uuden palautumiskapasiteetin ylärajaa, kun siirtyi CBB -> kehonrakennus. Utti ilmeisesti jossain muodossa valmensi Peteriä ennen ja jälkeen CBB ja sinähän myös itse treenailit Peterin kanssa pitkn pätkän. Taisi olla kehonrakennusvaihe eikä enää CBB?

Edit tämä pätkä
View: https://youtu.be/uFCaarDtpy4?si=ygjZ2BJE8-qWA9MN

Lääkehistoria ei tietenkään vaikuta kokemukseesi tai osaamiseen.

Yksilöiden välillä eroja palautumiskapasiteetissa toki. Jos otetaan sama yksilö, niin roinatessa voi ymmärtääkseni treenata enemmän kuin ilman roinaa. Esimerkiksi Wilenius ja Hulkki tekivät joskus kauan sitten tästä podin, jossa muistelivat miten Hulkki etsi Peterin uuden palautumiskapasiteetin ylärajaa, kun siirtyi CBB -> kehonrakennus. Utti ilmeisesti jossain muodossa valmensi Peteriä ennen ja jälkeen CBB ja sinähän myös itse treenailit Peterin kanssa pitkn pätkän. Taisi olla kehonrakennusvaihe eikä enää CBB?

Edit tämä pätkä
View: https://youtu.be/uFCaarDtpy4?si=ygjZ2BJE8-qWA9MN

Kyllä, siis jos sama yksilö ottaa lääkkeet käyttöön, paranee palatuminen. Mutta me ei voida universaalisti olettaa, että jos jollakin ei ole kemiaa, niin se palautuu huonommin kun toinen jolla on. Ei välttämättä. On natikoita jotka pystyy treenaan tosi kovaa ja paljon.

Omalla kohdalla tuo ekstra lepopäivän ottaminen on ollut yksi merkittävimpiä "oivalluksia" ja kevennettyjä treenejä ei varsinaisesti ole tullut vuosikausiin tehtyä.

Mäkää en noita kevennyksiä tee, tuntuu jotenki vammaselta. Oon ennemmi suoraa pois salilta täyslepoa

Mäkää en noita kevennyksiä tee, tuntuu jotenki vammaselta. Oon ennemmi suoraa pois salilta täyslepoa
Lähtee tuntuma jotenkin tosi helposti, sen jälkeen tuntuu taas vähän aikaa ihmeellisesti raskaammalta. Toki se tuntuma lähtee viikon täyslevossakin varmaan.

Lähtee tuntuma jotenkin tosi helposti, sen jälkeen tuntuu taas vähän aikaa ihmeellisesti raskaammalta. Toki se tuntuma lähtee viikon täyslevossakin varmaan.
Toki joillekin se kevennys toimii ja varsinkin voimailussa se on vähän semmoinen pakollinen juttu.

Mut bodailussa jos joku katsoo kalenterista että nyt ois kevennysviikko ja toteuttaa sen koska kalenteri näin sanoo vaikka kropassa olisikin virtaa tehdä täysiä, on mun mielestä tyhmää

Toki joillekin se kevennys toimii ja varsinkin voimailussa se on vähän semmoinen pakollinen juttu.

Mut bodailussa jos joku katsoo kalenterista että nyt ois kevennysviikko ja toteuttaa sen koska kalenteri näin sanoo vaikka kropassa olisikin virtaa tehdä täysiä, on mun mielestä tyhmää
Sehän siinä hassua onkin, että toimii myös mulla, kun oon lähinnä perusvoimaillut viime vuodet. Se tuntuma hämää itseä siinä. Tulosta on tullut kuitenkin, edes vähän, ja sillä mennään.

Mikä on Miken omiin kokemuksiin perustuen näkemys siitä, että missä vaiheessa keho alkaa mielellään priorisoimaan valkuaista polttoaineena? Tää on ihan mielenkiintoinen keskustelunaihe ja en tiedä kuuluisko tuonne doping-puolelle enemmän. Asiaa sivuten, mun mielestä kun dieetataan/prepataan 'ei naturaalilla' kisatyylillä sisältäen kaikki siihen kuuluvat metodit ja substanssit, on helpompi toki välttää lihaskatoa lähestyttäessä kisakuntoa versus naturaali, mutta projektin ollessa ohi ja palattaessa offille/cruiselle/trt:lle on oltava erityisen tarkkana painon reboundin suhteen, koska on tavallaan käytetty konetta niin kauan 'ylikierroksilla' ja ainakin minun keräämän datan perusteella kroppa on tällöin kaasun hellittäessä paljon herkempi varastoimaan ihan selvää rasvakudosta.

