Painonnostosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turisti
  • Aloitettu Aloitettu
Moi,

Koitin etsiskellä jotain lankaa, jossa pakkislaiset jakais pn-ohjelmiaan, kun täällä näyttää kuitenkin olevan useampi aika kova nostelija treenivideoiden perusteella. Eniten kiinnostaisi tietää ihan vaan, että minkälainen on "normaali" painonnostajan treeni, tai miten treenaus on jaettu. Minkälaisia liikkeitä ja osaharjotteita?

Minä olen hakenut vähän tekniikkaa punttikoulusta ja nyt treenailen vielä aika kevyesti kaksijakoisesti toisena päivänä rive, takakyykky ja työntö, toisena tempaus, etukyykky ja mave. Yleensä vain lämmittelyn yhteydessä teen tangolla valakyykkyjä jne ja muuten pelkkiä nostoja sopivalla painolla 1x6, 2x5, 2x4, 1x3, 1x5, välillä vaihteluksi 2x10,2x8,2x6. Yritän vetää kaikki raakana, mutta yleensä pitää lopuissa hakea kyykyn kautta. Saatan ehkä uskaltaa postata vedoista videoita kritisoitavaksi, jos löytäisin jonkun kuvaamaan.

Nostojen päälle aina muutama taljaliike joko selälle tai hartioille ja käsivarsille ja loppuun joku määrä keskivartaloa voimapyörällä, selkäpenkissä milloin mitäkin.

Anteeksi etukäteen jos tämmöinen threadi olikin jo olemassa tai tein tän väärään osioon.

Klassisia nostoja, eli tempausta ja työntöä mahdollisimman paljon. PN-liikkeissä kanttii pitää toistot siellä 1-3:n seutuvilla. Tuo sun ohjelma vaikuttaa muutoin ihan hyvältä. Ja ei sitä kameramiestä tartte jos on joku jakkara johon asettaa kamera.

Mulla on semmoinen minikolmijalka, jossa taipuisat jalat, ja se on toiminut hyvin tähän hommaan. Hirveän miehekäs se ei ole, mutta toisaalta jos mies haluaisin olla, niin tekisin penaa. Kuvaaminen on kyllä hyvä juttu, varsinkin jos ei ole valmentajaa kertomassa parannuskohteista.

Noin muuten pidän hyvänä ajatuksena perustaa ketju, missä aloittelijat voisivat jauhaa (todennäköisesti samoista) pn-ongelmistaan. Joku osaavampi ehkä intoutuisi ajoittain neuvomaankin. Painonnostovideoita tai painonnosto-ohjelmia -ketjut ei oikein tunnu sopivilta, puhumattakaan Aloittelijoiden peruskysymyksiä -ketju.

Moi,

Koitin etsiskellä jotain lankaa, jossa pakkislaiset jakais pn-ohjelmiaan, kun täällä näyttää kuitenkin olevan useampi aika kova nostelija treenivideoiden perusteella. Eniten kiinnostaisi tietää ihan vaan, että minkälainen on "normaali" painonnostajan treeni, tai miten treenaus on jaettu. Minkälaisia liikkeitä ja osaharjotteita?

Minä olen hakenut vähän tekniikkaa punttikoulusta ja nyt treenailen vielä aika kevyesti kaksijakoisesti toisena päivänä rive, takakyykky ja työntö, toisena tempaus, etukyykky ja mave. Yleensä vain lämmittelyn yhteydessä teen tangolla valakyykkyjä jne ja muuten pelkkiä nostoja sopivalla painolla 1x6, 2x5, 2x4, 1x3, 1x5, välillä vaihteluksi 2x10,2x8,2x6. Yritän vetää kaikki raakana, mutta yleensä pitää lopuissa hakea kyykyn kautta. Saatan ehkä uskaltaa postata vedoista videoita kritisoitavaksi, jos löytäisin jonkun kuvaamaan.

Nostojen päälle aina muutama taljaliike joko selälle tai hartioille ja käsivarsille ja loppuun joku määrä keskivartaloa voimapyörällä, selkäpenkissä milloin mitäkin.

Anteeksi etukäteen jos tämmöinen threadi olikin jo olemassa tai tein tän väärään osioon.

Onko tähän joku syy?

Mulla on semmoinen minikolmijalka, jossa taipuisat jalat, ja se on toiminut hyvin tähän hommaan. Hirveän miehekäs se ei ole, mutta toisaalta jos mies haluaisin olla, niin tekisin penaa. Kuvaaminen on kyllä hyvä juttu, varsinkin jos ei ole valmentajaa kertomassa parannuskohteista.

