POWERLIFTING Selkä suorana nostaminen on vaarallista

Alaselän suorana/neutraalina pitäminen auttaa pakaroiden käyttöö mavessa= enemmän rautaa ylös pitkällä aikavälillä. Tätä kautta, kun tuon perustelee, menee yleensä perusvänkääjälle paremmin läpi kuin terveysaspektit.

Ja yläselän tiukkana pitäminen aktivoi selkälihaksia huomattavasti paremmin ja tukee hyvää ryhtiä.

Joo tässäkin on sitten hieman semmonen tilanne, että voimanoston maastavedossa lavanlähentäjät ei kauheesti alussa tee töitä eli senkin takia yläselkä on köyryssä. Latsit tekee enempi hommia ja ne, kuten penkki sitten kyllä kiskoo olkaluuta eteen ja sisäkiertoon. Eli ihan ryhtiliikkeeksi maastavetoakaan ei voi sanoa. Sitten taas, jos tehdään painonnoston rivee tai työntövetoa, lavat on takana alussa aktiivisemmin jo ja semmonen kyllä on ryhdille hyväksi.

Ehkä huomioitavin seikka tuossa tutkimuksessa oli: "Only 12 studies met the inclusion criteria. Our results are at risk of language bias because we did not include studies published in languages other than English. No study incorporated lifts over 12 kg. Therefore, our results may not apply to heavy lifting." Eli en lähtisi pyöreälle selällä tekemään mitään kyykkyä tai mavea.

Ehkä huomioitavin seikka tuossa tutkimuksessa oli: "Only 12 studies met the inclusion criteria. Our results are at risk of language bias because we did not include studies published in languages other than English. No study incorporated lifts over 12 kg. Therefore, our results may not apply to heavy lifting." Eli en lähtisi pyöreälle selällä tekemään mitään kyykkyä tai mavea.
12 vitun kiloa 😂. Huutista. Virallisesti paskin tutkimus mistä oon ikinä kuullu siinä tapauksessa. Moni mamma kantaa 12kg pelkästään alleissaan. Anna mun kaikki kestää. Tiedemiehet salille...

12 vitun kiloa 😂. Huutista. Virallisesti paskin tutkimus mistä oon ikinä kuullu siinä tapauksessa. Moni mamma kantaa 12kg pelkästään alleissaan. Anna mun kaikki kestää.

Olisiko että tavoitteena ei ole ollutkaan tutkia sitä miten 300kg maastavetoon vaikuttaa vaan tutkia sitä miten päivittäiset toiminnot töissä ja arjessa kannattaa suorittaa. 😅 En tiedä unohtuiko tämän ketjun ihmisiltä, että tutkimuksia tehdään useimmiten muusta näkökulmasta kuin, että mitä johtopäätöksiä siitä voidaan tehdä Pakkislaiselle joka on käynyt 10 vuotta salilla jonka tavoitteena on penkkiä parantaa. Näitä tutkimuksia tulkitaan usein väärin mediassa/somessa ym.

Sanoisin myös että selkä pyöristyy aika paljon kyykyssä ja maastavedossa halusi sitä tai ei, vaikka ajattelisi et kylläpä selkä näyttää suoralta. Vaikka selän pyöristymisellä ei olisi mitään tekemistä alaselkäkivun kanssa, ja kaikki olisi enemmän kuormituksen hallinnasta, niin silti kuten @jto sanoi on sillä väliä jos parasta suorituskykyä hakee maastavedolta

Viimeksi muokattu:
Ihan kaikkia fysiologian puolen tutkimuksia EI tehdä voimaharjoittelun näkökulmasta. Ehkä prosentin osia parhaimmillaankin. Noihan on pelkkää klikkikamaa iltapäivälehdille ja tarkoituksella provosoituja... "Oletko aina voidellut leipäsi näin? Uusi tutkimus osoittaa, että olet väärässä!" Toi selän arkiliikunnassa pyöristymisen pelko on ihan hyväkin kyllä purkaa. Älytöntä touhua, ettei mitään sais tehdä ilman rangan stabilointia ja joka paikan aktivointia :)

Jos aiheeseen haluaa perehtyä laadukkaammin ja myös nostelun näkö kulmasta niin kannattaa seurata Stuart Mcgillin juttuja.

View: https://youtu.be/Wnrl0WzHdL0

Tässäpä loistava keskustelu aiheesta.

Lisäksi suosittelen kaikille selkäpelkoisille ja muillekkin kirjaa Selkäkipu ja mielenvoima , jossa kyllä loistavasti avataan miten tuo normaali selän käyttö on saatu demonisoitua meidän yhteiskunnassa.