Mikä on Miken omiin kokemuksiin perustuen näkemys siitä, että missä vaiheessa keho alkaa mielellään priorisoimaan valkuaista polttoaineena?
Sehän on kovin yksilöllistä milloin kenelläkin rasvanpoltto hidastuu merkittävästi ja silloin ollaan siinä pisteessä, jossa keho ei enää halua luovuttaa sitä rasvavarastoa koska se on vaarallista. ihan biologiaa ja evoluutiota tuo on. Lihasmassa bodausmielessä on keholle täysin hyödytöntä kudosta ja sen tekeminen on siksi kovin hidasta ja se myös ensimmäisenä puretaan energiaksi. Rasvaa taas voi kerätä huomattavasti kovempaa vauhtia eikä siinä ole mitään varsinaista rajaa mitä keho voi sitä varastoida, se on vaan hyvää vararavintoa.

Jos esim laitetaan kireelle kehonrakentajalle 40kg rasvaa kehoon ja lopetetaan treenaaminen, niin se lihas poltetaan ensimmäisenä energiaksi, jäljelle jää se elintärkeä rasvavarasto, josta energiaa otetaan jos ruokaa ei jostain syystä enää saada(tää pitää ajaltella primitiivisesti).

Mitä kireämmäksi mennään, sitä tarkemmin pitäis sitä lihasta edelleen rasittaa ja antaa sen palautua, siksi dieetillä on äärimmäisen hölmöä keventää treenejä offikauteen verrattuna kun dieetillä pitäis tehdä kaikki mahdollinen että rasvaa poltetaan lihasmassan sijaan. Siksi onkin melko tyhmää hidastuneen rasvanpolton kohdalla alkaa hinkkaamaan aerobista, joka ei todellakaan kuluta kun glykogeenit ja sitten sitä lihasmassaa jos aletaan treenejä korvaaamaan aerobisella.

Intrahiilari on myös aivan naurettavan tärkeä juttu dieetillä, hiilari blokkaa kortisolin tuotantoa ja kortisolia erittyy stressissä ja kortisoli on katabolista, toki sitä tarvitaan kehossa, mutta että se piikkaa stressissä. Keho ei tunnista onko stressi fyysistä vai henkistä, vaan piikkaa sen kortisolin treenissä. Joten on hyvin vaikea ymmärtää niitä jotka ilman intrahiilaria treenaa, etenkin dieetillä, jossa glykogeenit on vähissä ja pitäis edelleen vetää kova treeni joka estää lihaksen polttoa energiaksi. Intrahiilarilla se treeni vedetään tehokkaasti vaikka olisi kuinka vähissä muuten glykogeenit, samalla blokataan sitä kortisolia.

Elikä keho alkaa priorisoimaan sitä lihaksen polttoa energiaksi kun mennään tosi vähille kaloreille ja yksilöstä riippuen liian alhaiseen rasvaprosenttiin, siihen siten vaikuttaa edellä olevat muuttujat, eli miten tehokkaasti edelleen treenaa, silloin kehon on pakko vähintään ylläpitää sitä lihasmassaa ja adaptoitua, siksi ei ole kovinkaan edullista polttaa sitä lihasta, vaan keho edelleen luovuttaa rasvasta pääosan.

Toi treenin tehokkuuden tärkeys on myös offilla se, mihin pitäis paneutua. Mutta hyvin monet miettii mitä liikkeitä tekee ja montako sarjaa ja tuntuma sitä tuntuma tätä kun pitäis miettiä, että miten tehokasta se kokonaisuus on, onko treeni tarpeeksi kovaa jotta kehon on pakko adaptoitua ja vahvistua. Treeni on ylivoimaisesti tärkein muuttuja niin dieetillä kuin offilla, mutta se tässä ikävää onkin, se sattuu eniten, siksi ihmisellä on tendenssi koittaa tehdä kaikki helpommalla.

Evoluution kannalta ylimääräinen helposti kerääntyvä rasva kropassa on elintärkeää koska sillä aikanaan turvattiin ajanjaksot kun joutui olemaan ilman ravintoa.

Tuleekohan joskus länsimaalaisen ihmisen kehon toiminta muovautumaan siihen suuntaan ettei tätä toimintoa enää kroppa pitäisi niin tärkeänä 😄

Evoluutio toimii sukupolvien tai pikemminkin kymmenien tai satojen sukupolvien aikajänteellä.

Periaatteessa on tietysti niin, että jos vararavinnon kerryttämiseen taipuvaiset ihmiset saisivat keskimäärin vähemmän jälkeläisiä, näiden osuus väestöstä laskisi pikkuhiljaa.

Merkittävät muutokset vaatisivat kuitenkin tuhansia tai kymmeniätuhansia vuosia. Kun vielä isäni sukupolvi näki välillä lapsena nälkää, niin ei ole kovin suuri ihme, ettei asiaa havaitse katukuvassa.

Evoluutio toimii sukupolvien tai pikemminkin kymmenien tai satojen sukupolvien aikajänteellä.

Periaatteessa on tietysti niin, että jos vararavinnon kerryttämiseen taipuvaiset ihmiset saisivat keskimäärin vähemmän jälkeläisiä, näiden osuus väestöstä laskisi pikkuhiljaa.

