Painonnostokengät voimanostossa – uhka vai mahdollisuus?

Meta title: 💥 Painonnostokengät voimanostossa – Pelastaja vai täysi katastrofi?

Meta description: Korotettu kanta voi tuoda syvyyttä ja voimaa – tai romuttaa kyykkikulmat. Hyöty vai haitta? Totuus selviää vasta jaloissa.

Hei! Tästä aiheesta löysin yllättävän vähän internetin syövereistä keskustelua, vaikka mielestäni on aika olennainen kysymys. Aihe toki kiinnostaa ensisijaisesti omalla kohdalla, mutta mielestäni myös yleisempi keskustelu olisi ihan tervetullutta. Sanoisin mutulla, että suurin osa nostajista käyttää painonnostokenkiä, mutta tossut tai tennarit on ehkä yleistymään päin (kokemus IPF:n alaisista klassisista kilpailuista).

Mun ennakko-oletukset/tiedot (korjatkaa, jos olen väärässä!)
- kantakorotettu kenkä kyykyssä ohjaa työtä enempi etuketjulle takaketjun sijaan --> voimanostossa kuitenkin idea on nostaa mahd. paljon ja takaketju on ihmisillä useimmiten vahvempi???
- osa ei pääse ilman kantakorotusta syvyyteen, jolloin kenkien käyttö on tietysti perusteltua (minulla tätä ongelmaa ei ole, ongelmana enemmänkin perseen kolahtaminen lattiaan näin kärjistettynä :DD)
- penkissä korkkarit mahdollistaa jalkojen viemisen lähemmäksi päätä, onko tästä mitään iloa?

Oma tyylini kyykätä on low bar, mutta tanko ei kuitenkaan roiku puolessa selässä, mitä joillakin nostajilla näkee. Jalka-asento on aika keskiverto: ei erityisen leveä mutta ei kapeakaan (miksi muuten jotkut (nais)nostajat kyykkää jalat lähes vieretysten?).

No, jos sitten päätyy korottomiin kenkiin, niin tossut/paljasjalkakengät vaiko ne perinteiset conssit?

Näissä jutuissa ei missään nimessä pidä kuunnella muita koska me kaikki ollaan yksilöitä. Sun pitää itse empiirisesti testaa mitkä on parhaat kengät. Vedossa nyt toki mahdollisimman flatit, mut kyykky on aivan yksilökohtaista liikkuvuuksien takia.

Se on henkilökohtainen preferenssi tykkääkö tasapohjaisista vai pn-kengistä. Etu-taka akselin aktivoinnissa ei ole käytännön eroa. Eikä voimapotentiaalissa. Kummillakin voi kyykätä maailmanennätyksen. Perse ja takareiskat saa aktivoitua yhtä kovasti PN-kengillä. Se ois eri asia jos kyykkäis korkokengillä missä 10-15 cm korko. PN-kengän 2-3 cm lähinnä jeesaa nilkan asentoa.

Nuo on omia havaintoja 20 vuoden kyykkäämisellä
PN-kengillä
converse all star hi
painikengät
nyrkkeilykengät
paljasjalkakengät

Ite tykkään painonnostokengillä kyykätä.
Box-kyykky tasapohjaisilla ja niistä kaikki noi toimii ok, converse, paini ja paljas. Painikengän ottaisin jos pitäisi valita.

Viimeksi muokattu:
Näissä jutuissa ei missään nimessä pidä kuunnella muita koska me kaikki ollaan yksilöitä. Sun pitää itse empiirisesti testaa mitkä on parhaat kengät. Vedossa nyt toki mahdollisimman flatit, mut kyykky on aivan yksilökohtaista liikkuvuuksien takia.

Täsmälleen näin.

Kiitos Mike ja Force vastauksista! Kaippa se siis kokeilemalla selviää. Olen vielä sen verran aloittelija, ettei oma tekniikka ole muutenkaan aivan täysin vakiintunut. Molemmilla kenkätyypeille olen kyykkyä tehnyt, ja tuntuu se hiukan erilaiselta, mutta molemmat kuitenkin ihan ok. Pitää varmaan vaan edelleen jatkaa testailua.

Kiitos Mike ja Force vastauksista! Kaippa se siis kokeilemalla selviää. Olen vielä sen verran aloittelija, ettei oma tekniikka ole muutenkaan aivan täysin vakiintunut. Molemmilla kenkätyypeille olen kyykkyä tehnyt, ja tuntuu se hiukan erilaiselta, mutta molemmat kuitenkin ihan ok. Pitää varmaan vaan edelleen jatkaa testailua.
Ensin tekniikka haltuun liikkeissä ja siinä samalla testailee mikä tyyli sopii mihinkäkin liikkeeseen ja liikkuvuus ratkaisee tarvitseeko kyykyssä korkoa kantapään alle vai ei, kuten tuosssa yllä taidettiinkin jo sanoa.
Jos vain saat jonkun osaavan henkilön katsomaan liikeratoja, niin opettelu helpottuu paljon.

Samaa mieltä!
Paitsi lisään vielä ton vedonkin tohon. Itse teen myös kaikki maastavedot PN kengillä. Saan paremman lähtöasennon.
Teen myös välillä rinnallevetoa ja tempausta joten tuntuis tyhmältä vaihtaa kenkiä kun kaikissa kuitenkin vedetään maasta.

Mutta joo. Kokeilemalla selviää. Omat kengät on aika maltillisella korolla.

Itellä niken Romaleos II kengät kyykyssä ja penkissä. Ja noissa on vielä merko korkee kanta painonnostokengäks.
Vaikka kyykkään leveeltä niin ite tykkään ns. Nojata siihen kantaa vasten. Lisäks nuo on paljon tukevammat sivusuunnassa kun leveä kova pohja.
Mutta mutta täysin yksilö kamaa eli kokeilua vaan ja varsinki jos on jo painonnostokengät hankittuna niin helppo testailla. Käytä vaikka ensin 3-4 viikkoa toisia ja sitten toisia niin alkaa löytymään mikä sopii itelle.

Back
Ylös Bottom