Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ikinä en ole ollut niin usein sairaana kuin ollessani parikymppisenä puoli vuotta töissä päiväkodissa. Nuhaa, kuumetta, ripulia, oksennusta. Yhdestä taudista kun toipui, niin muutaman viikon ehti olla terveenä. Loppuhuipennuksena oli raju oksennustauti, joka alkoi vuorokausi viimeisen työpäivän jälkeen. Kuitti ja kiitos. Sen jälkeen en ole koskaan lastentarhassa käynyt. Enkä käy.

Ikinä en ole ollut niin usein sairaana kuin ollessani parikymppisenä puoli vuotta töissä päiväkodissa. Nuhaa, kuumetta, ripulia, oksennusta. Yhdestä taudista kun toipui, niin muutaman viikon ehti olla terveenä. Loppuhuipennuksena oli raju oksennustauti, joka alkoi vuorokausi viimeisen työpäivän jälkeen. Kuitti ja kiitos. Sen jälkeen en ole koskaan lastentarhassa käynyt. Enkä käy.
Liian lyhyt altistus, ei ehtiny kehittyä vastustuskyky kunnolla. Osasyynä saattoi toki jo silloin olla ruokavalio. 😘

T: nimim. aikoinaan kymmenkunta vuotta kuntapuolella viemärihommissa ja paskalaitoksella, ekan vuoden jälkeen ei yhtään mahatautia ole ollu.

viemärihommissa ja paskalaitoksella
Siis kyllähän rehellinen paska on paljon turvallisempaa kuin lapsilauma.

Ps. Kuntosalin hallia käyttävät myös koululaisryhmät. Sen haistaa jo pukuhuoneen ovea avatessa, jos paikalla on parikymmentä tenavaa. Lapsissa nimittäin on ominaishaju, mikä ryhmässä korostuu. (Itse en pidä sitä lainkaan viehättävänä, mutta varmasti isät ja äidit pitävät ja tunnistavat omat jälkeläisensä hajun perusteella). Yritän aina asetella omat vaatteeni mahdollisimman kauas lasten vaatekasoista välttääkseni kaikenlaiset tautitartunnat, kihomadot ja päätäit.

Teini-ikäisten koululaisten jäljiltä pukkarissa on valtaisa parfyymipilvi, minkä tuhoisuus on suoraan verrannollinen Hiroshiman surullisenkuuluisaan pommiin.

Viimeksi muokattu:
Kääntäen työnantajan riskiä siirretään tässä työntekijälle. Mitäs sairastuit, ninnannunna. Muistathan muuten tehdä sairaslomaltasi tekemättä jääneet työt sitten aikataulussa kuitenkin, ei tämä mikään lepokoti ole.

Niin mun mielestä lähtökohta ei pitäisi olla että työntekijän henkkoht elämän vastoinkäymiset ovat työnantajan taloudellisia vastuita. Pidemmissä sairauksissa ei olekaan ja vastuut menee valtiolle. Toki fiksu työantaja myötäelää hyvän työntekijän jutut ja jos rästihommat tehdään, niin palkkakin pitää maksaa koko ajalta, ihan periaatteenkin tasolla.

Mun mielestä jenkkisysteemi on hyvä: palkallinen sairasloma ansaitaan työllä niissä osavaltioissa missä tämä käytäntö (useimmissa ei ole palkallista sairaslomaa, vain palkaton). Yleensä kait 30t töitä -> ansaitset 1t palkallista sairaslomaa. Tässä säilyy selkeä tolkku ja suhta siinä ettei työnantaja voi saada liikaa vastuita ja hillitsee hyväksikäyttöä. Ja kun ei ole poissa turhanpäiten, oma turva pidemmän sairauden kohdatessa lisääntyy. Tuolla pitkätkin sairaslomat siis menevät samaan. Minusta tuo on periaatteessa fiksu systeemi. Valtio ei taida mitään palkkaan rinnastettavia summia maksella sairaille imisille. Suomessa voisi vähän tiputtaa tuota ansaittua määrää, vaikka viis päivää vuodessa ja pidemmät jäisi sitten valtion kontolle kuten ennenkin. Niin työnantajan vastuu työntekijän poissaoloista olisi max 1 viikko/vuosi ja väärinkäytökset vähenisivät.

Jos on jokin erityisryhmä joka kärsii ja tuottava sellainen, esim pienten lasten työssä käyvät vanhemmat niin pistää muutaman työpäivän verran vaikka lapsilisään lisäystä heille.

Jos joku asia on varma niin se on aivan varma että minä en dippitelineestä 450 euroa maksa.