Noin muuten pidän hyvänä ajatuksena perustaa ketju, missä aloittelijat voisivat jauhaa (todennäköisesti samoista) pn-ongelmistaan. Joku osaavampi ehkä intoutuisi ajoittain neuvomaankin. Painonnostovideoita tai painonnosto-ohjelmia -ketjut ei oikein tunnu sopivilta, puhumattakaan Aloittelijoiden peruskysymyksiä -ketju.

Tässä nyt on se ongelma, että painonnoston tekniikat ovat niin vaikeita, ettei niitä opi kunnolla nettivalmennuksella. Suosittelen ketjun aloittajaa ja muitakin innokkaita oikeasti menemään lähimmän seuran juttusille mahdollisimman paljon. Esim. Tampereella on jo seuran kannatusjäsenyydellä ja hyvällä talkoohengellä saanut paljonkin opastusta.

Juuri tuollaiset perusvirheet (koitan vetää kaikki raakana, tai esim. liian nopea irroitus lattiasta) korjautuvat suht. nopeasti oikeassa ohjauksessa, mutta netissä sitä filosofiaa ei tiedä kukaan jos sitä ei erikseen sano. Sen lisäksi suuri osa neuvojista ei oikeasti tiedä itsekään kovin paljon enemmän, ja neuvoo ihan väärin. Toinen aspekti on se, että ilman välitöntä palautetta ja valvontaa hyvätkin neuvot kaikuvat ihan kuuroille korville. (En ymmärrä mitä tarkoitat-tyyppiset jutut, juuri livenä tällaiset voisi selittää yhdessä reenissä, mutta netissä niitä voi vatvoa päivätolkulla.)

Joo, heti opettelet vetämään oikein eli kyykkyyn, raakoja nostoja vain apuliikkeinä sitten kun osaat oikeat tekniikat. Saa niissäkin kuitenkin ottaa ykkösiä ja hakea ennätyksiä, pysyy paremmin ehkä paremmin mielenkiinto kuin jos tekisi pelkkiä perusnostoja. Variaatioita ja komplekseja voi kehitellä ihan mielensä mukaan, salilla saa pitää hauskaa!

Tämänpäiväistä esimerkkitreeninä, olen siis itseoppinut harrastelija (painot eivät päätä huimaa):

Tempaus: 1*45, fail*50, 1*50, 1*55, 1*60

Työntö: 1*60, 1*65, 1*70, 1*75, 1*80, rinnalleveto 1*85, 1*90, 1*95 (PR!), rive+raakaylöstyöntö 3*1+2*60, kyykkytyöntö 4*20, 2*30, 1*35, 1*40, 2*45, raakarive+kyykkytyöntö 1*50

Takakyykky: 3*70, 3*80, 3*90, 3*100

Penkki: solttuna 10*75, normaali stopilla 3*75, normaali 2*3*75

Tää oli aika tyypillinen treeni mulle, siis teen melkein aina sekä tempauksen että työnnön. Ainakin toiseen tulee yleensä variaatioita, tänään siis työntöön. Tempausta oli vähän, tarkoituksena vain pitää tuntumaa yllä. Toisella kerralla sitten painotus on tempauksessa. Sitten oli kevyt kyykky ja vielä penatreenit päälle.

EDIT: Ja tuolla blogien puolella on enemmän turinaa omista jutuistani, jos kiinnostaa. Ei sillä että kannattaisi välttämättä ottaa mallia.

Jos haluat hyväksi painonnostajaksi mene seuraan ja hanki osaavaa valmennusta! Sen sijaan powerin hankintaan muuta urheilua varten riittävän raakatekniikan voi opetella itekkin.

Ite kans tuossa mennä viikolla innostuin noita tokolan videoita katellessa tekemään raaka reenin.. Ylöstyöntöä sai takoa viikon putkeen että sai takasi saksen, ei meinannu enää millään jalat lyödä sakseen lähellä maks. rautoja. Aivan meni itellä kyllä sekaisin ylöstyöntö tuolla raaka reenillä:)
Tempaukseen voisin uskoa että siitä aloittelijalle jopa hyötyä siinä mielessä että oppisi vetämään loppuun asti.
Eräs veteraani nostaja on monesti maininnut että tempaus on helpoin pn liikkeistä, ei tarvi muuta muistaa kun vetää:puntti:
Mutta ehdottomasti olen itsekin sitä mieltä että kyykyn kautta liikkeet.
Ja kyllä itsekin voi oppia, pitää katsoa paljon videoita ja kuvata omia, koko ajan miettiä mitä tehdä toisin. toistoja toistoja toistoja. Tottakai valmennuksesta on hyötyä jos siihen on mahdollisuus ilman sitä ei mihinkään sm tasolle yllä kun superlahjakkaat.