Jos katellaan alaselän ns. normaalia lordoottista kaarta kunkin kohdalla, se vaihtelee. Senkin takia ei oo olemassa yhtä ja samaa ideaalia. Ei sitä missään nimessä yliojentaa ainakaan pidä. Mulla on ollut mukana useitakin yli 250 ja muutamia yli 300 pyöreellä alaselällä vetäjiä ja ilman ongelmia. Tää ei kuitenkaan oo missään nimessä joku oletusarvo, mihin pitäs tarttua, että jto sanoi, että niin voi tehdä. Juueivoi. Täysin yksilöllinen muuttuja noilla ja paljon säkääkin jopa, ettei paikat hajoo. Selkeesti paremmin jengi pysyy ehjänä ja tulokset nousussa, kun se alaselkä kontrolloidaan fiksusti.

Olisiko että tavoitteena ei ole ollutkaan tutkia sitä miten 300kg maastavetoon vaikuttaa vaan tutkia sitä miten päivittäiset toiminnot töissä ja arjessa kannattaa suorittaa. 😅 En tiedä unohtuiko tämän ketjun ihmisiltä, että tutkimuksia tehdään useimmiten muusta näkökulmasta kuin, että mitä johtopäätöksiä siitä voidaan tehdä Pakkislaiselle joka on käynyt 10 vuotta salilla jonka tavoitteena on penkkiä parantaa. Näitä tutkimuksia tulkitaan usein väärin mediassa/somessa ym.

Sanoisin myös että selkä pyöristyy aika paljon kyykyssä ja maastavedossa halusi sitä tai ei, vaikka ajattelisi et kylläpä selkä näyttää suoralta. Vaikka selän pyöristymisellä ei olisi mitään tekemistä alaselkäkivun kanssa, ja kaikki olisi enemmän kuormituksen hallinnasta, niin silti kuten @jto sanoi on sillä väliä jos parasta suorituskykyä hakee maastavedolta
En tiiä, ku ei pystyny ees lukeen tota huumorilehden juttua ;d. Ketjun aloittaja aikoo kuitenki nyt 10:lle oppilapselleen opettaa tota salillakin. No ei aio koska rölläs 🎣, mut kuitenki. 12kg ei oo mitään liikkuvalle ihmiselle. Voi kantaa vaikka jalkapohjien päällä käsillä kävellessä. Kyllä, jopa säbäreenienki jälkeen. Mites ku 2-5 kertastetaan toi kuorma, ja tehään sitä jopa reilusti yli 10h? Voi alkaa pyöreeselkänen kyyristely hapottaan pikkasen nopeempaa. Pakkischallenge time: poimikaa kesemmällä 5h marjoja(käsin, metästä), ni veikkaan että se katkeamaton kyyristely alkaa vituttaan. Ite istun maahan, ja/tai vietän ajan kyykkyasennossa 🙃. Parempi tutkimus ois jonkun keskiverto raksa-Ranen, muurarin, hantin emt. perseessä kiinni seuraaminen 40-vuoden ajan, ja työmetodien analysointi. Siin tulis sentään jtn oikeeta toistoa, ja tae siitä että työ on oikeesti raskaamman puoleista. Ranen päätettävissä ylläpitääkö kuntoaan ton ajan muutenki liikkumalla. Vertailuks voidaan ottaa vielä vaikka raksa-Repe, joka on kova punttiukko slash yleisurheilija saman ajan.

En ota kantaa miltä valtaväestön kuntosaliharjotteet näyttää. Käsitys löytyy, mut oon vaan yks ihminen. Ei viitti yleistää omaa kokemusta liikaa. Ja mitä tää tutkimus tekee ees kuntoilufoorumilla, jos tätä ei yhistetä kuntoiluun, vaan johki säilyketölkkien hamstraamiseen tjs?

Eipä toi selkäranka minusta kovin suoralta näytä luonnostaankaan.

12048-ch07.webp

Juu ei kyse olekaan viivasuoruudesta, vaan enemmän ikäänkuin suora= normaaliasento. Rintaranka kun on valmiiksi maastavetomaiseen suuntaan kaarella, ei ongelmaa. Lannerangan osalta kuitenkin olis fiksua, ettei kovin köyryyn mennä. Tästä nyt aikalailla on tullut jankutettua ja se siitä. Niin se vain on.

Asiahan ei minulle mitenkään kuulu ja en ole lääkäri, mutta... En ny ihan tiijä, notta onkohan tuo alotuksen kuvaus uudesta tutkimuksesta ihan paikkansapitävä, jos se tutkimus on julkastu 2018. Luulis tuosta nyt olevan tuoreempaakin tutkimusta olevan. Kannattaa sitä köyristelyä mun mielestä harjoittaa myös, mutta pienillä painoilla lähinnä.

Asiahan ei minulle mitenkään kuulu ja en ole lääkäri, mutta... En ny ihan tiijä, notta onkohan tuo alotuksen kuvaus uudesta tutkimuksesta ihan paikkansapitävä, jos se tutkimus on julkastu 2018. Luulis tuosta nyt olevan tuoreempaakin tutkimusta olevan. Kannattaa sitä köyristelyä mun mielestä harjoittaa myös, mutta pienillä painoilla lähinnä.
Tutkimushan osottautu täysin torsoksi. Käytössä olevat taakat oliki tasoa lihava kissa.

Back
Ylös Bottom