Täytyy vielä tehdä kuin Sylville eli maalia pintaan niin ei näytä niin rujolle.
Kestää jopa tohtorin.
#takuu

Seuraavaksi työn alle häkki johon Lissu suljetaan jos postaukset lähtee laukalle.

Joo, jenkkimallia vaan. Konttorilla asutaan 80h viikossa ja siitä tykätään. Ja jos ei tykätä, niin sekunnissa potkut.

Omaa alaa koskien koodari tekee vahingossa pikkubugin, niin oikeuteen. Eikä mitään julkista terveydenhuoltoa, vaan perhe maksaa 5k€ kuussa kaiken maailman vakuutuksista, ettei ois ihan lirissä, jos joku sairastuu tai duunissa käy jotain. Mutta liksat on vitun hyvät niillä, joilla on. Muut voi nukkua teltoissa pihalla, kun ei oo rahaa kämppään.

Joo, jenkkimallia vaan. Konttorilla asutaan 80h viikossa ja siitä tykätään. Ja jos ei tykätä, niin sekunnissa potkut.

Omaa alaa koskien koodari tekee vahingossa pikkubugin, niin oikeuteen. Eikä mitään julkista terveydenhuoltoa, vaan perhe maksaa 5k€ kuussa vakuutuksista, ettei ois ihan lirissä, jos joku sairastuu tai duunissa käy jotain. Mutta liksat on vitun hyvät niillä, joilla on. Muut voi nukkua teltoissa pihalla, kun ei oo rahaa kämppään.

Aika diippiä ymmärrystä, mutta nämä kliseet eivät liittyneet kirjoittamaani mitenkään.

Aika diippiä ymmärrystä, mutta nämä kliseet eivät liittyneet kirjoittamaani mitenkään.
Mulle on oikeasti ihan sama, mitä sää näistä kirjoittelet :D Jos on valmis maksamaan neljä, viisinkertaista liksaakin sit jenkkeihin verraten, niin voisin ymmärtää, että haluaa tinkiä vähän saikkujen maksamisesta, mutta jos sinäkin haluaisit pitää sen 12e / h varastomiehen hommissa niin, että se makselis ite vielä saikkunsakin, niin eihän tuolle voi kuin nauraa.

Muutenkaan se ei oo työntekijän asia hoitaa mitään rästihommia palkkaansa vastaan, vaan sinun velvollisuutesi järjestää toiminnan jatkuvuus, jos työntekijä tai työntekijöitä on kipeenä, kun sinähän sen toiminnan olet perustanut, sen toiminnan organisoinut ja sinä sen toiminnan voitotkin keräät. Sinä kannat yritystoiminnan riskit, joihin kuuluu niin yrityksen toimintakentän muutokset kuin henkilöstön vaihtuvuus tai sairastumisetkin, eikä työntekijä.

Tällä yhteisöllä kun on tietoa ja on taitoa ja on rohkeutta, ja sitä ei muilla tunnu olevan, sitä näkemystä – niin sitten on vähän niin kuin velvollisuus neuvoa, että myydäänkö enää missään olutkoreja täysinäisillä olutlasipulloilla? Tiedätte mitä tarkoitan, sininen kori joka kilisee.

Tuttu tulee tekemään mulle arvokkaan homman ja sanoi hinnaksi yhden oluen. Haluisin antaa palkaksi retro olutpullokorin, sen sijaan että annan haen paffilaatikon a le cock tölkkejä. Vai onko muuta ideaa miten sais olutpalkasta jotenkin vähän hienompaa etes symbolisesti.
Torissa oli näköjään jokunen olutkori kaupan melkein tolkun hinnalla, kaupoista ja kuppiloista kannattanee myös kysellä jos joutaisi, kuitenkin niissä vielä tavaraa kuljettelevat. Nallukkaa ainakin yksilöpulloina vielä myyvät täytteeksi.

Täytyy kyllä sanoa että on mun onni että monet kollegat suostuu tekemään samaa hommaa pienellä palkalla. Itte en voisi enää edes kuvitella tekeväni tessin mukaisella palkalla yhtäkään vuoroa. Just laskin tän kk tulot ja keskipalkan. Näyttää taas siltä että kesäloma vähän pidempi kuin kuukausi 😎

Tällä yhteisöllä kun on tietoa ja on taitoa ja on rohkeutta, ja sitä ei muilla tunnu olevan, sitä näkemystä – niin sitten on vähän niin kuin velvollisuus neuvoa, että myydäänkö enää missään olutkoreja täysinäisillä olutlasipulloilla? Tiedätte mitä tarkoitan, sininen kori joka kilisee.