Mukava harrastus, ihan koukkuun jäänyt vajaan vuoden itsekin vasta reenaillut. Vähän meinaa lannistaa jatkuvat vammat, mutta ei se auta itku markkinoilla. Tälläkin hetkellä lonkankoukista niin kipeä ettei pysty kyykky reeniä ottaan joten tulos kehitystä ei tarvi odotella kun jalat itsellä se heikkous.

Mä vaihdoin peruspuntin ja voimatreenin painonnostoon vajaa pari kk sitten. Eli ihan just äsken. Paitsi että teen kyllä ohessa edelleenkin tavan punttitreeniä.
Kannatan aloittelijoiden jauhamisketjua, itsellä ongelmat sitä sorttia, että ei viitsisi uutta trediä perustaa jokaista varten erikseen. Ja varsinkaan en tänne mitään videoita postaile, niin en sovi siihen videoketjuunkaan.

Itsellä on menossa peruskuntokausi. Yksi treeni on vetoja (tempausveto&työntöveto) 4-6 sarjaa 2-5 toistoa 80-105% tempauksen ja työnnön maksimeista, llämmitelyksi tempauksia 2-3 toistoa n.80% ROMUHIN. Toinen treeni kyykkyä yleensä takaa 4-6 sarjaa 4-6 toistoa 65-85% päälle telineeltä työntöä TAI VAUHTIPUNNERRUSTA ja jotain selkäliikkeitä. Kolmas treeni on "kevyt" eli painot maltilliset yleensä alle 70% riipuksista tai pukeilta rinnallevetoja ja tempauksia, joskus vähän pystypunnerruksia JA HYPPYJÄ. Ja viikon vika treeni on tempaus ja työntö lähelle maksimia, yleensä 3-5 ykköstä n.90% romuilla ja päälle kyykkyä yleensä kakkosia lähellä 90-95%. Vatsaa kannattaa aina tehdä.

KANNATAA EHDOTTOMASTI PYYTÄÄ JOKU KATSOMAAN NOSTOJA, NIIN SAA HETI KORJATTUA TEKNIIKKA. ITSELLÄ ON TEKNIIKKA KOHTUU HYVÄ, MUTTA AINA SITÄ PITÄÄ PARANTAA. ITSELLÄ ON HEIKOT JALAT JOTEN PÄÄPAINO ON KYYKYYISSÄ JA HYVÄ YLÖSTYÖNTÖ, JOTEN EN HIRVEÄSTI TEE PELKKÄÄ YLÖSTYÖNTÖÄ JA PYSTYPUNNERRUKSIA. JA AINA KANNATTAA TEHDÄ VARIAATIOITA JA KIKKAILUJA SE PITÄÄ HOMMAN VIRKEÄNÄ (ESIM. VOIMATEMPPUJA, RAAKOJA, PENKKIPUNNERRUSTA, YHDEN KÄDEN TEMPAUKSIA, TEMPAUS TYÖNTÖOTTEELLA, PYSÄYTYSVETOJA JA KYYKKYJÄ YMS. MIELIKUVITUS ON RAJANA :d )

TÄLLÄINEN ON 4-VUOTTA HARRASTANEEN AMATÖÖRIN JUMPPA, ELI VERRATTUNA OIKEISIIN PAINONNOSTAJIIN VARSIN KEVYTTÄ :)

Veliseni, sulla hirttää aika pahasti toi caps lock päälle... kansainvälinen caps lock päiväkin 22.10 meni jo.

Itse menin heti valmennuksen piiriin seuraan, vaikka mulla ei ole aikomuksenakaan ikinä kilpailla.

Täältä löytyy ihan hyvää juttua painonnostosta http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/29892-painonnostoohjelma/
Mulla nyt ei oikeastaan oo mitään lisättävää. Painonnostovideoketju taitaa olla sellainen yleinen pn-turinaketju, mihin tulee vähän sekalaista juttua videoiden lisäksi. Muuten on kyllä harmittavan vähän keskustelua painonnostosta pakkiksella. Salipukeutuminenkin aiheuttaa enemmän keskustelua.

Eihän nyt pakkiksella porukka mitään painonnostoa treenaa kun siinä pitäis pärjätäkseen harjotella >10 kertaa viikossa. Ei, täällä porukka käy 4 kertaa viikossa pumppaamassa olkapäät, etureidet ja kädet pumppiin ja valittaa sen jälkeen "treeni"blogissaan miten elämä on niin rankkaa.

Vuoden negatiivinorsupalkinto jaettu!