Merkittävät muutokset vaatisivat kuitenkin tuhansia tai kymmeniätuhansia vuosia. Kun vielä isäni sukupolvi näki välillä lapsena nälkää, niin ei ole kovin suuri ihme, ettei asiaa havaitse katukuvassa.
Juu suuret muutokset tapahtuu todella pitkällä aikavälillä. Jotkut muuttuu yllättävänkin nopeasti ja ymmärtääkseni esim. viljelyjen alettua ihmisen purukalusto muuttui aika nopeasti.

Tosin kun ruuasta tehdään koko ajan vain helpommin syötävää (pehmeämpää) niin se selittää nykyihmisen järkyttävän suuret hammas/leukaongelmat

Niemi, pt Vatanen ja testotimo= huono vitsi ja rahojen haaskausta, kas kun ei vielä suositella Pablo eetubar tms, Mentula tai Mähönen ovat hyviä

Oletko ollu jonkun noiden valmennuksessa? Vai onko tämä näitä "en tiedä mitä ne tekee, mut paskaa sen on oltava"

Mutta näissä vaikuttaa moni asia. Etsit ensimmäistä valmentajaa, niin tärkeämpää on löytää joku joka oikeasti panostaa suhun 100%. On paljon todella isoja ja menestyneitä valmentajia, mutta ei niillä riitä aika ja kiinnostus samanlailla kun vähän pienemmillä tekijöillä. Esim sun tapauksessa ottaisin mielummin esimerkiksi Testotimon kun vaikka Hany Rambodin.

Niclas Pitkänen voisi olla esimerkiksi yks vaihtoehto. Tai Kohosen Toni. Tai Matias Niemi tai Testotimo tai sit jonkun kommentoijan kun näyttää tietävän taas paremmin kun ammatikseen valmentavat. Sillä kenet sä valitset ja miltä näytät sit lavalla on aika vähän loppujen lopuksi merkitystä

Jatkan tähän jo olemassa olevaan ketjuun.
Etsin itselleni valmentajaa. Suosituksia kaipaan minäkin. En ole varma tahdonko kisaamaan. Olen valmis sitoutumaan pitkään valmennus suhteeseen ja sellaiselle varmasti tarve, koska tekemistä riittää.

Takana noin 2-vuotta treeniä. Tätä jaksoa edelsi noin 2-vuoden tauko. Ennen taukoa aktiivista treenaamista muutamia vuosia. Minulla on ollut valmentajia aiemmin ja asioita on valitettavasti tehty väärin kehityksen sekä hyvinvointini kustannuksella. Pitkän pohdinnan tuloksena olen valmis maltillisesti kokeilemaan kaupan lisäravinnehyllyn ulkopuolisia tuotteita.
Valmentajaan tulisi voida luottaa myös tässä asiassa. Oma harkinta ei silti mene hyllylle.

Perusasioista (lepo, treeni, ravinto) jonkinverran ymmärrystä. Kirjoittamaani lisäravinne asiaa olen tutkiskellut myös.

Maamme on täynnä valmentajia. En enää kaipaa isoja huteja vaan sitoutumista sekä tulosta.

Jatkan tähän jo olemassa olevaan ketjuun.
Etsin itselleni valmentajaa. Suosituksia kaipaan minäkin. En ole varma tahdonko kisaamaan. Olen valmis sitoutumaan pitkään valmennus suhteeseen ja sellaiselle varmasti tarve, koska tekemistä riittää.

Takana noin 2-vuotta treeniä. Tätä jaksoa edelsi noin 2-vuoden tauko. Ennen taukoa aktiivista treenaamista muutamia vuosia. Minulla on ollut valmentajia aiemmin ja asioita on valitettavasti tehty väärin kehityksen sekä hyvinvointini kustannuksella. Pitkän pohdinnan tuloksena olen valmis maltillisesti kokeilemaan kaupan lisäravinnehyllyn ulkopuolisia tuotteita.
Valmentajaan tulisi voida luottaa myös tässä asiassa. Oma harkinta ei silti mene hyllylle.

Perusasioista (lepo, treeni, ravinto) jonkinverran ymmärrystä. Kirjoittamaani lisäravinne asiaa olen tutkiskellut myös.

Maamme on täynnä valmentajia. En enää kaipaa isoja huteja vaan sitoutumista sekä tulosta.
Jos perusasioista on vain jonkin verran ymmärrystä niin kannattaa vielä mennä useampi vuosi perusasioita toistamalla ja pysyä kaukana toistaiseksi doupista.

Sitten kun olet sitoutunut riittävän vakavasti ja perusasioista on tullut päivittäiset rutiinit, voi alkaa pohtimaan kaupan ulkopuolisia lisäravinteita. Tässäkin vaiheessa vasta pohtimaan, ei käyttämään.

Ja joo, jokaisen oma valinta jne. mutta natuna niin pitkälle kuin mahdollista koska silloin siitä roinastakin saa parhaan hyödyn.

Kiitos neuvoista elämäntapojen suhteen. Perusasiat ovat päivittäinen rutiini. Olleet monta vuotta.
Riittävän vakavasti olen sitoutunut.
Olen samaa mieltä kanssasi roinasta.

Edelleen kaipaan vinkkejä valmentajista. Kiitos.

Back
Ylös Bottom