Tuttu tulee tekemään mulle arvokkaan homman ja sanoi hinnaksi yhden oluen. Haluisin antaa palkaksi retro olutpullokorin, sen sijaan että annan haen paffilaatikon a le cock tölkkejä. Vai onko muuta ideaa miten sais olutpalkasta jotenkin vähän hienompaa etes symbolisesti.
Mä lähestyisin alkoa ja kysyisin josko sieltä kautta sais tilattua. Tai jos olis tuttu kapakanpitäjä niin tilaisin alv0 hänen kauttaan tukusta.

Mulle on oikeasti ihan sama, mitä sää näistä kirjoittelet :D Jos on valmis maksamaan neljä, viisinkertaista liksaakin sit jenkkeihin verrattuna, niin voisin ymmärtää, että haluaa tinkiä vähän saikkujen maksamisesta, mutta jos sinäkin haluaisit pitää sen 12e / h varastomiehen hommissa niin, että se makselis ite vielä saikkunsakin, niin eihän tuolle voi kuin nauraa.

Muutenkaan se ei oo työntekijän asia hoitaa mitään rästihommia palkkaansa vasten, vaan sinun velvollisuutesi järjestää toiminnan jatkuvuus, jos työntekijä tai työntekijöitä on kipeenä, kun sinähän sen toiminnan olet perustanut, sen toiminnan organisoinut ja sinä sen toiminnan voitotkin keräät. Sinä kannat yritystoiminnan riskit, joihin kuuluu niin yrityksen toimintakentän muutokset kuin henkilöstön vaihtuvuus tai sairastumisetkin, eikä työntekijä.

Siis jenkkilässä tehdyt työtunnit kerryttävät palkallisen sairausloman määrää ja työnantaja maksaa edelleen jos pysyy ansaitun sisällä. Ei pidä "maksaa itse".
Pointti ei ollut romuttaa kaikkea suomalaista, valtion maksamat 5pv ja yli edelleen pysyisi ennallaan. Ekat päivät/vuosi/tehty työmäärä tulisi palkallisena työnantajalta. Mutta määrä olisi rajallinen, määrä riippuisi paljonko on tehnyt töitä ja systeemin lypsäminen loppuisi.
Rästihommista kirjoitin että jos Destry tekee rästihommia niin työantajan velvollisuus on maksaa, hänhän on tehnyt silloin sairasajankin työt. Tämä käänty vissiin jotenkin toisinpäin heh.
Ja omista hommista olen kirjoittanut että kaikki varsin reilusti täällä varastomiehellä, joustoa löytyy, sairaspäivistä ei palkkoja varmasti pois oteta ja palkkaakin on jonkun verran enempi kuin 12e/t.
Kyllähän se yrityksen hyvinvointi pitäisi olla kaikkien etu ja riskit tottakai kantaa viimeiseksi työantaja, tappiollisena vuotenakin maksetaan palkat ja edut, mutta jos kokonaan kosahtaa tai menee niin huonoksi että "taloudelliset ja tuotannolliset tekijät", niin kosahtaa varmasti työpaikka työntekijältäkin.

Tuli noista sairauslomista mieleen. Välillä joku jaksaa olla kateellinen mun tuloista kun helpolla saan kasaan tuplapalkan verrattuna joihinkin työkavereihin, vieläpä vähemmillä tunneilla. Mutta, mulla ei oo palkallisia sairaslomia ja välillä tää on ihan riskibisnestä. On vähän kun yrittäjä olematta yrittäjä.

Täytyy joku päivä katella aamukahvin yhteydessä.
@Lonewolf kattelinkin jo nyt päiväkahvin yhteydessä.

Ihan asiallista keskustelua. Edelleen vanha sanonta pitää paikkansa, autot tykkää kun niillä ajetaan ja @Poppis

Vokotin mecestä olen hieman huolissani, kun sillä ajetaan kuin eläkeläiset bingoon.

minkäs Minä sille mahdan kun insinöörit on koodannu ohjelmisston siten, että automat växelloda hakee suurempaa pykälää kierrosluvulla 1600

noin 1100 sielä on kierroksia taulussa kun kaupunkiajoa ajelee

#DeGröna

manuaalilla ajoin aina +2000 kierroksilla

ajoATKn mukaan kaksi pykälää liian pienellä vaihteella

minkäs Minä sille mahdan kun insinöörit on koodannu ohjelmisston siten, että automat växelloda hakee suurempaa pykälää kierrosluvulla 1600

noin 1100 sielä on kierroksia taulussa kun kaupunkiajoa ajelee

#DeGröna
Siinä ei ole mitään manuaaliasentoa..kö?

Back
Ylös Bottom