Kyllä täällä poikkeuksiakin on, esimerkiksi yksi palstan punttimimmeistä jättää signaturen perusteella yleensä kyykkytreenit väliin, mutta silti useampi sm-mitali palkintokaapissa önn.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että 'normikehoilua' ja painonnostoa ei nyt voi ihan yks yhteen verrata toisiinsa. Loppuun asti tai failureen viedyt sarjat on tosi raskaita. Ei vain fyysisesti, vaan vaatii päätäkin, että jaksaa itsensä moiseen pakottaa. Mutta treenejä sitten on sen 3-4 viikossa, toisin kuin voimailupuolella, tai ainakin painonnostossa. Jos lihasten rakentaminen olisi helppoa ja mukavaa, niin kaikki olisi lihaskimppuja.

Mutta asiaan.
Olin viikonloppuna treenamassa itsekseen kun jotain loksahti yhtäkkiä kohdalleen. Se kuuluisa tangon alle meno aukesi ihan uudella tavalla sarjan viimeisellä toistolla. En uskaltanut lopettaa kun se kerrankin onnistui. Tein monta siihen perään jotta jäisin kärylle asiasta. Innostuin niin että tein varmuudeksi ylimääräisiä sarjojakin =) nyt ei ole tarvinnut pariin päivään kuvitellakaan tekevänsä käytännössä yhtään mitään, kun piti tietysti ahneuksissaan tehdä työnnöt perään myös.

Hölmöintä on se, että jo tehdessä tiesin, että ei ole ihan viisasta... =) tein silti.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että 'normikehoilua' ja painonnostoa ei nyt voi ihan yks yhteen verrata toisiinsa. Loppuun asti tai failureen viedyt sarjat on tosi raskaita. Ei vain fyysisesti, vaan vaatii päätäkin, että jaksaa itsensä moiseen pakottaa. Mutta treenejä sitten on sen 3-4 viikossa, toisin kuin voimailupuolella, tai ainakin painonnostossa. Jos lihasten rakentaminen olisi helppoa ja mukavaa, niin kaikki olisi lihaskimppuja.

Niin ja tunnin painnonnostotreeneissä on se vartti sitä nostamista, loput hölköttelyä ja lepäilyä. Ei oo tarkotus väheksyä lajia, mutta harjoitukset on ajankäytöllisesti ihan eri touhua ku bodailu.

tokihan painonnosto ja kehonrakennus on eri asia.ei painonnostossa ole tarkoituskaan saada isoja lihaksia kyse on painoluokka urheilusta jossa tärkeässä osassa on nopeusvoima,maksimivoima ja räjähtävyys.liika lihasmassa hidastaa suoritusta painonnostossa sitten tuohon ajan käyttöön toi vartti on kyllä niin hatusta temmattu juttu kun vain voi olla jos kyseessä on huippu nostajan reeni.

Niin ja tunnin painnonnostotreeneissä on se vartti sitä nostamista, loput hölköttelyä ja lepäilyä. Ei oo tarkotus väheksyä lajia, mutta harjoitukset on ajankäytöllisesti ihan eri touhua ku bodailu.

Karteniemelle suosittelen tutustumista lajiin enemmän. Pelkkä vartti pitäisi mennä pelkästään hyvään lämmittelyyn. Aloittelijan kannattaa vetää raakana kaikki. Näin on mahdollista oppia vetämään loppuun asti. Siihen kannattaa toki välillä tehdä sellainen aktiivinen allemeno. Tempaus ja työntövedoilla voi myös opetella vedon rytmiä ja loppuun asti vetämistä. Heti jos aletaan vetämään kyykkyyn, niin aloittelijalla loppuveto jää oppimatta.

Moi! Anteeksi jo etukäteen tyhmä kysymykseni, mutta voiko painonnoston aloittaa, vaikka olisi syväkyykyn liikelaajuuden kanssa ongelmia lonkan huonon liikkuvuuden vuoksi? Yritän treenata sitä siinä sivussa pois. Mutta onko tyylipuhdas syväkyykky reunaehto aloittamiselle?

Moi! Anteeksi jo etukäteen tyhmä kysymykseni, mutta voiko painonnoston aloittaa, vaikka olisi syväkyykyn liikelaajuuden kanssa ongelmia lonkan huonon liikkuvuuden vuoksi? Yritän treenata sitä siinä sivussa pois. Mutta onko tyylipuhdas syväkyykky reunaehto aloittamiselle?
Ei se liikkuvuus harjoittelua estä. Jos ei taivu tangon alle niin tekee aluksi raakanostoja.

Back
Ylös Bottom