Powerhousun kyhäämää ”Fiksu nelijakoista” olen vetänyt vuosien saatossa muutaman 3-4 kuukauden kierron ja tykkään kovasti. Yksi parhaita ohjelmia, joilla olen treenannut. Kiitos siitä. Nyt vaan aika on kortilla ja salille pääsen vain kolme kertaa viikossa. 1-2 jakoisen eri muotoja olen veivannut jo tovin, joten tuli aika saada myös oldschool bodytreeniä ympättyä mukaan ja lähdin koostamaan kokonaan uutta lähestymistä 3-jakoiseen ohjelmaan, ”Fiksua nelijakoista” hyödyntäen. Perinteiset kerran viikkoon per lihasryhmä tehtävät 3-jakoiset jäävät mielestäni liian vajaiksi, jos näkyviä ja tuntuvia tuloksia haluaa saada aikaan. Itse en ainakaan pysty treenaamaan viikosta toiseen niin kovaa, että tarvitsisin viikon aikaa palautumiseen oli lihasryhmä mikä tahansa.
Kriteerit Fiksulle 3-jakoiselle oli 1. saada joka lihasryhmälle kaksi kertaa viikossa osumaa 2. saada mukaan supersarjoja, jotta treenit pysyy maltillisen pituisina ja tarpeeksi rankkoina (lue. syke nousuun) 3. Mukana voima- ja bodyliikkeitä, ja toistot myös sen mukaisia.
Paljon pyydetty, kun treenipäiviä on vain kolme mutta tässä lopputulos. Yksi pieni haaste tuli vastaan, jota en vielä ole täysin ratkaissut, eli kuinka saada järkevästi 2 x viikossa jaloille osumaa. Nyt ykköspäivän ensimmäisenä liikkeenä on mave ja kakkospäivänä on kyykky+sjmv. Ei ehkä optimaalisin jako, mutta nyt muutaman viikon tällä ohjelmalla treenanneena en ole tuota vielä kokenut ongelmaksi, etenkin jos jättää yhden välinpäivän niiden väliin. Olen myös treenannut peräkkäisinä päivinä ilman ongelmia. Mavea on vain kolme sarjaa, joten ei sillä jalkoja romuksi saa. Mutta jos joku keksii tuohon paremman ratkaisun, niin kerro toki.
Selkä/rinta:
- Mave 3x6
- Kulmasoutu 4x6
- Penkki 4x6
- Supersarja: leuat myötäote / vinopena vipuvarsilaite tai käsipainoilla 3x8
- Supersarja: ristikkäistalja tai flyes 3x10-14 / vatsat
Jalat:
- Kyykky 4x6
- Sjmv 3x6-8
- Prässi 3x8,10,12 (painoa pois seuraavaan sarjaan)
- Reiden ojennus 3xsama kuin prässi
- Reiden koukistus 3xsama kuin prässi (jos molemmat laitteet on vapaana, ni ojennus+koukistus superina)
- Pohkeet 3x10-20
Olkapäät/kädet:
- Arnold punnerrus seisten yksi käsi kerrallaan 3x6
- Viparit sivuille 4x6,8,10,12
- Viparit taakse 3x10-14
- Supersarja: kapea penkki tai dippi / leuat kapealla vastaotteella 3x8
- Supersarja: ranskalainen punnerrus / hauiskääntö 3x8
- Vatsat
Pari huomioo:
- Supersarjojen välissä 1 min palautus.
- Jos haluaa suoraan olkapäiden sivulohkoille toisen kerran viikossa osumaa, niin ykköspäivän vikana supersarjana voi tehdä viparit 3x10 / vatsat ja tehdä sitä ennen ristikkäistaljan tai flyesin omana liikkeenään.
Koin, että tälle piti tehdä oma ketju koska tuossa 3-jakoinen -ketjussa on niin paljon viestejä ja tässä ketjussa voitaisi rakentaa 3-jakoista nimenomaan kolmesti viikossa tehtäväksi.
Otetaan mielellään vastaan kommentteja, palautetta ja kehitysehdotuksia.