đŸ‡ș🇩 Ukrainan sota đŸ‡ș🇩

Meta title: đŸ‡ș🇩 Ukrainan sota – Suurvaltakonflikti joka muovaa Euroopan voimasuhteet uusiksi đŸ‡ș🇩

Meta description: Keskustelua sodan etenemisestĂ€, aseavusta, taktiikoista ja poliittisista vaikutuksista – mitĂ€ tapahtuu rintamalla ja kulisseissa?*

Kauanko veikkaatte ettÀ sota vielÀ kestÀÀ vuosissa?

• 1

Votes: 10 23,8%
  • 2

Votes: 12 28,6%
  • 3

Votes: 4 9,5%
  • 4

Votes: 1 2,4%
  • 5

Votes: 3 7,1%
  • 6

Votes: 2 4,8%
  • 7

Votes: 2 4,8%
  • 8

Votes: 0 0,0%
  • 9

Votes: 0 0,0%
  • 10 tai enemmĂ€n

Votes: 8 19,0%

• Total voters
    42
Niin, nĂ€itĂ€ venĂ€lĂ€isiĂ€ suututtaa tappiot Ukrainassa - ei Ukrainan sota itsessÀÀn. Jos voittoa tulisi, niin hyökkĂ€ys Ukrainaan olisi tosi hyvĂ€ juttu â˜č Lie enemmistö venĂ€lĂ€isistĂ€ juuri noin ajattelee.

V***ttaa nuo Januksen suomenliput ja Marskin kuva.

NÀyttÀÀ kyllÀ vahvasti siltÀ, mitÀ muutamat lÀhteetkin ovat arvioineet, ettÀ ryssÀt ja Ukraina teki jonkinlaisen sopimuksen ryssien vetÀytymisestÀ Khersonin alueella.

Ihan vain sen perusteella, ettÀ ryssÀt sai vetÀytyÀ ilman raskaita pommituksia niskassa ja Ukrainan joukot saavat juhlia siviilien kanssa kaupungissa ilman ryssien tykistötulta pÀÀllÀ.

Osaa se ryssÀ muutaki (harvoin) kuin perÀÀntyÀ ja raiskata.

Kuuntelin tuossa taustalla Putkosen nÀkemystÀ tilanteesta ja yritin napata ylös pÀÀpointit.

- VenÀjÀ on lÀnnen hyökkÀyksen kohteena

- Mobilisaatio on VenÀjÀn puolustuksen kokoamista em. hyökkÀystÀ vastaan

- VenÀjÀ on huolissaan siitÀ, ettÀ lÀnsi avaa uusia rintamia muistakin maista VenÀjÀÀ vastaan, jonka takia mobilisaatio on vÀlttÀmÀtön. Myös Suomi on muuttunut uhkaksi VenÀjÀn turvallisuudelle

- Ukraina ei ole saanut tÀhÀn mennessÀ yhtÀÀn sotilaallista voittoa venÀlÀisistÀ joukoista. KesÀn jÀlkeen Ukrainalle on "tullut turpaan ja lujaa"

- VenĂ€jĂ€n vetĂ€ytyminen Khrersonin alueella on kĂ€ytĂ€nnössĂ€ ”linjojen suoristamista”. VetĂ€ytyminen on myös strategista, se pakottaa Ukrainan joukot liikkumaan pitkiĂ€ matkoja ja heikentĂ€mÀÀn itseÀÀn. VetĂ€ytyminen saattaa olla myös hĂ€mĂ€ys, tarkoituksena motittaa Ukrainan joukot, jonka jĂ€lkeen Ukrainan joukoista ei jĂ€isi mitÀÀn jĂ€ljelle VenĂ€jĂ€n massiivisen aseylivoiman ansioista

- VenÀjÀllÀ on ilmaherruus

- Myös kritiikkiÀ VenÀjÀn suuntaan: VenÀjÀn vetÀytyminen itseensÀ liittÀmistÀ kaupungeista saattaa olla moraalisesti vÀÀrin. PetetÀÀn nÀiden kaupunkien vÀestö
Jatkona Johanin ja Leenan analyysi eiliseltÀ. Ihan ok settiÀ mutta varsinkin Leena oli jotenkin tavanoimaista vaisumpi. Olisin odottanut enemmÀn faktatykittelyÀ.

- VenÀjÀ alunperinkin "lipsahti" Dnieperin lÀnsipuolelle vahingossa, koska Ukrainan armeijasta ei ollut vastusta. Nyt vaan palattiin alkup. suunnitelmaan ja siirryttiin itÀpuolelle.

- VenÀjÀllÀ on aikamoinen haluttomuus kÀydÀ tÀtÀ sotaa eikÀ se halunnut eskaloida tilannetta

- VenÀjÀ on jo erikoisoperaation minimitavoitteensa saavuttanut

- Ukrainan joukot pommittavat jatkuvasti siviilejÀ

- Ukrainalla on 45 maan armeijat apunaan

- Ukraina ei ole em. avusta huolimatta saanut oikein mitÀÀn aikaiseksi

- VenÀjÀ on voittanut taloussodan 6-0

- Maailma on herÀnnyt siihen, kuinka hyvin VenÀjÀ on pÀrjÀnnyt ilman US dollaria ja nyt on alkamassa kapina USA:ta vastaan

Hmm...MielestÀni jotenkin kyseenalaista katsoa, kun joku ampuu ihmisen kuoliaaksi. Rauhanaikana tuo on murha. Sota on aina moraalin rappio.
Minulle on vaikeempi katsoa vaikkas kun metsĂ€stĂ€jĂ€ ampuu hirveĂ€ kuin jos ukrainalainen ampuu venĂ€lĂ€isen sotilaan. Luulen ettĂ€ minun olisi helpompi vetÀÀ liipasimesta itsenikin mikĂ€li tĂ€htĂ€imessĂ€ olisi vihulaisen sotilas vs viaton luontokappale. PitĂ€isköhĂ€n kĂ€ydĂ€ pÀÀtĂ€ tutkituttamassa vai onkohan tĂ€mĂ€ jokseenkin normaalia? 😁

Minulle on vaikeempi katsoa vaikkas kun metsĂ€stĂ€jĂ€ ampuu hirveĂ€ kuin jos ukrainalainen ampuu venĂ€lĂ€isen sotilaan. Luulen ettĂ€ minun olisi helpompi vetÀÀ liipasimesta itsenikin mikĂ€li tĂ€htĂ€imessĂ€ olisi vihulaisen sotilas vs viaton luontokappale. PitĂ€isköhĂ€n kĂ€ydĂ€ pÀÀtĂ€ tutkituttamassa vai onkohan tĂ€mĂ€ jokseenkin normaalia? 😁

Ei ole, monesti ihmisen ampuminen on kynnys mitÀ harva ylittÀÀ sodassakaan, tÀstÀhÀn on tutkimuksiakin.

Kun ihmisen tappaminen on psyykkisesti kuormittavaa, tehdÀÀn ihmisestÀ vihollinen. Sotapropaganda toimii: siitÀ toisesta riisutaan kaikki ihmisyys ja sinulta itseltÀsi odotetaan tekoja, joista muuna aikoina saisit tuomion tai joutuisit psykiatriseen sairaalaan pakkohoitolÀhetteellÀ.

NÀinhÀn kÀy jokaisessa sodassa. Muuten se ei ns normaalipsyykellÀ varustetulta ihmiseltÀ onnistu. Ja jos kyseessÀ on oma henki tai tÀmÀn vihollisen henki, niin valinta on erittÀin helppo.

Sotahan on suuri mielettömyys - vastoin kaikkea sitĂ€, mitĂ€ elĂ€mÀÀn rauhan aikana kuuluu. Sitten sodan jĂ€lkeen kerĂ€tÀÀn traumatisoitunutta mieltĂ€ kasaan, kun pĂ€lli on hajonnut. KenellĂ€ enemmĂ€n, kenellĂ€ vĂ€hemmĂ€n. TĂ€ssĂ€ mielessĂ€ sodassa ei ole voittajia. Kukaan ei palaa sodasta entisellÀÀn đŸ˜„

Back
Ylös Bottom